تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران احمدی نژاد نیست

مهدی جامی

رسانه های آمریکایی در برابر سفر محمود احمدی نژاد رفتاری پیشه کرده اند که هر ایرانی را در موقعیت دشواری قرار می دهد. از یک سو نمی تواند از شخصی که رئیس جمهور کشور اوست و مواضع اش دفاع کند و از سوی دیگر از اینکه رسانه ها طوری با او برخورد کنند که در شان یک رئیس جمهور نیست هم احساس توهین می کند. زیرا او خواه ناخواه نماینده وطن اوست. من می توانم اعتراضهای فردی و گروهی به رئیس جمهور یک کشور را درک کنم. اما رفتار رسانه ای قواعد دیگری دارد. رسانه ها نمی توانند مانند کسی که تخم مرغ گندیده پرتاب می کند رفتار کنند. خطاب کردن کسی که رسما نماینده یک کشور است به عنوان دیو و تیتر زدن بر اساس آن رفتاری نیست که در پرنسیپ های رسانه جایی داشته باشد مگر هدف چیز دیگری باشد.

دیوسازی از احمدی نژاد ظاهرا با هدف انتقام گیری یا تشفی خاطر کسانی که از ایده های افراطگرای او به ستوه می آیند انجام می شود اما تا آنچا که به خود احمدی نژاد برگردد مساله ای شخصی است. خیلی ها از جمله ایرانی ها هم مجسمه بوش را به آتش می کشند و یا به عنوان سوژه در کارتون ها او را دست می اندازند. اما خطر اینجاست که از این آشفته بازار رسانه ای مدیریت کردن افکار عمومی مراد شده باشد تا راه برای مقابله نظامی با ایران هموار شود. اینجا باید هشدار داد و گفت: ایران احمدی نژاد نیست. هر قدر ایده های نامتعارف احمدی نژاد اصحاب رسانه را به تنگ آورده باشد نباید از او تصویری ساخت که گویی تصویر ایران است. حذف احمدی نژاد و مهار او و ایده هایش نمی تواند بهانه نابودی ایران باشد.

به همین ترتیب نمی توان با رئیس دانشگاه کلمبیا در نحوه برخوردش با احمدی نژاد موافق بود. مطمئنا به دلیل این دعوت فشار زیادی روی او بوده است اما رفتار خارج از نزاکت و عرف نسبت به سخنرانی که به دعوت آمده است تنها می تواند راه فرار ارزانی باشد برای کاستن از فشارهای سیاسی و اجتماعی گروههایی که از این دعوت انتقاد کرده اند و به طور جدی خواستار لغو سخنرانی بوده اند. اگر دانشگاه کلمبیا برای پاسداشت آزادی بیان از برگزاری این سخنرانی دفاع کرده است دادن هزینه برای این پاسداری هم از ملزومات آن است. نمی توان دعوت کرد و سپس از آن دعوت سکویی ساخت برای خوشایند کسانی که افرادی مانند احمدی نژاد را دارای حق اظهارنظر نمی دانند. رئیس دانشگاه می توانست به هزار راه عرفی و متعارف انتقادهای خود را هم بیان کند و لازم نبود لحن کسانی را به خود بگیرد که در یک میتینگ انتخاباتی حرف می زنند و بیشتر به غریزه تهییج کردن رفتار می کنند تا خرد تحلیل کردن. حمله کردن به سخنران مدعو خارجی در پناه قانون آزادی و افکار عمومی کشور خود کم هزینه ترین راه دفاع از آزادی بیان است در دشوارترین صحنه دفاع از آن. او می توانست در کنار 300 آکادمیسین دیگر قرار گیرد که در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل به شیوه ای که در شان آکادمی است به نقض حقوق انسانی در ایران اعتراض کرده اند.


برای آقای احمدی نژاد هم امروز روز سختی بود. او که دولت اش در مقابل منتقدان کم تحمل است و به شکایت از رسانه ها و روزنامه ها و سایتها مشغول است و در مسیر قانون گذراندن برای محدود کردن خق آزادی بیان تلاش می کند به چشم سر دید که می تواند در مقابل کسانی قرار بگیرد که در یک تریبون مهم بین المللی به حرفهای او بخندند و او را هو کنند. اما نکته عبرت آموز این است که این نوع آزادی کمترین کمکی به ما ایرانیان نخواهد کرد. وضعیتی که رئیس جمهور ایران در آمریکا پیدا کرده است نه باعث می شود حرفی حتی در یک محیط آکادمیک بدرستی طرح و نقد شود و گامی به جلو نهاده شود و نه درس خوبی برای احمدی نژاد و همفکران اوست. آنها کینه آمریکا را به دل خواهند گرفت و آمریکایی ها هم بیزاری خود را عریان تر بیان می کنند و این میان تنها مردم ایران ضرر می کنند.

این ماجرا تنها یک خوبی می تواند داشته باشد: اینکه به هر حال جنگ سرد لفظی و رسانه ای هزاربار بهتر از جنگ گرم واقعی و نظامی است. اگر این جنگ لفظی در حد رسانه ها باقی بماند هنوز باید گفت آزادی بیان خدمتی به ما کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

i just hope the money that u get from forigners, worth selling ur country and its leaders. i know all ur mambo jambo argues, but in the end that is whjat u do. selling ur nation to dollar.

-- amir ، Sep 25, 2007

Ba salam.besyar bad amal kardand..

-- Bahram ، Sep 25, 2007

آقای مهدی جامی شما زیاد ناراحت نباش، دولت مردان آمریکا بارها گفته اند که حساب مردم ایران از رژیم ایران جداست، اگر واقعا جنگی در کار باشد با رفتن یا نرفتن این کوتوله چیری عوض نخواهد شد. من یکی که خیلی خوشحالم حال این یارو را حسابی گرفتند. و بیشتر خوشحال میشوم اگر فردا عده ای از سران کشورها موفع سخنرانی این ...انسان جلسه را ترک یا در آن شرکت نکنند.

