تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نورعلی تابنده: به عمر خود جسارت به حسینیه ندیده‌ام

در پی تخریب حسینیه دراویش گنابادی بروجرد در آبان ماه امسال، رادیو زمانه در گفتگویی با نورعلی تابنده، قطب این طریقت، نظر وی را درباره این حادثه جویا شد.

نورعلی تابنده که دراویش نعمت‌اللهی وی را مجذوب علی شاه می‌خوانند درباره این حادثه گفت: "در مدت بیش از هشتاد سال که از عمرم می‌گذرد، جز جریان قم و بروجرد چنین جسارتی به حسینیه ندیده‌ام."


در بهمن ماه سال 1384 حسینیه شریعت در قم نیز که متعلق به دراویش نعمت‌اللهی بود پس از محاصره و درگیری‌های خونین تخریب شد.

نورعلی تابنده با اشاره به این که حسینیه شریعت قم یک عمارت وقفی بوده، یکی از انگیزه‌های تخریب حسینیه شریعت را حس "حسادت" ذکر می‌کند و می‌گوید پیش از ویرانی این عمارت توصیه کرده بود این حسینیه "مجلل" ساخته نشود که حسادت‌ دیگران را موجب نشود.

قطب دراویش گنابادی که نخستین بار است با یک رسانه گفتگو می‌‌کند در تشریح انگیزه‌های تخریب حسینیه‌های دراویش قم و بروجرد به رادیو زمانه گفت: "معمولا در وقایع اجتماعی یک انگیزه وجود ندارد؛ چندین مجموعه از انگیزه‌ها وجود دارد... یکی از این انگیزه‌ها ناشی از این است که تصور می‌شود در این حسینیه‌ها علیه شریعت و علیه آقایان علما تبلیغ می‌شود."

وی در ادامه با رد این ادعا گفت: "ما طبق آیات قرآن باید در اعمال، از فقیهی که (جامع الشرایط) باشد پیروی کنیم."

نورعلی تابنده با بیان این که تقلید از فقیه تنها به حوزه "عمل" محدود است و نه حوزه "اعتقاد"، با ذکر یک مثال گفت: "چگونگی بیان الله اکبر را باید تقلید کنیم اما معنای آن را باید خود بفهمیم."

نورعلی تابنده سپس با یادآوری مناقشه‌های تاریخی اهل شریعت و اهل طریقت درباره رویکرد دراویش نسبت به سیاست گفت: "درویشی و تصوف غیر از سیاست است و دخالتی در سیاست ندارد. اما صوفی یک انسان است و در انجام کارهایش مخیر است. صوفی‌ها چپی هستند و راستی هم هستند. اما آنها در شبِ درویشی کنار هم می‌نشینند و دست هم را می‌بوسند و بیرون، مبارزه سیاسی می‌کنند."

تابنده با بیان این که "اخیرا چون جمعیت (دراویش) زیاد شده، همه چیز نیز سیاسی شده است" اظهار داشت عده‌ای دخالت درویش در سیاست را با دخالت سلک درویشی در این حوزه اشتباه گرفته‌ و این دو را با یگدیگر خلط کرده‌اند و سعی دارند جلوی آن را بگیرند.

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی دارای مدرک دکترای حقوق از فرانسه است و در وزارتخانه‌‌های خارجه و دادگستری در پیش از انقلاب سابقه فعالیت دارد. وی پس از همکاری با دولت بازرگان، در سال 1359 از سیاست کناره‌ گرفت. تابنده پس از مرگ محبوب علی شاه، در سال 1375 قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی شد.

..........................
بخش اول گفتگوی اردوان روزبه با نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی

تخریب حسینیه گنابادیه در بروجرد

قطب دراویش گنابادی دستگیر شد

مصاحبه با دکتر مصطفی آزمایش، نماینده سلسله دراویش گنابادی در پاریس

اعتراض کروبی به برخورد با دراویش گنابادی

واکنش علاالدین بروجردی به نامه کروبی و تخریب حسینیه گنابادیه

Share

نظرهای خوانندگان

Ba Salam,

mosahebe ba ghotb foghara neamatolahi khayli jaleb bud. Agar mosahebehaye digari daschtid, lotfan be man etela bedahid. Az Radio shoma barye in mosahebe motshker va arezui piruzi baraye in Radio daram.

