تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
در سالگرد زمانه

زمانه، نمایشگاهی با غرفه‌های متعدد

سالروز زمانه، روز برنامه‌های ویژه بود و گفت‌وگوها. در این روز با فرنگیس حبیبی، مدیر بخش فارسی رادیو فرانسه نیز مکالمه‌ای تلفنی داشتیم و زمانه را از نگاه ایشان جویا شدیم:

شنیدن فایل صوتی گفت‌وگو با فرنگیس حبیبی

شما چند وقت است که وب سایت ما را می‌بینید یا برنامه‌هایی رادیویی را گوش کرده‌اید؟

راستش از وقتی که رادیو زمانه افتتاح و راه‌اندازی شد، من هرچند وقت یکبار روی سایت می‌آیم و صداها را گوش می‌کنم. البته بخاطر فشردگی کارها نمی‌توانم یک شنونده یا بازدیدکننده‌ی کاملا منظمی باشم، ولیکن گاهگاهی دورادور در جریان تولیدات رادیویی و سایتی شما هستم.

از نظر شما نقاط ضعف سایت ما یا برنامه‌های زمانه تا اینجایی که گوش کرده‌اید چه هست؟

اولا خوب است که من یک‌سالگی شما را تبریک بگوییم و آرزو بکنم که همه کسانی که آنجا کار می‌کنند، از روزنامه‌نگار تا کادرهای دیگر، خودشان راضی باشند از کاری که می‌کنند و فکر می‌کنم ملموس‌ترین آرزویی‌ست که می‌شود برای یک آدم حرفه‌ای کرد.

من در خودم این صلاحیت را نمی‌بینم که کار رادیو زمانه را بسنجم. برای این‌کار باید یک مطالعه و بررسی همه جانبه کرد. کار یک رادیو، آن هم رادیوی جوانی مثل رادیوی شما را باید بتوان تحلیل درستی ازش داشت. ولی آنچه همینطوری با مراجعات گاه‌به‌گاه روی سایت‌تان می‌بینم و اصولا عملکرد و ماهیت رادیو زمانه را، باید بگویم این رادیو در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران یک مورد یگانه‌ست، بخاطر چند پایه‌ای بودنش و کنارهم قرارگرفتن متن و صدا و تصویر. در واقع رادیو زمانه محل ملاقات عده‌ی زیادی از کسانی‌ست که حرفی برای زدن دارند.

برای من رادیو زمانه [هروقت که سری به آن می‌زنم] مثل یک نمایشگاه بزرگ می‌ماند که چندین غرفه دارد و هرکسی بنابر ذوق و نیازش می‌تواند برود به یکی از غرفه‌ها و یا به چندتا از این غرفه‌ها و آنچه را می‌خواهد دنبالش بگردد. به نظر من این یک فرصت فوق‌العاده و خیلی خوبی‌ست و خوشبختانه شما هم امکانات بوجودآوردن یک چنین محل ملاقات یا یک چنین نمایشگاهی را دارید. بنابراین فکر می‌کنم با توجه به بررسی‌ها و با توجه به شمارش‌هایی که از بازدیدکنندگان هر کدام از این غرفه‌ها می‌کنید، می‌توانید خودتان ببینید که کدامش موفق‌تر است.

آنچه من فکر می‌کنم باید بررسی کرد، آن جمعیتی‌ست که شما می‌خواهید به‌خودتان جلب بکنید و ظاهرا اینطور که برمی‌آید جمعیت جوان یا کمتر جوان شهری‌ نسبتا مرفه است و خب طبیعتا باید ببینید که مراجعه‌کنندگان‌تان این آدم‌ها هستند یا نه!

یک نقطه‌ی قوت دیگر شما این است که شما به شمار بزرگی از هنرمندان، نویسندگان، اهل ادب که در این دوره و زمانه فرصت پیدا نمی‌کنند که صدایشان را به دیگران برسانند، یا در تبعیدند یا در مهاجرت‌اند و یا در ایران در انزوای نسبی بسرمی‌برند، این امکان را می‌دهید که کارشان را عرضه کنند و صدایشان شنیده بشود و بخوانند. و این بازهم چیزی یگانه است توی رسانه‌های ایرانی.

فکر می‌کنم با امکاناتی که دارید شاید بتوانید در زمینه‌ی اجتماعی رپرتاژهای پُروپیمان‌تری ارائه بدهید، ولی نمی‌دانم این امکان را دارید یا نه و...

شاید یک کم توجه بیشتر به آسیای میانه یا آسیای مرکزی با امکاناتی که دارید می‌تواند آن محل ملاقات را برای این کشورهای حوزه‌ی فرهنگ ایرانی باز بکید و فکر می‌کنم که می‌شود توی این زمینه یک مقداری کار کنید.

ولی خب خانم حبیبی ما بخش آسیای میانه‌مان فکر می‌کنم خیلی فعال باشد، بخصوص بخش کشورهای فارسی‌زبان، از افغانستان گرفته تا تاجیکستان... یعنی فکر می‌کنم رویش مانور زیادی می‌دهیم. با اینحال شما فکر می‌کنید بازهم باید قویتر بشود!

نمی‌دانم شاید نقصان مراجعه‌ی من است، نمی‌دانم.

پس شما فکر می‌کنید که بخش اجتماعی‌مان باید تقویت بشود.

من فکر می‌کنم که بخش اجتماعی امروز برای هر رسانه‌ای، اگر خوب کار بشود، یک بخش بسیار بسیار مهم هست. برای اینکه توی این حوزه خیلی اتفاقات می‌افتد که فرداسازند. حالا یا به‌طرف مثبت یا به طرف منفی. و خب خوب است که یک رسانه‌ای اگر امکانش را داشته باشد، نبض‌سنج‌اش را بیشتر توی این زمینه بکار بیندازد.

شما به‌عنوان یک بازدیدکننده وقتی وارد وب‌سایت ما می‌شوید، فکر می‌کنید چه چیزی بیشتر از همه جلب توجه می‌کند توی سایت؟

به نظر من برنامه‌های کتاب و ادبیات و این‌ها. بخش سیاسی و مصاحبه‌های سیاسی‌تان کمتر نمایان است.

--------------
نوشته‌های پیشین در سالگرد زمانه:

شهرنوش پارسی پور
بیژن روحانی

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان


پيشنهادي جالب از يک هم ميهن درباره امارات يکي از هم ميهنان در پيشنهادي جالب با توجه به مسائل اخير پيش آمده و گستاخيهاي امارات نوشت: چرا اسم خيابان ظفر را به "خليج فارس" عوض نميکنند تا امارات مجبور بشه براي آدرس سفارتش از اين اسم استفاده کنه ؟ در ضمن يه بخشنامه هم به پست بدهند که هر نامه اي به اين آدرس بود اگر اسم خليج فارس را ننوشته بود با ذکر علت به فرستنده ارجاع بدهند. اگر به نظر شما هم پيشنهاد جالبي است براي بقيه هم بفرستيد شايد به گوش مسئولان برسد

-- بدون نام ، Dec 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)