تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ذهن های زيبا

حسين نبود همه کار خوابيده بود. زمانه مديون حسين است. و من هم. حسين بچه جبهه است. مفهوم عملياتی کردن يک پروژه را می فهمد. زمان دست اش است. لازم باشد نمی خوابد. اغلب يکسره تا صبح کار می کند. تودار است. دير از کارش سر در می آوری. اما وقتی فهميدی اش می بينی که حسين يک ذهن زيباست.

اينهمه رنگ و طرح در ذهن او. اينهمه فرمول و کد. اين کار-بلدی. اين هنر يافتن راه حل در هر مساله ای که سر راه پيدا شود از او يک ذهن زيبا ساخته است. من عميقا به او احترام می گذارم و او را نمونه نسلی می دانم که آموخت سر به زير باشد و کارکن و کارساز. حسين بچه انقلاب است. زمانه کار اوست.

بايد تاريخ اين هفته های آغازين کار را زمانی بنويسم که کار از اين مرحله وارد چالش های خبری و ايده پردازی خود شده است. وقتی رسما کار را آغاز کرده باشيم و از دوره نامزدبازی پروژه وارد دوره سخت کار و محک خوردن شده باشيم. فعلا همه با چشم تازه واردی که بايد حمايت اش کرد به زمانه نگاه می کنند. اما بزودی کار سخت آغاز می شود. با اينهمه، آنها که اين روزها دارند زمانه را می سازند نمی دانيد که چه دشواری هايی دارند که تنها با پای شوق آن را پشت سر می گذرانند. حسين پشتوانه ای است برای زمانه. صبور و آرام و سختکوش و دانا-به-کار.

حسين پشت صحنه همه کارهای ماست. اگر صدای ما به شما می رسد و اگر سايت ما ساخته و رونمايی می شود از هنر اوست. اما روی صحنه رفتن هم آسان نيست. اين هنر آزاده است و آرام آرام بر و بچه های ديگر. آنها که شما نامهاشان را اغلب نمی دانيد ولی هنرشان کار را رساندن و روزآمد کردن و همزمان تيم سازی کردن است و ظهر با غذايی ساده ساختن و روز در ساعات طولانی کار کردن. هيچکدام هم آدم راديو نبوده اند. اما می دانند که فقط بايد بتوانند ارتباط برقرار کنند. از اين پل صراط که رد شدند به بهشتی رسيده اند که چراغهای رابطه اش هميشه روشن است.

اين هنر رسانه است. من مطمئن هستم که زمانه را هنر ارتباط برقرار کردن خواهد ساخت. زمانه رسانه کاراکترهاست. رسانه ای است برای کسی که "فرد" است. شخصيت ويژه خود را دارد. و هنرهای خود را برای ايجاد رابطه.

يک کار وقتی شروع می شود هزار جور کم و زياد و بالا و پست دارد. آنها که قادرند در اين دوره زير پر و بال رسانه ای را بگيرند و راه بنيندازندش آبديده خواهند شد. و تجربه يگانه ای خواهند داشت. اين لذت آغاز کردن است. لذت اول بودن. لذتی که با دلهره همراه است. دلهره کاری تازه کردن. دلهره ذهن های زيبا. اين روزها هی به خودم گفتم از اين بچه های راديو هيچ تشکر نکردی يادداشتی ايميلی ندادی حال آنکه هم راديو راه افتاد و هم سايت رونما شد. امشب فکر کردم کار درست قدردانی از آنها در حضور همه خوانندگان/شنوندگان ماست. من به شوق و دل-به-کار بودن شما می بالم.

مهدی جامی
m.jami@radiozamaneh.nl

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

..........
خسته نباشید.

فرزاد

-- farzad ، Aug 9, 2006

..........
خسته نباشید.

فرزاد

-- farzad ، Aug 9, 2006

سلام. این پخش زنده عمل نمیکنه.راستی فرکانس ماهوارهای ندارین؟
-------------
پخش آزمايشی به مدت يک ماه صرفا اينترنتی خواهد بود و سپس وارد پخش ماهواره ای می شويم. پخش زنده هم از ساعت 7 و نيم به وقت تهران است. - زمانه

-- هادی ، Aug 9, 2006

خسته نباشید عالی است گرچه از ایران صدایی نمی شود شنید اما تلاش شما قابل تقدیر است.

