تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کشف کشتی نوح؟

Ker Than
برگردان: احسان سنایی

گروهی از سیاحان مسیحی مدعی‌اند بقایای کشتی افسانه‌ای نوح را در زیر پوشش یخی و آوار آتشفشانی کوه «آرارات» ترکیه یافته‌اند. اما برخی باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان، جدیت این مدعا را در حد همان گفته‌های بی‌اساس پیشین همچون احتمال کشف لنگرگاه این کشتی بر بالابلند کوه‌های شمال‌غرب ایران می‌دانند. با این‌وجود، این‌بار مدعیان اطمینان خود از صحت این کشف را ۹۹.۹ درصد اعلام کرده‌اند.


قله‌ی برف‌پوش آرارات / عکس از David Keaton

«من هیچ هیئتی را سراغ ندارم که در جستجوی این کشتی اعزام شده باشد و آن را نیافته باشد!»؛ این را «پاول زیمانسکی»، می‌گوید؛ باستان‌شناسی از دانشگاه استونی‌بروک نیویورک که تخصص‌اش معطوف به حوزه‌ی خاورمیانه است. شماری از جستجوگران ترک‌تبار و چینی از گروهی موسوم به «وزارت بین‌المللی کشتی نوح»، خبر این کشف احتمالی را دوشنبه‌ی اخیر در هونگ‌کونک – که مقرشان است – اعلام کردند.

«یونگ وینگ‌جونگ»، فیلم‌سازی که در این سفر از اعضای هیئت اعزامی بوده، طی مصاحبه‌ای با Daily Mail اظهار کرد: «۱۰۰ درصد نمی‌شود گفت این همان کشتی نوح است، اما به گمان ما احتمالش ۹۹.۹ درصد است.»

این هیئت مدعی است در خلال سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، موفق به کشف هفت کابین بزرگ چوبی مدفون در ارتفاع ۴۰۰۰ متری سطح دریا در نزدیکی قله‌ی کوه آرارات ترکیه شده ‌است. آن‌ها در اکتبر ۲۰۰۹ به‌همراه گروهی مستندساز عازم منطقه شدند.

مسیحیان بسیاری بر این اعتقادند که کوه نام‌برده در ترکیه، آخرین لنگرگاه کشتی نوح و به‌گفته‌ی کتاب مقدس، آخرین مقصد سرنشینان فراوانش شامل نوح و خانواده‌اش، با یک جفت از هر گونه‌ی جانوری زمین بوده است؛ آن‌هم پس از فروکش کردن طوفانی الهی و سهمگین که اکثریت بشر را از زمین برچید. «من‌فای یوئن»، از اعضای وزارت بین‌المللی کشتی نوح می‌گوید: «این سازه به فضاهای مختلفی تجزیه شده است. ما معتقدیم سازه‌ی چوبی‌ای که واردش شده‌ایم، همانند همانی است که ذکرش در اسناد تاریخی رفته است ...»


نمادی چوبین از کشتی افسانه‌ای نوح بر فراز کوه آرارات که در ۲۱ می ۲۰۰۷، در چارچوب پروژه‌ای به‌منظور جلب نظر جهانیان به معضل گرمایش زمین ساخته شد. داستان کشتی نوح، تمثیلی از نجات از حماقت است/ عکس از Fatih Saribas

گروه می‌گوید نتایج سن‌سنجی کربن رادیواکتیو از چوب‌های مکشوف در منطقه – که فعلاً اطلاعاتی از مختصات دقیق‌اش منتشر نشده است – گویای تعلق این سازه به ۴۸۰۰ سال پیش است که این را تقریباً می‌توان با زمان سیل ویرانگری که کتاب مقدس بدان اشاره کرده، مقارن دانست.

با این حال، شبهات وارد به این ادعا را دست‌کم می‌توان محدود به ادعای پژوهشگری دانست که به بررسی متن کتاب مقدس مشغول است.