-- ghasem ، Sep 25, 2007

منم موندم این وسط باید چی کار کنم . از یه طرف از این احمدی نژاده متنفرم از یه طرف دلم واسه ابروی کشورم میسوزه ؟ کاری به رفتار اونا ندارم

-- hamid ، Sep 25, 2007

این شخص رییس جمهور کشور است یا رییس یک نظام مقدس اشغال‌گر؟ آیا او ایرانی است که احساس توهین می‌کنید؟ او نماینده‌ی وطن است یا نماینده‌ی اشعال‌گران خداپرست مسلمان؟ چرا رییس یک جمهوری اسلامي را رییس جمهور ایران می‌نامید؟

-- سپهر ، Sep 25, 2007

آقای جامی خوب است وقتی به ایران سفرمی کنید ازمیدان انقلاب پایین تر بیایید. به شهرستان ها سری بزنید. بگردید میان مردم عامی شاید متوجه بشوید که چرا احمدی نژاد رئیس جمهور است؟ او آیکن ملتی است که در طی سی سال, برگشته اند به سیصد سال قبل . واقعیتی است تلخ و باورش از آن تلخ تر...

-- بدون نام ، Sep 25, 2007

گذشته از اهانت آمیز بودن صحبت های رییس دانشگاه کلمبیا، تظاهر او به دیکتاتور ستیزی عجیب عوام فریبانه بود. آیا رییس دانشگاه کلمبیا حاضر است رییس جمهور مادام العمر مصر، پادشاه عربستان یا رییس دولت پاکستان را با همین لحن و در حضورشان "دیکتاتور زبون" یا Petty Dictator خطاب کند؟!

-- خشایار ، Sep 25, 2007

هر چه هست همين برخوردهای نوهين آميز به احمدی نژاد هم نتيجه عملکرد خود ايشان در سطح جهان است. ايشان اگر دو کلام اصول ديپلماسی را در سخنان آشوبگر خود در مقاطع مختلف رعايت می کرد با چنين برخوردی هم روبرو نمی شد. "از اوست که بر اوست." در نتيجه اعتراض نخست، بر خود او وارد است و بعد بر تفکر حکومت آمريکا و برخورد آن. به نظر من نقد اين برخوردها هم از اين چارچوب و بر اساس گذر ترتيبی از اين منظر واقعيتی تر است.

-- هادی ، Sep 25, 2007

اگر رادیوزمانه واقعا به مسائلی که به سرنوشت ایران مربوط است می پرداخت، اگر نیروهایی را که بر طبل جنگ علیه ایران که ممکن است به قیمت نابودی کشور تمام شود، به مخاطبین معرفی می کرد، امروز آن ها این اتفاقات را بهتر می فهمیدند. وقتی جیمی کارتر مدتی پیش کتاب خود به نام «فلسطین: صلح نه آپارتا» را منتشر کرد، مورد شدیدترین فحاشی ها قرارگرفت. احمدی نژاد که جای خود دارد.

-- مانی ب ، Sep 25, 2007

I think you are so right about this issues. I lost all of my respect for Columbia university Prisedent, because his comments ware more childish than of somebody in his position. It looks like he only agree to have him speak so he can get even with him. I also agree with you that war of words is 100's times better than getting into a war of bomb with the life of innocent people in danger.

-- Kamran ، Sep 25, 2007

آقای جامی، امیدوارم که این نوشته اتان را هم چون نوشته قبلی تان -در ماجرای گروگان گیری ملوانان انگلیسی و در حمایت از احمدی نژاد - از سایت سریعا پس نگیرید. در عرف دیپلماسی ممکن است احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور ایران مسئول و به رسمیت بشناسند، اما شما که خود را یک ایرانی مدافع حقوق بشر و دموکراسی برای ایران میدانید و به همین خاطر مسئولیت رادیو زمانه به شما واگذار شده چطور خود را می توانید " در موقعیت دشواری" قرار دهید؟ این دشواری از ایرانی بودن شما نیست، ازموضع شما از دلبستگی های است که به رژیم جمهوری اسلامی دارید. انگار نمی توان هم ایرانی بود و هم بدون قرار گرفتن در "موقعیت دشوار" توهین به احمدی نزاد را که سزاوار آن است توهین به خود به عنوان یک ایرانی ندانست
--------------------
مهدی جامی: نوشته های من همه در دسترس است و تا کنون آنچه را نوشته ام پس نگرفته ام.

-- کویر ، Sep 25, 2007

من به هیچ وجه برای آقای احمدی نژاد احساس دلسوزی نمی کنم. اگر در ایران آزادی در کار بود ، مطمئنا در دانشگاه های خودمان برخورد بدتری با او و مانند او می شد. حرکت دلیرانه ی دانشجویان پلی تکنیک در ابراز نارضایتی از حضور فردی بنیادگرا مانند ایشان را فراموش نکنید. رفتار ، رفتار می آفریند و کسی با ادبیات و تفکر آقای احمدی نژاد نباید انتظار فرش قرمز و یا دختران خردسال آمریکایی را داشته باشد که با لباس های محلی آمریکا سرود بخوانند و به او صنایع دستی تقدیم کنند.

-- پویا ، Sep 25, 2007

خیلی تلخ است.متاسفانه ما به صرف این که با او مخالفت شده دست می زتیم.در واقع به ایران اهانت شده.