Ramin Farrokhi

-- Ramin Farrokhi ، Nov 25, 2007

من با اینکه نه اهل طریقت‌ام و نه اهل شریعت ولی باید بگویم این عکس به هیچ وجه عکسی حرفه‌ای نیست. آن گاوصندوق و آن عکس توی قاب روی گاوصندوق٬ کمی بی سلیقگی عکاس را می‌رساند . آنهم برای عکس کسی که پیر مراد عده‌ای است.

-- رهگذر ، Nov 25, 2007

Ba Sepasse bessiar ziad az Radio zamaneh. Sokhanane Aghaye Tabande bessiar massael o baraye ma roshan kard

-- Nam ، Nov 25, 2007

اردوان جان! چه کسی به شما گفته سلسله‌ی نعمت اللهی گنابادی بیشترین پیرو را دارد؟ و نیز چه کسی به شما گفته جناب مجذوب علیشاه سرسلسله‌ی تمام دراویش نعمت‌اللهی است؟ اصلاً از سایر سلسله‌هایی که منتسب به شاه نعمت الله ولی (نعمت اللهی‌ها) هستند خبر دارید؟ در ضمن بالاخره سن ایشان در آستانه‌ی 80 سالگی‌ست (هنوز 80 سال نشده) یا بیش از 80 سال؟ اصطلاح «اقلیت» واژه‌ی مناسبی نیست. درویشان ایران در همین حال حاضر چندین مجذوب علیشاه دارند! ایشان فقط یکی از چندین قطب موسوم به این لقب هستند. و تمامی درویشان ایران نیز پیرو وی نیستند. موسیقی زمینه جالب نبود. و حداقل با توجه به نگاه اهل این سلسله به موسیقی عرفانی و موسیقی سماع مناسب نبود.
با احترام. سوشیانت.

-- سوشیانت ، Nov 25, 2007

از خبری که ارائه کردید، ممنونم.
در مورد اعتراض آقای "رهگذر" که گفته اند عکس حرفه ای نیست و ... باید عرض کنم که که روشن است که این عکس در یک محیط کاری گرفته شده نه استودیوی خبری یا عکاسی. در ضمن برای کسانی که معتقد و سر سپرده به شخصی هستند، خود او برایشان مهم است، نه اجزای دیگر داخل تصویر.
در مورد نظر آقای "سوشینات" هم باید بگویم که بدون شک سلسله "شاه نعمت اللهی سلطانعلی شاهی (گنابادی)" بدون شک بیشترین پیروان را نزد خود دارد. یکی از دلایل تحت فشار گذاشتن و تعرض به حسینه های آنها نیز در دو سال اخیر (ابتدا قم و اکنون بروجرد)، به دلیل ترس از تعداد و انسجام آنها است.
با تشکر س.م

-- س.م ، Nov 26, 2007

س.م. دلیل‌شان چیز دیگری‌ست دوست عزیز. خاکسارها با این تعداد پیرو و متفرقات گوناگون دست کمی از گنابادیان ندارند... قصه فراوان است و این‌جا هم جای بحثی این چنینی نیست.

-- سوشیانت ، Nov 26, 2007

آقای سوشیانت ظاهرن با چیزهایی در این مصاحبه متفاوت مشکل دارند که به نظر عیب جویی می آید. اینکه گفته این دراویش بیشترین آمار را دارند . کی نگفته؟ حرف بزنید دوست عزیز
مسلما این آقا رهبر و قطب دراویش نعمت الهی گنابادی است مگر ایشان کس دیگری را بشناسد.

-- vahid ، Nov 26, 2007

از اينكه به انتشار نظريات مختلف مي‌پردازيد سپاسگزارم و مردم كشور ما نياز دارند تا انواع نظريات را شنيده و به آنها احترام بگذارند و درواقع تمرين دمكراسي كنند و تنها خود را حق مسلم نپندارند و به عقايد ديگران احترام بگذارند تا ديگران نيز به آنها احترام بگذارند والا اين جنگ و جدلهاي ميان مذاهب و عقايد تا به ابد ادامه خواهد داشت.

-- علي ، Nov 26, 2007

هــو الحق. من این گروه دراویش را دوست میدارم و یادم هست 26 سال پیش برای اولین بار با آقایی که درویش بود میخواستیم شرکتی را اداره کنیم .لیکن ایشان به خاطر یک نفر دیگه که به صورت خلاف آهن میفروخت حاظر به این شراکت نشــد ! واشاره به درختان پارک شهر به من که سعی در ادامه همکاری داشتم گفت تو نمی بینی بعد از 35 سال تردد در این مکان مقدس برگهای این درختان به من سجده و تعظیم میکنند ! من...این جمله را هر گز فراموش نخواهم کرد ضمن اینکه میدانستم این فرد مهندس مخابرات و سرهنگ ارتش شدیدا گرفتار مالی می باشـــد ! ! !
م-براتی بندر عباس

