تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

سايت تازه، حاصل کاری چهل روزه

مدتی اين مثنوی تاخير شد. اما بی کار ننشسته بوديم. نمونه اش سايت جديد است. کاری که زحمت اش بر دوش حسين درخشان بود که صاحب نظر است و وبلاگ و وبسايت را خوب می شناسد و برای هر کارش فلسفه ای دارد. کار گرافيکی آن هم بر عهده دانيال کشانی بوده است. جوان خوش ذوق و پرانرژی و پرکاری که هنرش را در گوشه و کنار سايت و در خارج آن در پوسترسازی ها و نشانه سازی ها و تبليغات آن می بينيد و کسانی که در شب افتتاحيه شرکت داشتند فلش ويديوهای او را هم ديده اند.

در باره هر جنبه و گوشه ای از سايت کلی بحث کرده ايم و برای هر ويژگی آن دليلی داشته ايم. می خواستيم سايت شبيه هيچ سايت ديگری نباشد و طرحهای قبلی حسين و يا دانيال را هم تکرار نکند. در عين حال نيازهای يک خواننده امروزی وب را جواب دهيم که می خواهد به سرعت به تازه های کار روزانه ما دست يابد و نيز هيچ مطلب مهمی از قلم نيفتد و "ديده شود". سايت زمانه بايد تازگی های خود را داشته باشد و با ذوق جوانانه همخوان افتد. و نمونه ای از کار دو-رسانه ای برای راديو و آنلاين باشد. نتيجه نهايی حاصل يک کار تيمی چهل روزه است که در اجرايی کردن آن ندا و کامليا هم بخصوص در يکی دو هفته آخر سهم داشته اند. الان هم آن دو دبيران اصلی سايت هستند و کارهای روزانه زمانه با همت آنهاست که منتشر می شود.

کار کردن با سيستم جديد اديتور زمانه آسان نيست و گرچه حسين هوشمندانه نکته های تازه ای را برای انتشار يکدست و قاعده مند وارد سيستم کرده و اصلا برای زمانه نوشته است اما تازگی کار طوری است که کار را برای کسانی که کاملا با سيستم آشنا نباشند کند می کند. از اين رو گاه خبر را اديتور خبر منتشر می کند ولی عکس همزمان با آن منتشر نمی شود چون شيوه عکس گذاری فرق کرده است و تنها دو سه نفر در بخش می توانند به راحتی با آن کار کنند. تا آنها به داد تصوير مناسب خبر برسند يکی دو ساعت يا بيشتر فاصله می افتد.

اينها بتدريچ حل خواهد شد بخصوص وقتی که حسين راهنمای انتشار با اديتور جديد را کامل کند و بفرستد و بيشتر اعضای تيم با سيستم تازه خو بگيرند.

گوشه کنار سايت هنوز کار دارد و از زمانی که حسين رفته است هر روز دانيال به همراه اعضای تيم کوچک آنلاين برای رفع اشکالات خرده ريز و کارآمدتر کردن و زيباسازی سايت کار می کند. اطلاعات مربوط به راديو امروز با گذاشتن پنجره کوچکی در زير قاب عکس روز در دسترس آسان مراجعان قرار گرفته است. آيکون غيرفعال پادکست در بالای صفحه هم با آيکون شناسه عوض شده تا راههای شنيدن و تماس را معرفی کند. پاصفحه هم همين اطلاعات را به همراه داده های ديگر با طبقه بندی متفاوتی ارائه می کند.

هنوز پيشنهادهايی وجود دارد که عملی نشده است. در حال جمع آوری نظرات هستيم تا بتدريج آنها را وارد سايت کنيم. دوستانی هستند که برای ايجاد صفحاتی تازه پيشنهاد می دهند و به رابطه بهتر و هموارتر و فراگيرتر با مخاطب تاکيد دارند و دوستانی ديگر به جنبه های فنی تر کار دقت دارند. همه اينها ارزشمند است. شماری از آنها بتدريج عملی خواهد شد و شماری ديگر بايد در يک بازنگری مجدد در شش ماه آينده وارد طرح سايت شود.

