تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزاری تجمع «دانشگاه، فریاد آزادی»

تجمع دانشجویان دفتر تحکیم وحدت به مناسبت روز دانشجو با حضور نیروهای پلیس و حراست در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این تجمع که حضور نیرو‌های پلیس و حراست برخی دانشگاه‌های دیگر تهران نیز در آن چشمگیر گزارش شده، دانشجویان شعار‌هایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «نصر من الله و فتح القریب، ننگ بر این دولت مردم فریب»، «دانشجو، می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «محمود احمدی‌نژاد، عامل تبعیض و فساد» سر دادند.


این تجمع با عنوان «دانشگاه، فریاد آزادی» در حالی برگزار شد که نیرو‌های امنیتی اجازه ورود دانشجویان به محوطه دانشگاه را نمی‌دادند که در واکنش به این اقدام، دانشجویان با شکستن درب غربی وارد دانشگاه شدند.

بر اساس گزارش‌ منابع دانشجویی، نیرو‌های امنیتی برای جلوگیری از ورود دانشجویان، اقدام به ضرب و شتم بسیاری از آنان کردند که گفته می‌شود «حال برخی از دانشجویان وخیم است.»

این در حالی است که خبرگزای فارس در گزارشی، تجمع‌کنندگان امروز در دانشگاه تهران را «عده‌ای هرج‌‌ و مرج‌طلب» معرفی کرد.


این خبرگزاری گزارش کرده که این افراد «با یورش به سمت اتاق حراست درب پورسینای دانشگاه تهران، شیشه‌های این اتاق را شکسته و به سمت ماموران حراست سنگ پرتاب کرده‌اند.»
فارس تعداد تجمع‌کنندگان را ۱۵۰ نفر اعلام کرده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم در گزارشی از دانشگاه تهران نوشت که «میلیشای طیف غیرقانونی دفتر تحکیم وحدت با ایجاد اغتشاش در دانشگاه تهران و وارد کردن خسارت به اموال این دانشگاه، سعی در ابراز وجود کردند.»


ایرنا افزود: «شبه‌نظامیان دفتر تحکیم وحدت که گویا دانشگاه تهران را با میدان جنگ اشتباه گرفته بودند، سعی کردند با حمله به درب غربی دانشگاه که منتهی به خیابان ۱۶ آذر است، هیاهو و تخریب را به خارج دانشگاه بکشانند.»

در تجمع دفتر تحکیم، همچنین پلاکارد‌هایی با مضامین «با تهدید و احضار آرام نمی‌شویم»، «حقوق زنان، حقوق بشر»، «آزادی پوشش حق ماست» و «دانشجو، دانشجو، اتحاد، اتحاد» در دست دانشجویان بود.

سخنرانی‌های این مراسم
در مراسم «دانشگاه، فریاد آزادی» همچنین برخی از دانشجویان به سخنرانی پرداختند.

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات تحکیم به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم، گفت: «مگر ما جز آزادی بیان و تشکل‌های آزاد دانشجویی چه می‌خواهیم.»

حبیب فرحزادی، نماینده انجمن دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران نیر در سخنانی خطاب به مقام‌های امنیتی گفت که آنها زندان اوین را وارد دانشگاه کرده‌اند.

اظهارات این دانشجو پس از آن‌که «خانه سه تن از دانشجویان دموکراسی‌خواه شب گذشته مورد هجوم نیرو‌های امنیتی قرار گرفت»، ایراد می‌شود.


به گفته این دانشجو «حق‌کشی، آزادی‌ستیزی، سرکوب نهادهای مدنی، جفا به زنان و دختران دانشجو، سانسور شدید رسانه‌ای، تبدیل رسانه‌های ملی به مونولوگ حاکمیت، پر شدن زندان‌ها از روشنفکران، همه اینها تبدیل اتفاقات روزمره در کشور شده است.»

در این تجمع، مهدیه گلرو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه که چندی پیش به دلیل تحصن، یک هفته در زندان بود هم گفت: «آمده‌ایم تا بگوییم هر چند چکمه‌های استبداد روی گلوی ما باشد، نمی‌گذاریم که حراست جای خالی ساواک را پر کند. آمده‌ایم تا بگوییم که اگر دانشگاه را زندان کنند، ما زندان را دانشگاه می‌کنیم.»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد نیز اعلام کردند که طی سال گذشته با هشت بازداشت، یک خودکشی، ۳۸ توقیف نشریه، ۱۳ انحلال تشکل و ۱۳۴ حکم انضباطی مواجه شده‌اند.

