تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گردشی در عجایب المخلوقات جدید - پاره یکم

همه متهمان آقای شریعتمداری

مهدی جامی

آقای شریعتمداری و دوستان پنهان پژوه او یادداشت بلندی ظاهرا در نقد زمانه نوشته اند که برای اوراق سازی ادعاهای مختلف آن باید چندین نکته را مورد توجه و کالبد شکافی قرار داد. اما به نظر من مهمترین جنبه یادداشت اخیر گروه پژوهشگران ایشان حمله به زمانه نیست. آنها ظاهرا به نیت خیرخواهی، دارند به مسئولان امر سیاست و قضا و نمایندگان مجلس که تاکنون، به گفته خود کیهان، به هشدارهای گاه و بیگاه ایشان بی توجه مانده اند توصیه می کنند که خطر زمانه را جدی بگیرند. اما واقعا مساله این است؟ و فرضا اگر خطری از جانب زمانه متوجه آنچه ایشان «امنیت» می خوانند شده از همان جهتی است که نشان داده اند؟

آنچه مرا به صداقت آقای شریعتمداری مردد می سازد حمله اش به زمانه نیست. آقای شریعتمداری می تواند به هر دلیل درست و نادرست یا انگیزه سیاسی با زمانه مخالف باشد و برای مخالفت اش آسمان و ریسمان ببافد، اما اینکه او گروه وسیعی از افراد و گروهها و مجامع فعال در داخل ایران را وارد داستان اش کرده است نشان می دهد که هدف او توصیه به مقامات سیاسی و قضایی مثلا برای فیلترینگ شدیدتر زمانه نیست.

داستان کیهان نویسان هر چند آدم را به یاد داستانهای کتاب عجایب المخلوقات می اندازد که قرار است در آن شنونده به شگفتی واداشته شود و کشفهای پنهان پژوهان را چون حقایق تازه کشف شده و ناگفته سیاحانی که از سفرهای دور بازمی گردند بمثابه فطعاتی از یک جهان شناسی تازه قدر بشناسد، از قرار بسیار ساده است.

من بر اساس نوشته کیهان نام تمام متهمان را که همچون سر منشا تمام مشکلات ایران وانموده شده اند مجدد به ترتیبی که در آن نوشته آمده بازشماری می کنم - کسانی که کیهان آنها را «پياده نظام هاي داخلي» یک جنگ فرهنگی می خواند:

«رامين جهانبگلو» / دفتر تحكيم وحدت/ گروه هاي اصلاح طلب كه به سوي تجديدنظرطلبي در اصول شرعي و قانوني انقلاب اسلامي مردم ايران حركت مي كنند/ جريان منحرف روشنفكري ديني و احزاب مدعي اصلاح طلبي/ ايدئولوژي «اصلاح طلبان ديني» وابسته به «محمد خاتمي»/ روشنفكران به ظاهر ديني/ شبهه افكني هاي فرق ضاله و دراويش صوفي نما/ كارمندان ماهنامه كيان (كه عبدالكريم سروش پدر معنوي و ماشاءالله شمس الواعظين، سردبير آن بود) / «فصلنامه نقد و نظر» (درهنگام مديريت محمد مهدي فقيهي)/ محفل كيان/ گروههای موسیقی موسوم به «زيرزميني»، مانند رپرها/ فرقه صوفي نما که به ظاهر، مدعي تبعيت از فقه شيعه هستند/ «دراويش گنابادي» و «نور علي تابنده»/ شاگردان «عبدالكريم سروش»/ محافل مشكوك كه از نيروهاي بالقوه آمريكا براي براندازي نرم به شمار مي روند/ پاتوق جاسوسان مدرن در «انجمن ايرانشناسي سفارت فرانسه» تا محافل «دراويش گنابادي» و از «كانون نويسندگان ايران» تا «حزب مشاركت ايران»/ «انجمن دفاع از آزادي مطبوعات» و گروه هاي زنانه، چون «كمپين يك ميليون امضاء» / «فياض زاهد» (عضو شوراي سردبيري روزنامه اعتماد ملي)، «عيسي سحرخيز» (عضو ارشد حزب مشاركت ايران)، «مديا كاشيگر»، (يكي از عاملان برجسته سفارت فرانسه در ايران)، «احمد قابل» (نظريه پرداز حزب مشاركت ايران)، «محمد قائد» (عضو تحريريه روزنامه صهيونيستي آيندگان و مدير نشريه توقيف شده لوح)، «تقي رحماني» (عضو گروهك غيرقانوني ملي و مذهبي ها)، «فريبرز رئيس دانا» (از شركت كنندگان در كنفرانس برلين و همكار دفتر پژوهش هاي فرهنگي) / از ميان اصلي ترين منابع خبري اين راديو مي توان به اعضاء شاخه جوانان حزب مشاركت اشاره كرد / محفل لمپن هاي كافه شوكا (در حوالي خيابان گاندي) / «يارعلي پورمقدم» (قهوه چي كانون نويسندگان) و جمعي از نويسندگان و كاريكاتوريست هاي روزنامه هاي زنجير ه اي/ حلقه سیاه «خانه هنرمندان ايران» كه پس از افشاگري هاي «روزنامه كيهان» از هم پاشيد / «دفتر پژوهش هاي فرهنگي» و «مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها» (زير مجموعه نهاد رياست جمهوري در زمان آقاي خاتمي) که در برگزاري مراسم ستايش از هنرمندان سیاه و كارگزاران كودتاي مخملي در ايران، مشاركت گسترده داشتند.