زیست‌شناس «تاد وود»، مدیر مرکز پژوهش‌های بنیادی گونه‌ها در کالج برایان ایالت تنسی است که به مطالعه‌ی دانش زیست‌شناسی در چارچوب اساطیر پیدایش می‌پردازد. او اعتقاد دارد در حدود ۶۰۰۰ سال پیش، خداوند زمین و گونه‌های گوناگون حیاتی‌اش را از هیچ آفرید. او می‌گوید: «اگر به وقایع‌نگاری کوتاهی از زمین بسنده کنید ... آنگاه سن‌سنجی رادیواکتیو نیازمند بازبینی است»؛ چراکه این روش اغلب از زمان‌هایی فراتر از ۶۰۰۰ سال پیش سخن می‌گوید.

سن‌سنجی رادیواکتیو، عمر اجسام ارگانیک را با محاسبه‌ی وفور رادیوایزوتوپ کربن-۱۴ که نیمه‌عمرش مشخص است، تخمین می‌زند. معمولاً این روش برای اجسامی جوان‌تر از ۶۰‌هزار سال جوابگوست. حال‌آنکه زمین بالغ بر ۴.۵ میلیارد سال از عمرش می‌گذرد. به‌ هر ترتیب وود معتقد است تاریخ‌گذاری کربنی، نیازمند نوعی بازبینی است تا چارچوب‌های زمانی کوتاه‌تری را پوشش دهد. او می‌گوید با در نظر گرفتن برآورد بیش‌ازحد محاسبات کنونی، چوبی که تیم مزبور اخیراً در ارتفاعات آرارات یافته‌، اگر حقیقتاً سن‌اش ۴۸۰۰ سال باشد؛ اصولاً طبق سن‌سنجی «سنتی»، ده‌ها هزار سال قدمت دارد.

او می‌افزاید: «من واقعاً شک دارم این کشتی نوح باشد. سن چوب‌ها بارها و بارها و بارها جوان‌تر است». به اعتقاد وود این کشتی هیچ‌گاه کشف نخواهد شد، چراکه «باید پس از [فروکش کردن] سیل، الوار شده باشد». او می‌گوید: «اگر کشتی را راه انداختید و هیچ درختی هم نباشد، خانه‌هایتان را از چه می‌سازید؟ قایقی عظیم از چوب دارید، پس بیا از آن استفاده کنیم. بدین‌ترتیب به گمانم این [کشتی] از هم اوراق شد و اصولاً برای احداث خانه به‌کار رفت.»


اثر «فاخته، پیشاپیش کشتی» از «گوستاو دوره» متعلق به قرن نوزدهم. در افسانه‌ها، نوح پس از توقف و به‌منظور کسب اطمینان، پرنده‌ای را برای تماشای منطقه پرواز داد

دلیل دیگری که پژوهش‌گران را به موضع‌گیری در برابر ادعای اخیر کشف کشتی واداشته این است که «سفر پیدایش» - اولین فصل از کتاب مقدس – هیچ قله‌ای را در ترکیه فرضاً لنگرگاه کشتی معرفی نکرده. پروفسور «جک ساسون»؛ استاد مطالعات یهودیت و کتاب مقدس در دانشگاه وندربیلت ایالت تنسی می‌گوید: «کل این تصور عجیب است، چون‌که کتاب مقدس به شما می‌گوید این کشتی، جایی در [قلمرو] اورارتو - سلسله‌ای باستانی در شرق ترکیه – توقف کرده اما بعدها مردم، کوه آرارت را با اورارتو یکی گرفتند». زیمانسکی نیز موافق است.

او می‌گوید: «هیچ‌کس این کوه را تا قرن دهم بعد از میلاد هم‌پیوند با کشتی معرفی نکرد» و به‌علاوه، هیچ مدرک زمین‌شناختی‌ای دلالت بر وقوع سیلابی سهمگین در ترکیه در حدود ۴۰۰۰ سال پیش نکرده است. جستجوگران وزارت بین‌المللی کشتی نوح، «در زمینی دیگر از ما به بازی مشغول‌اند. آن‌ها بی‌توجه به اسناد باستان‌شناختی، تاریخی و زمین‌شناختی بازی می‌کنند.»

اگر حتی گروه مزبور موفق به کشف سازه‌ای چوبین یا حتی قایقی بر فراز آرارت شده باشد هم توضیحاتی پیرامون ماهیت این سازه موجود است. مثلاً این می‌تواند بقایای معبدی باشد که مسیحیان نخستین، برای تقدیس این مکان که به‌اعتقادشان لنگرگاه نهایی کشتی نوح است، احداث کرده بودند. با وجود این احتمال هم عمر چنین معبدی نمی‌تواند ۴۰۰۰ سال باشد. زیمانسکی می‌گوید: «کتاب مقدس هیچ توضیحی در این‌باره نداده است.»

ساسون از سویی معتقد است اصلاً قصد نویسندگان کتاب مقدس از ذکر داستان کشتی نوح، صرفاً اشاره‌ای تمثیلی و نه تعریف یک رویداد تاریخی بوده.

او می‌گوید: «آن‌ها» با تعریف این داستان، که در آن بشریت به‌سبب شرارت‌اش تنبیه می‌شود، «سعی در القای مفهوم خدایی داشته‌اند که از ما طلب رام بودن می‌کند.»

وزارت بین‌المللی کشتی نوح در وب‌سایتش گفته دولت ترکیه درصدد استمداد از سازمان ملل متحد جهت ثبت محل کشف کشتی نوح در فهرست میراث جهانی یونسکو است. اما به‌گفته‌ی «رونی املان»، سخنگوی یونسکو، این سازمان هیچ درخواست رسمی‌ای از سوی ترکیه مبنی بر ثبت کشتی نوح در این فهرست دریافت نکرده است. املان می‌گوید: «چنین حرکتی زمان‌بر است. نمی‌توان یک‌شبه انجامش داد.»

Share/Save/Bookmark

منبع:
National Geographic
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

"من هیچ هیئتی را سراغ ندارم که در جستجوی این کشتی اعزام شده باشد و آن را نیافته باشد!»
جمله فوق خودش گوياي همه چيز هست!

-- فرهاد ، May 3, 2010

بنظرم این تحقیقات از آندسته تحقیقاتی است که بقول فیلسوفان علم "بشدت ظن آن میرود که نظریه بر مشاهده سوار باشد."

-- احسان ، May 3, 2010

البته کشف کشتی نوح برای ترکیه درآمدزا خواهد بود، و مسیحیان بیچاره خرافاتی که هنوز نشسته اند تا عیسا از آسمان به زیر آید می روند و پول خرج می‌کنند. ولی ما چرا این داستان را در یک وبگاه عمومی بازتاب بدهیم؟ کشتی نوح و خودِ نوح حقیقتش بیشتر از امیرارسلان و قمر وزیر خودمان نیست. پس برخیزید و برای یافتن قمر وزیر و مادر فولادزره هم اقدامی بکنید شاید هم خود فولادزره را یافتید در کوهی غاری اشکفتی جائی خوابیده باشد و تنوره اش فروخوابیده باشد. شما اگر علاقه به کشتی نوح دارید بهتر است که در کشور خودمان درباره چاه جمکران تحقیق کنید. شاید در چاه جمکران هم کسی از هزار و دویست سال پیش نشسته باشد. تحقیق درباره چاه جمکران که آسان تر از تحقیق درباره کشتی نوح است. نیست؟؟

