تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

یک قهرمان تازه

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

اسپانیا یا هلند؟ کدامیک امشب برنده‌ی جام‌جهانی خواهند شد؟

یک قهرمان جهان تازه، جانشین ایتالیا وارد باشگاه برندگان جام‌جهانی می‌شود که هفت عضو بیشتر ندارد. انتظار فوتبال دوستان شب گذشته ساعت ۲۰:۱۰ دقیقه به وقت اروپا به پایان رسید.

Download it Here!

فینال نوزدهمین جام‌جهانی تاریخ بین هلند و اسپانیا در ورزشگاه ژوهانسبورگ آغاز شد؛ فینالی که برنده‌ی آن نامش را در فهرست افتخارات جام‌جهانی برای نخستین بار نوشت. دقایق و ساعتی مانده به آخرین و مهم‌ترین بازی جام‌جهانی دو تیم فینالیست هلند و اسپانیا از حیث اطمینان و آرامش از نظر تاکتیکی و این‌که هیچ یک از دو تیم آسیب دیده‌ای ندارند در وضعیتی مشابه قرار داشتند.


آندرس اینیستا، گل‌زن فینال جام‌جهانی

دو تیم به‌صورت اجتناب‌ناپذیری از هر نظر برابر بودند. آن‌چه برنده‌ی دیشب را معین کرد در اختیار داشتن توپ بود که کلید اصلی این بازی فینال به شمار می‌رفت.

ژاوی هافبک اسپانیا پیش از شروع بازی می‌گفت در اختیار داشتن توپ برنده‌ی فینال را مشخص می‌کند. با آگاهی به این‌که پیروزی برابر آلمان نیز با تصاحب بیش‌تر توپ توسط اسپانیایی‌ها ممکن شد.

هر دو مربی، هم مربی هلند و هم مربی اسپانیا به ترکیب اصلی تیم‌های‌شان وفادار ماندند.
برت واندارمایک، مربی هلند با چهار مهاجم جادویی تیمش: فن پرسی، اسنایدر، روبن و کیوت نوید بازی تهاجمی را می‌دادند.

وان برونک‌هرست کاپیتان کاپیتان ۳۵ ساله‌ی هلندی با ۱۰۵ بازی ملی و ۱۷ فصل در بهترین باشگاه‌های جهان، از جمله آرسنال، بارسا، گلاسکو رنجرز و فاینورد روتردام شب گذشته در آخرین بازی دوران ورزشی‌اش ظاهر ‌شد.

وی اگرچه بازیکن انگشت‌نمای تماشاگران و به اصطلاح محبوب آنها نیست، آن‌طور که اسنایدر، فن‌ پرسی و روبن هستند اما پیش بینی می‌شد که به احتمال زیاد او در بازی فینال در صورت پیروزی‌ نارنجی‌ها جام طلایی جهانی را از دست نلسون ماندلا دریافت کند و یک خداحافظی عالی و به یاد ماندنی برای برونک‌هرست به یادگار بماند.


هلند - اسپانیا | فینال جام‌جهانی

در قسمت اسپانیا ون‌سان دل‌بوسکه، مردی است که کم‌تر به ترکیب تیمش دست می‌زند. او به ۱۱ بازیکن اصلی‌اش اطمینان کامل نشان می‌دهد، اما شب گذشته پدرو را به جای فرناندو تورس، گلزن لیورپول قرار داد؛ همان کاری که در نیمه‌ی پایانی انجام داده بود.

امید بزرگ گل‌زنی تیم دل‌بوسکه داوید ویا بود که تا دیشب پنج گل زده و در کنار اسنایدر، توماس مولر، دیه‌گو فورلان در بالای تابلوی گل‌زنان این جام‌جهانی قرار داشت.

نارنجی‌ها برای رسیدن به فینال شب گذشته ۱۴ بازی را پشت سر هم برده بودند،از انتخاب جام‌جهانی تا فینال و دومین تیم تاریخ پس از برزیل شده‌اند که توانسته‌اند به چنین رکوردی برسند.