-- آرش کرامتیان ، Sep 25, 2007

MAN HAM YEK IRANI HASTAM KE DAR AMRICA BE MODATE 29 SAL ZENDEGI MIKONAM VA BE AZ RAFTARI KE RAEESE COLUMBIA UNIV ANJAAM DAAD VAGHEAN MOTEASEF HASTAM. ISHAN KHODESHAN YEK DICTATOR MIBASHAND KE AZ GHAZAB NATAVANEST BE KASI KE AZASH DAVAT BE SOKHANRANI KAREDHAND EHTERAM NESHAN DAHAD.

-- DARIUSH ، Sep 25, 2007

یک آکادمیسین و یا به گفته‌ی خود رئیسن دانشگاه کلمبیا"یک پروفسور" به باور من نباید جانشین دادستان می‌شد. او می‌توانست سوالات خود را محترمانه و در حد یک پروفسور، مطرح کند و با احترام به اصل آزادی بیان، به احمدی‌نژاد فرصت جواب‌گوئی می‌داد و قضاوت صحت و سقم گفته‌های احمدی‌نژاد به شنونده‌گان واگذار می‌کزد.
استفاده‌ی نابجای احمدی‌نژاد و یارانش در ایران از این شیوه‌ی ناپسند، دلیلی برای زیر پا گذاشتن " اصل اساسی آزادی بیان و عقیده" نمی‌تواند باشد. دل خنک شدن ما هم از توهینی که ریاست ج اا شده‌است، نفعی شامل حال ایران نخواهد کرد.

-- عمو اروند ، Sep 26, 2007

دوست داشته باشیم یانه ، احمدی نژاد(با هر دوز و کلک و شامورتی بازی ِ انتخاباتی) به عنوان ِ رئیس کشور ِ ایران به آمریکا سفر کرده ، خوب یا بد ، توهین به او ، توهین به تمامی ِ مردم ِ ایران است (من هم نه به او راءی داده ام و نه از عامی گر یِ او در ایرا ن و مجامع ِ بین المللی دل ِ خوشی دارم ) سخنان ِ رئیس ِ دانشگاه کُلمبیا خارج از عُرف ِ آکادمیک بود ، و این همان راه ِ فراری بود که آقای ِ جامی به آن اشاره داشت.

-- ایرانی ، Sep 26, 2007

آقاي جامي و آقاياني كه معتقديد كه حرفهاي ريئس دانشگاه زياد محترمانه نبوده با شما چند كلمه صحبت دارم . مگر شما حرفهاي احمدي نژاد و اربابانش و نوچه هايش را در نظر نميگيريد كه اينگونه قضاوت ميكنيد . محض سلامتي هم كه شده اگر ميتونيد كاري رو كه ميگم بكنيد ( كه مطمئنم نمي تونيد و بعد از دو سه روز به سلامتي روان خودتون مشكوك ميشيد ) چند روز بدون اينكه به هيچ روزنامه و منبع اطلاعاتي سربزنيد فقط پاي تلويزيون جمهوري اسلامي بنشينيد و به حرف رهبران و تحليلگران سياسي اش گوش كنيد كه چگونه يه روز بوش را سگ صهيونيست ها و روز ديگر بلر را سگ بوش و روز بعد اسرائيل را ولد زناي بين آمريكا و انگليس معرفي ميكنند و فقط روزنامه كيهان را مطالعه كنيد كه به هر شخصيتي كه ميبينه توهين هاي خيلي وحشتناكي ميكنه و فقط به سايت فاطمه رجبي مراجعه كنيد كه شلوار از پاي حتي خودي ها هم در آورده . بعد از اين كار فكر كنم يه چيزايي راجع به شرايط رواني اون بخشي از جامعه ايران كه توي اين سينماي تحجر ( مدينه تحجر ) نشسته اند متاسفانه تعداد كمي هم نيستند دستگيرتون بشه . حرف من اينه كه اين آقا حتي اگر نماينده همه 70 ميليون ايراني حال حاضر ايران هم باشه كه نيست بازم يه ديكتاتور كوچك بيرحمه . ( احمدي نژاد به اين دليل نماينده مردم ايران نيست چون به لطف فيلم ها و سخنان مكتوب به جا مانده از دوران تبليغات رياست جمهوري و اعمال انجام شده توسط اين فرد ميتوان ديد كه تفاوت از زمين تا آسمان است بين اين احمدي نژاد و آن كسي كه مردم مي خواستند ) . حالا خداييش اگه اون اردوي چند روزه رو براي خودتون بذاريد بازم ميگيد يه كم از عرف احترام خارج شده بود . يا اين دفعه شما هم مثل بچه هاي شجاع اميركبير ميگيد ديكتاتور دروغ گو برو گمشو .
البته بايد اضافه كنم مطمئن باشيد همه دوست داريم ريئس جمهور كشورمون مورد احترام جهان باشه و از اين بابت لذت خواهيم برد همانطور كه هر وقت نام كوروش مياد بي اختيار سرشاد ميشيم ولي دليل نميشه از بابت نام احمدي نژاد و يا امثال اون احساس شرم نكنيم و بايد بگم به نظر من توي اون جلسه آقاي رييس دانشگاه كلمبيا بيشتر شباهت به نماينده ملت ايران داشت چون حرف ملت ايران رو زد . بيشتر وقتها احساس ميكنم اين آقاي احمدي نژاد بيشتر سفير كبير حزب الله و فلسطينه .