-- پرنیان ، Aug 9, 2006

سلام ...هرچه سعي ميكنم يك
erorr
میاد که بخاطر روادید غیر منتظره، سرور نمیتواند ارتباط برقرار کند. تابحال همچین اشتباهی ندیده و نشنیده بودم!! حالا نمیدانم عیب از فرستنده یا از گیرنده هست. آیا برای شنیدن حداقلهایی برای سخت افزار یا نوع ارتباط موجود هست!؟؟
---------------------
اين پيام خطا بعد از 7 و 30 است يا قبل از آن؟ به هر حال فعلا يک پيام صوتی بايد شنيده شود که آرام برنامه است و اعلام زمان شروع پخش. اگر آنهم شنيده نمی شود خبر دهيد لطفا. - زمانه

-- آرمین گیله مرد ، Aug 9, 2006

کاری بسیار شایسته و به جا کردید آقای جامی. بدون شک این همه تلاش دوستان زمانه بدون حوصله و تجربه شما اینگونه زیبا نتیجه نمی داد.
من به عنوان یک شنونده و خواننده این صفحات می خواستم پیشنهاد کنم هر روز به معرفی چند تا از دوستان همکار زمانه در همین سایت بپردازید. خیلی هاشان مثل شما شناخته شده اند. خیلی ها را هم دوست داریم بهتر بشناسیم و اینکه مسئول کدام ستون یا بخش هستند. این رادیو که اینقدر صمیمانه با مخاطب رابطه برقرار میکند اگر در سایتش هم صمیمانه از دست اندرکارانش بگوید بی ره نخواهد بود.

-- پرستو ، Aug 9, 2006

سلام

مهدی جان نوشته ای را درباره رادیو نوشتم. موفق باشید.

-- ايران امروز - علي ، Aug 9, 2006

مبارکا باشه!

-- وارطان ، Aug 10, 2006

I left this review in Mr. Jami's Sibestan weblog comment box and later I found this weblog here. My apologies to Mr. Jami for wasting the bandwidth.

رادیو زمانه اتفاق خوبیست. بعد از مدتها یه اتفاق حرفه‌ای در وبلاگستان می‌افتد که می‌تواند فرای خوانندگان آن رود و مخاطب عام ایرانی پیدا کند . می گویم حرفه‌ای چون:

۱) زمانه نگاه رسانه‌ای دارد. یعنی به نظر می‌رسد می‌خواهد مانند رسانه‌های حرفه‌ای دیگر محتوای با ارزش تولید کند و برای مخاطب عام جذاب باشد.

۲) زمانه هزینه می‌کند. این روزها برای انجام هر کار درست و حسابی باید هزینه کرد. زمانه می‌داند که تولید محتوا هزینه‌بر است. باید خرج کرد و خرج کرد و داشتن منابع مالی یک مزیت بزرگ است.

۳) به نظر می‌رسد زمانه حساب شده پیش می رود. از شروع آزمایشی اینترنتی‌اش گرفته تا شروع وب سایت آن. این شروع گام به گام خود نشانه جدی گرفتن و حرفه‌ای گرفتن کار است.

۴) مدیر آن٬ آقای جامی٬ یکی از معدود کسانی است که در وبلاگستان سودای فرهنگ سازی دارد. اگر این نگاه در زمانه دنبال شود - بدون اینکه زمانه لزومن آینه تمام قد سیبستان شود و محدود به آن نگاه باقی نماند و سلایق متعدد را در برگیرد- بسیار امیدوار کننده است.

۵) زمانه سعی می‌کند که یک رسانه عصر جدید باشد با تعامل دوطرفه با مخاطب و نه یک رادیو سنتی دیگر. استفاده از امکانات وب و وبلاگستان بسیار امیدوار کننده است.

اما چند پیشنهاد:

۱) به گمانم در یک نگاه کلی می‌توان رسانه‌های موجود در خارج از کشور را به دو دسته عمومی تقسیم کرد:

- آنان که بنگاه خبری‌اند و از سیاست‌های بنگاه خبری اصلی‌شان پیروی می کنند. مانند بی‌بی‌سی٬ صدای امریکا٬ رادیو فرانسه و حتی رادیو فردا. به گمانم این رسانه‌ها بیشتر حول خبررسانی می‌چرخند و بعضی از آنها سیاست‌های خاص کشور وابسته‌شان را تبلیغ می کنند. مثل رادیو فردا.

