تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وبلاگستان و مدرک تقلبی علی کردان

مطلب «وبلاگستان و مدرک تقبلی علی کردان» را همان روزی که مطلب قبلی را نوشتم، دریافت کردم. با آرش قرار گذاشته بودیم که مطلب‌اش در وبلاگ زمانه منتشر شود که مباحث رسانه‌ای را دنبال می‌کند. اما نمی‌شد مطلب گفتگوی انتقادی را زود از روی صفحه برداشت و مطلب جدید گذاشت. حرف در می‌آمد! بعد هم باید فرصتی می‌بود که دوستان بتوانند نظرها و سوال‌هاشان را بگذارند.

حالا تقریباً روند سؤال‌ها و میزان آن‌ها و نکات اصلی روشن شده است. بنابرین مطلب آرش کمانگیر را (که آمارش تا هفته پیش را می‌پوشاند) و از مطالعاتی است که در نوع خود کمیاب‌اند، منتشر می‌کنم؛ ولی دوستانی که علاقه‌مندند بحث سؤال‌ها را دنبال کنند، می‌توانند هم‌چنان به یادداشت گفتگوی انتقادی درباره زمانه مراجعه کنند. من پس از این مطلب، یادداشتی در پاسخ به پرسش‌ها خواهم نوشت.
- مهدی جامی


انفجار کردان - وبلاگستان و مدرک تقلبی علی کردان

آرش کمانگیر

arash@kamangir.net

نسخه PDF این مطلب را از این‌جا دریافت کنید (حجم: 110 کیلوبایت)

مسعود بهنود می‌نویسد: این‌که علی کردان ندانسته بود که در دنیای امروز، دروغ‌های بزرگ را نمی‌توان در ملاء عام بیان کرد، خود دلیلی کافی است برای این‌که آن «کاغذ پاره» نمی‌توانسته است از آکسفورد بیرون آمده باشد.

در مورد این‌که علی کردان و محمود احمدی‌نژاد چرا چنین کردند و چگونه می‌توان این غائله را ختم به خیر کرد، بسیار نوشته شده است. این نوشته‌ی کوتاه نگاهی گذرا می‌کند به پدیده‌ی «انفجار کردان» در وبلاگستان.

این بررسی شامل ۹۳۳ خوراک اشتراکی است که اهالی وبلاگستان برای اشتراک لینک استفاده می‌کنند. دسته‌ای از این خوراک‌ها در فرندفید منتشر می‌شوند و گروهی دیگر در خوراک وبلاگ‌ها گنجانده شده‌اند. بسیاری دیگر از این خوراک‌ها کنار وبلاگ صاحب خوراک به بازدیدکنندگان عرضه می‌شوند. بنابراین، بیراه نیست که بگوییم که خوراک‌های اشتراکی یکی از مسیرهای تبادل و انتشار اطلاعات در وبلاگستان هستند.


شکل ۱ - درصد روزانه‌ی مطالب به اشتراک گذاشته شده دارای یکی از کلمات کلیدی «مدرک»، «آکسفورد» یا «کردان» در عنوانشان

شکل ۱ درصد روزانه‌ی مطالب به اشتراک گذاشته شده در بازه‌ی ۸ مرداد تا ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ را نشان می‌دهد که در عنوان آن‌ها یکی از کلمات کلیدی «مدرک»، «آکسفورد» یا «کردان» به کار رفته بوده است.

برای ترسیم این شکل، نخست تعداد مطالب به اشتراک گذاشته شده در هر روز، که کلمه کلیدی مورد نظر در آن‌ها به کار رفته بوده است، محاسبه شده و سپس این عدد بر تعداد کل مطالب به اشتراک گذاشته شده در آن روز تقسیم شده است.

شکل ۲ منحنی مشابهی را برای تعداد کل پست‌هایی که حداقل یکی از این سه کلمه‌ی کلیدی در عنوان آن‌ها به کار رفته است، نشان می‌دهد.


شکل ۲ - تعداد روزانه پست‌های دارای یکی از کلمات کلیدی «مدرک»، «آکسفورد» یا «کردان» در عنوانشان

هر چهار منحنی نمایش داده در شکل‌های ۱ و ۲، قله‌های واضحی را در روزهای ۲۱ و ۲۶ مرداد نشان می‌دهند.