در طرح اوليه سايت بسياری ايده ها تست زده شده بود که در سايت جديد تا آنجا که می شد ادامه يافت و يا اگر با طرح تازه هماهنگ نبود کنار گذاشته شد و ايده های ديگری مطرح شد که اساس طرح فعلی را ريخته است. طبيعی است که آن طرح برای خود امتيازاتی داشت ولی گويا طرح جديد از جهات متعددی بيشتر پاسخگوی خوانندگان زمانه آنهاست. ولی تا رسيدن به کمال فاصله دارد. طرحی که بتواند ايده های زمانه را در خود بخوبی نشان دهد و جلوه گر سازد. زمانه تلاش دارد در جا نزند و راهی نو-به-نو شونده را برود. بنابرين انتظار داشته باشيد که مدام چيز تازه ای در صفحه زمانه بيابيد. چيزهای تازه ای که خواننده ای مثل شما پيشنهاد کرده است.

و می ماند سپاسگزاری از تيم طراحی و اجرا و گرافيک سايت جديد و همه منتقدان سايت قديم و پيشنهاددهندگان برای بهينه سازی سايت جديد. ما زمانه را راديويی می خواهيم که به شنوندگانش گوش می کند.

مهدی جامی
m.jami@radiozamaneh.nl

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

I no longer am able to use the live broadcast with my Pocket Pc, could one of your good poeple look into that. The old site was ok on that point. Thanks

-- Abbas ، Oct 13, 2006

Please Fix your live broadcast.It can not be received and heard properly.I suggest you to change the extension from m3u to any thing else.Like windows media files.YOu can also use multiledia option.

-- Bache Yosefabad ، Oct 13, 2006

درود و سلام پاک وطن از کهن شهر ایرانمان ازشهر شمس وزرتشت و بابک وستارخان وثقت الاسلامها وکسرویها وشهریار از پیر شهر تبریز نثارتان باد. وطنمان ایران به داشتن فرزندانی چونان شماها یرخود میبالد و در مقابل
آسمانها به پروردن فرزندانی چون شما نازنینان فخر می فروشد.به هر حال لطفا نام ماهواره و فرکانس رادیو موج کوتاه را به زبانی سادتر دروب سایتتان بگنجانید برایتان آرزوی موفقیت وسر بلندی خواهانم پاینده ایران
رحیم آهنگری ازتبریز21/7/1385

-- رحیم از ایران تبریز ، Oct 13, 2006

I LIKE YOUR NEW STYLE

-- hadi khojinian ، Oct 13, 2006

با سلام اقا جان همان طرح اولی مگه چه عیبی داشت همه چیزش زیبا بود و رنگ سبزش هم خیلی جذاب تر بود این کجاش خوبه آخه؟؟ رنگ خاکستری در زمینه سورمه ای نمی دونم چی چی
!!! همون قبلی از همه بهتر بود!

-- مستعار ، Oct 13, 2006

موفق باشید

-- محسن ، Oct 13, 2006

با تنظيم text size روی largest در IE چينش صفحه به هم می‌ريزد. البته شايد ايراد مهمی نباشد. رنگ خاکستری هم... خيلی خوب نيست. و البته شايد اين هم ايراد مهمی نباشد چون سليقه‌ای است. اما ايرادی که به نظرم واقعاً مهم است، اين که به نظرم در فارسی بايد خط‌های نوشته تراز (justify) شوند. آقای طراح ظاهراً سليقه‌ای که با منطقی درست در نوشتار لاتين هست را در نوشتار فارسی هم اعمال می‌کنند در حالی که با توجه به پيوستگی حروف فارسی، خوانايی متنی که از دو طرف تراز شده باشد بيشتر خواهد بود. با توجه به اين که ستون‌های متن هم باريک هستند، تراز نبودن خطوط در سمت چپ متن شکل دندانه‌دار نازيبايی ايجاد می‌کند.

-- امين ، Oct 13, 2006

Great improvement. The previous design was too busy and aestethically confused. There is still room for improvement but the new design already much much better.

