تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کنسرت آرتا فرانکلین برای اوباما

آرتا فرانکلین خواننده برجسته موسیقی جاز که به «ملکه سول» مشهور است، امروز بر پله‌های کاخ سفید ظاهر می‌شود و به افتخار باراک اوباما در مراسم تحلیف او آواز خواهد خواند.

با اینکه فرانکلین مشخص نکرده که قرار است چه آهنگ‌هایی را در این روز تاریخی بخواند، اما پیش‌بینی می‌شود که آهنگ مشهور «احترام» (Respect) که در ستایش برابری حقوق انسان‌ها و علیه تبعیض نژادی است، را برای اوباما اجرا کند.

گمانه‌ها حاکی از شرکت سه تا پنج میلیون نفر از مردم آمریکا در این مراسم است.

به عقیده فرانکلین، امروز یک لحظه تاریخی بزرگ در تاریخ آمریکا و تاریخ آفریقا-آمریکایی است.
او در این خصوص می‌گوید: «امروز لحظه‌ای است که جنبش حقوق مدنی و مبارزات قدرتمندانه افرادی چون دکتر مارتین لوتر کینگ، جسی جکسن، رالف ابرناتی، اندی یانگ و بسیاری دیگر ثمر داده است. رویاهای این افراد تا حد زیادی به حقیقت پیوسته است.»


آرتا فرانکلین در ادامه درباره اوباما می‌افزاید: «اوباما جوان روشن و متفکری است. وقتی من به او فکر می‌کنم، به جشن بزرگی که در سراسر جهان به خاطر او برپاست فکر می‌کنم، به رقص مردم آفریقا، مردم لندن و مردم ژاپن. مردم همه جا از شروع کار او خوشحال هستند. فکر می‌کنم که او مرد بسیار خوبی است و سرنوشت مردم برایش اهمیت دارد.»

خانم فرانکلین ادامه داده است:«اوباما می‌داند که به کدام سمت حرکت می‌کند و از ما مردم می‌خواهد که به او کمک کرده و نقش خود را در حمایت از او ایفا کنیم؛ درست همان‌طور که جان اف کندی از مردم آمریکا خواسته بود؛ نپرسید که کشورتان چه می‌تواند برایتان بکند، بلکه بپرسید شما چه می‌توانید برای کشور خود بکنید.»

به گفته فرانکلین، هر فرد آمریکایی می‌تواند در حد توان خود در ساختن کشورش سهم کوچکی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که انتخاب اوباما قطعا باعث تغییرات بزرگی در آمریکا و در سطح جهان خواهد شد، افزوده است: «اما این کار بدون شک یک شبه انجام نخواهد شد. رم یک روزه ساخته نشد. اما من به زمان و کار سخت اعتقاد دارم. اوباما می‌فهمد که چه کار سختی در پیش دارد. همه ما امیدهای بسیاری به او داریم. مردم به امید تغییر و بهتر شدن اوضاع نشسته‌اند.»


آرتا فرانکلین از برجسته‌ترین خوانندگان نسل خود به شمار می‌رود و در طی سال‌های گذشته، فعالیت‌های وسیعی در زمینه جنبش مدنی سیاهان آمریکا داشته و همواره از حقوق سیاهان دفاع کرده است.

پدر وی کشیش بود و ارتباط دوستانه و نزدیکی با مارتین لوتر کینگ داشت.
آرتا می‌گوید که لوترکینگ همیشه به خانه آنها رفت و آمد می کرده و او و پدرش برایش آواز می‌خواندند: «من آهنگ «پرودگار مهربان» را برایش می‌خواندم که از آهنگ‌های محبوب او بود.»

آرتا فرانکلین اکنون ۶۶ سال دارد. وی ۲۱ بار برنده جایزه گرامی شده است.

فرانکلین در سال گذشته از سوی مجله رولینگ استونز به عنوان بهترین خواننده عصر راک شناخته شد.

آهنگ «احترام» از آرتا فرانکلین در یوتیوب

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)