تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
در سالگرد زمانه

نگاه‌تان متفاوت است

در جشن تولد یک سالگی رادیو زمانه، جمشید فاروقی، مدیر بخش فارسی رادیو دویچه‌وله، شریک و همراهی دیگر بود. او زمانه را در یک سال گذشته چنین ارزیابی می‌کند:

شنیدن گفت‌وگو با جمشید فاروقی

ظرف ماه‌های گذشته، اگر بخواهم صادقانه گفته باشم، کمتر شنونده‌ی رادیوی شما بودم و بیشتر مصرف‌کننده‌ی مطالب وب‌سایت شما هستم. فقط می‌توانم بگویم، تحولاتی که رادیو زمانه داشته است بسیار مثبت بوده و واقعا فکر می‌کنم زحمت خیلی زیادی را همه‌ی دوستان کشیده‌اند؛ چون می‌توانستم از پیش هم حدس بزنم که شروع چنین کاری چقدر می‌توانسته دشوار بوده باشد، برای اینکه ما بتوانیم یک رادیو را از نقطه‌ی صفر شروع بکنیم، بسازیم و تا اینجا بیاوریم جلو. فقط می‌توانم بگویم، دستتان درد نکند. همه‌ی دوستان حتما خیلی زحمت کشیده‌اند. کاری را کرده‌اند که شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند که یا خیلی دشوار است یا اصلا ناممکن.

حالا اگر بخواهید با دیده‌ی انتقادی هم نگاه کنید به فعالیت رادیو زمانه، از آن زاویه هم می‌توانید برایمان صحبت کنید.

همینجوری اگر بخواهم بگویم، به نظر من رادیو در مجموع یک نگاه خیلی خاصی دارد. می‌خواهم اتفاقا بجای انتقاد، یک تعریف از رادیو‌تان بکنم و آن هم این است که خیلی از رادیوها نگاهشان به مسایل فرهنگی و اجتماعی نگاهی سیاسی‌ست، شما نگاهتان به سیاست نگاه فرهنگی‌ست. و این یکی از ويژگی‌های رادیو زمانه است که فکر می‌کنم بخاطر همین هم توانسته آن میزان شنونده‌ای را که الان دارد و مخاطبی که برای سایت دارد، به خود جذب کند.

نگاه زمانه تا حدودی متفاوت است با نگاهی که مثلا توی رادیوهای فارسی‌زبان دیگر وجود دارد. نمی‌توانم رادیو زمانه را با بی.بی.سی ی مقایسه کنم از نظر ساختارش، ولی می‌توانم بگویم اگر بخواهیم مقایسه بکنیم، بیشتر می‌تواند شباهت داشته باشد با رادیو فردا. ولی رادیو زمانه و رادیو فردا از دو ساختار متفاوت برخوردارند. رادیو زمانه، همانطور که گفتم، بیشتر به مسایل فرهنگی و اجتماعی توجه دارد و فکر می‌کنم این خلأ در رادیوهای فارسی‌زبان خارج از کشور بوده که رادیو زمانه توانسته با توجه به این موضوع شنوندگان خودش را داشته باشد و سایت هم، همانطور که می‌بینیم، اگر استقبالی از سایت شما هست، به نظر من در وهله نخست به‌خاطر نگاه‌تان به مسایل فرهنگی و اجتماعی‌ست.

فکر می‌کنید چه بخش‌هایی روی وب‌سایت ما باید پررنگتر بشود؟

الان اگر ما بیاییم و نگاه بکنیم به مسایل اجتماعی‌ که ایران در شرایط کنونی درگیرش هست، توجه به مسایل قومی و به‌خصوص به مسئله‌ی زبان مادری، زبان رسمی که اتفاقا رادیو زمانه توی این عرصه چندتا کار داشته و من روی سایت‌تان دیده‌ام، ولی فکر می‌کنم این یکی از مواردی‌ست که شاید جای کار بیشتری را بطلبد و جا داشته باشد که بیشتر به آن پرداخته شود.

من فکر می‌کنم همه‌مان کار واحد و مشترکی را داریم انجام می‌دهیم، چه کسانی که توی دویچه‌وله هستند یا بی‌.بی‌.سی و یا جای دیگر، به نظر من همه همکار هستیم و آرزوی موفقیت ‌کردن برای همدیگر به نظرم امری‌ست طبیعی و باید باشد و امیدوارم که رادیو زمانه سال‌های خیلی خیلی بهتری را در پیش داشته باشد و بتوانید هر روز کیفیت کارتان را بهتر کنید.

--------------
نوشته‌های پیشین در سالگرد زمانه:

شهرنوش پارسی پور
بیژن روحانی
فرنگیس حبیبی

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)