-- Yari Ostovany ، Oct 13, 2006

Dear Mehdi,
I was trying to write in Farsi, but I don't know why I couldn't type with Farsi , and I also hate PINGLISH. Thanks for your explanation, but I will try to write about my idea in my blog. At least I can write in persian overthere. Once again I am happy to read your text about Zamane's site.
Best

-- Soleiman ، Oct 14, 2006

راديو زمانه سايت بسيار خوبي دارد. راديو ندارم كه گوش كنم ولي هر روز به سايت سر مي زنم. قالب جديد خيلي بهتر است و آدم سردرگم نمي شود. موفق باشيد.

-- salimi ، Oct 14, 2006

I recommend to to have a music page to show the name of the song and singer. ( similar to radio Javan) and it is a good promo for th unknow good singers!

-- arash ، Oct 14, 2006

بهتر شده از قبل، اما صفحه ِ اول چون ترکیبی‌ست از صفحات دیگه ِ سایت، بنابراین فید نداره، پیشنهاد می‌کنم یک فید برای صفحه ِ اول درست بشه که ترکیبی باشه از فید تمام بخش‌های رادیو. این پیشنهاد رو هم دادم چون حسین برای وبلاگ خودش اینکار رو کرده قبلا و شدنیه. موفق باشید.

-- یوسف ، Oct 14, 2006

من فکر می‌کنم رادیو زمانه در بخش وبلاگ‌ها تنها به طیف خاصی از وبلاگ‌ها می‌پردازد. به عبارتی رادیویی برای خواص است تا نوشته‌هایشان بیش از پیش دیده شوند. این سایت متعلق است به اهالی وبلاگ چرخان و بس !!
-----------------
همه چيز در زمانه بتدريج پيش می رود. همين امروز قرار گذاشته ايم که بلاگ چرخان را گسترش دهيم تا جامعيت بيشتری داشته باشد. - زمانه

-- مهدی ، Oct 14, 2006

mabhootam o goshhal .az inke pas az salha belagare galvat denji baraye pardazesh afkar va shayad hata bishaz inha yaftam . dast marizad .bama bashied ke ba shomayim .

-- rasoul shariatmadary ، Oct 14, 2006

سلام
کار طراحي خوب است. مثل هيچ سايت ديگري نيست. در اين چهل روزه هم خوب کار کرديد هر چند بعضي از روزها احساس مي کردم قرار نيست سايت را آپ کنيد!!
اما يک مشکل. فرکانس راديويي اصلا کيفيت جالبي ندارد. نمي دانم کسي ديگري هم سخني گفته و يا نه. ولي اگر بشود کيفيت صدا را بالاتر برد و از قطع و وصل شدن هاي مکرر جلوگيري کرد عالي است.

موفق باشيد - علي
------------
ممکن است روز و محل گوش کردن به راديو را بنويسيد؟ اينطوری به ما کمک می کنيد تا دليل کيفيت پايين صدا را بررسی کنيم. - زمانه

-- ایران امروز ، Oct 14, 2006

مثل همه ی شنبه‌ها داشتم برنامه تان را گوش می‌کردم و مطالب سایت را می‌خواندم که به این‌جا رسیدم.
در مورد طراحی سایت طرح (گرافیک) قبلی را خیلی دوست داشتم ولی صفحه ی اول خیلی شلوغ بود. چقدر خوب می‌شد اگر با همان کار گرافیک صفحه ها را خلوت و مرتب می‌کردید. حالا سایت خلوت شده ولی آن -اش از بین رفته ، زيبايی منحصربه‌فردش از بين رفته و معمولی شده.
در مورد طراحی فنی هم حسين درخشان دو سه ضعف اساسی داره که با خودش همه جا می‌بره:
يک- "جستجو" با گوگل که برای کار درجه يک و حتا دو خيلی خجالت‌آوره،
دو- "آرشيو" ناکامل و ويران: با "ام تی" دست‌کم می‌شود بايگانی روزانه - به جای ماهانه يا افزون بر ماهانه- درست کرد(برای نمونه ی کار درجه یک -غیر ام تی- صفحه‌های رادیو «کی سی آر دبلیو» را که در آخر این مطلب می‌آورم ببیند)
و سه- فيدهای اکس ام ال نامرتب و پادکست ناقص. فيدهای آر دی افِ هودر دات کام از ديد فنی افتضاح اند و قديمی (ايشان با این‌که می‌گوید فیدهاش آر اس اس ۲ هستند ولی در فایل‌های آر دی اف -اش از آر اس اس ۱ استفاده کرده .یک دلیل آوردم باقی اش بماند برای بعد)
چند تا لینک می‌گذارم و اگر در این زمینه‌ها کمک خواستید ای‌میل بزنید.
با احترام،
رامین

