تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیام نوروزی اوباما: قول یک آغاز نو با ایران

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امروز جمعه، با نزدیک شدن آغاز سال نوی ایرانی پیامی ویدئوی به مردم و دولت ایران فرستاد.
بنا بر ویدئوی منتشرشده در تارنمای رسمی کاخ سفید، وی در این پیام «قول یک آغاز نو» که «بر پایه احترام دوجانبه» باشد را به مردم و دولت ایران داد.

رئیس جمهور آمریکا در این پیام ویدئویی گفت: «ایالات متحده می‌خواهد که جمهوری اسلامی ایران به جایگاه به‌حق خود در جامعه ملل دست یابد.» وی افزود: «شما این حق را دارید اما این حق با مسئولیت‌های واقعی همراه است.»
وی ادامه داد: «این جایگاه را نمی‌شود از طریق ترور و اسلحه به دست آورد بل‌که راه آن از طریق اَعمال صلح‌آمیزی است که عظمت راستین مردم و تمدن ایرانی را نشان دهد.»

باراک اوباما با ستایش از عظمت فرهنگ و تمدن ایرانی ادامه داد: «و اندازه آن عظمت میزان توان تخریب نیست بل‌که میزان توانمندی در جهت سازندگی و آفرینندگی است، همان توانمندی که از شما سراغ داریم.»

ریاست جمهوری آمریکا با اشاره به اختلافات موجود میان دو کشور، آن‌ها را مسائلی جدی نامید که «به مرور زمان رشد کرده‌اند» ولی افزود: «دولت من، اکنون متهعد به دیپلماسی است. یک دیپلماسی که گستره کاملی از مسائل پیش روی ما را در بر می‌گیرد؛ و دولت من متعهد به پیگیری روابط سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعه بین‌الملل است.»

اوباما با یادآوری از بیت معروف سعدی، شاعر ایرانی که گفت «بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند» پیام نوروزی خود را با عبارت فارسی «عید شما مبارک» پایان بخشید

لحن این پیام، تغییر بزرگی با لحن دولت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در پیوند با ایران نشان می‌دهد. جرج بوش ایران را همراه با کره شمالی و عراق سه کشور «محور شرارت» خطاب کرده‌بود.

باراک اوباما در پیام نوروزی خود با اشاره به تنش‌های میان دو کشور طی دهه‌های اخیر در این باره گفت: «اما در این عید، ما انسانیت مشترکی که ما را به یکدیگر پیوند داده را به خاطر می‌آوریم.»

فرهنگ نام‌آور شما

باراک اوباما با تقدیم «بهترین آرزوهای خود به همه کسانی که نوروز را در سرتاسر جهان جشن می‌گیرند» در مورد فرهنگ و تمدن ایران گفت: «نوروز تنها بخشی از فرهنگ نام‌آور شماست، هنر، موسیقی، ادبیات و نوآوری شما جهان را به دنیایی زیباتر و بهتر تبدیل کرده‌است.»

وی افزود: «اینجا، در ایالات متحده، جامعه خود ما هم در پرتو سهمی که آمریکاییان ایرانی‌تبار ادا کرده‌اند پربارتر شده‌است. ما از تمدن بزرگ شما آگاهیم. دستاوردهای شما احترام ایالات متحده و جهان را برانگیخته‌است.»

وی در پایان پیام خود از «امیدهای مشترک و رؤیاهای مشترک» سخن گفت و با یادآوری از بیت معروف سعدی، شاعر ایرانی که گفت «بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند» پیام نوروزی خود را با عبارت فارسی «عید شما مبارک» پایان بخشید.

واکنش‌های فعلی

دولت ایران هنوز رسماً واکنشی به پیام نوروزی رئیس جمهوری آمریکا ابراز نکرده‌است.

خبرگزاری فرانسه اما روز جمعه از واکنش علی اکبر جوانفکر، رایزن مطبوعاتی رئیس جمهور ایران به این خبر گزارش داد.
بنا بر این گزارش، علی اکبر جوانفکر از پیام نوروزی باراک اوباما استقبال کرده‌است ولی خواستار آن شده تا «آمریکا گام‌های ملموسی برای جبران اشتباهات گذشته» بردارد.

رایزن مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد در این باره گفت: «ما از خواسته رئیس جمهوری ایالات متحده برای کنار گذاشتن اختلافات گذشته استقبال می‌کنیم.» وی افزود: «اما راه آن این نیست که ایران برخوردهای خصمانه و خشن ایالات متحده در گذشته را فراموش کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پرویز فتاح، وزیر نیروی ایران نیز روز جمعه خبر داد که برنامه هسته‌ای ایران علی رغم «پیشنهادهای مثبت» رئیس جمهور آمریکا تغییر مسیر نخواهد داد.