-- احسان از رفسنجان ، Sep 26, 2007

اقای جامی
ایا بهتر نبود به دروغ هایی که اقای احمدی نژاد در این جلسه بیان کرد هم اشاره میکردید.
ایا اقای احمدی نژاد به شعور دانشجویان ایرانی اعتماد دارد؟
ایا این گفته صحیح است که ـ در ایران اگر کسی فرزند دختر داشته باشد 10 برابر از کسی که فرزند پسر دارد خوشحال میشود.ـ ؟
ایا شما به محاکمه یک طرفه نپرداخته اید؟
ایا امریکائیان با اقای خاتمی هم همین برخورد را میکردند؟
تصور نمیکنید صحبتها و برخوردهای اقای احمدی نژاد این امکان را میدهد که چنین برخوردهای توهین امیزی با او بشود؟
ایا روسای دیکتاتور کشورهای دیگر هم به همین اندازه ساده لوح هستند که شعارهایی عموامفریبانه بدهند و در عین حال بخواهند در یک محیط دانشگاهی از دیدگاه های خود دفاع کنند؟
مشکلی که اقای احمدی نژاد دارد این است که از یک سو رفتارهای استبدادگرایانه دارد و شعارهای عوامگرایانه سر میدهد و از طرف دیگر میخواهد در محیط دانشگاهی خود را دمکرات و منطقی نشان بدهد. مشخص است که ترکیب این دو ناممکن است.
می توان به برخورد دانشگاه ومدیریتش با اقای احمدی نژاد ایراد گرفت اما بیش از ان ضرورت دارد گفته های به دور از واقع و ناصادقانه رئیس جمهور ایران را نیز نقد کرد.
به باور من رفتارهای غیر معقول اقای احمدی نژاد زمینه چنین عکس العمل هایی را ایجاد میکند.
با انکه برخورد رئیس دانشگاه را اصولی نیمدانم اما ارزو میکنم کاش اقای احمدی نژاد در برخورد با مخالفانش حداقل همانند رئیس دانشگاه کلمبیا صبر و تحمل داشت.

-- سعید ، Sep 26, 2007

آقای جامی

با شما موافقم. کار رییس دانشگاه کلمبیا و رسانه های خصوصی (نه عمومی!) آمریکایی در همان سطح کارهای احمدی نژاد بود. حتمن یادتان می آید که اوایل انقلاب یک بار سفیر شوروی را به مراسمی دعوت کردند و بعد جلو چشم او پرچم کشورش را به زیر پای سربازان سپاه انداختند تا رویش رژه بروند!! این کار جک شد و مشخصه ی بی پرنسیبی و بی شعوری دیپلماتیک جمهوری اسلامی. حالا دانشگاه کلمبیا هم همان کار را با احمدی نژاد می کند و البته سی ان ان و سایرین هم چراغ سبز نشان می دهند.

احمدی نژاد یک دیکتاتور کوچک است. این را همه می دانند. او دلسوز مردم ما نیبست. اما بوش هم دلسوز مردم ما نیست. برای سی ان ان هیچ مهم نیست که فردا بر سر ما چه بیاید! عراق شدن فردای ایران کک هیچ کسی را در آمریکا نخواهد گزید- مگر اینکه به خودشان و منافعشان ربط داشته باشد و فقط در همان حد.

بعد از حمله به فلوجا از یک ژنرال آمریکایی پرسیدند که چه پیامی برای عراقی هایی دارد که اجساد هموطنان غیرنظامی خود را بر صفحه ی تلویزیون می بینند. گفت: پیامم این است که کانال را عوض کنند! کسی در مطبوعات آمریکا توجهی نکرد. حالا اگر همین حرف را کس دیگری در ارتباط با موضوعی مربوط به منافع آمریکا زده بود. خشتک از پایش می کشیدند!

مخالفت من با احمدی نژاد مخالفت من و فقط مربوط به خود من است. آمریکا حق ندارد به من بگوید که چرا و چگونه مخالف باشم.

-- حسین فاضلی ، Sep 26, 2007

سلام آقای جامی
منصفانه بودنتان را در این قضیه می ستایم.
دمت گرم و سرت خوش باد!
امید که در همه حال چنین باد!

-- سید مهدی طاهری ، Sep 26, 2007

توهين به رئيس جمهور يک کشور از يک تريبون دانشگاهي از سوي ميزبان آن هم رئيس يک دانشگاه هيچ توجيهي ندارد. همه کساني که اين عمل زشت و ناپسند را تاييد مي کنند يقينا از فرط عصبانيت و يا از روي کينه توزي است. محمود احمدي نژاد چه بخواهيم و چه نخواهيم رئيس جمهور ايران است، اگر کسي بخواهد اين رئيس جمهور را عوض کند اين مردم ايران اند که بايد تصميم بگيرند نه دولتمردان جنگ افروز آمريکا که مدام بر طبل جنگ مي کوبند و به هر بهانه اي مي خواهند به ايران حمله کنند و در اين ميان اپوزيسيون ايراني خارج از کشور دارد نقش آتش بيار معرکه را بازي مي کند.
نگذاريد فردا بر ويرانه هاي جنگ و کشته هاي آن مرثيه بخوانيم.

-- پرويز جاهد ، Sep 26, 2007

" هر ايراني " يعني چي؟

-- توگويي ... ، Sep 26, 2007

ایران احمدی نژاد نیست
اما
احمدی نژاد هم ایران نیست!!!
آیا توهین به او میتواند توهین به ایران باشد؟

-- بدون نام ، Sep 26, 2007

That 's true.
The speech of the Columbia's president was none-academic and really rude.
Although Ahmadi-nejad does not represent Iranian people, but he went to Columbia as the Iranian president. They should have shown more respect for him as a civilized nation's president!
The other point is: US media don't ask any harsh question from the dictators in the other countries in the middle east who are supported by the west. I think Iranian "people" are the most peaceful people in that area and the government is more democratic, compare to the other countries in the middle east (which are supported by the U.S.)
This behavior is not fair!

