ورزش زمانه


فریدون شیبانی، روزنامه‌نگار و کارشناس جهانی فوتبال:
«مشکل تیم پرسپولیس، علی دایی نیست»

ایرج ادیب‌زاده: تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برابر صبای قم با شکست سنگین چهار بر یک روبه‌رو شد. این پنجمین شکست پی‌درپی تیم محبوب و پرطرفدار پایتخت ایران و برای این تیم بی‌سابقه است؛ شکستی که باعث شد علی دایی پس از نزدیک به یکسال مربی‌گری این تیم از سمت خود استعفا دهد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این بازی فقط ۵۰۰ نفر تماشاگر داشت و تعدادی از آنها هم مأمورین انتظامی بودند.



مرد راه‌های دوردست

ایرج ادیب‌زاده: یک دوچرخه‌سوار ایرانی که برای دومین بار دور دنیا را رکاب می‌زند، در مسیر خود به کوالالامپور مالزی رسیده است. عباس رزاقی دوچرخه‌سوار ۵۰ ساله اردیبهشت ماه سال پیش از محل آکادمی ملی المپیک در تهران دومین سفر دور دنیای خود را با هدف رساندن پیام صلح مردم ایران آغاز کرده و پس از رکاب‌زنی در ۲۱ کشور جهان در اروپا، آمریکای جنوبی، اقیانوسیه به کوالالامپور پایتخت مالزی رسیده است.



امیر برادران، روزنامه‌نگار و کارشناس ورزشی در لندن:
«فیفا هر چهارسال یک‌بار جام جهانی را می‌فروشد»

ایرج ادیب‌زاده: جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر. فیفا، با انتخاب روسیه و قطر همه را شگفت‌زده کرد. روسیه و قطر در میان رقیب‌های خود چون کشورهای انگلیس، اسپانیا، استرالیا، ژاپن و آمریکا پایین‌ترین امتیاز را پیش از اعلام رأی گیری داشتند. در رأی‌گیری جنجالی روز پنج‌شنبه‌ی گذشته در مقر فیفا در زوریخ، روسیه برابر رقیبی چون انگلیس موفق شد و به این ترتیب برای نخستین‌بار، جام جهانی فوتبال به اروپای شرقی و روسیه می‌رود.



قهرمانان کشتی ما خانه‌نشین شده‌اند

پانته‌آ بهرامی: ایرانیان پراکنده در جهان، در سال‌های قبل از انقلاب ۱۳۵۷شاید به چند صدهزارنفر نیز نمی‌رسیدند، امروز اما چند میلیون نفردر سراسر جهان پراکنده‌اند و کم نیستند کسانی که مجبور شدند در رشته‌های غیر تخصصی روزگار بگذرانند.درمیان ایرانیان پرتاب شده به خارج از مرزها یکی احمد رضایی، گرداننده‌ی یکی از مغازه‌های ایرانی در آمریکاست که برنده‌ی مدال طلا در رشته‌ی ورزش کشتی در سال ۱۹۷۱ بوده است.



گفت‌وگو با مرتضی شمس، روزنامه‌نگار و کارشناس ورزش در تهران
«هر موفقیتی در ورزش ایران، عروس هزارداماد است»

ایرج ادیب‌زاده: مشعل بازی‌های آسیایی گوانگجوی چین، روز شنبه ۲۷ نوامبر با مراسم اختتامیه خاموش شد تا چهارسال دیگر در شهر اینچه اون در کره جنوبی، میزبان هفدهمین دوره‌ی این رقابت‌ها روشن شود. در این دوره سه رکورد جهانی و ۱۰۳ رکورد قاره‌ای شکسته شد. هم‌چنین بهترین ورزشکار بازی‌ها لین‌دان، برنده‌ی انفرادی بدمینتون مردان از چین شناخته شد. چینی‌ها با رکورد ۴۱۶ مدال در مجموع و ۱۹۹ طلا، ملت نخست آسیا در تابلوی مدال‌ها شدند.



درخشش زنان و نگاه انتقادی بنیادگرایان مذهبی

ایرج ادیب‌زاده: درخشش زنان ورزشکار ایران اگرچه راه را برای توجه بیشتر به ورزش زنان ایران باز می‌کند، اما با واکنش تند مقام‌های مذهبی روبه‌رو شده است. در این بازی‌ها خدیجه آزادپور، نخستین مدال طلای زنان ایران را در تاریخ بازی‌های آسیایی پس از انقلاب در ورزش رزمی ساندا، با شکست دادن حریفانی از کره جنوبی و ژاپن به دست آورده است. تا حال حاضر خدیجه آزادپور با این موفقیت تاریخی، مهم‌ترین چهره‌ی ورزشی کاروان ایران است.



