تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
همزمان با واکنش‌های بین‌المللی به آغاز ریاست جمهوری اوباما

ایران: سیاست آمریکا در خاورمیانه تغییر کند

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران از باراک اوباما خواست به «تنفر و انزجار مردم خاورمیانه از سیاست‌های آمریکا توجه کند.

این نخستین واکنش رسمی تهران پس از اجرای مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا است.


اوباما در سخنرانی پس از مراسم تحلیف (عکس از AFP)

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای متکی خطاب به دولت جدید آمریکا گفت: «اگر این دولت مدعی شعار تغییر است باید به این مسئله توجه کند. دولت قبلی دو بحران نیمه‌تمام چونان استخوانی در لایه‌ زخم با چند شکست برای دولت جدید به ارث گذاشته است.»

وی با بیان این‌که «امروز خاورمیانه‌ جدیدی در حال تولد است و در روش‌های سنتی مسائل آن قابل طرح نیست»، افزود: «دولت جدید آمریکا نیازمند خاورمیانه‌شناسان جدیدی است که به این دولت بگویند چه تصویری از آمریکا در میان مردم خاورمیانه وجود دارد.»

واکنش‌های بین‌المللی به ریاست جمهوری اوباما

در همین حال آغاز به کار آقای اوباما به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، علاوه بر واکنش‌های مردمی در سراسر جهان، با استقبال بسیاری از دولتمردان نیز روبرو شده است.

سران جهان در پیام‌های مختلفی، اظهار امیدواری کرده‌اند که نخستین رئیس جمهوری سیاه‌پوست ایالات متحده بتواند به حل بحران‌های جهان کمک کند.


بوش و اوباما پس از مراسم تحلیف روز گذشته (عکس از رویترز)

جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاست جمهوری جدید ایالات متحده، فرصت تازه‌ای برای تحقق ارزش‌ها و منافع مشترک میان اروپا و آمریکا است.

نیکولای سارکوزی همتای فرانسوی اوباما با ابراز خشنودی از آغاز به کار وی گفت که به رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر جهان، کمک خواهد کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم از افزایش انتظارات جهانی با روی کار آمدن اوباما سخن گفت و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز ریاست جمهوری آقای اوباما را آغاز فصل جدیدی در تاریخ آمریکا و جهان دانست.

اما ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه با اعلام این‌که بزرگ‌ترین ناامیدی‌ها از امیدهای بزرگ ناشی می‌شود، اظهار داشت که نباید به ریاست جمهوری اوباما چندان خوشبین بود.

تارو آسو نخست وزیر ژاپن هم از همکاری با اوباما برای ارتقای صلح در جهان سخن گفت و دولت چین نیز بر افزایش مناسبات طرفین تاکید کرد.


اوباما و همسرش میشل (عکس از رویترز)

از آمریکای لاتین هم، هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا با استقبال از پایان دوره ریاست جمهوری بوش، گفت که در ونزوئلا کسی دچار توهم نشده است، چرا که هنوز امپراطوری ایالات متحده پابرجاست.

گزارش‌های دیگر نیز حاکی است که یوسف احمدی سخنگوی طالبان هم به اوباما هشدار داد که از شکست شوروی در افغانستان درس بگیرد و نیروهای این کشور را فورا از افغانستان خارج کند.

ایهود اولمرتنخست وزیر اسرائیل هم ابراز امیدواری کرد که بتواند در صلح خاورماینه با دولت آمریکا همکاری کند.

نخستین اقدامات اوباما

دولت اوباما در نخستین روز فعالیتش، دستور توقف اجرای قوانین بلاتکلیف دوران ریاست جمهوری بوش را صادر کرد.

این دستور برای بررسی این قوانین از سوی دولت جدید صادر شده است.

تحلیل گران می‌گویند این بهترین فرصت است تا دولت جدید برخی قوانین را که در دولت گذشته در حال اجرایی شدن بوده‌اند، تغییر دهند.


درخواست فعالان حقوق بشر برای تعطیلی زندان گوانتانامو (عکس از AFP)

به نوشته رویترز، آقای اوباما همچنین به دادستان نظامی در دادگاه‌های جنایات جنگی گوانتانامو دستور داد رسیدگی به تمام پرونده‌های بلاتکلیف را برای ۱۲۰ روز به حالت تعلیق درآورد.

۲۱پرونده بلاتکلیف در این دادگاه وجود دارد که شامل پنج زندانی محکوم به اعدام است. این افراد متهم به برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر هستند.

اوباما در تبلیغات انتخاابتی خود قول داده بود که زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

در حال حاضر، ۲۴۵ زندانی خارجی در این زندان که از سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شده، به سر می‌برند.

Share
در همین رابطه:
اوباما سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)