تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دانشگاه همدان در روز دانشجو متشنج شد

منابع دانشجویی در ایران می‌گویند که پرتاب گاز اشک‌آور از سوی نیرو‌های امنیتی، مراسم روز دانشجو (۱۶ آذر) در دانشگاه همدان را متشنج کرده است.

خبرنامه امیر‌کبیر امروز (شنبه) در گزارشی اعلام کرده که نیرو‌های امنیتی همدان در غرب ایران، در دانشکده علوم پایه دانشگاه بوعلی سینا، از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که حملات و فشارها بر دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان از هفته گذشته آغاز شد تا از برگزاری مراسم روز دانشجو در روز ۱۶ آذر در این دانشگاه جلوگیری شود.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی از حوادث امروز این دانشگاه اعلام کرده که با «دخالت نیرو‌های حراست، به تجمع غیرقانونی دفتر تحکیم وحدت» پایان داده شده است.

این حادثه در شرایطی رخ می‌دهد که مقام‌های وزارت علوم در روز‌های اخیر با برگزاری مراسم روز دانشجو از سوی برخی جریان‌های دانشجویی منتقد دولت مخالفت کرده‌اند.

مراسم روز دانشجو در تهران
رسانه‌ها همچنین گزارش می‌دهند که مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران، با حضور گروهی از دانشجویان وابسته به بسیج و با شعار علیه آمریکا و حمایت از دولت محافظه‌کار محمود احمدی‌نژاد برگزار شده است.

خبرگزاری فارس تعداد این دانشجویان را هزار نفر گزارش کرده که با دادن شعار‌هایی خواستار «اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اخراج اساتید ضد اسلامی» از دانشگاه‌ها بوده‌اند.
این افراد همچنین شعار می‌دادند که دانشگاه «جای ضد انقلاب‌ها نیست.»

خبرنامه دانشگاه امیرکبیر همچنین از نامه اعتراض‌آمیز ۱۸۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به فرهاد رهبر، رئیس این دانشگاه، خبر داده که خواستار برچیده شدن گیت‌های امنیتی شده‌اند؛ دروازه‌هایی که آن را «نمادهای توهین به خرد و شخصیت دانشجویان» نامیده‌اند.


دانشجویان بسیجی در دانشگاه تهران

این مراسم در حالی برگزار ‌شد که پیش‌تر اعلام شده بود آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در این روز به دانشگاه علم و صنعت خواهد رفت.
با این حال، حضور آقای خامنه‌ای در دانشگاه علم و صنعت بدون ارائه دلیل مشخصی، لغو شد.

در ایران همه‌ساله در ۱۶ آذر به مناسبت کشته شدن سه دانشجو در چنین روزی در سال ۱۳۳۲، مراسم‌ دانشجویی متفاوتی برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر و با روی کار آمدن دولت محافظه‌کار محمود احمدی‌نژاد، جریان‌های دانشجویی با محدودیت‌های زیادی مواجه شده‌اند.

بر اساس اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر، در یک سال و نیم گذشته در ایران، دست‌کم ۲۰۱ دانشجو بازداشت شده‌اند و ۱۶۱ دانشجو نیز احکام محرومیت از تحصیل دریافت کرده‌اند.

Share

نظرهای خوانندگان

1.دفتر طحكيم ضد دولت نيست ضد نظامه
2.شعار مرگ بر آمريكادر روز دانشجو تعجب برانگيز يا غير مانوس نيست
چون كشته شدن دانشجو ها بخاطر اعتراض به آمريكا و سفر رئيس جمهور وقت آمريكا به ايران بود
3.دانشجويان وابسته به بسيج هم دانشجو هستند و فقط عضو بسيجند پس شما حق تحقير يا تخطئه اونها رو نداريد
4.جالبه طيفهاي طرفدار آمريكا اين روزها(مثل شما) حامي دانشجو و روز دانشجو شديد!
5.توي همه جاي دنيا با اغتشاش برخورد ميشه چه داخل دانشگاه چه هر جاي ديگه
:برخورد هاي دولت حقوق بشري فرانسه با دانشجويان سوربن و آمريكا و كانادا با دانشجويان ايراني فراموشمون نشده!

-- ميم نقطه ، Dec 6, 2008

با سلام و ادب
بي انگيزگي و رخوت جريان هاي دانشجوئي ، بي تفاوتي فارغالتحصيلان ناشي از سرخوردگي سياسي ، جو رعب و وحشت حاصل از اخراج دانشجويان معترض و حضور سياه ماموران چند صد هزار نفري در سطح تهران به عنوان امنيت اجتماعي نتيجه ديگري جز يك روز بسيار تلخ 16 آذر نخواهد داشت . كه نه تنها نمادي از روز دانشجو نبود بلكه آنچنان خاموش بود كه گوئي اين خاك كهن ديگري آرش و سياوشي ندارد .

-- shaian ، Dec 7, 2008

سه شهید 1332 در روز 16 آذر برای چه اقدامی و با چه هدفی و به دست عاملین چه کسی کشته شدند؟

-- علی احمدی ، Dec 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)