فوتبال


فریدون شیبانی، روزنامه‌نگار و کارشناس جهانی فوتبال:
«مشکل تیم پرسپولیس، علی دایی نیست»

ایرج ادیب‌زاده: تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برابر صبای قم با شکست سنگین چهار بر یک روبه‌رو شد. این پنجمین شکست پی‌درپی تیم محبوب و پرطرفدار پایتخت ایران و برای این تیم بی‌سابقه است؛ شکستی که باعث شد علی دایی پس از نزدیک به یکسال مربی‌گری این تیم از سمت خود استعفا دهد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این بازی فقط ۵۰۰ نفر تماشاگر داشت و تعدادی از آنها هم مأمورین انتظامی بودند.



امیر برادران، روزنامه‌نگار و کارشناس ورزشی در لندن:
«فیفا هر چهارسال یک‌بار جام جهانی را می‌فروشد»

ایرج ادیب‌زاده: جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر. فیفا، با انتخاب روسیه و قطر همه را شگفت‌زده کرد. روسیه و قطر در میان رقیب‌های خود چون کشورهای انگلیس، اسپانیا، استرالیا، ژاپن و آمریکا پایین‌ترین امتیاز را پیش از اعلام رأی گیری داشتند. در رأی‌گیری جنجالی روز پنج‌شنبه‌ی گذشته در مقر فیفا در زوریخ، روسیه برابر رقیبی چون انگلیس موفق شد و به این ترتیب برای نخستین‌بار، جام جهانی فوتبال به اروپای شرقی و روسیه می‌رود.



گفت‌وگو با شاهین رحمانی در بخش ارتباطات کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور مالزی:
۱۷ سال انتظار برای یک جام

ایرج ادیب‌زاده: ۱۰ روز دیگر به بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا میان ذوب آهن، پیش‌تاز کنونی لیگ برتر فوتبال ایران و سئونگنام ایلهوا از کره‌ی جنوبی باقی است. این دیدار ۱۳ نوامبر در ورزشگاه ملی توکیو برپا می‌شود. هم ذوب آهن و هم سئونگنام، این هفته در لیگ‌های خود متوقف شدند. ذوب آهن در تبریز مقابل تیم پایین جدول شهرداری یک بر یک مساوی کرد و با بیست و پنج امتیاز و یک امتیاز بیشتر از استقلال و پرسپولیس مکان بالای جدول را حفظ کرد.



گفت‌وگو با شاهین رحمانی، عضو بخش ارتباطات کمیته‌ی کنفدراسیون فوتبال آسیا در کولالامپور مالزی
«فوتبال ایران جزء قدرت‌های بزرگ آسیاست»

ایرج ادیب‌زاده: هفته‌ی یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران زیر سایه‌ی بازی استقلال و پرسپولیس تمام شد. در شصت و نهمین دربی ایران، آبی‌های استقلال با گل ثانیه‌های پایانی فرهاد مجیدی به پیروزی رسیدند و به پنج سال دوران بدون پیروزی مقابل قرمزها پایان دادند. بازی دو تیم طبق معمول دربی‌های این دو تیم بدون برنامه و بی‌هدف بود. مسعود مرادی، تحت تأثیر کمک خود، یک گل درست پرسپولیس را در نیمه‌ی نخست آفساید اعلام کرد.



گفت‌وگو با امیر برادران، روزنامه‌نگار و مفسر ورزشی در لندن پس از بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و برزیل
«فوتبال ما تفکر تیمی ندارد»

ایرج ادیب‌زاده: درباره‌ی دیدار دوستانه‌ی ایران و برزیل حرف‌های بسیاری شنیده می‌شود. خیلی‌ها از تحقیر شدن شاگردان افشین قطبی می‌گویند. آنها معتقدند تیم ایران نه از تدارکاتی بودن این بازی استفاده کرد، نه توانست از حیثیت فوتبال ایران دفاع کند، نه حتی در این بازی برای خداحافظی شایسته‌ی کریم باقری از بازیکنان بزرگ دو دهه‌ی اخیر ایران، استفاده‌ای شد. جالب این که مربی تیم ایران افشین قطبی، از این شکست سه بر صفر برابر برزیل اظهار رضایت کرده است.