-- ذوالفقار ، May 4, 2010

حتی اگر این کشتی پیدا شود هیچ ارتباطی با ماورا الطبیعه ندارد
یک پدیده انسانیست که باید مورد تحقیق قرار گیرد
اصولا خود دین یک پدیده انسانی و زمینیست
حتی اگر کسی معجزه هم نشان من بدهد باز هم میگویم قابل تحقیق و شناخت است

-- محمد ، May 27, 2010

بسمه تعالی
با سلام خدمت مسئولین سایت که امکان درج دیدگاه را در این سایت مقدور نمودند و با سلام خدمت مردم شریف ایران

انسانها همیشه در کنار خود در طول تاریخ یک پیامبر درونی و بیرونی داشته اند که اخرین پیامبر بیرونی در 1431 سال پیش از کنار بشر رخت بر بست و اما پیامبر درونی یعنی عقل همیشه با انسان بوده و موارد ی که عقل در مورد انها نظر میدهد 3 دسته اند
مطابق عقل/ فراعقلی/ مخالف عقل
عقل در مورد مسایل دینی نظیر جهنم و بهشت نمیتواند نظری قاطع و صریح بدهد نه می تواند قاطع رد کند و نه قاطع بپذیرد که کار پیامبر بیرونی است
در مورد نحوه ساخت و چگونگی کشتی نوح و کم و کیف و محل دقیق ان یک مسئله فرا عقلی بوده و زمان رخ دادن ان یک مسئله عقلی میباشد
البته خداون در نص صریح قران از چگونگی کم و کیف ساخت ان تا حدودی و مکان ان بطور دقیق پرده بر میدارد و محل دقیق ان را کوه جودی می داند ولی در ساخت ان تا انجا که معلوم است از استفاده مواد فرا زمینی و اعجاب انگیز چیزی نگفته ولی نحوه ساخت ان را و مهندسی ان را در ایه ای از ان خود دانسته و میفر ماید که ساخت کشتی طبق وحی و نظر من انجام گرفت
خداوند در قران گفته نوح صاحب الواح و میخ ها و نگفته که میخ ها از جنس اهن هستند چون میخ می تواند از جنس چوب نیز باشند و نیز حتما لازم نیست که تمام قطعات چوب حتی با میخ چوبی متصل شوند و می توانند به طور نر و مادگی در هم قفل و بست شوند و نیز با الیاف مخصوصی از بعضی درختان و گیاهان به هم بسته شوند که نمونه های بسیاری در این زمینه وجود دارد
هم چنین پیامبران بیرونی اشاره می کنند که این کشتی در نزدیکی موصل عراق بوده که به گل نشسته و نیز جبرئیل 5 میخ به نوح میدهد که به نیت 5 تن میباشد و هدف از تعریف پیامبر از ان به صحابه خود جنبه فیزیکی نبوده بلکه جنبه عرفانی و روحانی ان 5 میخ و نیت از نصب ان به نمایندگی از 5تن بوده و نه اینکه حضرت نوح هر چه میخواسته در ساخت کشتی از جمله میخ و اهن و غیره جبرئیل فراهم میکرده که این کاملا غیر عقلی می باشد زیرا معجزات هنگامی نازل میشوند که در لحظات خاص و بحرانی و فرا از قدرت انسانی با شد نه اینکه ساختن کشتی که باچوب مطلق هم امکان ساخت دارد و خداوند از معجزه بودن این کشتی حرفی نزده طوری که در موارد دیگر قران در مورد معجزات پیامبرا صریحا اشاره میکند و جای هیچ شکی نمی گذارد و همان طور که در مورد اصل معجزه و زمان و مقدمات معجزه از اموزه های دینی معلوم است معجزه امری فوق العاده میباشد که باید نتیجه ای فوق العاده و سریع و انی داشته باشد و در جهت انذار و تبشیر و هدایت انسانها بکار رود نه اینکه پس از پایان یافتن رسالت حضرت نوح و ناامیدی نوح از هدایت و دستور صریح قران به نوح پس از اتمام حجت نوح بر مردم و این که خداوند میفرماید ای نوح به ساخت کشتی به تدریج مشغول شو که دیگر کسی به سوی تو از این به بعد نخواهد امد و مسئله معجزه تدریجی جز در مورد قران دیده نشده که جبرئیل به تدریج هر چه که نوح میخواسته از ابزار الات گرفته تا مسائل پیش و پا افتاده اورده باشد