پرویز فتاح که در حاشیه نشست جهانی آب در استانبول سخن می‌گفت افزود: «این پیام قطعاً مثبت است گرچه ممکن است نکاتی منفی نیز در خود داشته‌باشد.»
وی در ادامه خواستار «افزودن عمل به حرف» از سوی ایالات متحده شد.

در همین رابطه:

«احتمال لغو محدودیت تماس‌ آمریکا با ایران»

Share

نظرهای خوانندگان

تا جاییکه یادمه جرج بوش و همسرشون هم عید رو به ملت ایران تبریک گفتن ولی نکته جالب در تفاوت فاحش بین پیام های سران جمهوری اسلامی و آقای اوباماست
با تشکر

-- محمد ، Mar 20, 2009

با تشکر از آقای اوباما به مناسبت تبریک سال نو و محبت ایشان به ملت ایران و احترام به تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران، لازم به تذکر است که تا اطلاع ثانوی سیاست هویج های اشتهاآور و چماق های تیز را که پیشنهاد آقای دنیس راس در مورد حکومت اسلامی می باشد، فراموش نکنید. با امید سرفرازی و موفقیت برای شما و دیگر دوستان امریکایی.
محترم از مازندران،

-- Mohtaram ، Mar 20, 2009

جای تعجب است که زمانی که جوانان و مردم ایران تحت شکنجه و آزار جمهوری اسلامی هستند،آقای اوباما دست دوستی به حکومت ایران نشان می دهد،ایشان نمی داند که حساب مردم ایران از حکومت فعلی ایران جداست؟

-- بهزاد ، Mar 20, 2009

ای حسین جان خوش آمدی
اوبامای عزیز
ما ایرانیان به ندای حق طلبانه وشجاعت وصبر وبردباری تو لبیک می گوئیم
از لطف وصفا وانسانیت ومعرفت تو متشکریم

-- ساقیان ، Mar 20, 2009

هم ایران و هم امریکا اسیر كينه توزيهاي سرسختانه تاریخ خود هستند

بیچاره مرد م

-- امیر ، Mar 20, 2009

اوباما دیگر هر گونه بهانه را از جمهوری اسلامی با این سخنرانی گرفت . پس از این سحنرانی مسئولین جمهوری اسلامی در مقابل افکار عمومی داخل و خارج تحت فشار شدید قرار می گیرند و عدم پاسخ مناسب و منطقی به آن به اوباما مشروعیت می دهد هر برخوردی با ایران بکند . و مسئولیت همه ی این اقدامات را نیز به گردن مسئولین جمهوری اسلامی قرار داده است . از اینرو پاسخ مناسب جمهوری اسلامی بسیار مهم است . اگر چه پس از این پیام اختلاف شدیدی بین مسئولین جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد . و بهانه جوئی ها برای عدم ارتباط و مذاکره با آمریکا مانع یک دیپلماسی فعال می گردد . و همچون همیشه این فرصت را نیز از دست خواهند داد .

-- farhad ، Mar 20, 2009

آقای اوباما توجه داشته باشید، ایران کشور مشترک همه ما ایرانیان است، امَا اسلام شیعی دین مشترک ما مردم ایران نیست! حکومت جمهوری اسلامی هیچگونه احترام و حق حیات برای
دیگران قائل نیست و هر گونه اعتراض و انتقادی را شدیدأ سرکوب می کند. مردم ایران سرسختانه برای ایجاد یک حکومت دموکراتیک تلاش می کنند، بنابراین دفاع شما و هر آزادیخواهی در جهان در رابطه با احترام به حقوق بشر در ایران برای ما ایرانیان بسیار با اهمیت تلقی می شود. ما هرگز کسانی را که در این مدت ٣٠ سال مسائل اقتصادی را جایگزین دفاع ازحقوق انسانی کرده اند فراموش نخواهیم کرد.
ایرج،

-- Iraj ، Mar 20, 2009

آقای اوباما به جای تبریک سال نو از ملت ایران به خاطر دخالت امریکا در سقوط دولت مردمی دکتر مصدق عذرخواهی کنید

-- حمیدرضا ، Mar 20, 2009

ظاهراً در تصحيح مرحوم محمد علی فروغی از گلستان سعدی، واژۀ «يكديگرند» در بیت اول اين شعر اشتباه آمده است و بايد «یك پیكرند» باشد؛ همان طور كه در كتابهای دبستانی تصحیح شده است.
بنی آدم اعضای يك پیكرند
كه در آفرینش ز یك گوهرند.
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار.

