تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

راديويی که از وبلاگ می آموزد

راديويی که از وبلاگ می آموزد کار عجيب می کند. مثل آموختن پير است از جوان. اما همين است. راديو اگر راديوی زمانه ماست هر چند از السابقون السابقون رسانه های مدرن باشد بهتر آن است که در درس اين نوجوان تازه رسيده شرکت جويد و علم ارتباط قديم خود را نو گرداند.

وبلاگ کارهای شگفت کرده است. هم در جهان و هم در ميان فارسی زبانان و خاصه جوانان ايران. وبلاگ مظهر دموکراسی و کلاس بزرگ و فراگير آن است. صدسال پيش وقتی مشروطه به پا شد مردم ما در آستانه ورود به تاريخ جديدی قرار گرفتند که بعدها خود را در آموزش همگانی و سواد اجباری بازنمود. صدسال پس از مشروطه وبلاگ جوهر آن عمومی شدن سواد را علنی کرده است: همه می خواهند حرف بزنند همه رای و نظر دارند همه می خواهند حضور داشته باشند. همين اصل اصيل دموکراسی است. نيست؟

وبلاگ در ميان همه هنرهايش دو سه کار چشمگير دارد. نخست آنکه "فرد" را شاخص کرده و وارد بازار گفتگو کرده است و بسياری از اين "فرد"ها را به شهرت و اعتبار رسانده است به نحوی که جز از راه وبلاگ ممکن نبود. دو ديگر انحصار طبقه نويسنده و روزنامه نگار را شکسته است و نوشتن را به امری روزمره و عادی بدل ساخته است و اسطوره زدايی کرده است. در واقع وبلاگ مظهر تام و تمام انديشه عمومی کردن سواد است که در آغاز قرن مساله روشنگران اجتماعی بود.

وبلاگ سرانجام يک کار ديگر را نيز به انجام رسانده است و آنهم ساده کردن زبان و مردمی کردن آن است. اين دموکراتيزه کردن زبان نيز آرمان بزرگ عهد مشروطيت است. آن زمان شعر غيردرباری نقشی را بازی کرد که اين زمان وبلاگ که محل ظهور زبان غيررسمی است می کند.

وضعيت جديد وضعيتی است که هيچ رسانه مدرنی نمی تواند از آن غافل باشد. برای زمانه که در آغاز راه است اين فرصت بيش از ديگر رسانه ها فراهم است زيرا اگر رسانه های سن-و-سال دار برايشان سخت باشد که از زير بار تعلقات و عادتهای ذهنی شان به در آيند زمانه چنين مشکلی را ندارد. چابکی جوانی و تازگی به زمانه امکان می دهد با همه سنت دراز راديو با اشتياق با وبلاگ همزبانی کند و اصلا زبان وبلاگ باشد.

زمانه مدعی است که رسانه ای مدرن است . مدرن بودن را در پايان يافتن عصر پدرسالاری و عقلِ کل بازی می بيند. زمانه رسانه "فرد"ها ست. و تنها از اين راه است که رسانه "جمعی" است. رسانه ای است که در تئوری هر فردی می تواند در آن بنويسد و توليد کند. در زمانه، مثل وبلاگ، شنونده/خواننده همزمان توليد کننده هم هست: هم راه نظر دادن برايش باز است و هم سوژه دادن و نهايتا برنامه ساختن. زمانه هدفش تقويت روزنامه نگاری فرد/شهروند است. کاری که وبلاگ از پيش آغاز کرده است. کاری که هنوز در عرصه راديو آزموده نشده است. زمانه آزمودن اين انديشه است. وبلاگی کردن راديو. همگانی کردن آن. دموکراتيک کردن رسانه تا چشم انداز ممکن. راديويی خودمانی. نزديک به ما. و زمانه ما.