-- saeed ، Sep 27, 2007

آقای جامی عزیز
من یک انتفاد به نوشته شما دارم. این رسانه های آمریکایی نیستند که ما ایرانی ها را در موقعیت دشواری قرار می دهند. دولت ایران و گفتار و کردارو جهان نگری دولتمردان ایران است که ما ایرانی ها و در بسیاری مواقع جهانیان را درچنین موقعیت دشواری قرار می دهند.البته نگاه انتقادی شما به رسانه های غربی ( که قاعدتآ باید شامل رسانه های وطنی هم شود) و نگرانیتان از بهره برداری جنگ طلبان هر دو کشور از حادثه اخیر قابل درک است. ولی چاره چیست؟ به نظرتان آیا امکان دارد جنبشی به راه انداخت تا همانگونه که شما هم نوشته اید " ایران احمدی نژاد نیست" را به مردم جهان نشان داد؟

-- علامت سوال ، Sep 27, 2007

به اقا ی پرویز جاهد.
بیشتر افرادی که این عمل را ناپسند دانستند عصبانی مینمایند. این یک سطحی نگری به تمام معنی است و از سویی نمیتوان هر فرد ازادی را زیر پرچم اپوزیسیون سیاسی برد همانطور که نمیتوان هر فرد ازاد دیگری را در جبهه گیری علیه رییس داشنگاه کلمبیا زیر طرفدار سیاسی حکومت ایران برد. بلکه قضیه از جای دیگر اب میخورد. رییس دانشگاه ه کلمبیا با هر نیت سیاسی ان سخنان را به زبان رانده باشد بخشی از حق ازادی بیان اوست. رییس جمهوری ایران به عنوان رییس جمهور کشوری انجا حضور داشت که سیستم حکومت ان دیکتاتوری به تمام معنی ب جبهه گیری مشخص نسبت به کشور های مشخصی است.ایا هر المانی میبایست سخنی مستقیم به هیتلر را ناپسند میشمرد . چون به رییس جمهور! کشورش توهین گشته است!. غیر اینکه زمان هیتلر متاسفانه چنین فضایی وجود نیامد و حتا بسیاری را به جرم کمونیست بودن قبل از ظهور جنگی عملی هیتلر بخاطر نقد هیتلر محکوم کردند. چاخان های رییس جمهور کشور تان چیزی جز پرده پوشی های سیاسی بر دیکتاتوری جاهلانه نیست. پشت پرده ی چنان چاخان هایی قایم گشتن نه دردی را دوا میکند نه ابروی فرهنگی که اصلن وجود ندارد میخرد ونه جلوگیری از جنگی میکند که یکطرفش همان رییس جمهور قرار دارد. بر عکس خود میتواند باعث بر افروختن جنگ گردد. من از سخنان ان رییس دانشگاه استقبال میکنم همانطور که اگر سخنی درباره ی بوش به سخن راندم انتظار چنین عصبانیت های ملی گرایانه را از سوی امریکایی ها نخواهم داشت. از طرفی این چه ربطی به جنگ دارد؟ بنظرم این دقیقن برعکس قضیه ادعایی شماست اگر کمی فکر کنید . امریکاو دانشگاه ان فردی را برای سخنرانی های دروغینش دعوت کرده که هر روز با سخنان مرگ بر امریکا به پای سخنرانی میرود چرا ان موقع حساسیت جمعی درست حساب ی ایرانیان به جنگ گل نمیکند؟ و درین میان رییس داشنگاه حرف حقیقتی را به زبان رانده که به مذاق بسیاری خوش نیامده چون دقیقن به همان دلیل که جنابعالی نوشتید نماینده ی فرهنگی ملتی است که خود انرا برگزیده اند و خودمرگ بر امریکا سر میدهندو خود نیز ناتوان در برخورد با جنایات ان هستند. همانطور که من حق دارم بوش و صدام را با چنین سخنانی خطاب کنم رییس ان داشنگاه حق دارد چنان سخنانی را به رییس جمهوری وطنی ابراز دارد. غیر این همه جز مترسک های ازادی بیان خواهیم بود چون اقای رییس جمهور با ان پاسخهای خریدار ابروری وطنی فرهنگی
میخواهد باشد و حتمن رییس دانشگاه هم بادست گل به پیشواز اقا به عنوان رییس جمهور مملکتی برود؟! دست ازین نمایش های مکرر بر داریم.

-- علیرضا ، Sep 27, 2007

اولا ما ایرانيها 30 سال است با اتش زدن پرچم امريکا به ملت امريکا توهين ميکنيم.
این رژيم اینقدر به مردم توهين ميکند. خصو صا نيروی انتظامی¡ که مردم پوست کلفت
شدند.

-- fozoul ، Sep 27, 2007

حالا که جنگ می‌خواهد مغلوبه شود و ملت زير علم آزادی بيان ريیس دانشگاه کلمبيا سينه می‌زنند (انگار کسی حق آزادی بيان ايشان را شهيد کرده باشد)، خوب است حرف‌های خود رييس دانشگاه را درباره‌ی پرويز مشرف به ياد بياوريم:
«“President Musharraf is a leader of global importance and his contribution to Pakistan’s economic turnaround and the international fight against terror remain remarkable - it is rare that we have a leader of his stature at campus»

اساساً ديکتاتور در قاموس آمريکايی‌ها چه کسی است؟ ناقض حقوق بشر چه کسی است؟ همين پرسش‌ها را بگيريد و يکايک کشورهای متحد آمريکا در منطقه را بشماريد. اکثريت آن‌ها تجسم عينی نقض حقوق بشر هستند. نمونه‌ی بارزش عربستان سعودی است. پاکستان نمونه‌ی بعدی‌اش. چرا اين وسط «فقط» ايران بايد چوب‌اش را بخورد؟ چون برای آمريکا شاخ و شانه کشيده است و «آقای دنيا» را به هيچ هم نگرفته است! و گر نه اگر جلوی آمریکا کرنش کند، فوق‌اش می‌شود قذافی و همه ناگهان با ايران مهربان می‌شوند. اين‌ها که واقعيت‌هايی غير قابل انکارند و تفسير و تأويل هم نمی‌شوند. نکند عربستان واقعاً‌ مدافع و مروج حقوق بشر است؟ خلاصه در اين ماجرا بايد تمام حرف‌های بالينجر را کنار هم گذاشت و گذشته و حال‌اش را با هم سنجيد.