رود کرول بازیکن بزرگ هلندی و دوبار فینالیست جام‌جهانی با هلند امروز به رادیویی ا‌اف‌سی در فرانسه گفته بود: فوتبال اسپانیا بسیار از مکتب فوتبال هلند تاثیر گرفته است، رینوس میشل در سال‌های دهه‌ی هفتاد، کرویف در دهه‌ی ۹۰، ونگال و ریکارد در سال‌های ۲۰۰۰.

کرول به طور فیلسوفانه‌ای می‌گوید تنها مشکل هلندی‌ها زدن گل به شیوه‌ی هلندی است، زمانی که هیچ‌کس منتظر گل نیست.

رولاند کورویس مربی سرشناس فرانسوی و مربی پیشین باشگاه مارسی، هلند را بخت‌دار این فینال می‌دانست و می‌گفت هلند باید دو گل بزند، یک اسنایدر، یک روبن، یک فان پرسی و کویت پتانسیل جنگنده‌گی بسیاری را برای هلند به وجود آورده است.

به گفته‌ی کورویس هلند می‌توانست برای اسپانیا مشکل ایجاد کند و برنده‌ی بهترین تیم این جام شود.
یواخیم لو مربی آلمان شانس بیش‌تر را به اسپانیا می‌داد.

بورا میلیتاویچ، مربی صرب که چندین کشور را در جام‌های جهانی رهبری کرده می‌گفت هلند قدرت این را دارد که برنده شود؛ همان‌طور که اروگوئه و برزیل را مات کرد.

فان نیستل‌روی بازیکن پیشین هلند به روزنامه‌ی اسپانیایی مارکا گفت: اسپانیا بخت نخست قهرمانی‌ است. فوتبال آنها غیر قابل دسترسی است.

اما در فینال کوچک، مقام سوم جام‌جهانی را آلمان برنده شد. یکی از بازی‌های پرهیجان و جذاب این جام‌جهانی که همه را از جمله پل هشت‌پای پیش‌گو را راضی کرد که آلمان را برنده اعلام کرده بود.

آلمان برنده شد و برای یازدهمین بار از یکی از سکوهای جام‌جهانی بالا رفت. سه بار قهرمانی جهان، چهار بار سوم مثل سال ۲۰۰۶. مولر بیست ساله پنجمین گل خود را در دقیقه‌ی ۲۸ زد.

دیه‌گو فورلان فراموش نشدنی با یک حرکت آکروباتیک پنجمین گل خود را زد. زمانی که اروگوئه و آلمان دو برد و مساوی بودند این سامی خدیرا، بازیکن تونسی تبار آلمان بود که گل سوم و گل پیروزی را زد. خدیرا سمبل بازیکنانی است که تبار آلمانی ندارند.


آلمان - اروگوئه | رده‌بندی جام‌جهانی

از ۲۳ بازیکن کنونی آلمان، ۱۱ بازیکن تبار خارجی دارند. یک امر جالب و متنوع در تاریخ فوتبال آلمان. سرانجام این‌که چه کسی برنده‌ی فینال امشب خواهد شد؟ در یک همه پرسی روزنامه‌ی لوموند ۵۷٪ از فرانسوی‌ها گفته‌اند اسپانیا و ۴۳٪ گفته‌اند هلند. آخرین حرف را ۲۲ بازیکن داخل زمین می‌زنند و مربیانی که بتوانند مهره‌های شطرنج خود را به خوبی راهنمایی کنند.

یک کلام هم درباره‌ی داور فینال امشب؛ داور مهم‌ترین دیدار جام‌جهانی، هوارد وب، بیرتانیایی و ۳۸ ساله است، جوان‌ترین داوری که فینال جام‌جهانی را سوت می‌زند، بعد از پیر جرج در سال ۱۹۳۸.

چهارمین داور انگلیسی که مهم‌ترین بازی جام‌های جهانی را قضاوت می‌کند. یک ویژگی دیگر آقای وب این است او هم فینال لیگ قهرمانان، هم فینال جام یوفا و حالا فینال جام‌جهانی را داوری می‌کند.

Share/Save/Bookmark

این گزارش دقایقی پیش از دیدار دو تیم هلند و اسپانیا تهیه شده است
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات