تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک روز پس از آغاز فعالیت؛

سایت کانون مدافعان حقوق بشر مسدود شد

وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر از سوی مقام‌های قضایی در ایران، مسدود شد.

این وب‌سایت که از امروز شنبه، فعالیت خود را آغاز کرده بود، در نخستین روز فعالیت از سوی برخی سرویس دهندگان اینترنتی مسدود شده است.

در صفحه مسدود شده سایت کانون مدافعان این پیام مشاهده می‌شود که «مسدود بودن این سایت طبق دستور مقامات محترم قضایی انجام گرفته» است.

وب‌سایت کانون مدافعان

کانون مدافعان حقوق بشر از سال ۱۳۷۹ از سوی گروهی از وکلا و حقوقدانان سرشناس در ایران تشکیل شده است.
ریاست اداره این کانون هم‌اکنون بر عهده شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل است.

«این اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی، برای محدود کردن فعالیت این کانون و شخص خانم عبادی در ایران است»

دفتر این کانون سه هفته پیش به درخواست وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد به خاطر «نداشتن مجوز» پلمب شد.
پلمب این دفتر با اعتراض اتحادیه سازمان ملل، اتحادیه اروپا، نهاد‌های فعال حقوق بشری ایران و جهان و بسیاری از فعالان مدنی مواجه شده است.

آنها معتقدند که این اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی، برای محدود کردن فعالیت این کانون و شخص خانم عبادی در ایران است.

دو هفته پیش از این نیز ماموران مالیاتی با حضور در دفتر خانم عبادی، اسناد و مدارکی را به‌منظور آن‌چه «بررسی عملکرد مالیاتی» نامیدند، از دفتر وی خارج کردند.

بخشی از این اسناد مربوط به پرونده موکلین خانم عبادی است که وی از تبعات خروج آنها از دفتر کارش هشدار داده است.

محکومیت دستگیری ژینوس سبحانی
در سومین اقدام مرتبط با خانم عبادی، هفته گذشته ماموران امنیتی ژینوس سبحانی منشی سابق دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را به اتهام تلاش برای «راه‌اندازی تشکیلات بهائیت» دستگیر کردند.

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای بازداشت خانم سبحانی را محکوم کرده است.

برنامه نظارت این بازداشت را «خودسرانه» دانسته و آورده است که این اقدام «بار دیگر نشان دهنده تصمیم دولت‌مردان جمهوری اسلامی به تشدید سرکوب جامعه مدنی است.»

ژینوس سبحانی منشی سابق دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، به اتهام تلاش برای «راه‌اندازی تشکیلات بهائیت» دستگیر شده است

در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است که بازداشت خانم سبحانی در راستای «پرونده‌سازی برای خانم عبادی» انجام می‌شود تا وی را «ناگزیر از سکوت و ترک فعالیت‌های حقوق بشری» کنند.

برنامه نظارت در بخش دیگری از اطلاعیه خود از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که «تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم ژینوس سبحانی را تضمین» کرده و هرچه سریع‌تر وی را آزاد کنند.

Share
در همین رابطه:
«پلمب دفتر کانون مدافعان موقتی است»
دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر پلمب شد

نظرهای خوانندگان

این برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر وقتی اسرائیل داشت مقرهای سازمان ملل و ساختمان خبرنگاران و بیمارستانها و مساجد و ... رو در غزه بمباران می‌کرد کجا بودند؟

-- علیرضا ، Jan 17, 2009

آقای علیرضا خان، همین خانم شیرین عبادی چندین و چند بار بمباران غزه رو محکوم نکرد؟ حاشا به صداقتت.

-- علیرضا - اصفهان ، Jan 18, 2009

با وقایع اخیر بیش از پیش معلوم شده است که مسألهء حقوق مدنی بهائیان با حقوق هموطنانشان چقدر به هم عجین و مرتبط شده است. حال فرهیختگان ایران دانسته اند که جامعهء بهائی ایران از دست اقلیت تمامیت خواه چه کشیده و چه ها می کشد! حال خواهر بزرگوار خانم شیرین عبادی متوجه شده اند که نه تنها باید به شیعهءحقیقی بودن خود افتخار کنند، بلکه باید به استقامت و صداقت مظلومین بهائی هم افتخار کنند که بیگناه در برابر همهء تهمت ها و دروغ ها ایستاده اند و در این مسیر از حبس و دادن جان نیز دریغ ندارند.خواهر عزیزم و همکاران بسیار گرامیشان می دانند که علاوه بر مخالفت عمومی نامهربانان با ایشان بر سر مسائل حقوق بشر بطور کلی، علت اصلی مخالفت های ماه های اخیر با ایشان قبول وکالت زندانیان بهائی توسط ایشان است.
استقامت معنوی بهائیان در برابر ستم های 30 سالهء نامهربانان بی انصاف تأثیر مستقیم و غیر مستقیم در احقاق حقوق همهء هموطنان عزیز از هر مذهب و قوم وقبیله ونژاد دارد. یکی از اهداف بی انصافان، فشار بر کانون وخانم عبادی است تا از وکالت زندانیان بیگناه بهائی دست کشند. از منظر الهی که اصل واساس است، بدیهی است خانم عبادی ودوستانشان چه از زندانیان بهائی دفاع بکنند و چه نکنند، بهائیان صرف نظر از موافقت یا مخالفت این وآن، اتکای اصلی همیشگیشان به خدا بوده و ارادهء او را غالب برهمه چیز می دانند و همچون 165 سال تاریخ حیات دینی و اجتماعیشان، بر عهد وپیمانشان با محبوب معنویشان ثابت واستوارند، ولی از منظر بشری – که این نیز به نوبهء خود مهم است - آنچه در این میان اهمیت دارد و نباید از آن غافل شد، نقش دفاع از بهائیان در حرکت جامعهء ایرانی به سوی عدالت و انصاف واقعی و تحقق شرایطی است که در آن هر شهروند ایرانی حقوقش محفوظ و قدر ومقامش محترم ماند. از این منظر است که از جهاتی عکس العمل کانون و سایر فرهیختگان ایران عزیز نسبت به جامعهء بهائی، آینهء تمام نمای نگاه بزرگان ایران به حقوق ملت ایران از هر قوم ونژاد وعقیده محسوب تواند شد. طرز نگرش نسبت به حقوق بهائیان اینک ملاک رشد حقوق بشر در ایران شده است، چه که اگر در این راستا حقوق ایشان اعاده گردد، می توان امیدوار بود که حقوق سایر مظلومین غیر بهائی نیز درنظر گرفته خواهد شد. آیا بزرگان ایران این بار در این امتحان موفق خواهند شد؟

-- نوید ، Jan 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)