تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تاثير سطح تحصیلات مخاطب در مراجعه رسانه ای

ستاره حسینی

بر اساس نتایج نظرسنجی زمانه رفتار مخاطبان بر اساس سطح تحصیلات آنها متفاوت است و نیازمندیهای گوناگونی را نشان می دهد.

افرادی که دارای سطح تحصیلات زیر دیپلم هستند حداکثر رجوعشان به زمانه چند بار در هفته یا ماه است حال آنکه ارجاع مخاطبانی با سطح تحصیلات عالی به طور مداوم و روزانه است. بیشترین ارجاع روزانه مربوط به مخاطبانی با سطح تحصیلات دکترا و کمترین آنها مربوط به مخاطبانی با سطح تحصیلی زیر دیپلم است.

بیشترین گروهی که از ابتدای راه اندازی رادیو زمانه همراه آن بوده اند را مخاطبانی با سطح تحصیلات لیسانس تشکیل می دهد و گروه بعدی مخاطبان فوق لیسانس و دانشجوبان هستند.

گروه مخاطبان زمانه در سطح دکترا اغلب از طریق وبلاگها و پیشنهاد دوستان خود شنونده زمانه شده اند حال آنکه اکثر مخاطبانی در سطح دیپلم و زیر دیپلم بر اساس جستجوی اتفاقی در اینترنت با زمانه آشنا شده اند. دانشجویان لیسانی و فوق لیسانس اغلب از طریق لینک مطالب زمانه در سایتهای دیگر خبری با زمانه آشنا شده اند.

مخاطبانی با سطح تحصیلات عالی با اکثریت قاطع گفته اند که زمانه را به دوستانشان معرفی کرده اند حال انکه اکثریت مخاطبانی با تحصیلات زیر دیپلم زمانه را دیگران معرفی نکرده اند.

روش معرفی زمانه برای دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس به صورت توصیه ویا از طریق وبلاگ شخصی بوده و برای مخاطبانی در سطح دکترا توصیه شخصی و یا ارسال مطالب زمانه با ایمیل است.

مخاطبانی با سطح تحصیلات لیسانس بیشتر محتوای زمانه را برای ارتقای اطلاعات عمومی استفاده می کنند و مخاطبان فوق لیسانس و دانشجو محتوای زمانه را متناسب با علایق و تخصص خود می دانند.

مخاطبان زمانه با سطح نحصیلات دکترا بیشتر به موضوعات سیاسی و خبری و اجتماعی علاقه مندند حال آنکه مخاطبانی در سطح زیر دیپلم علاوه بر مطالب خبری و سیاسی به موضوعات موسیقی و اجتماعی گرایش دارند. گرایش مخاطبان دانشجوی لیسانس و فوق لیسانی بیشتر متوجه موضوعات فرهنگی و هنری و اجتماعی است.

شنوندگان موج کوتاه رادیو زمانه را بیشتر مخاطبانی با سطح تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می دهند. بیشترین شنوندگان ماهواره ای زمانه را مخاطبان دیپلمه تشکیل می دهند. بزرگترین گروه شنوندگان پخش اینترنتی رادیو زمانه نیز مخاطبانی با سطح تحصیلی دکترا هستند. علاقه دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس به سیستم پادکست زمانه بیشتر از سایرین است.

مخاطبانی در سطح تحصیلات زیر دکترا علاقه بیشتری به همکاری با رادیو زمانه دارند.

در باره کامنت نویسی رابطه تحصیلات با میزان تحصیل تا لیسانس بالا می رود سپس افت می کند. به این ترتیب، کسانی که لیسانس دارند بیشتر از همه کامنت می گذارند و میزان کامنت گذاران دانشجو و مخاطبان دارای دیپلم در رده بعدی اند. اما مخاطبان با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر کمتر کامنت می گذارند. اما در مجموع بیش از نیمی از کامنت گذاران لیسانس و فوق لیسانس هستند.

بر اساس نظر سنجی، موسیقی سنتی ایرانی در بین مخاطبین زیر دیپلم و دیپلمه از محبوبیت بیشتری برخوردار است. موسیقی کلاسیک غربی مورد توجه دانشجویان و موسیقی پاپ ایرانی و فولکلور مورد علاقه مخاطبینی در سطح دکترا ست.

اکثریت مخاطبان دیپلم و زیر دیپلم از سرعت اتصال بسیار پائینی برای استفاده از اینترنت برخودارند حال آنکه مخاطبین دکترا اکثرا از سرعت بالای اینترنت استفاده می کنند.

اکثریت قاطع مخاطبین سطح دکترا و فوق لیسانس در خارج از ایران بسر می برند حال انکه بخش دانشجو در ایران ساکن هستند. برابری مخاطبین دپیلم و زیر دیپلم نیز در بین ایران و خارج از آن یکسان است.

وبسایت بی بی سی فارسی، گویا نیوز و بازتاب برای مخاطبین دکترا بیشترین جذابیت و وبسایت جام جم آنلاین و همشهری آنلاین کمترین جذابیت را دارند. مخاطبین زیر دپیلم بی بی سی فارسی و رادیو فردا را مورد علاقه خود معرفی کرده اند و کمترین علاقه آنها به جام جم آنلاین، همشهری آنلاین، ایرانیان دات کام و دویچه وله است.

گرایش دانشجویان به بی بی سی فارسی، بازتاب، و بالاترین است و سایتهای جام جم آنلاین و ببین تی وی از گزینه های مورد علاقه دانشجویان نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام و خسته نباشی
به موضوع جالبی اشاره کرده اید. من خودم لیسانس دارم و دارای وب لاگ دانستنی های
جدید پزشکی هستم و به مسایل سیاسی، علمی و اجتماعی بیشترین اهمیت را می دهم.
موفق باشید
با سپاس
شیرین رئیسی دهکردی
www.medicalinformation.blogfa.com

-- شیرین رئیسی دهکردی ، Nov 26, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)