تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درگیری در مسجد قبای تهران

گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از سرکوب تجمعی در مقابل مسجد قــُبا در تهران از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی است.

یک شاهد عینی، در گفت‌وگو با زمانه از ضرب و شتم معترضان در خیابان‌های اطراف این مسجد خبر داده‌است.

گفته می‌شود پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرده است.

امروز، یک‌شنبه برخی از تارنماهای خبری معترضان به نتایج انتخابات، از برگزاری این تجمع در ساعت ‪ ۶‬ عصر در مسجد قبا خیابان شریعتی خبر دادند.

نیروهای انتظامی و لباس شخصی از ساعت‌ها پیش از برگزاری این سالگرد در خیابان‌های اطراف مسجد مستقر شده بودند.

گزارش‌های دریافتی جمعیت اطراف مسجد را هزاران نفر تخمین می‌زند. جمعیت حاضر شعار «یا حسین، میرحسین» را تکرار می‌کردند. خبرگزاری سی‌ان‌ان تعداد حاضران در این تجمع را در حدود ۵ هزار نفر ذکر کرده‌است.

بنا به فیلمی که در یوتیوپ منتشر شده، پیام تلفنی میرحسین موسوی از طریق یک بلندگوی دستی برای جمعیتی که در مقابل مسجد قبا جمع شده بودند، پخش شد.

نزدیکان آقای موسوی می‌گویند که وی تا نزدیکی مسجد آمده بود و به دلیل ازدحام جمعیت نتوانست در این برنامه شرکت کند.

گزارش‌ها حاکی از شرکت مهدی کروبی،دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات در این مراسم است.
تصاویر منتشر شده از تجمع دیروز، حضور آقای کروبی را تایید می‌کنند.

هادی غفاری، علی مطهری،مصطفی ملکیان، کامبیز نوروزی،فائزه هاشمی و عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی از دیگر شرکت‌کنندگان در این برنامه بودند.

خانواده محمدحسین بهشتی، اعلام کرده بودند که امروز هفتم تیرماه مراسم سالگرد کشته شدن آیت‌الله بهشتی، در مسجد قبا برگزار می‌شود. سید علیرضا حسینی بهشتی، پسر آیت‌الله بهشتی از مشاوران آقای موسوی و مدیر مسئول روزنامه کلمه سبز است.

تجمع مسجد قبا به مناسبت سالگرد کشته شدن آیت‌الله محمد حسینی بهشتی و بیش از ۷۰ تن از اعضاء حزب جمهوری اسلامی در بمب‌گذاری ۲۸ ژوئن ۱۹۸۱ برگزار شد.

تصاویری از تجمع مسجد قبا:

در پیامی که در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی از جمله تویتر و فیس بوک منتشر شد، از معترضان به نتایج انتخابات دعوت شده بود در این مراسم شرکت کنند. در این پیام آمده بود که «این مراسم مجوز دارد و میرحسین موسوی نیز در آن شرکت خواهد کرد.»

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)،‌ معاون استاندار و فرماندار شهرستان تهران امروز گفت: «هیچ مجوزی برای انجام تجمع امروز در مسجد قبا پایتخت برای هیچ گروهی صادر نشده‌است.»

گفته می‌شود مجوز فقط برای برگزاری مراسم در داخل مسجد قبا صادر شده بود.

وزارت کشور هفته گذشته با هیچکدام از درخواست‌های میرحسین موسوی، مهدی کروبی و مجمع روحانیون مبارز برای برگزاری تجمع موافقت نکرد.

این وزارتخانه اعلام کرده که صدور مجوز مشروط به سپردن تعهداتی است و درخواست مجوز باید از یک هفته قبل و به صورت حضوری ارائه شود.

ستاد میرحسن موسوی می‌گوید که همچنان پیگیر دریافت مجوز یک تجمع سراسری است.

به خاطر جلوگیری از حضور رسانه‌های غیر دولتی در سراسر ایران، دریافت پیام در مورد اعتراضات در دیگر شهرهای ایران همواره با محدودیت شدید روبه‌روست. روز یک‌شنبه خبرگزاری سی‌ان‌ان با استناد بر فیلمی در یوتیوب از احتمال تظاهرات در شهر کرمانشاه طی روز شنبه گذشته خبر داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من امروز در مراسم شرکت کردم. شخص آقای کروبی و همسر و دختر آقای هاشمی را هم دیدم. جمعیت به سمت خیابان شریعتی در سکوت کامل در حرکت بود که نیروهای گارد ویژه به مردم حمله کردند. صحنه ی بسیار بدی بود، نیرو های انتظامی مستقر در خیابان قبا ابتدا تلاش کردند جلوی کتک زدن مردم را بگیرند اما گاردی ها و لباس شخصی ها به طرز وحشیانه یی به مردم حمله می کردند و به زن و مرد و پیر و کودک هم رحم نمی کردند. مردم به بولوار شهرزاد رفتند، گاردیها آنجا را هم محاصره کردند و حتا به پارک واقع در این بولوار نیز حمله کردند. آنها حتا کودکانی که در پارک مشغول بازی بودند را هم تهدید و تعقیب می کردند.

-- آراز ، Jun 28, 2009

agha in kutetachia waghan waghih aahastand. motmaen hastam ke in nokhalehaye aghab oftadehn bezudy baraye hamishe ighodrat ra az dast midand

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

من اونجا بودم.اقای کروبی هم اومدن.مردم حسابی از اقای کروبی هم حمایت کردن و ایشون رو تا مسجد قباد یه جمعیت تقریبا2000 نفری همراهی کردند ولی جلوی مسجد نیروهای گاردو انتظامی به مردم جلوی خود اقای کروبی حمله کردند.

-- omid ، Jun 28, 2009

من که یک لحظه مرگ خودمو حس کردم . داشتم می رفتم زیر دست و پای جمعیت وحشت زده . تنها کاری که تونستم بکنم این بود که دستمو انداختم دور گردن یک مرده و ازش آویزون شدم تا نرم زیر دست و پا . یه لنگ کفشم گم شد و شال و کیفمم داشت می رفت. لنگ لنگون دوییدم و خودم انداختم تو خونه ای که درشو باز کرده بود. یه بیست نفری تو حیاط بودیم . همه وحشت زده . گارد هم می کوبید به در . همش می ترسیدیم درو بشکنن بریزن تو . یه بار که از زیر در نگاه کردم خیابون پر پوتین بود. یه نیم ساعتی نشستیم و بعد زدیم بیرون . تو خیابون چندتا لنگه کفش افتاده بود . یکی رو پام کردم و راه افتادم و خودمو رسوندم به پاسداران و ماشین گرفتم.

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

زمانه آن چه که هست منعکس میکند
بدون ترس از اینکه به آن انگ زده شود
اما بی بی سی همیشه با سیاست عمل میکند
بعد از سخنان رهبر ج ا برنامه های بی بی سی بسیار رقیق
شده است. ژست بی طرفی یا فشار ... !

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

با این روش حمله کردن به مردم معلوم میشه که نیروهای ضد شورش رژیم یه گروه آدم دوره ندیده روانی هستن که از آزار دیگران لذت میبرن. به نظر من اینا به همون سادگی که جمع شدن به همون سادگی هم پخش میشن

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

salam
chra etzabe sara sari nemikonim-mazalan shrkat nafahet

-- ali ، Jun 28, 2009

من هم امروز آنجا بودم و حسابی هم باتوم خوردم.جمعیت زیادی امده بود. بعد از چند روز سرکوب و سکوت مردم دوباره روحیه گرفتند.من خودم به چند دختر و زن کمک کردم تا زیر دست و پای ملتی که در حال فرار از ضربات گاردی ها و گاز اشک اور بودند نمانند.

-- آراز ، Jun 28, 2009

مردم ما کی باید بفهمند که این حکومت دشمن سرزمین و فرهنگ ماست و این دشمنی به ١٤٠٠ سال پیش برمی گردد؟!

-- هومن ، Jun 28, 2009

Khoda ghovvat baraye mardomi ke az haghe mosallameshun nemigzaran.ishala bezudi rahaye moa'sertari peyda konid o bedune inke in namardha betunan kouchiktarin zarbeii behetun bezanan hoghoughe khodetuno begirin.

-- Maryam ، Jun 28, 2009

چه فایده داره به مردم ظلم کردن ؟حالا یک مدت رهبر بره کنار یک شورای رهبری بیاد وسط ولایت فقیه هم باشه هما یک رهبر دیگه بابا مردم یکی دیگه رو میخوان کی باید به داد مردم برسه؟؟؟؟؟؟

-- دانا ، Jun 28, 2009

چطور اون وقتی که جبهه اصلاحات 2 تا 20 میلیون رای آورد تقلب نشده بود ولی حالا که باختید تقلب شده .خجالت بکشید قانون شکن ها.با ادم قانون شکن باید اینطور رفتار بشه

-- احمد ، Jun 28, 2009

تو که از قانون حرف میزنی جواب وجدان خودت را چه میدی،البته اگه داری.

-- mahmood ، Jun 29, 2009

کسانی که رای مطلق میر حسین را انکار میکنند نه ایرانی هستند، نه مسلمان و نه انسان در یک کلام احمدی نژادی هستند

-- Mohammad ، Jun 29, 2009

on moghe am taghalob shod ama na be andazeye alan bebin che taghalobe bozorgi shod ke mardom ma ba in hame sarkobo shekanje bazam omadan eteraz kardan haala bemanad kasani ke midonan taghalob shode ama az tarse sarkob biron nemian ahmad jan azize basiji to ke dam az in eslamo ghanon shekani boro bebin ke kojaee eslam omade adamaro kotak bezanid

-- بدون نام ، Jun 29, 2009

آيا فرزندان کروبي يا موسوي يا خاتمي هم در اين مراسم‌ها شرکت مي کنند؟ يا فقط يک عده جوان بيچاره بايد هزينه کنند؟