با پیامبر درونی یعنی عقل نیز اثبات میگردد که امکان دسترسی نوح به فلزات در ان زمان مقدور نبوده است
تاریخ تولد نوح (ع)طبق منابع تاریخی و دینی به حدود 1700 سال پس از حضرت ادم (ع) بر می گردد و با قبول نص صریح قران حضرت ادم اولین بشر روی زمین میباشد و از تفاسیر قران و نص صریح قران خلقت انسان تکاملی و تدریجی مثل حیوانات نبوده و به همن دلیل است که انسان اشرف مخلوقات است و نیز باید نظریه تکامل تدریجی دانشمندان انسان شناسی که در ان اختلاف بسیاری دارند و هم اکنون منسوخ شده است را باید کنار بگذاریم
در نتیجه با نگاهی گذرا به تاریخ تمدن هرودوت و مشرق زمین گاهواره تمدن از ویل دورانت در می یابیم که عمر اولین بشر در تخمین های تردید امیز به 1 میلیون تا 500000 سال و در تخمینی دقیق از استخوان های بدست امده و ابزار الات سنگی دست ساز به 100000 سال پیش بر می گردد یعنی بطور کلی پس از عصر یخ بندان
ویل دورانت اشاره میکند که اولین جمجمه کشف شده در یک غار در کشور چین و با اثار کاملا مطمئن از اتش و سنگ های دست ساز توسط دانشمند چینی با قدمتی ا میلیون ساله قدیمی ترین جمجمه انسان شناخته شده و با رد ساده انگارانه ان سنگواره هایی که بطور قطع و یقین متعلق به انسان بوده در کشورهای المان و بلژیک و فرانسه و اسپانیا و سوحل فلسطین یافت شده به حدود 40000 سال پیش قبل میلاد مسیح (ع)بر
میگردد که متعلق به انسانهای 160 سانتی متری و با حجم جمجمه 200 CC بیش از حال حاضر بوده اند که در تمام اروپا زیست می کرده است
با رد ساده انگارانه اینها نیز گونه دیگری با قد 178 تا 193 سانتی و با حجم بیشتر از 250 تا 300 CC بیش از انسان کنونی
در کشورهای فرانسه و سوییس و المان و ولز در غار های مختلف یافت شدند که به قدمت 20000 سال قبل از میلاد بر می گردند که در بین تمام باستان شناسان اجداد اصلی انسانها و پایه ریز تمدن بشری بوده اند حجم جمجمه انسان کنونی 1400CC میباشد
پس معلوم شد حداقل عمر اولین انسان واقعی به 20000 سال قبل میلاد و 22000 سال قبل از زمان حاضر می گذرد حال اینکه حضرت ادم اولین انسان در 22000 سال قبل و به دنبال ان حضرت نوح 20300 سال پیش بر عرصه گیتی پای نهاد و با قبول اینکه در بدترین حالت طوفان در پایان عمر شریف 1000 ساله ایشان روی داده است باید به سال 19300 سال قبل برسیم و با بدترین حالت با خطای باستان شناسی 10 درصد به 17100 سال پیش برسیم حال انکه قدیمی ترین فلز دنیا که ان هم مس بوده و نه اهن مربوط به 8000 سال پیش در کشور سوییس می باشد که فاصله 17100 تا 8000 سال یعنی چیزی حدود 10100 سال خطا را برای ما مجاز است در ضمن در علم باستان شناسی خطا های احتمالی را بر خلاف علم ریاضی به عدد بالاتر جهت اطمینان تخمین می زنند