گفت‌وگو با مرتضی شمس، پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران در دیدار پایانی رقابت‌های غرب آسیا
«روزهای خوشی را پیش‌بینی نمی‌کنم»

ایرج ادیب‌زاده: تیم ملی فوتبال ایران، یکشنبه شب، در دیدار پایانی ششمین رقابت‏های غرب آسیا در ورزشگاه ملک عبدالله امان، در یک بازی بسیار ضعیف، با نتیجه‏ی دو بر یک، برابر تیم کویت شکست خورد. هر دو گل تیم منظم و با برنامه‏ی کویت که بیشتر با بازیکنان جوان خود در این رقابت‏ها حاضر شده بود، در نیمه‏ی نخست زده شد. تنها گل تیم ایران را می‏داودی در آخرین ثانیه‏ی وقت اضافی بازی زد. در این‌باره با مرتضی شمس گفت‌وگو کرده‌ام.



گفت‌وگو با فریدون شیبانی، روزنامه‏نگار و کارشناس جهانی فوتبال:
«افت لژیونرها متاثر از افت فوتبال ایران است»

ایرج ادیب‌زاده: فریدون شیبانی، روزنامه‏نگار و کارشناس جهانی فوتبال، علت ناپدید شدن بازیکنان ایرانی در بوندس لیگای امسال را افت کنونی فوتبال ایران می‏داند. او می‌گوید: «فوتبال ما در جام جهانی سال ۱۹۹۸ یک بار دیگر اوج گرفت و همین اوج‏گیری باعث شد سیل بازیکنان ما به سمت فوتبال غرب و حرفه‏ای بیایند. اما فوتبال امروز ایران، به‏خصوص بعد از جام جهانی سال ۲۰۰۶ دچار افت شده است.»



«کریمی جزو نادر بازیکنان نقاد فوتبال ماست»

ایرج ادیب‌زاده: حمایت گسترده از علی کریمی، یک روز پس از اخراج او از باشگاه «استیل‏آذین» و مشکل کلاه گذاشتن دختران نوجوان فوتبالیست ایران در المپیک نوجوانان سنگاپور، دو خبر مهم و البته حاشیه‏ای در ورزش پرحاشیه‏ی ایران، در هفته‏ی گذشته بودند. در گفت‌وگویی با مرتضی شمس، کارشناس فوتبال ایران، وی نیز عقیده دارد مشکلاتی که برای علی کریمی به‏وجود آمده، به دلیل انتقادهای او از شرایط روز فوتبال ایران بوده است.



گفت‌و‌گو با فریدون شیبانی، روزنامه‌نگار و کارشناس جهانی فوتبال
«فوتبال ما روز به روز محو‌تر می‌شود»

ایرج ادیب‌زاده: فریدون شیبانی، کارشناس جهانی فوتبال در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید: «حرکت‏هایی در ارتباط با تیم ملی می‏بینیم که مشخص نیست بر پایه‏ی چه اصول فنی‏ای طرح و برنامه‏ریزی شده است. در واقع فقط بر پایه‏ی مسائل غیر فنی‏ای حرکت می‏شود که متأسفانه سال‏هاست گریبان‏گیر فوتبال ما شده و در حال حاضر با قطبی دارد به اوج خود می‏رسد. بنابراین می‌بینیم که تیم ما، روز‏به‏روز حتی در صحنه‏ی آسیایی و منطقه‏ای بیش‌تر محو می‏شود.»



گفت‌وگو با مرتضی شمس، روزنامه‌نگار و کارشناس فوتبال
«تهدید‌های بی‌ریشه در فوتبال ایران»

ایرج ادیب‌زاده: مصاحبه ممنوع. صدور بیانیه‌ از سوی باشگا‌ه‌ها ممنوع. تهدید به بستن سایت باشگاه‌ها. محروم‌کردن تماشاگران از سه بازی. آتش‌زدن قسمتی از صندلی‌های ورزشگاه‌ آزادی. اعلام فهرست منشور اخلاقی برای ساکت‌کردن مربیان و بازیکنان معترض. دو برابر شدن قیمت بلیت ورزشگاه‌ها. این‌ها رویدادهای مهم آغاز فصل فوتبال باشگاه‌های ایران در دو هفته‌ی لیگ دهم بود که نشان از تأثیر فضای ملتهب جامعه در ورزشگاه‌های فوتبال ایران دارد.