-- غلام ، Jun 29, 2009

من اونجا بودم پسر بهشتی رو کاغذ از طرف
موسوی نوشت فردا یعنی 8تیر ساعت 5 زنجیره انسانی از تجریش تا راهن

-- tarafdare ebtale entekhabat ، Jun 29, 2009

من یک هشدار به سپاه و بسیج بدهم. امروز سپاه و بسیج به عنوان دشمن درجه یک ایران و ایرانی تلقی می شوند. آنچه متاسفانه امروز اتفاق افتاده ضربه ای جبران ناپذیر به این نیروها وارد شده است. و این بی آبرویی برعکس تمامی ادعاهای بسیج و سپاه است به عنوان نیروهای مردمی!! در حقیقت خامنه ای و فرماندهان سپاه و فرماندهان بسیج کار این نیروها را بجایی رسانده اند که اگر برای ایران اتفاقی بیفتد، که البته تمامی شواهد حاکی از قزیب الوقوع بودن است، آنگاه خواهیم دید که مردم ایران این نیروهها را چگونه نه تنها تنها خواهند گذاشت بلکه با آنها همکاری هم خواهند کرد. وقتی قرار رباشد سپاه و بسیج از دیوار مردم بالا رود در و پنجره ی خانه های مردم را بشکند، آنها را ضرب و شتم کند، بخاک و خون بکشد، لگد به شکم زن آبستن بزند، از دیوار خانه ها بالا رود و کولرها و آنتن های مردم را که دو ابزار آسایش مردم است را از پشت بامها در حیاط خانه ها و کوچه و خیابان پرتاب کند ، مردم آزادیخواه را که تنها جرمشان دادخواهی ست بکشد، تیر در سرشان، در صورتشان، در فلبشان، در گردنشان در چشمشان ...خالی کند ، واین در حالی باشد که حتا اشغالگران نیز چنین نکنند معلوم است که مردم در آن حمله که دیگر نباید احتمالیش دانست :ه حتمی ست جانب بیگانگان را خواهند گرفت. زیرا در رویدادهای اخیر حکومت و خصوصا ابزار سرکوبش سپاه و بسیج نشان دادند که آنها از هر بیگانه ای بیگانه ترند. از هر ضد ایرانی ضد ایران ترند. بدنه ی سپاه و بسیج که در جبه ها و پشت جبهه ها جانفشانی ها کرده باید هر چه سریعتر و با صراحت تمام از خامنه ای و فرماندهانی که در حال قتل عام معنویت و آبرو حیثیت آنهایند فاصله بگیرند. آنها باید بدانند، که نه اسراییل و نه آمریکا و نه تمامیت غرب هرگز نتوانسته بود چنین ضربه ی مهلکی که خامنه ای و روحانیت و احمدی نژاد و فرماندهان ولایتمدار و حسین شریعمتداری....به آنها وارد کرد وارد کنند. سپاه! بسیج! عجله عجله!

-- برادرانه و پدرانه به بدنه ی سپاه و بسیج! ، Jun 29, 2009

به نظر من باید رهبران اسلامی ازعاشورا عبرت بگیرند که حق بودن وبا72 نفرظاهراً مغلوب و عملاً پیروز شدند و تاریخ گواه می دهد معاویه و ایادی اش هم به ظاهر مسلمان بودند و همه امکانات را دراختیار داشتند ومردم رافریب دادند و برعلیه حسین شوراندند بیائید مثل حر آزاده باشید و به لشکر برحق حسینیان بپیوندید که پیروزی از آن حق است و باطلیان مغلوب خواهند شد هرچند که طول بکشد .

-- بی نام ، Jun 29, 2009

پاسخی به احمد
برادر من امیدوار رضایی، برادر محسن رضائی اینکه دیگه از خودتونه که!! ببین در مصاحبه با "خبر آنلاين" چی میگه :

ادعای وزارت کشور در بازشماری صندوق‌ها، در نوعی بازشماری غیررسمی از برخی صندوق‌ها قبل از اطلاع جامع به نامزدها بوده است. البته در همین بازشماری غیررسمی مشخص شد که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است. البته از آنجا که اطلاعات اولیه لازم به دست ما نرسید، عملاً این نوع بررسی‌ها هم بی‌فایده بود و چیزی را اثبات نمی‌کرد

-- پاسخی به احمد ، Jun 29, 2009

درود بر میر حسین موسوی.
ما تا آخر در کنار ایشان ایستاده ایم.

-- احمد ، Jun 29, 2009

ba tarsi ke mosavi va karrobi darand ---nemishavad az anha be onvan rahbar yad kard -- mojavvez az vezarate keshvare dolate gheyre ghanoni yani kashk

-- mina ، Jun 29, 2009

اندكي صبر سحر نزديك است....
با اين گاف ناشيانه اي كه خامنه اي و كل اقتدارگرايان بي وطن در اين انتخابات و حوادث پس از آن دادند، ايمان بياوريم كه اين بار سحر واقعا نزديك است. خدا قوت به تمامي جوانان دلير اين مرز و بوم.

-- باربد ، Jun 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)