تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«اطلاعات تازه» از مرگ میر صیافی

سازمان گزارشگران بدون مرز احتمال قتل امیدرضا میر صیافی، وبلاگ‌نویس ایرانی، در زندان را داد.
این سازمان در دومین بیانیه خود در پیوند با امیدرضا میر صیافی، خواستار «پیگرد قضایی همه مسئولان قتل این رورنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس» شده‌است.

امیدرضا میرصیافی وبلاگ‌نویس ۲۸ ساله‌ای است که ۲۸ اسفندماه گذشته به طور مشکوکی در زندان اوین جان باخت و پیکر او ۲۹ اسفند در گورستان بهشت زهرا دفن شد. مقامات قضائی ایران او را به دو سال زندان محکوم کرده‌بودند و جرم او را «توهین به آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای» عنوان کرده‌بودند.

مرگ این وبلاگ‌نویس با اعتراض نهادهای حقوق بشری مواجه شده‌است.

گزارشگران بدون مرز: «بنا بر اطلاعات ما این یک قتل است و همه مسئولان آن در هر رده‌ای باید تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و مجازات شوند»

در بیانیه گزارشگران بدون مرز که ششم فروردین منتشر شد آمده‌است: «مقامات قضایی – امنیتی با سواستفاده از تألم و تأثر خانواده، پیکر امیدرضا میرصیافی را بدون کالبدشکافی دفن کرده‌اند. ما خواهان روشن شدن همه حقایق در باره این مرگ هستیم.»

این بیانیه ادامه می‌دهد: «بنا بر اطلاعات ما این یک قتل است و همه مسئولان آن در هر رده‌ای باید تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و مجازات شوند. ما می‌خواهیم تحقیقات جدی در باره چگونگی این قتل انجام شود.»

این سازمان «اتهام اصلی» مسئولان را «عدم همیاری با انسان در خطر» عنوان کرد و نوشت:
«بنا بر اطلاعاتی که ما بدست آورده‌ایم تناقضات و نشانه‌های اهمال‌کاری جدی میان اسناد رسمی «بازداشتگاه اوین» و «بیمارستان لقمان حکیم» و «پزشکی قانونی» در باره ساعت انتقال به بیمارستان و ساعت فوت وجود دارد.»

در بخش دیگری از بیانیه این سازمان مستقر در فرانسه آمده‌است:
«مسئولان امنیتی قضایی در زندان اوین می‌خواهند امیدرضا میرصیافی را بعنوان فردی «افسرده و متمایل به خودکشی» نشان دهند. اما اتهام اصلی آنها «عدم همیاری با انسان در خطر» است. ما امروز ضروری می‌دانیم که گزارشگران سازمان ملل در باره آزادی بیان وعقیده و دستگیری خودسرانه و اعدام‌های غیر قضایی هر چه زودتر به ایران اعزام شوند.»

گزارشگران بدون مرز در روز ۲۸ اسفند در نخستین اطلاعیه خود خواهان تشکیل کمیسیون مستقلی برای بررسی و تحقیق در باره چگونگی قتل این رورنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس و کالبدشکافی مستقل پیکر او شده‌بود.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران فرد دیگری به نام علی بادوزاده که ۲۸ اسفندماه از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شده بود، نیز جان باخته و پیکر او در اطراف شهر مهاباد پیدا شده است.
بنا بر این گزارش علی بادوزاده، ۳۵ ساله اهل شهر مهاباد است و به «اتهام همکاری با احزاب کرد» دستگیر شده‌بود.

Share


در همین رابطه:
«درخواست بررسی علت مرگ میرصیافی»
«یک زندانی دیگر در ایران جان باخت»

نظرهای خوانندگان

ای بیماران فاسد و ذوب شده در ولایت و قدرت، «توهین به آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای» که جرم نیست. دستان این آیت الله ها به خون هزاران نفر از مردم بی گناه این سرزمین آلوده است.
جلال،

-- Jalal ، Mar 27, 2009

« . . . باز آخرین شقایق این باغ نیستند . . . »
استاد کدکنی

-- از وراث مالک دوزخ ، Mar 27, 2009

احتمال چیست اینجا همه می گویند او را کشته اند سازمان بدون مرز می گوید احتمال گویا سازمان گزارشگران بدون مرز یک پله عقب است

-- محمد ، Mar 27, 2009

مرگ بر دیکتاتور

-- محمد ، Mar 28, 2009

جمهوری اسلا می قاتل است تمام.

-- mehr ، Mar 29, 2009

همه میدا نند که او ین / اطا ق ادمکشی بیت خا منه ای> است.دو ستا ن بگو یند چگو نه با ید این اطا ق را خر اب کر د.

-- بهنا م ، Mar 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)