نگاهی به دهمین لیگ برتر ایران و گفت‌وگو با احمد طوسی، درباره‌ی شانس امسال لیگ
بخت بزرگ قهرمانی امسال فوتبال ایران؟

ایرج ادیب‌زاده: دهمین لیگ برتر فوتبال ایران با حضور هجده باشگاه، از روز گذشته با سه دیدار، آغاز شد. بازی پرطرف‌دارترین تیم‏های فوتبال ایران، پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه آزادی جزو برنامه‏ی امروز است. در همین زمینه با احمد طوسی گفت‌وگو کرده‌ام. ضعیف‏ترین نتیجه‏ی ایران در تاریخ کشتی آزاد جوانان جهان، در بوداپست مجارستان و آلبرتو کونتادور، دوچرخه‏‏سوار اسپانیایی، خبرهای دیگر این هفته هستند.



گفت‌وگو با فریدون شیبانی و گزارش‌هایی از دنیای فوتبال، پس از گذشت ۱۰ روز از پایان جام جهانی
جام جهانی و شکست فوتبال دولتی

ایرج ادیب‌زاده: ۱۰ روز پس از پایان جام جهانی آفریقای جنوبی، می‌توان ادعا کرد که یکی از تصاویر به‌یادماندنی آن، همبستگی گسترده‌ای بود که به مدد جادوی فوتبال در سطح جهان و به‌ویژه میان طرفداران تیم‌های شرکت‌کننده به‌وجود آمد. صدها هزارنفر از طرفداران تیم‌های مختلف، با پیراهن و پرچم کشور تیم دلخواه‌شان، در خیابان‌ها و میدان‌ها در مقابل تلویزیون‌های غول‌پیکر گرد آمدند. آنها با پیروزی تیم مورد علاقه‌شان به شادی پرداختند و با شکست آن اشک ریختند.



گفت‌وگو با بیژن افتخاری، درباره‌ی نقش شرکت‌های چندملیتی و تبلیغات آن‌ها در جام جهانی
جام جهانی و شرکت‌های چندملیتی

پانته‌آ بهرامی: با فروکشی تب مسابقات جام جهانی فوتبال، اکنون می‏توانیم نگاهی به وجوه اقتصادی جام جهانی نوزدهم در آفریقای جنوبی بیاندازیم؛ جامی که‏ به‏طور متوسط، هربار ۱۲۰ میلیون نفر از ۲۱۴ کشور جهان نظاره‏گر آن بودند. هزینه‏ی این مسابقه‌ها چگونه تامین می‏‏شود و کدام شرکت‏ها از مزایای آن بهره‏برداری می‏کنند؟ در همین زمینه با دکتر بیژن افتخاری به گفت‌وگو پرداختم.



اینیستا، اسپانیا را به آسمان هفتم برد

ایرج ادیب‌زاده: انفجار شادی در اسپانیا، اشک اندوه و سکوت سنگین در هلند. اسپانیا برای نخستین‌بار در تاریخش، بعد از قهرمانی یورو ۲۰۰۸، با پیروزی یک بر صفر برابر هلند قهرمان شد. گل اسپانیا در دقیقه‌ی ۱۱۶ وقت اضافی، در حالی که نارنجی‌ها با اخراج یک مدافع‌شان ۱۰ نفره شده بودند، به ثمر رسید. به دلیل فشار دیدار فینال، بازی در نیمه‌ی نخست خشن بود. داور انگلیسی که کار مشکلی را پشت سر گذاشت، روی‌ هم ۱۵ بار کارت نشان داد.



یک قهرمان تازه

ایرج ادیب‌زاده: یک قهرمان جهان تازه، جانشین ایتالیا وارد باشگاه برندگان جام‌جهانی می‌شود. فینال نوزدهمین جام‌جهانی تاریخ بین هلند و اسپانیا آغاز شد؛. فینالی که برنده‌ی آن نامش را در فهرست افتخارات جام‌جهانی برای نخستین بار نوشت. دقایق و ساعتی مانده به آخرین و مهم‌ترین بازی جام‌جهانی، دو تیم فینالیست هلند و اسپانیا، از حیث اطمینان و آرامش و از نظر تاکتیکی و این‌که هیچ یک از دو تیم بازیکن آسیب دیده‌ای ندارند، در وضعیتی مشابه قرار داشتند.