مهدی جامی
m.jami@radiozamaneh.nl

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان عزیز، تبریک. من می خواستم به عرض برسونم که فکر می کنم اولین سایت بزرگی که به این صفحه لینک داد سایت خبری و گروهی صبحانه بود که به شما خوش آمد گفت. نمی دانم چرا لوگوی هفتان و دو در دو هستند اما لینک به صبحانه که از این دست سایت هست و از نظر سابقه، حجم بازدید کننده، کیفیت و حمایت از رادیو از آندو پیشتاز تر است در سایت دیده نمیشه. امید داشتیم و داریم که این رادیو مال همه ی اهالی وبلاگستان هست. هر چند ما از همکاران آقای درخشان هستیم اما کارهای ایشان و گفته هایشان رو الزاما تایید نمی کنیم. امیدوارم که عدالت رو رعایت کنید و علامتی نا پسند به این شکل و ناخواسته با لینک دادن به رقبای ضعیف ما به اعضای صبحانه نفرستید چون ما خود را حامیان این صفحه می دانستیم و می دانیم. در ضمن از شما می خوام موسیقی های محلی رو بیشتر پخش کنید.

موفق باشيد

--------------------
در مورد صبحانه حق با شماست. اضافه شد. موسيقی محلی هم در برنامه هست. خواهيد شنيد. قصد از آوردن اين لوگوها حمع کردن خبرکزاری های وبلاگی در سايت زمانه بوده است. تازه و کهنه يا پربيننده و کم بيننده. مهم کار جمعی است که اين وبلاگهای مرجع انجام می دهند. - زمانه

-- saoshyant ، Aug 7, 2006

سایت شما یه مشکلی که داره اینکه از همه چیز داره جز از خود رادیو برنامه هاش. البته حتما برای اینکه تازه راه افتاده.
موفق باشین.
یه چیز دیگه ام موسیقی سنتی و ملی هم تو زمونه جایی داره یا نه؟

-------------
همه نوع موسيقی در زمانه شنيده خواهد شد. در باره ما تا فردا اضافه می شود. برنامه های راديو هم بتدريج معرفی می شود. پيشاپيش مطرح نمی شوند مگر مثل کافه زمانه که برای توليد به کمک خواننده/شنونده نياز دارد. - زمانه

-- سید رضا ، Aug 7, 2006

سلام

دست همه بچه های رادیو زمانه درد نکند. عالی.

-- ايران امروز - علي ، Aug 8, 2006

امیدوارم که هدف از این رادیو این نباشه که فقط موسیقی پخش کنه چون چند تا رادیوی دیگه دارند این کار را می کنند. بخش موسیقی ملل جالب است خصوصا که شهزاده با لهجه تاجیکی آنرا اجرا می کند. چیز دیگری که لازم است کار ژورنالیستی روی موسیقی پاپ است. موسیق پاپ ما تا به حال هرگز نقد موسیقایی نشده (نظیر مقاله هایی که در مورد موسیقی پاپ در نشریات انگلیس مثلا می بینید) بد نیست برنامه هایی علمی نیز در مورد نقد و بررسی موسیقی پاپ و زیر زمینی ساخته و پخش شود. به هر حال کار فرهنگی این است که به هنرمندان در اصلاح خودشان کمک کرد (نقد). نکته دیگر می شود هفته ای یک برنامه نیم ساعته در باره اوضاع نشر کتاب در آن هفته (تازه ها و خبرهای داغ) ساخت. البته نباید این کار را داد دست یک آدم خشک. باید بامزه و جوان پسند ساخته شود همراه با دید گاههای انتقادی کوتاه. بد نیست یک لیستی از برنامه هایتان روی سایت باشد و زمان و تناوب پخش آنان. پرسنل خود رانیز معرفی کنید و اینکه هرکدام برنامه را می سازند یا پرسنل هر برنامه. در ضمن بیش از حد هم روی موسیقی زیرزمینی بهتر است تاکید نشود. قدری موسیقی درست و حسابی هم قاطیش کنید. خصوصا که بخش قابل توجهی از موسیقی زیر زمینی بی کیفیت است. کارهای رپ که حاوی زبان رکیک هست نیز بهتر است پخش نشود. هنر و آوانگارد بودن به معنی به لجن کشیدن هنر نیست. ممنون

-- حمید رضا ، Aug 8, 2006

سلام
وبلاگ انجمن سايه با عنوان زير به روز شد .
منتظر حضور و بيان آراي شما هستيم .
سوسياليسم مال كجاست ؟
http://saayeh.mihanblog.com/More-138.ASPX
با تشكر فراوان

-- hosain ، Aug 9, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)