تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با شیرین عبادی درباره‌ی دستگیری خواهرش

شیرین عبادی: از فعالیت‌هایم دست نمی‌کشم

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

دستگیری‌های وسیعی‌ که پس از روز عاشورای امسال صورت گرفت، ابعاد بی‌سابقه‌ای گرفته و در یکی از اشکال خود به دستگیری اعضای خانواده‌ی فعالان سیاسی‌ ـ اجتماعی و حقوق بشری منتهی شده است. نوشین عبادی خواهر شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده‌ی جایزه صلح نوبل، نیز یکی از آماج‌های این دستگیری‌ها است. با شیرین عبادی در این مورد گفت‌وگویی کرده‌ام.

Download it Here!

خانم عبادی در وهله‌ی اول به‌عنوان یک حقوقدان دستگیری‌های وسیعی که این روزها صورت می‌گیرد و شامل خواهر شما هم شده است، در نظام حقوقی ایران چه جایگاهی دارد؟

متأسفانه کلیه‌ی دستگیری‌ها خلاف قانون آیین دادرسی کیفری و مقررات جزایی ایران است و این نشان از این می‌دهد که جامعه به سوی بی‌قانونی و هرج و مرج پیش می‌رود.

شما شخصا به عنوان یکی از اعضای خانواده، چه اطلاعی از دستگیری خواهرتان خانم نوشین عبادی دارید؟

خواهر من قبلا چند بار مورد تهدید وزارت اطلاعات قرار گرفته بود و از او خواسته بودند من را وادار کند که دست از فعالیت‌های حقوق بشری خودم بردارم و همچنین به او توصیه کرده بودند که منزل خودش را که با آپارتمان من در یک مجتمع است، عوض کند و از آن‌جا برود. که هیچ کدام از این‌ها مورد موافقت خواهرم قرار نگرفته بود. او را تهدید به دستگیری کرده بودند. من در ابتدا این حرف را شوخی می‌پنداشتم زیرا برایم مصداق این بود که «گنه کرد در بلخ آهنگری؛ به شوشتر زدند گردن مسگری».


شیرین عبادی می‌گوید هیچ علتی نمی‌‌بینم به خاطر بازداشت‌های غیرقانونی وزارت اطلاعات از فعالیت‌های قانونی خودم دست بکشم

من فکر می‌کردم کارهای من هرچه هست، خوب یا بد، فقط به خودم مربوط است و نه به کس دیگری. اما متأسفانه دیشب ساعات ۹ چهار نفر از مأمورین وزارت اطلاعات آمدند، که در بین آن‌ها بازجویی که خواهرم را تهدید به بازداشت کرده بود هم حضور داشت. خواهرم را ساعت ۹ شب دستگیر کردند و تمام منزل را هم گشتند. دو کامپیوتر پسرهای خواهرم را هم بردند و دیگر اطلاعی ندارم.

خانم عبادی با توجه به اطلاعات شما، در مورد این که تهدید ایشان تنها به خاطر فعالیت‌های شما است، آیا هیچ علت خاص دیگری را برای این دستگیری متصور هستید و فکر می‌کنید که این دستگیری‌ها به کجا منتهی می‌شود؟

کارمندان وزارت اطلاعات که قبلاً خواهرم را بازجویی کرده بودند، صراحتا گفته بودند که باید من را قانع کند تا دست از فعالیت خودم بردارم و همچنین منزلش را عوض کند، در غیر این صورت دستگیر خواهد شد. و آمدند او را دستگیر کردند.

بنابراین دیگر جای حدس و گمان نیست. قبلا صراحتا گفته بودند و من اعلام می‌کنم دستگیری خواهرم صرفا به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری من است. متأسفم که چنین رفتاری را با یکی از اعضای خانواده من می‌کنند؛ زیرا صرف نظر از این‌که مسئولیت کارهایی که من انجام می‌دهم بر عهده‌ی خود من است و نه کس دیگری، آقایان بایستی توجه کنند که کلیه‌ی‌ کارهایی که من انجام داده‌ام، برطبق قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران و در راستای حقوق بشر است.

بر این اساس خانم عبادی شما چه موضعی خواهید گرفت؟ به عبارتی وقتی خواهر شما را در ارتباط با فعالیت‌های شما دستگیر کرده‌اند، آیا این تأثیری در فعالیت‌های شما و یا نحوه‌ی انجام آن خواهد گذاشت؟

همان‌طور که بارها گفته‌ام، کلیه‌ی فعالیت‌های من بر طبق قوانین ایران است و من هیچ علتی نمی‌بینم که به خاطر کارهای غیرقانونی و بازداشت‌های غیرقانونی وزارت اطلاعات، از کارهای قانونی خودم دست بکشم.

خواهر شما تا کنون چه موقعیت و چه فعالیت‌هایی داشته‌اند؟

خواهر من داندان‌پزشک و استاد دانشگاه آزاد است و خوشبختانه یا متأسفانه به هیچ وجه هیچ نوع فعالیت حقوق بشری یا حتی اجتماعی و سیاسی ندارد و در هیچ راهپیمایی هم شرکت نکرده و هیچ سمت و سو و جهت سیاسی هم نداشته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)