در نتیجه با محاسباتی سر انگشتی استفاده از فلز و ان هم اهن در کشتی نوح کاملا منتفی میباشد
در متن اورده شده این واقعه به 4000 سال قبل یر میگردد (بر اساس لوح بدست امده) که کاملا خنده دار و مضحک است زیرا
4000 سال قبل یعنی 2000 سال قبل میلاد مسیح و مقارن با زمان امنمحت سوم از تقریبا هفتمین فراعنه مصر می باشد و همان طور که میدانیم اوایل حکومت فراعنه در مصر با دوران حضرت ابراهیم مطابقت دارد و همان طور که میدانیم از زمان نوح تا ابراهیم طبق تاریخ و اموزه های دینی فاصله ای چندین هزار ساله میباشد
پس شکی در دروغین بودن لوح سنگی که از شرارت های ترکیه میباشد نیست پس استفاده از فلز اهن در ان هم با کاوش کانی های ان و نه خود ان در سطح خاک فرسایشی کوه کاملا منتفی است
هیچ شکی در بزرگ بودن کشتی نوح نمیباشد زیرا طبق نص صریح قران می بایست این کشتی از تمام موجودات یک نر و ماده در خود داشته باشد
البته قران نگفته از تمام موجودات روی زمین و از گستردگی طوفان نوح در کل زمین خبر نداده بلکه از عظمت ان برای هلاک طایفه نوح گفته و احتمالا می بایست فقط منطقه خاور میانه را در بر میگرفته و فقط شامل موجودات بومی این منطقه میبوده است زیرا اگر کشتی نوح می خواسته پذیرای فقط موجودات خشکی و که قادر به زندگی در اب نبوده باشد طبق نظریه جانور شناسان میبایست حداقل 20000 گونه ودر نهایت 40000 جانور را در خود جای می داده که با طولانی بوده این طوفان طبق منابع تاریخی که حداقل 40 روز بوده برای تامین فضای کافی جهت اب و مواد غذایی می بایست وسهت 10 ابر ناو جنگی بسیار بزرگ را در خود جای میداده که کاملا نامعقول میباشد بنابر این وسعت این طوفان در حد خاور میانه و اندازه این کشتی باز هم باید بزرگ می بوده است
در مورد منطقه ارارات که منطقه ای با نوسان دمای 40 تا 50 درجه میباشد حداقل فرسایش خاک 1 میلی متر در سال میباشد و خداوند در قران فرموده که این کشتی در فراز کوه برای عبرت سایرین و روی گل و لای ونه زیر ان قرار گرفت و احتمال انباشت گل و لای و رسوبات پس از ان طوفان که به قول جغرافی دانان ان کوه ها دیگر رنگ روی انباشت اب را در روی خود ندیدند وجود ندارد و از ان به بعد باید انتظار فرسایش را داشته باشیم و نه انباشت گل و لای
با احتساب فقط 10000 سال فرسایش 1 میلی متری 10 متر از ارتفاع کوه در ان زمان میبایست دچار فرسایش شود و این یعنی عدم مدفون بودن کشتی و بیرون ماندن ان و در نهایت نابودی کامل ان بخصوص اینگه از وسایل کاملا طبیعی و غیر قابل دوام که باید در چند 100 سال با خاک یکسان شود ساخنه شده بود
در ضمن در صورت وجود چنین شی بزرگ و عجیبی می بایست افراد محلی و یا لااقل سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی در خیلی وقت پیش از ان مطلع می شدند
در متن نیز میخوانیم که شی در چند دهه مورد کنکاش و بررسی قرار میگیرند که اشیائ ان و مدارک لازم بطور تدریجی ان هم اطراف محل در سطح خاک کشف می شوند که کاملا مضحک میباشد
در ضمن با نص صریح قران و اشاره قران به تحریف قرار گرفتن تورات و عدم مصونیت قران از تحریف نباید به تورات در این زمینه رجوع شود یا لااقل از دیده تردید به ان نگاه شود
