تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با مهدی سحرخیز، درباره‌ی صدور حکم سه سال حبس برای عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی

سحرخیز: «تقاضای تجدیدنظر نمی‌کنم»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

عصر روز دوشنبه، پنجم مهرماه، خبر ابلاغ حکم محکومیت عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، به سه سال حبس تعزیری و چندین سال محرومیت‌های اجتماعی منتشر شد.

Download it Here!

عیسی سحرخیز از چهره‌های فعال سیاسی و مطبوعاتی منتقد حکومت در ایران است. او در دوره‌ی ریاست جمهوری محمد خاتمی، مدتی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و پس از آن نیز مسئولیت و مدیریت چندین نشریه و رسانه را برعهده داشت که همگی آنها توسط دادگاه‌های انقلاب ایران تعطیل شدند. اخبار اقتصادی و ماهنامه‌ی «آفتاب» ازجمله تأثیرگذارترین این مطبوعات بودند.

عیسی سحرخیز بعد از آن که امکان فعالیت مستمر مطبوعاتی را از دست داد، با نوشتن مقالات و مصاحبه‌های روشنگرانه‌ با نشریات و رسانه‌های داخل و خارج از کشور، ازجمله رادیو زمانه، حتی در جریان وقایع دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری و تا آخرین لحظات قبل از دستگیری، فعالیت‌های خود را ادامه داد.

ماجرای درگیری او با غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که اینک دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه است، در سال ۱۳۸۳ از خبرهای داغ مطبوعات آن روز شد.

غلامحسین اژه‌ای که آن زمان رییس دادگاه ویژه‌ی روحانیت و نماینده‌ی قوه قضاییه در هیئت نظارت بر مطبوعات بود، به سحرخیز حمله‌ور شده و شانه‌ی او را گاز گرفته بود. عکس‌های سحرخیز با شانه‌ی زخمی در بسیاری رسانه‌های آن روز منتشر شد.

سحرحیز از ۲۵ تیرماه سال گذشته، پس انتخابات ریاست جمهوری دهم، دستگیر و تاکنون در زندان است.

با مهدی سحرخیز، پسر این روزنامه‌نگار زندانی، صحبت می‌کنم که در آمریکا تحصیل می‌کند و از اولین روزهای دستگیری پدرش در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی در مورد او و زندانیان دیگر فعال بوده است:

طی تماسی که اعضای خانواده‌ام با پدرم داشتند، حکم را ایشان تأیید کردند که سه سال است...

ظاهراً یک‌سال و نیم آن گذشته است. همین‌طور است؟


عیسی سحرخیز

نمی‌دانم که این یک‌سال و نیم شامل آن می‌شود یا نه، ولی به‌طور حتم باید بشود. علاوه بر آن ایشان حکم پنج سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی و سیاسی و یکسال هم ممنوعیت خروج از کشور گرفته‌اند.

پدرتان نگفته‌اند که برای اعتراض به این حکم چه اقدامی خواهند کرد؟

پدرم فرمودند که تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند تجدیدنظر کنند. گفتند که تمام حکم‌ها به طور مستقیم از زیرنظر آقای خامنه‌ای می‌آید و قوه قضاییه اینجا هیچ کاره است. در نتیجه دادگاه تجدیدنظر و دادگاهی که الان تشکیل شده است، هر دو هیچ‌گونه رسمیتی ندارند و نمایشی‌اند و نمی‌خواهند بیش‌تر در این نمایش شرکت کنند. همچنین می‌خواهند ما بیشتر پیگیر شکایت‌های‌شان باشیم که در خارج از کشور جریان دارند. به خاطر اینکه قوه‌ی قضاییه کاملاً قدرت خود را از دست داده و وسیله‌ای شده که بتواند درخواست‌های آقای خامنه‌ای را انجام دهد.

اشاره‌تان به شکایات پدر که در خارج باید پیگیری شود، همان شکایت او از شرکت‌ نوکیا مبنی بر فروش امکانات شنود و تعقیب مراقبت به دولت ایران است که موجب دستگیری بسیاری از فعالان سیاسی شد؟

بله، آن شکایت انجام شد و حالا مراحل اداری‌اش طی می‌شود. نوکیا قاعدتاً می‌خواهد بگوید که این کیس صلاحیت ندارد (قابل طرح نیست) که بعد از آن هم ما آماده هستیم که با آن‌ها رودررو شویم و انشااله بتوانیم برویم دادگاه.

مهدی سحرخیز که از شنیدن حکم زندان پدر خود متأثر است، وضعیت او را با آن‌چه دروغ‌های احمدی‌نژاد در نیویورک می‌نامد مقایسه می‌کند:

احمدی‌نژاد آمده اینجا و گفته است که ما آزادی مطلق در ایران داریم و هیچ کسی برای اعتراض زندان نیست. این نشان‌ می‌دهد که آقای احمدی‌نژاد دروغ‌گوترین فرد در تاریخ ایران است که به صورت مستمر هم به این کار ادامه می‌دهد. او فکر می‌کند این دروغ‌ها را دیگران باور می‌کنند. متأسفانه وضع کشور ایران طوری شده که یک روزی خود ایشان هم به خاطر اعتراض به چیزی به زندان خواهد رفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعااقای سحرخیزانسان بسیاروارسته وشجاعیست.

-- ایران ، Sep 29, 2010

عيسي،دلاورمردايراني،الگوي آزادگان ونماد شرف و انسانيت قوم ايرانيست.آري ،مازنده ايم چون عيسي وبزرگ مرداني چون او زنده اند.جاويدنامتان وپوينده راهتان.

-- saye ، Sep 30, 2010

مهدی عزیز،

درود بر پدر شجاع و آزاده شما که نمونه و سرمشق یک مبارز خسته ناپذیر برای جوان‌های آزادیخواه ایران هستند!

آزادی بدون قید و شرط تمام زندانیان سیاسی، خواسته همه ماست!

-- فرهاد ، Oct 1, 2010

خیلی مردی امیدوارم همانطور که داغ گفتن یک آه را بر دل این از خدا بی خبران کذاشتی و دل مردم را شاد کردی خداوند دل خود و خانواده ات را شاد کند.

-- اکرم ، Oct 2, 2010

سبز یعنی استقامت تا بهار

-- شهاب ، Oct 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)