قله‌ی روز ۲۱ مردادماه ۱۳۸۷ مصادف است با فردای روزی که الف، خبر اشکالات تایپی متعدد در مدرک علی کردان را منتشر کرد. در روز بیست و یکم نیز الف «بیانیه رسمی دانشگاه آکسفورد در مورد جعلی بودن مدرک آقای کردان» را در خروجی خود گذاشت. در همین روز، جمهور هم مطلبی با عنوان «آیا وزیر نابغه قرن، وزیر آکسفوردی را ضایع می‌کند؟» نوشت.

دومین قله‌ی منحنی‌ها، مصادف با روز ۲۶ مرداد، متناظر است با مطلب نویسنده‌ی «خواب بزرگ» با عنوان «از کردان شکایت می‌کنم.» کمی بعدتر به هر دو این پست‌ها خواهیم پرداخت.

در شکل ۱ دیده می‌شود که به نسبت روز بیست و یکم مرداد، در روز بیست و ششم تأکید روی نام «کردان» بیشتر شده و تعداد مطالب با عنوان شامل «مدرک» کاهش داشته است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تمرکز وبلاگستان روی پیامدهای رفتار وزیر، و بنابراین ذکر نام او، در برابر ذکر خود رفتار باشد. بعد از شوک اولین در روز بیست و یکم، ذکر نام دانشگاه (آکسفورد) در عنوان مطالب کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

در شکل ۲ دیده می‌شود که شوک دوم، کم‌دامنه‌تر از ضربه اول است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی زایل شدن علاقه‌ی وبلاگستان به موضوع باشد.

در بین تمام مطالبی که یکی از سه کلمه کلیدی را در عنوان خود ذکر کرده اند، مطلب سروش روحبخش (نویسنده‌ی وبلاگ «خواب بزرگ») با ۴۴ مورد اشتراک پرطرفدارترین نوشته‌ی تمام این دوره در زمینه‌ی مردک دکترای علی کردان بوده است. در این پست وبلاگی که با عنوان «از کردان شکایت می‌کنم» نوشته شده است، می‌خوانیم:

«روز دوشنبه در مقام یک شهروند به دادسرای ویژه کارکنان دولت خواهم رفت و از علی کردان بر اساس ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی به دلیل جعل مدرک دانشگاهی شکایت خواهم کرد. شما چه می‌کنید؟»

در ردیف بعدی، مطلبی با عنوان «واکنش حیوانات به مدرک جعلی کردان!» با ۲۲ مورد اشتراک دیده می‌شود. نویسنده این پست، به کمک تصاویر حیوانات خندان، متعجب، و در حال دویدن به برخورد طنز به مسأله‌ی مدرک دکترای علی کردان می‌پردازد (تصویر پایین)


نوشته‌ی جمهور با عنوان «آیا وزیر نابغه قرن، وزیر آکسفوردی را ضایع می‌کند؟» سومین مطلب پرطرفدار با ۱۸ اشتراک است و به پیگیری اصالت مدرک وزیر کشور توسط وزیر علومی می‌پردازد که خود یک نشان مرد علمی سال مشکوک در کارنامه‌اش دارد.

با ۱۶ اشتراک، بیانیه رسمی آکسفورد در مورد مدرک کردان در مکان چهارم لیست قرار دارد و مطلبی با عنوان «مدرک دکتر کردان» از وبلاگ «پسر فهمیده» پنجمین مطلب بیشتر به اشتراک گذاشته در این زمینه در وبلاگستان است.

نویسنده‌ی این مطلب طنز، که توسط وبلاگ نویس در گروه «تفکر عمیق» قرار داده شده است، با توجه به تحقیقات دکتر رولز، که نامش زیر پایان نامه‌ی «جعلی» دیده می‌شود، به طنز اظهار می‌کند که دکتر کردان کاملاً شایستگی دریافت مدرک دکتری را داشته‌ است.