- رادیو‌ها و تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی امریکا: من با رادیوهای اروپایی آشنایی ندارم ولی آنچه که از لوس آنجلس دیده‌ام را می شود یک کاسه کرد. به غیر از ابتذال رایج و غالب(که البته با معیار من مبتذل هستند) از جهت برنامه‌سازی همه از چند ژانر خیلی مشخص خسته کننده و ملال آور پیروی می کنند. آنها برنامه سازی نمی کنند. آنها هزینه تولید محتوا نمی‌کنند. آنها ساده‌تر‌ین٬ سهل‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های روی آنتن رفتن را استفاده می‌کنند و همین می‌شود که از دید عام مبتذل نگاشته می‌شوند.

به گمانم قرار گرفتن زمانه در یکی از این دو گروه و یا ترکیبی بینابین هرز دادن پتانسیل آن خواهد بود. بعبارت دیگر تولید محتوای غنی و تازه یکی از چالشهای زمانه خواهد بود.

۲) چالش دیگر رادیو زمانه این خواهد بود که یک پردایم جدید درست کند و به همان مسیری که هر کدام از رسانه های بالا رفته اند نرود. هم محتوا ایجاد کند و هم این محتوا را در شکل جدیدی ارائه دهد. این شکل جدید بسیار مهم است. وجود وبلاگستان و تعامل دو طرفه٬ استفاده از نیروی جوان و خلاق وبلاگستان و تمرکز بر فرهنگ جوانان همه خوب است. اما از جهت برنامه سازی و اجرا به گمانم بهتر است به دنبال فرمت های جدید بود. بعضی از این فرمت ها در غرب تجربه شده و می توان از آنها٬ با تغییر لازم بهره برد. یکی از بهترین این نمونه ها NPR است. تنوع برنامه های NPR چه از جهت شکل و چه از جهت ارزش محتوایی حتا در میان رسانه‌‌ای امریکایی مثال زدنی‌ست. از آن طرف حتی روش بعضبی از برنامه‌های دیگر رسانه ها مانند Standup Comdey می تواند برای نسل جوان ایران بسیار جذاب باشد.

۳) زمانه می تواند از اشتباهات دیگران بسیار یاد بگیرد. در گذشته ظهور مجلات اینترنتی را از وبلاگ ها دیده ایم. به گمان من بزرگترین اشتباه بعضی از آنها این بود که در همان عمق سطحی وبلاگ هایشان باقی ماندند و تبدیل شدند به یک مجموعه وبلاگ زیر نام مجله وبی. از آن طرف٬ روزنامه های اینترنتی را هم دیده ایم که خبرنگار مستقل ندارند٬ خبرهایشان یک خطیست و یا کل یه مقاله را بر اساس یک شایعه بنا می کنند و مقاله تکرار دانسته‌های عام است یا کپی شده از جایی دیگر. زمانه می تواند حوزه مشخص تری برای خود تعیین کند که در آن حوزه اوریجینال باشد و لازم نیست از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را کاور کند.

۴) در بین ما ایرانیان شایعه و حرف و حدیث گاه بسیار رواج دارد. کاش وب سایت زمانه هرچه زودتر یک صفحه به چشم‌انداز (vision)٬ ماموریت (mission) و بالاخره اسپانسر مالی خود تخصیص دهد و بصورت شفاف عمل کند که از این حرف و حدیث‌ها جلوگیری شود.

امیدوارم زمانه رسانه ای شود که همه ما به وجودش افتخار کنیم.

http://justinput.blogspot.com/2006/08/blog-post_10.html


-- Justinput ، Aug 10, 2006

سلام، این آهنگی که امروز پخش کردین و اول گفتین از صدرالدین اما بعد گفتین نیست، پس از کیه؟

-- pooya ، Aug 10, 2006

سلام و تبريک
من هنوز کاملا متوجه نشدم .صداي شما را از راديو هاي معمولي هم خواهيم داشت .با سپاس
------------------
حتما خواهيد داشت. ما بزودی کانال ماهواره ای خود را راه اندازی می کنيم و بعد موج کوتاه - زمانه

-- ع .الف .ک ، Aug 12, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)