تمام آنچه در پاراگراف بالا خواندید از نوشته کیهان رونویس شده است. کیهان مدعی است که «طيف مورد اشاره، خطوط كلي ارتباطات عاملان و كارگزاران «راديو زمانه» را در ايران، در بر مي گيرد». به نظر پنهان پژوهان کیهان: «كشور هلند فاز جديدي از جنگ تبليغاتي خود را عليه دين اسلام آغاز كرده است. اين جنگ تبليغاتي كه براساس بودجه مصوبه پارلمان هلند (موسوم به پلوراليزم رسانه اي) تغذيه مالي و با مشاركت سرويس اطلاعات و امنيت هلند و دفتر ويژه رسانه ها در وزارت خارجه اين كشور تئوريزه مي شود، همزمان با دنبال كردن دو خط مشي كلان اسلام ستيزي (با رويكرد فروپاشي ايدئولوژيك) و گسترش فحشا در رسانه هاي فارسي زبان ادامه دارد.» کیهان آشکارا کسانی را که در بالا برشمارده است در این مسیر می بیند. به زبان دیگر، هم رامین جهانبگلو و هم محمد خاتمی، هم دکتر سروش و هم احمد قابل، هم عیسی سحرحیز و هم فریبرز رئیس دانا، هم حزب مشارکت و هم درویشان، هم کانون نویسندگان و هم خانه هنرمندان، هم گروههای موسیقی رپ و هم گروههای دفاع از حقوق زنان، هم انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و هم کافه های نویسندگان همه و همه در حال اسلام ستیزی اند! و همه این داستان را هلند دارد صحنه گردانی می کند.

چیزی عجایب تر از این ادعا می توان مطرح کرد؟ یک احتمال این است که آقای شریعتمداری مشاعرش را از دست داده باشد. اما احتمال قریب به صحت این است که او و دوستان اش می خواهند به هر وسیله و بهانه ای شده رقبای سیاسی و فکری و اجتماعی خود و طیف حکومتگر خویش را از صحنه برانند. از نظر آنها ایران با همه طیف های رنگارنگ فکری و اجتماعی اش خلاصه می شود با باید بشود در طیف اقلیتی که کیهان از آن نمایندگی می کند. گزارش کردن آنچه در این طیف وسیع اتفاق افتد «جمع اوری اطلاعات» است و برابر است با جاسوسی، و «امنیت» را به خطر می اندازد.

کیهانیان با طرح حملات و ادعاهای سنگینی مانند اسلام ستیزی و جاسوسی و اشاعه فحشا هدف شان مرعوب سازی رقبا ست. اما مساله اصلی چیست؟ آنها نگران چه هستند که چنین حمله ای را ترتیب داده اند؟ ربط همه اینها به کار رسانه ای زمانه چیست؟ زمانه چه کرده است که میان کار رسانه ای اش با این «گروههای نامطلوب» کیهانیان پیوند برقرار شده است؟ پاسخ اش چندان دشوار نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا بازم بریم انتخابات رو تحریم کنیم , اینها هنوز برا ما کمه که بفهمیم خاتمی با احمدی نژاد فرق داره ( خانم عبادی با شما هستم ) البته دیگه فکر نکنم انتخاباتی برگزار بشه که ارزش شرکت داشته باشه , من نمی دونم چشای من ضعیفه یا مشکل از جای دیگس ولی من از صفوف به هم فشرده ی تحریم گران کسی رو نمی بینم که تو این 2 سال دست به نا فرمانی مدنی یا اعتراضی زده باشه , آقایان و خانم های روشنفکر اگه همچنان نفستان از جای گرم در میاد و گرانی و تحقیر این دولت بر شما کارساز نبوده لا اقل خطر جنگ رو دیگه جون ما فراموش نکنید , من نمی فهمم ما غیر از انقلاب , جنگ و اصلاحات از درون مگه راه دیگه ای هم داریم , اولی و دومی که جواب پس داده ولی ظاهران ما حاضریم 8 سال بجنگیم ولی بعد از 8 سال حرکت هرچند کند در راه ثبات حوصلمون سر رفت زدیم همه چی رو بهم ریختیم , دوستان روشن فکر که الان یا در زندانید , یا فرارا کرده اید یا تغییر موضع داده اید آیا تحریم شما عملان خودکشی نبود؟ آیا ندادن مشروعیت به حکومت ( حالا چقدر اینا مشروعیتشون رو از دست دادن یا سرخورده شدن دیگه از روز روشن تره که از قبل پررو تر هم شدن) به از دست دادن فضای کمی کمی آزاد برای حرف زدن می ارزید ؟
پی نوشت:
1- من با اصلاحات آبم تو یه جوب نمیره و نخواهد رفت ولی فکر میکنم اگه دولت دست اونا باشه بهتر میتونم حرفمو بزنم
2- من هرگز به جنگ و انقلاب و آشوب فکر نمی کنم و حاضرم سرمو بدم اگه 1% از تئوریسین های تحریم و تکفیر انتخابات به امید سر رفتن کاسه صبر ملت و دنباله رو های اونا پای عمل که برسه از خونه هاشون بیان بیرون
3- دیگه عرضی ندارم عزت زیاد ...