شکل ۳ - سهم وبلاگ‌ها و منابع دیگر در تعداد کل مطالب و دفعات به اشتراک گذاشته شدن مطالب

در این بررسی، ۱۶۶ مطلب که در کل به تعداد ۴۵۹ بار به اشتراک گذاشته شده‌اند مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شکل ۳، سهم وبلاگ‌ها و منابع دیگر را در تعداد کل مطالب و تعداد کل دفعات به اشتراک گذاشته شدن مطالب نشان می‌دهد.

به این ترتیب، ٪۴۵ کل مطالب در زمینه‌ی مدرک دکترای علی کردان در وبلاگستان تولید شده‌اند که این تعداد ٪۴۹ کل لینک‌های اشتراکی مربوط را تشکیل می‌دهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا اشاره نکردید مسعود بهنود اولین کسی بود که مقاله ای در این باره نوشت و پیشنهاد کرد که کردان استعفا بدهد قبل از آن که مفتضح تر شود. و همان طور که نوشتید استدلال کرد که کردان کارکرد رسانه های امروز را نمی داند امروز را نمی شناسد به این دلیل هم نباید در پست مهمی مانند وزارت کشور بنشیند. بهنود به روش همیشگی خود جا برای خطا هم گذاشت و نوشت اگر کردان قربانی جعل و بی خبر در دام یک جاعل افتاده باشد باز اصرار وی بر درستی این مدرک و تهدید افشاگران خطائی است که بهترست با استعفای خود در همین اندازه نگهش دارد.

-- ایرج منتخب ، Aug 26, 2008

این همشهری مازندرانی بنده باور بفرمایید نمی دانست این مدرک قلابی است. از آدمهای ... ظاهر مکتبی این مدرک را خریده یا هدیه گرفته در قبال کاری
فکر می کرد که واقعا دکتر شده به همین سادگی اگر نتایج فاجعه آمیزش را لحظه ای تصور می کرد امکان نداشت تن به این فضاحت بدهد.

-- فرزین ، Aug 27, 2008

اتفاقا اولین کسی که پیشنهاد استعفای کردان را داد حسین درخشان بود که چهار روز قبل از بهنود مطلبی با عنوان «علی کردان خائن به اعتماد ملت است و باید استعفا بدهد.» خیلی جالب نیست که به خاطر حب و بغض های شخصی آدم این مسایل را نادیده بگیرد.

-------------------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
اتفاقاً زمانه در بخش «رسانه‌های خودمونی» به آن مطلب لینک هم داد

-- ناظر منصف ، Aug 27, 2008

فرزين جان -يا خان- به همشهري مازندرانيت بگو بکشد کنار وبگذارد باد بيايد.

-- نسيم ، Aug 27, 2008

من یک خواهش از دکتر کردان دارم . کارم خیلی لنگ شده لطفا مدرک لیسانس برای من بفرستید . رشته اش مهم نیست. اگر چربش کنید و به فوق لیسانس هم برسه خیلی ممنون میشم . قربانت فوق دیپلم بیکار

-- مهدی ، Aug 28, 2008

یک مسئله اساسی درباره این ماجرا سکوت سنگین رسانه ها, احزاب و چهره های شاخص اصلاح طلب در خصوص کردان و انتصاب او به وزارت کشور است. دریغ از یک بیانیه یا یک مصاحبه! حتی شنیده شد که کردان تنها به مدد رای نماینده های اصلاح طلب مجلس توانست بر صندلی وزارت بنشیند. حتی در سایت رادیو زمانه نیز چند روز پس از ماجرای رای اعتماد و پس از پیگیری سایت الف از دانشگاه آکسفورد این موضوع اهمیتی در حد تیتر یک پیدا کرد. درواقع می توان گفت در مرحله اول سایت الف و بعد وبلاگستان در راه اندازی این این موج نقش داشتند و خیلی ها در روزهای اول ترجیح دادند تماشا کنند!

-- مجید ، Aug 29, 2008

ما افتخار مي كنيم پيامبرمان بي سواد بوداند!@!!
پيامبران الهي همه چوپان بوده اند !!
مدرك به در د ضما غدب ذده ها مي خورد !

-- ئكتر جون ، Aug 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)