-- داريوش ، Sep 27, 2007

به اقای جامی که بسیار کوشش میکنند با تفکر قلم زنند ولی تفکرشان انگار هنوز همان تفکر ایرانی ! است.

مشکل شما دقیقن به همینجا بر میگردد اقای جامی که هر ایرانی هستید و هنوز با ان ادعا ها ضرورت هر نبودن وطنی ملی را درک نکرده اید. مقاله بالا بالایتان شروع زیبایی داشت خواه نا خواه نماینده ی وطن خواندن رییس جمهورتان بسیار جالب بود. ازین جهت این عبارت شما اتهی از ا معنا ست>
من می توانم اعتراضهای فردی و گروهی به رئیس جمهور یک کشور را درک کنم.
عبارت بعدی و عمومی قانون رسانه ای را از کدا م ناکجا ابادی اوردید؟ دوم اینکه این قانون ناکجا ابادی شما که خیلی شبیه قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بدرد همان افرادی میخورد که شما انها را دیو نمیپندارید.
اول پنداشتیم ان ریییس جمهور وطنی ماست اما انگار نشد>
اینجا باید هشدار داد و گفت: ایران احمدی نژاد نیست. هر قدر ایده های نامتعارف احمدی نژاد اصحاب رسانه را به تنگ آورده باشد نباید از او تصویری ساخت که گویی تصویر ایران است.>
عبارت اصحاب رسانه ها! ادم را یاد اصحاب پیامبر میاندازد. هر قدر به تنگ اورده باشد؟ لطفن موضوع را محدود به اصحاب! رسانه ها نکنید بلکه عبارت > مردم را به تنگ اورده باشد بسیار مناسب تر است. البته اگر به ان باور داشته باشید غیر این حتمن در سفرتان به ایران سازندگیهای دست اندر کاران را بازدید فرمودید و مردم نیز از برکات سازندگی وطنتان بهره مند هستند! .
>. نمی توان دعوت کرد و سپس از آن دعوت سکویی ساخت برای خوشایند کسانی که افرادی مانند احمدی نژاد را دارای حق اظهارنظر نمی دانند.اما رفتار خارج از نزاکت و عرف نسبت به سخنرانی که به دعوت آمده است تنها می تواند راه فرار ارزانی باشد
عرف؟ کدام عرف شما و ادمهایی که مانند شما میبینند ؟ نزاکت؟ شما به ان ادم میخواهید درس نزاکت دهید؟ ادمی که میداند به چه کسی و به چه دلیلی حرفش را میزند؟ دیگر اینکه اتش زدن با کاریکاتور کشیدن یکی نیست اقای جامی! وحتا با وجود تفاوتشان زیکدیگر مفهوم حذف موجودیت انسان را نمیدهند. نکند مخالف کاریکاتور کشیدن از رییس جمهورتان هم هستید؟ اخر او که پیامبر اسلام نیست ناراحت! شوید. او هنوز نه یهودیی را کشته و نه چون محمد دستور قتلشان را صادر کرده است.

اخ که این عبارت روشنفکرانه ی شما شاهکار بود>

برای آقای احمدی نژاد هم امروز روز سختی بود. او که دولت اش در مقابل منتقدان کم تحمل است و به شکایت از رسانه ها و روزنامه ها و سایتها مشغول است و در مسیر قانون گذراندن برای محدود کردن خق آزادی بیان تلاش می کند به چشم سر دید که می تواند در مقابل کسانی قرار بگیرد که در یک تریبون مهم بین المللی به حرفهای او بخندند و او را هو کنند.>
بمیریم برای این شرم و حیای این رییس جمهور وطنی که چنین با وجود داشتن ایده ه های رادیکال غضب! خود را فرو خورد تا نیزه ای اتشین بر چشم انها باشد که فقط مخالفت میکنند. این رییس جمهور چقدر سختی کشید تا ان چاخانهای ابرودار فرهنگ وطنی را بهم بیاورد تا اتش جنگ با سخنان ان بی نزاکت دروغگو یعنی رییس دانشگاه کلمبیا اتش افروز جنگ برای وطن نباشد.
شاهکار اخرتان هم این بود>
آنها کینه آمریکا را به دل خواهند گرفت و آمریکایی ها هم بیزاری خود را عریان تر بیان می کنند و این میان تنها مردم ایران ضرر می کنند.

کینه ی امریکا را به دل خواهند گرفت. اینها که سنگدل نیستند بخاطر دل نازکیشان کینه های قدیمیشان تازه میشود تازه دستشان را شسته بودند و غسل گرفته بودند ولی دوباره یک امریکایی انها یاد محبتهای قدیمیشان در سرزمین ایران نسبت به امریکایی ها انداخت.
موفق باشید و این را از یک غیر هر ایرانی یا غیر ایرانی خواندید .