-- م-براتی ، Nov 27, 2007

ترا به خدا وارد این مباحث حیدری و نعمتی نشوید. ببینید چه می گوید. مردی با سیمایی حکیمانه دارد مسائلی می گوید که قطعا اگر خیلی از ما توجه کنیم برداشت های خوبی برای زندگی شخصی و کشور ما وجود دارد. به جای همدردی و حمایت از گروه هایی که حافظ فرهنگ و تاریخ ملی و مذهبی ما هستند و امروز نوک پیکان استبداد به سوی آن ها هست وارد جزییات نشویم. فراموش نکنیم مبارزه با تصوف امروز ایران آخرین مراحل در جنگی است که در طول 1300 یال گذشته در صدد استحاله ایرانیان بوده اند. صوفیان ایران با حفظ زبان و ادبیات و هنر و موسیقی ایرانیان جنبش ملی ما را حفظ کرده اند. نبرد امروز با این گروه نبردی برای عربیزه کردن ایران است. بیایید با تمام وجود و به دور از هر گونه تعصب و تفرقه افکنی از این مجاهدت و پایمردی حمایت کنیم و اجازه ندهیم آخرین سنگر ملی ایرانیان ویران گردد. نقش تصوف ایران امروز بسیار وسیع تر از کسانی است که دور از وطن و به صورت منفرد و صرفا با تکیه بر اهداف سیاسی در فعالیت هستند. تصوف ایران فارغ از هر دسته و گروهی امروز با تکیه بر سازمان اجتماعی و اعتقادی خود و سنت های چند هزار ساله و دنیایی از موسیقی های شورانگیز در صدد حفظ و اشاعه مقاومت دلیرانه است. آن ها مهمترین ویژگی شان دوری از از سیاست ابزاری است. اعمال آنها فارغ از هر نوع مارکتینگ و بازاریابی عین زندگی شان است. و همین نقطه قوت رفتار آن هاست. امروزه مشاهده صدها نفر از رزمندگان و جانبازان و حتی پاسداران دیروز در گردهمایی های عرفانی و صوفیانه نشانه ریزش نیروی انسانی قدرت مسلط است و نشانه این است که حتی این گروهها نیز به پوچی و دروغ افکنی های نظام سلطه پی برده اند. تصوف ما که در این سال ها در صدد خروج از اسلام تاریخی است. رویکردهای نوینی که به ائمه شیعه و توحید و سایر مسائل مذهبی می شود می تواند آغاز راهی زیبا برای آینده این ملت باشد. در اندیشه تصوف ایران امروز پاسخگویی به بسیاری از نیازهای جامعه مدرن قابل تامین است. با تشکر مجدد از این برنامه رادیوی زمانه.

-- آرش ، Nov 27, 2007

ای گزیده یار چونت یافتم ای دل و دلدار چونت یافتم

-- فرانک ، Nov 29, 2007

با سلام وعرض تشکر بخاطر انتقال بی واسطه وبدون سانسور مطالب وایجاد این پل ارتباطی
آنهم دراین دیکتاتوری خبررسانی

-- سید ، Dec 2, 2007

درایران و چه در سطح جهان تعداد دراویش این سلسله به تعدادی میلیونی رسیده .ای آقایی که میخواهی با حرفات باز هم دشمنی خودت رو نسبت به درویشی بگی و باز هم از روی حسادت حرفهای بیهوده بزنی دیگر همه شما را میشناسند که چه یزیدانی هستید.شما ها همانهایی هستید که حتی برنج های داخل حسینه ی برجرد را به عنوان غرامت جنگی دزدیدید ولی باز هم دم از اسلام و قرآن میزنید.تا هست علی و تاهست یزید.

-- پوریا ، Dec 10, 2007

با تشکر از زحمات شما التماس دعا

-- محمد علی قنادزاده ، Jan 16, 2008

کلید گنج سعادت قبول اهل دلست مباد آنکه در این نکته شک و ریب کند

-- دوست ، Dec 4, 2008

با سلا م ممنون میشم اگه کمکم کنید در مصا حبه اقای مجذوب علی شاه با رادیو زمانه اولش یک اهنگ هست که میخونه ای گزیده یار چونت یافتم میشه بگید اسم خوانندش چیه یا از کجا میشه اهنگش را دانلود کنم. خیلی ممنونم تاریخ مصاحبه در اذر ماه سال گذشته است با تشکر

-- lili ، Jan 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)