XML Feeds:
http://about.ask.com/en/docs/about/rss.shtml

KCRW: Live Public Radio
http://www.kcrw.com/
KCRW Archives:
http://www.kcrw.com/archive
KCRW Podcasts:
http://www.kcrw.com/podcasts

-- رامین ، Oct 14, 2006

با امین وحدت می کنم که متنها باید تراز شوند و این شکل دندانه دار زیاد جالب نیست. ولی در کل به نظر من سایت الان برازنده رادیو زمانه است، حرفه ای طراحی شده است.

-- میرزا ، Oct 14, 2006

طراحی سایت بسیار زیبا است. فقط یک اشتباه لپی! اسم و آدرس وبلاگ حامد قدوسی با هم نمی‌خواند.

-- بهزاد ، Oct 15, 2006

من پیشنهاد می‌کنم بخش بلاگ چرخان را حذف کنید. یا به فکر راه بهتری باشید. (ایده doxdo در بخش وبلاگ‌های به روز شده بد نیست ) هر قدر هم لیستی که اکنون دارید طولانی‌تر باشد باز هم در برگیرنده تمام آنچه در وبلاگستان می‌گذرد نخواهد بود. چقدر می‌خواهید لیست را طولانی‌تر کنید؟ توجه کنید کسی که عاشقانه می‌نویسد هم وبلاگ نویس است، آنکه مطالب علمی می‌نویسد هم همینطور و غیره... رادیو زمانه را به رادیوی "اشراف" در وبلاگستان تبدیل نکنید!!
----------------------------
از داشتن فهرست گريزی نيست. اما اگر فهرست جامعی سراغ داريد خبر دهيد. اگر خيلی طولانی شود همان ايده شما را اجرا می کنيم که مثلا 50 وبلاگ به روز شده در بالای فهرست را نشان دهيم. - زمانه

-- مهدی ، Oct 15, 2006

hi, i listend your music on online radio, i remember on Radio IRIB in Iran, i am a persone who is interested in traditional music but i want to ask you what is that ? is that a radio?
i do not find at all intersting , if the program is because of religious ramazan mounth so
?
i
it is really comic

have succes

-- Alireza. ، Oct 15, 2006

سلام
سایت قبلی هم خیلی عالی بود فقط خیلی وبلاگی بود و آدم سر در گم می شد و میشد کمی قالب بندی اش کرد و نیازی به اینهمه زحمت نداشت.

وبلاگ بسیاری دیگر در لیست شما درج نشده و از مطالب آنها استفاده نمی شود

خبرهای شما کم اما موسیقی تا دلتان می خواهد زیاد و حتی بعضی وقتها خسته کننده میشه موسیقی زیاد.

چرا به اینهمه اتفاقات در ایران اشاره ندارید؟

با اینکه حقوق بشر خیلی اهمیت پیدا کرده اما از مسایل حقوق بشر چیز چندانی ندارید!

مرسی. شیوا

-- شیوا ، Oct 15, 2006

یادم رفت بگم که همه مطالب رادیو در ساییتان نیست

-- شیوا ، Oct 15, 2006

سلام، طراحی خیلی بهتر شده، مخصوصا که دیگه به شلوغی قبل نیست.