-- علیرضا ، Sep 28, 2007

خب شايد بالاخره سر يک گفتمان جديد دارد باز مي شود. پس قبول مي کنيم که با اينکه احمدي نژاد ايران نيست، با اينهمه نماينده ايران است. همانطوريکه بوش، مبارک، ملک عبدالله، بلر و غيره مملکتشان نيستند ولي نماينده آنند. پس چرا با اينکه مردم خود آمريکا به رفتار رئيس دانشگاه کلمبيا اعتراض مي کنند، ايراني هاي دوآتشه وطن پرست سکوت کرده اند؟ و در حقيقت از گفتار نژادپرستانه رئيس دانشگاه دفاع هم مي کنند. اگر روزي آمريکا به ايران حمله کرد به همين صورت سکوت مي کنند چون احمدي نژادها را ايران مي دانند؟

-- محمد ، Sep 28, 2007

دستگیری زندان انفرادی اعترافات تلویزیونی و در پایان معامله ازادی 4 دانشکاهی امریکایی در مقابل اجازه سخنرانی در دانشگاه کلمبیا برای گروهی از دانشگاهیان امریکایی بسیار اهانت امیز و تحقیر امیز بوده است و انها بدین شکل جواب این اهانت را داده اند.

-- siroos29@yahoo.com ، Sep 28, 2007

خدمتتان عرض کنم که کسی که فحش می‌دهد، خود را تحقیر می‌کند و دیو درونش را به نمایش می‌گذارد.
البته از احمدی‌نژاد به خاطر فحش شنیدن، تشکر نمی‌کنیم، بلکه به علت سخن گفتن با متانت و بیان واقعیت به صورت مؤدبانه، به او افتخار می‌کنیم.
بگذارید هر چه می‌خواهند بگویند. بی‌ادبی که کاری ندارد...
راستی، معنی آزادی بیان را هم فهمیدیم! به مخالف باید قبل از سخنش حسابی فحش داد تا نکند حرف حسابش یادش باشد. اما متأسفانه برای همه کارگر نیست. چرا؟ بگذریم...

-- حمید ، Sep 28, 2007

احمدی نژاد نماینده ی ایران نیست و شما هم صدایی برای پشتیبانی از حقوق بشر نیستید. شما به چه حقی برای ایرانیان نماینده ای را به رسمیت می شناسید که خود هیچ مشروعیت قانونی ندارد. جمهوری اسلامی مشروعیت قانونی ندارد. هیچ دیکتاتوری مشروعیت قانونی ندارد. شما کار خود را درست انجام می دهید، یعنی همان کاری را که باید بکنید، می کنید. بریزید این بودجه را پای تقویت این رژیم، کارتان همین است!

-- بدون نام ، Sep 28, 2007

salam
Hame in ahvalat khabar az nabordbari va nehadineh shodan khoshonat dar siasate emroze jahan midahad,va man delam mesle yek abr migirad...

-- Dalai lama ، Sep 28, 2007

در ابتدا یک انتقاد دوستانه از آقای جامی و رادیو زمانه: من نزدیک به یک سال است که اخبار رادیو زمانه را از ایران پیگیری می کنم و کامنتهای زیادی را درباره مطالب آن نوشته ام. من خودم را یک اصلاح طلب می دانم و بارها نظرات خودم را در سایت "الف" منتسب به آقای توکلی گذاشته ام اما حتی با وجود دیکتاتوری ذاتی اصولگراها آنها در بدترین حالت بخشهایی از نوشته من را که کمی تند بوده را حذف و بقیه را درج می کنند. اما تا کنون با وجود آنکه ادبیات نوشته های من عاری از هرگونه کلمه اهانت آمیز بوده با قاطعیت می توانم بگویم تا کنون حدود یک سوم کامنتهای من توسط رادیو زمانه بطور کامل سانسور و حذف شده است. این مطلب را در پاسخ به کسانی نوشتم که شما را انسان معتقد به دموکراسی و آزادی بیان می دانند. با نهایت احترام، دوستان عزیز توجه ندارند که نمی توان طرفدار دموکراسی بود اما آنرا با پول بیگانه (که صد البته بدنبال منافع خود و ملتش است) بدست آورد. بنابراین رادیو زمانه در بهترین حالت منتشر کننده نظرات حامی مالی خود است و در غیر اینصورت امکان ادامه حیات نخواهد داشت. فقط کافی است به برخورد زشت و کلمات رکیکی که امثال آقای نبوی در گفتارشان (البته از روی اجبار و به همان دلیلی که عرض کردم) بکار می برند دقت کنید تا معنی واقعی دموکراسی وارداتی را درک کنید. تنها راه تحقق دموکراسی، مردم داخل ایران هستند و البته هیچ احتیاجی هم به داد و فریاد دوستان عزیزی که نگران آینده فرزندانشان در غربت اروپا می باشند، ندارند. البته من ایشان و عزیزان دیگری را که اکثرا بخاطر جو خفقان آور در ایران و تحدید شدید آزادی های اجتماعی و فرهنگی در کشورمان مجبور به جلای وطن شده اند درک کرده و امیدوارم روزی بتوانند به معنای واقعی کلمه روزنامه نگاری مستقل و غیر وابسته را در داخل کشور خودمان ادامه دهند (البته شاید آرزوی دوری باشد).
اما در مورد واقعه مورد بحث:
بنظر من صرفنظر از مطالبی که بعضا بدون فکر و با زبان عوامانه بر زبان رئیس جمهور ایران جاری می گردد و صرفنظر از خطرات و تهدیداتی که در راستای فرمایشات ایشان متوجه کشور ما می شود ، اما باید توجه داشت ایشان بدرستی و با شناختی که از روحیه احساسی مردم ایران دارند در واقع بر امواج این احساسات سوار شده اند و این توانایی را دارند که در صورت بروز هر حادثه ای و با تکیه بر امکانات تبلیغاتی (و تکیه بر احساسات میهن پرستانه مردم) حتی مخافین سرسخت خود را با خود همراه سازند. بنابراین اینکه ما بگوییم تبلیغات اخیر فقط به ضرر آقای احمدی نژاد و نه مردم ایران خواهد بود تصور اشتباهی است و چوب هرگونه جوسازی و تبلیغات علیه ایشان را در نهایت مردم ما خواهند خورد.
و در پایان یک توصیه دوستانه: گفتن کلماتی از قبیل حکومت نا مشروع و دیکتاتوری و فلانی نماینده مردم ایران نیست (که متاسفانه و با همه ضعفهایش هست) و ... در طی 29 سال گذشته هیچ دردی را دوا نکرده و بعد از این هم نخواهد کرد و مقامات ایرانی چه بخواهیم و چه نخواهیم بعنوان نماینده ملت ایران در مجامع بین المللی حاضر می شوند و سخن می گویند و پای هرچیزی را که امضا می کنند در واقع امضا مردم ایران است نه شخص خودشان.
با آرزوی روزی که شاهد دموکراسی واقعی در کشور عزیزمان باشیم.