موفق باشید

-- كوروش بیت سر كیس ، Mar 20, 2009

درود بر مردم آمریکا که رهبری اینچنین برگزیده اند و امید که در پرتوی صلح جنبش های دموکراتیک در ایران جانی تازه بگیرد و با دور شدن سایه جنگ حشرات جنگخواه و صلح ستیز پراکنده شوند و آرزوی همه ما که زیستن در سایه احترام و آسایش است بر آورده گردد. امیدوارم که جوانان ایران درسایه آزادی و آسایش روحی با نوآوری و سخت کوشی ایران را به مکان بهتری برای زیستن تبدیل کنند. سال نو بر همه مبارک.

-- Reza ، Mar 20, 2009

دوستان عید همتون مبارک باشه. اوباما با این پیام شخصیت والای خود رو به خوبی‌ نشون داد ، من نتنها از اینکه از فرهنگ و هنر و شعر ما حرف زد احساس غرور کردم بلکه از اینکه درست در لحظه تحویل سال نو با پیام تلویزیونی به جای پیام کتبی‌ عید رو به ما تبریک گفت واقعا لذت بردم. عید شما مبارک رو هم خیلی‌ خوب به فارسی‌ گفت.

-- mehrnoosh ، Mar 20, 2009

جناب پرزيدنت اوباما ! آيا مي دانيد طبق پارانوياي تاريخي ايراني ماهيت انقلاب ما در گرو مخالفت و دشمني با شماست؟
آيا مي دانيد حكومت ايراني بدون دشمن فرضي يا واقعي چيزي خيالي است؟
به زودي جوابي پارانوييد و منفي دريافت خواهي كرد.م

-- اسماعيل ، Mar 20, 2009

این یک پیام تاریخی ست. وتمام مولفه های یک عمل سیاسی-انسانی کارسازوموثر رادر خود دارد.پیامی شایسته همه ایرانیانی که سربلندزیسته اندوباافتخارپرچمدار، وپیشروی مبارزات آزادی خواهانه وضداستعماری در خاورمیانه وهمه آسیابوده اند.بااین امیدکه حکومتمداران ماپاسخی درخورو شایسته ملت بزرگ ایران به آن بدهند...؟!

-- جواد ، Mar 20, 2009

این گام بسیار بزرگ در باز شناسی فرهنگ ایرانیان در نزدجهانیان می باشد و امید است سبب شود که یک احترام دو جانبه بین ایران و امریکا آغاز گردد.
در گزارش ، بجای " پیکر" در شعر سعدی، "یکدیگر" آمده است

بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش زیک گوهرند

با سپاس

-- دکتر مسعود میرشاهی ، Mar 20, 2009

از آقای اوباما بی نهایت سپاسگزارم . بیش از همه سخنان ایشان تفکیک بزرگی که در ذات پیام ایشان بین دو فرهنگ کاملا متفاوت و حتی متضاد " ایرانی " و " اسلامی " وجود دارد برایم تحسین آمیز بود .
خدایا تورا در این سال نو سپاس می گویم . جهانیان بالاخره دارند میفهمند که ملت ایران هرگز هیچ "پلیدی مقدسی" ندارد قتل -تجاوز-سرقت-دروغ - نیرنگ - خیانت -... در هر شرایطی ( چه بنفع و چه به ضرر ) از دید مردم ایران اعمالی شبطانیست .

-- ایرانی ، Mar 21, 2009

البته تا قبل از پیام دل انگیز رهبر معظم

-- مانی ، Mar 21, 2009

شما در این پیام اوباما- متوجه لحن توهین آمیز و تحقیر آمیز شدید؟؟‌بعضی ها در وبلاگهایشان نوشته اند که لحن اوباما بزرگ منشانه بوده است. من که چنین چیزی ندیدم. گرچه اگر هم بوده حقمان است!

-- Nina ، Mar 22, 2009

مردم ایران دیکتاتوری ولایت فقیه را با دستان خود سرنگون خواهند کرد. دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد! این پیغامها و پسغامها هم هیچ تاثیری نخواهد داشت.

-- محسن ، Mar 22, 2009

بیچاره آنهایی که به یک عکس هویج دل خوش می کنند.

-- سعید ، Mar 25, 2009

درود بر رییس جمهور محبوب جهان باراک حسین اوباما به خاطر تبریک عید نوروز

-- امین ، Mar 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)