در ضمن قران صریحا اشاره میکند محل کشتی کوه جودی میباشد که این اسم از لحاظ قدمت مربوط به کوهستان های کردستان در نزدیک موصل میباشد نه اینکه کوه های ارارات در حد اقل 500 کیلومتری شهر موصل ان هم با استناد به اینکه مردم محلی با منطقه اطراف ان کودی می گویندو نیز حتی با قرار گیری این کشتی در اطراف موصل نباید انتظار داشت ذرهای از این کشتی باقیمانده باشد وطبق حکمت خداوند نیز این کشتی لازم نبوده که عبرت برای کل مردم تاابد باشد و بلافاصله پساز نوح نیز فرستادگانی در حدود چند 100 سال بعد از ایشان من جمله هود و خضر و ادریس بوده اند وبا مطالعه تاریخ پیامبران حیطه انها به زحمت از سرزمین های مقدس و پر برکت خاور میانه خارج می بوده است
واصلا چه به اسراری به کشف کشتی نوح می باشد که دردی از درمان ما دوا نماید ما مشکلمان چیزهای دیگری است و به نقل امام علی همه حرف ها زده شده و تمام راه ها نشان داده شده و نعمت پروردگار بر بندگان با مسئله غدیر کامل شده است
واصلا کودی چه ربطی به جودی دارد و با فرض ارتباط هم این مردم محلی در زمان حضرت نوح و یا لا اقل در زمان روایت
داستان ان از طرف خداوند به حضرت محمد در 1400 سال پیش جد و اجدادشان هم نبودند و یا لا اقل معلوم نیست که از همان لفظ کودی برای نام منطقه استفاده میکرده اند یا نه
اگر با این حرف ها باشد محلی نیز در اطراف کوه نهاوند ایران در ارتفاعان زاگرس به نام کوه سر کشتی وجود دارد که در اطراف ان قومی ریشه دار به نام جودی با قدمتی چند 100 ساله زندگی می کرده اند
این محل توسط یک دکتر الهیات و فلسفه کشف شده ودر تقابل با ترک های دروغگو در منطقه شروع به کنکاش می کند که با در خواست از مسئولین باستان شناسی با برخوردی سرد و نا امید کننده مواجه میشود و انها صریحا می گویند بیهوده تلاش نکنید که کشتی نوح در ترکیه پیدا شده
این هم از سادگی ما که فقط بلدیم مرغ همسایه را غاز کنیم و بدون هیچ تفکر و تحقیقی هر چیزی را به سادگی و احمقانه فورا باور کنیم
نتیجه گیری
این دروغی بزرگ از سوی مسئولان کشور ترکیه و برای جذب توریست و به شیوه ای متقلبانه شروع به اقدام جمع اوری مدارک دروغین در این زمینه کرده اند
با توجه به مستندی شگفت بحث را با پایان می بریم
کارشناسان فسیل شناسی به دنبال حلقه گمشده فسیل مربوط به دایناسور پرنده می گردند که ناگهان از کشور چین خبر می رسد که این فسیل به طرز حیرت اوری پیدا شده که به قیمت بالغ بر 10 میلیون دلار از کشور چین برای مطالعه بیشتر و استفاده در موزه کشور امریکا توسط انجمن فسیل شناسی امریکا خریداری می شود که بعر ها با تحقیق و بررسی یک دانشمند اتفاقا چینی پی به تقلبی بودن ان با استفاده از اشعه لیزر می برند که این تقلب کار یک کشاورز چینی بوده که از به هم چسباندن ماهرانه دو فسیل از دو حیوان مختلف و فروش ان به دولت چین با عث به چالش کشیدن دنیای غرب میشود

والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته
پاسخ

-- منتقد تیز بین ، Jul 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)