-- شهرام ، Sep 28, 2007

بياييد وببينيد رفتار كودكانه رئيس دانشگاه مهم كلمبيا كه احتمالا بر مشاوره غرض ورزانه مبتني بر تحليل هاي هاليوودي مبني بر سوسك كردن دشمن امريكا استوار بوده است، چه شيري از رئيس جمهور ما در رسانه هاي داخلي ساخت. شما را به خدا از اين پس اينگونه در حق مردم ايران لطف نكنيد.

-- بدون نام ، Sep 29, 2007

آخه این آدم ارزش این رو داره که اینقدر راجع به اون حرف بزنید؟ البته از یک رئیس دانشگاه(به اصطلاح البته!) بعیده که همچنین سخنانی رو ابراز کنه.

-- هادی ، Sep 29, 2007

مستدعی است یک نفر آشنا به فرهنگ واژه های امریکایی جهت ترجمه سخنرانی بولینگر پیدا کنید و آنرا ترجمه و در سایت تان قرار دهید. ترجمه های ارائه شده با واقیت واژه های موجود تفاوت دارد. مثلا "کم دانش" با بیسواد متفاوت است و"گستاخ" با "بیشرم" کمی تفاوت دارد. چند نمونه در زیر آورده می شود:
President you exhibit all the signs of a petty and cruel dictator.
آقای رئیس جمهور (این همان احترامی است که سیاسیون ما برای آغاز فحش دادن به هم استفاده می کنند) شما دارای تمامی (نمی گوید بعضی) نشانه های یک دیکتاتور ستمگر (بیرحم) کوتوله هستید. (این جمله مثل شعر حافظ چند پهلو است: 1) شما یک خرده دیکتاتور هستید. 2) دیکتاتور و ستمگری که آلت دست است و نفر اصلی نیست. 3) دیکتاتوری که قدش کوچک است ...)
در جای دیگر گفت:
You are either brazenly provocative or astonishingly uneducated
یعنی: شما یا به صورت بیشرمانه ای تحریک کننده (فتنه انگیز) هستید یا به صورت حیرت آوری بیسوادی!
(اینها تمامی واژه های تند (فحش) محسوب می شوند).

در جای دیگر:
When you come to a place like this, this makes you, quite simply, ridiculous
یعنی زمانی که شما به چنین محلی (دانشگاه) می آیید، امری کاملا مسخره و مضحک است (یعنی شان دانشگاه با کلاس شما جور در نمی آیید یا به عبارت دیگر بی کلاسی).

باید گفت یا مترجم ایشان کم سواد بوده (که امری محتمل است) یا آقای احمدی نژاد رگ غیرت ندارد. این واژه ها برای یک رئیس جمهور در حد فحش خواهر و مادر محسوب می شود و وقتی ایشان کنار میکروفون قرار می گیرد. صرفا می گویید من نمی خواهم تحت تاثیر این رفتار غیردوستانه قرار بگیرم. بابا "غیر دوستانه چیه دیگه؟" اینه فحش و استهزاء هستند، یا باید جلسه را ترک می کردی یا جواب فحش را می دادی. آخه بقول آقای جنتی 500 ملیون تماشاچی در سراسر دنیا داشته ایم که این واژه ها را شنیده اند.
اگر کسی این جملات را در ایران به رئیس جمهور بگوید باز ایشان می گوید بگذارید تحت تاثیر این رفتار غیردوستانه قرار نگیریم! بابا برای امریکایی ها دایه ای مهربان و برای مردم خودت زن بابا هستی!

-- amir ، Sep 29, 2007

احمدی نژاد هرکه هست باز فکر نمیکنم رفتار و کردار و افکارش وحشیانه تر از بوش و دولتش باشد که باعث هزاران جنایت در تمام دنیا ست خصوصأ عراق که هرروز زن و مردو کوچک و بزرگ بخاطر نفت میمیرند و دنیا عین خیالش نیست میخواهم بدانم اگر کشوری با همین بوش جنایتکار اینکار را میکرد تا حالا چه شورشی شده بود منتها آمریکا جنایت میکنه همه غلطی میکنه همه هم بهش احترام میگذارند و کسی جرئت اعترا ض ندارد . احمدی نژاد هر چه هست تنها چون نماینده ایران است ایران جهان سوم اجازه میدهند که هر جور دلشان میخواهد با او رفتار کنند . این رفتار در واقع درسی است به بقیه دنیا که اگر مثل ما نباشید این بلا را سرتان خواهیم آورد/

-- ژاله ، Sep 30, 2007

غربیها با این کارها بیشتر ابروی خودرا بردند شما تازه فهمیدید که انها بی نزاکت هستند ای کاش بی نزاکتی انها همین باشید غربیها دارند مثل گرگ زخم خورده میشوند

-- محمد ، May 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)