-- خوشحال ، Dec 16, 2007

کیهان که خواننده ای ندارد بجز رفقای خودشان .شماهم بیخود ناراحت نشوید این تازه اول کاره و از این لاطائلات باز هم خواهید دید.

-- فابیان کربلائی ، Dec 16, 2007

تمام آن افراد و یا گروه ها که کیهان و یا شریعتمداری نام برده نماینده بخش بسیار بزرگی از فعالین جامعه ایران هستند. با این ترتیب شریعتمداری از یک اعتراف می کند که بخش بزرگی از جامعه خواهان تغییرات در همه زمینه ها هستند ولی از انجا که او هم به همان بیماری تاریخی ایرانی مبتلاست که خود و اندیشه خود را محور حقیقت می بیند، همه دیگران را در حال توطئه بر علیه خود می بیند. از طرف دیگر اذعان می کند که رادیو زمانه با بخش وسیعی از جامعه ایران ارتباط برقرار کرده و از این است که می ترسد و هشدار می دهد. او و همفکرانش می ترسند از هر آنچه که تاثیری هر چند اندک در روند بازگشائی جامعه داشته باشد!

-- کتایون ، Dec 16, 2007

سلام. خانم کتایون کاملآ با شما موافقم. آقای جامی مطمئن باشید این به ظاهر افشاگری که چرندی بیش نیست و همه می دانیم ،نشان می دهد که زمانه بسیار در میان جامعه نفوذ کرده و مخاطب آنرا پسندیده است. آقای شریعتمداری و دست اندرکاران روزنامه های کیهان و فولکس کرانت از این موضوع عذاب می کشند. باقدرت هرچه تمام تر به راهتان ادامه دهید. پاینده باشید.

-- هادی ، Dec 16, 2007

با سلام به همه کسانی که به آزادی برای مخالفین خود اعتقاد داردند و دراین راه تلاش می کنند
به نظر من این شروع یک حرکت جدید در جمهوری اسلامی بخصوص بخش امنیتی آن است. در گذشته هم برای سرکوب هر حرکت، جریان و فردی اول کیهان وارد می شود و سپس نیروهای امنیتی شروع به دستگیری می کردند. پس باید کسانی که به مبارزه مسالمت آمیز فرهنگی معتقد هستند و در ایران فعالیت می کند خود را برای زندانهای که در دست آقای شریعتمداری و دوستانش هست آمده کنند. آگاهی بزرگ ترین دشمن متحجرین بوده و هست. اما آنان بدانند که خورشید هیچ وقت پشت ابر باقی نخواهد ماند

محمدرضا اسکندری

-- بدون نام ، Dec 16, 2007

اخی این یارعلی پورمقدم نازنین هم اسمش در لیست سیاه آمده... ما اینحا نشسته ایم و از همه حا بی خبریم...

-- بدون نام ، Dec 17, 2007

آقای جامی گرامی، این استقامت شما در انجام تعهد حرفه ایتان است که حتا از راه دور چنین کستاخانه مورد تهاجم قرار گرفته. روح پایبندی به اصول این حرفه در رعایت آزادی بیان و اطلاع رسانی طبعا خواب نیروی ضد آزادی را آشوب می کند. و عجیب هم نیست که در ضدیت، ناتوان از برخورد شفاف به فرافکنی تصاویری دست میزند که که در خودش تشخیص داده. ارزش شما را تنها مخاطبانتان می فهمند.
قدردانی و احترام من تقدیم شما و همکارانتان
مخاطب

-- بدون نام ، Dec 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)