گفت‌وگو با حسن کامرانی‌فر، کمک‌داور ایرانی حاضر در مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰
حسن کامرانی‌فر: شاید دیگر ادامه ندهم

آرمین: مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی مراحل پایانی خود را نیز پشت سر گذاشت و شور و شوق و حواشی این مسابقات پایان گرفت تا چهار سال دیگر در برزیل از سر گرفته شود. گرچه ایران از حضور در این مسابقات باز ماند اما یکی از چهره‌های ایرانی در جمع داوران مسابقات ۲۰۱۰ حضور داشت؛ حسن کامرانی‌فر. در همین زمینه با کامرانی‌فر گفت‌وگو کردم و از تجربیات وی در این دوره از مسابقات پرسیدم.



قهرمان فینال تاریخی؛ اسپانیا یا هلند؟

ایرج ادیب‌زاده: فینال امشب جام‌جهانی اما یک فینال تاریخی است. یک کشور اروپایی برای نخستین‌بار، خارج از قاره‌ی سبز قهرمان جهان خواهد شد؛ همچنین بازی هلند و اسپانیا یک رویداد رویایی برای دو نفر از بهترین گل‌زنان این جام‌جهانی، یعنی اسنایدر و داوید ویا است که هر کدام تاکنون پنج گل زده‌اند. در ورزشگاه ژوهانسبورگ که از صدای ووزیلا به لرزه درآمده است، چه کسی جام طلایی را بالای دست می‌برد؟



پیروزی سه بر دو هلند مقابل اروگوئه و صعود به فینال جام جهانی
هلند، روی جاده‌ای به سوی طلا

ایرج ادیب‌زاده: نارنجی‏‌های هلند یکشنبه‏ شب فینال جام جهانی ۲۰۱۰ را روی چمن «ساترسیتی» یوهانسبورگ، برابر آلمان یا اسپانیا برگزار می‏کنند. نارنجی‏ها بلیط خود را برای حضور در این روی‏داد بزرگ با پیروزی منطقی برابر تیم باارزش اروگوئه، با پیروزی سه بر دو، به‏دست آوردند. ۳۲ سال انتظار هلند برای حضور دوباره در فینال جام جهانی و پیروزی، به لطف یک بازی تهاجمی و ستاره‏ای به‏نام وسلی اسنایدر که بازیکن اینترمیلان برای قهرمانی در لیگ اروپا بود، به‌‏پایان رسید.



حضور آلمان در نیمه‌نهایی جام نوزدهم
وداع تلخ آرژانتین با جام‌جهانی

ایرج ادیب‌زاده: آلمان در مربع پایانی جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با پیروزی ۴ بر صفر برابر آرژانتین به هلند و اروگوئه پیوست. یک پیروزی تاریخی برای آلمان در دور یک چهارم. هم آلمان و هم آرژانتین از بخت‌های نخست قهرمانی به حساب می‌آمدند و بهترین ترکیب خود را برابر یکدیگر قرار داده بودند. چه کسی برنده‌ی جام‌جهانی ۲۰۱۰ خواهد شد؟ باید تا روز ۱۱ ژوئیه، روز برپایی فینال منتظر بمانیم.



صعود امریکا و انگستان به مرحله‌ی حذفی

ایرج ادیب‌زاده: روز گذشته، امریکا و انگلیس، به دور یک هشتم پایانی جام جهانی راه یافتند. انگلیس در نیمه‌ی نخست، با گل جرمی دفو، مهاجم تاتنهام به دروازه‌ی اسلوانی انتخاب خود را تضمین کرد. اما آمریکایی‌ها تا ثانیه‌های آخر دیدارشان برابر الجزایر انتظار کشیدند، تا لیندون دوناوان، بازیکن پرافتخار آمریکا در دقیقه‌ی ۹۱، در وقت اضافی، گل حساس و سرنوشت‌ساز را به دروازه‌ی الجزایر بزند. تا آن لحظه امریکا حذف شده و اسلوونی و انگلیس به مرحله‌ی بعد صعود کرده بودند.




موضوعات