Share

نظرهای خوانندگان

حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در پیرامون کلیه در های دانشگاه مشهود و پررنگ بود و حتی به عابرین پیاده رو های اطراف در اصلی نیز اجازه عبور داده نمی شد؛ کلیه در های دانشگاه از جمله در اصلی، در های غربی ( خ 16 آذر ) و در های شمالی ( خ پورسینا ) تحت کنترل کامل حراست و نیروهای انتظامی بود و نکته جالب توجه اینکه پس از پایان مراسم، از کلیه افرادی که قصد ورود و یا حتی خروج داشتند کارت شناسایی خواسته میشد و در صورت عدم احراز هویت به دانشجویان اجازه خروج نیز داده نمی شد !

-- یک مطلع ، Dec 7, 2008

راهی بجز شکستن در بگذارید، درها شکسته نمی‌شود. میلیشیا را هم 18 تیر دیدیم!

-- دانشجو ، Dec 7, 2008

تا به کی این تر و فند حکومتی برای بد نام کردن مخالفین خود با وارد کردن عوامل خود در بین دانشجویان و دست به تخریب زدن و ضرب وشتم هر آنچه و هر آنکه در سر راه خود ببینند خواهیم دید؟

-- سعد از پاریس ، Dec 7, 2008

آفرین به شما دانشجویان که نشان دادید با
ترور و خفقان نهضت دانشجویی خاموش نمینشیند. همه باید از این همه شهامت و فداکاری شما درس بیاموزیم.

-- بهلول دربدر ، Dec 7, 2008

شما قلب تپنده ی یک ملت در کما هستید. شما امید زندگی فردای ایران هستید. درود بر شما

-- لونا ، Dec 7, 2008

١٦ ا ذر ادامه راه ازادیخواهان و جوانمردانی است که به شان و شرف ایران و ایرانیان ارزش مینهند . ادامه راه سراینده تصنیف مرغ سحر ناله سر کن .....میباشد و یاد اور مبارزانی چون فرخی یزدی که زور گویان لبانش را دوختند ولی به انان لب بیک نگفت . دوستان به شما افتخار و با شما اعلام همبستگی میکنیم . جمعی از دانشجویان ایرانی شهر هانور المان

-- محسن ، Dec 8, 2008

با سلام و ادب
به كجاي اين شب تيره بياويزم غباي ژنده خود را.
دانشجو ، واژه اي است كه در ايران و فرهنگ مانماد جهش ، تغيير ، دگرگوني ، پويايي و جاري بودن است. معناي بارز كلام زندگي و زنده بودن است ، بي قيدي از مقامات دنيايي است كه هنوز به كتاب و درس مدريه راه نيافته و اگر فريادي هست تنها نداي آزادي خواهي جوانان است كه اگر اين رود جاري در مسير بهره برداري در جهت شكوفائي افكار و اذهان جامعه استاده نشود دير نيست و دور نخواهد بود آندم كه اين سيل بي امان خانه بي بنياد ببرد.
اي كاش دانشگاهها مملو از احزاب و گروههاي مستقل بود ، كاش اخراج نبود ، دوري از تحصيل نبود و اين عقده هاي رواني كه نا اهلان از آن هيچ نمي فهمند سينه به سينه از دانشگاهها به خانه ها و زندگي ها و نسل ها تسري پيدا نمي كرد.

با درود بيكران به جوانان بيدار وطن

-- shaian ، Dec 8, 2008

حمله به اتاق حراست به خاطر آزاد کردن دو دانشجو بود که هنگام ورود به دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شده بودند

-- بدون نام ، Dec 8, 2008

عالي بود بچه ها

-- پژمان ، Dec 8, 2008

تعداد شرکت کنندگان را نتوانستید از منبعی معتبرتر از "خبرگزاری فارس" هم نقل کنید!
جاب است که خود رادیو زمانه در صفحه ی اولش بخشی گذاشته به نام " واقعیت‌های نامعتبر به روایت خبرگزاری فارس" و بعدا برای آیتم مهمی چون تعداد شرکت کنندگان مراسم 16 آذر، تنها به نقل قول از همین منبع وزین و معتبر بسنده می کند!

-- هاتف ، Dec 8, 2008

من تاکنون از این ماجراها خبر ناشتم 2 سال در دانشگاه باهنر کرمان انگار خواب بودم ولی از این به بعد منم با شمام ولی نمیدونم باید چه کار کنم .

-- بدون نام ، Feb 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)