-- حسین ، Oct 15, 2006

طراحي نسبت به قبل بسيار آرامتر منظم تر و بهتر شده است اما بهتر نيست كاري كنيد كه مطالب از هر دو طرف تراز شوند؟ ( جاستيفي)
و در ضمن كاري كنيد كه عكس روز بدون اسكرول در بالاي صفحه باشد؟

-- رضا ، Oct 15, 2006

بزرگ ترین ایراد سایت تراز نبودن نوشته ها از دو سو است که کار خواندن را مشکل می کند. شخصا نمی توانم مطالب بیش ار 5 خط را با این چینش بخوانم. البته این کار در سایت های با زبان لاتین متداول هست، ولی در زبان فارسی هم ظاهر نازیبا می شود و هم خواند بسیار سخت.

-- فرهاد ، Oct 16, 2006

Dear Mr Jami
The site looks more appealing and cheerfull.
I would like to suggest Zamaneh site supply a software based Persian Keyboard for those of us without a real persian keyboard.I am sure there are many who prefer to leave their comments in Persian if such a utility be provided for us.
It may also will eliminate use of confusing writing known as PenGlish.
Good luck with the site and keep up the good work.

-- Majid ، Oct 16, 2006

Please reinstall your podcast on your webite.It has the best sound quality.
thanks

-- Bache Yosefabad ، Oct 17, 2006

با سلام
از هنگامی که با سایت رادیو زمانه آشنا شدم احساس کردم که دست اندرکاران محترم این سایت با شناختی بیشتر نسبت به اینگونه کارهای رسانه ای بهمراه شناخت از خواستها نظرات بینندگان و خوانندگان ایرانی هستند ضمن اینکه مسائل ایران نیز و شناخت از وضعیت جاری اعم از اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی بسیار مهم است و این در رابطه این سایت با دیگر رسانه هاو سایت های موجودخارج از کشور تفاوت مشهودی دارد. بنا براین طی این چند روزه یکی از سایت هائی را که حتما باید ببینم این سایت شده و بنظر میرسد که جای خود را در میان کاروزان و استفاده کنندگان اخبار و رویدادهای ایران بسرعت باز کند .
برایتان آرزوی موفقیت دارم و سعی می کنم مطالبی را تهیه و ارسال کنم تا از این سایت به سمع و نظر خوانندگانتان برسد.
اردتمند
حمید کریمی

-- حمید کریمی ، Oct 17, 2006

باتشکر از برنامه هاتون، فقط در واقع مشکل اصلی همون قطع و وصل شدنهای مکرر هست که گاهی اوقات مجبور میشم خاموش کنم. در ضمن کنجکاو شدم بدونم از کدوم شهر هلند برنامه شما پخش میشه دلیلش اینه که من مدتی هلند بودم و علاقه خاصی به هلند دارم. ضمنا من از تورنتو کانادا تماس میگیرم. مرسی

----------------
فيد اينترنتی زمانه دچار مشکل است و اميدواريم اين مشکل بزودی حل شود. از بردباری شما ممنون. زمانه در آمستردام مستقر است - زمانه

-- حیدر.ش ، Oct 17, 2006

طراحی تارنما بی نظير هست
اما عنوان ها معلوم نيست چی به چيه
مثلا راديو سيتی چيه؟ سياسي گزارش ...
يا بقيه
لطفا يك فكری به حالش بكنيد
شايد هم ما عادت كرديم
-----------------
عنوانها عنوان صفحه است. . مثلا راديو سيتی عنوان صفحه سينمايی ماست که از نام سينماهای قديم گرفته شده است. هر مطلب با عنوان صفحه اش مشخص می شود . - زمانه

-- مهندس مكانيك آن لاين ، Oct 20, 2006

سلام!
واقعا گوش ميدهيد؟
ايده قشنگ است اما من خودم مدتي است كه ميخواهم بدانم چگونه ميشود در ليست وبلاگ چرخان جاي داشت و يا لوگوي راديو زمانه را ميخواهم پيدا كنم چند بار هم درخواست كرده‌ام اما پژواك صدايم را تنها خودم شنيدم.
شما شنيديد؟

-- سينا هدا ، Jan 17, 2007

Hi!
My name is Jessika!

-- TewNelets ، Dec 13, 2008

Very Interesting!
Thank You!

-- AntatnahRom ، Sep 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)