گفت‌وگو با مرتضی شمس، روزنامه‌نگار و کارشناس ورزش در تهران
«نتایج ایران، رضایت‌بخش نیست»

ایرج ادیب‌زاده: شانزدهمین دوره‌ی بازی‌های آسیایی شامگاه جمعه ۱۲ نوامبر ‌(۲۱ آبان‌ماه) با مراسمی باشکوه در شهر گوانگژوی چین گشایش یافت. ۹ هزار و ۷۰۴ ورزشکار از ۴۵ کشور آسیایی در ۳۳ رشته‌ی ورزشی در این دوره تا روز ۲۷ نوامبر رقابت می‌کنند. ایران با ۳۷۰ ورزشکار زن و مرد در این دوره حاضر شده است. مراسم گشایش بازی‌ها با تجربه‌ای که چینی‌ها از بازی‌های المپیک پکن ۲۰۰۸ اندوخته بودند، همراه رقص و آوازهای محلی بسیار با شکوه برگزار شد.



ورزش ایران در هفته‌ای که گذشت
بودجه‌ی دولتی ورزش ایران حذف شد

ایرج ادیب‌زاده: مجلس با تصویب طرحی در قانون بودجه، پرداخت هرگونه وجه از محل بودجه‌ی کل کشور به ورزش حرفه‌ای را ممنوع کرد. پیش از این براساس قانون بودجه‌ی کشور، سازمان‌های دولتی و اجرایی باید یک درصد از اعتبار خود را در راه تربیت بدنی و ورزش صرف می‌کردند. یک مسئول سازمان تربیت بدنی در واکنش به این موضوع گفته است: «ورزش به این نتیجه رسیده است که نیاز به ورزش قهرمانی نیست و افتخارات کافی‌ست.»



گفت‌وگو با شاهین رحمانی در بخش ارتباطات کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور مالزی:
۱۷ سال انتظار برای یک جام

ایرج ادیب‌زاده: ۱۰ روز دیگر به بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا میان ذوب آهن، پیش‌تاز کنونی لیگ برتر فوتبال ایران و سئونگنام ایلهوا از کره‌ی جنوبی باقی است. این دیدار ۱۳ نوامبر در ورزشگاه ملی توکیو برپا می‌شود. هم ذوب آهن و هم سئونگنام، این هفته در لیگ‌های خود متوقف شدند. ذوب آهن در تبریز مقابل تیم پایین جدول شهرداری یک بر یک مساوی کرد و با بیست و پنج امتیاز و یک امتیاز بیشتر از استقلال و پرسپولیس مکان بالای جدول را حفظ کرد.



گفت‌وگو با دو روزنامه‌نگار و کارشناس ورزش: امیر برادران و فریدون شیبانی
ورزشکار نباید مدام زیر فشار باشد

ایرج ادیب‌زاده: خبر جنجالی ورزش ایران از رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری پیشکسوتان در لهستان آمد. در آخرین روز این رقابت‌ها در وزن ۱۰۵ کیلوگرم، حسین خدادادی، ورزشکار ایرانی در گروهی شرکت کرد که یک ورزشکار اسراییلی هم در آن حاضر بود؛ ورزشکاری که قهرمان شد، مدال طلا گرفت و حسین خدادادی مدال نقره. در مراسم اهدای مدال‌ها حسین خدادادی در کنار ورزشکار اسراییلی ایستاد که پرچم کشورش را بر دوش داشت.



گفت‌وگو با شاهین رحمانی، عضو بخش ارتباطات کمیته‌ی کنفدراسیون فوتبال آسیا در کولالامپور مالزی
«فوتبال ایران جزء قدرت‌های بزرگ آسیاست»

ایرج ادیب‌زاده: هفته‌ی یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران زیر سایه‌ی بازی استقلال و پرسپولیس تمام شد. در شصت و نهمین دربی ایران، آبی‌های استقلال با گل ثانیه‌های پایانی فرهاد مجیدی به پیروزی رسیدند و به پنج سال دوران بدون پیروزی مقابل قرمزها پایان دادند. بازی دو تیم طبق معمول دربی‌های این دو تیم بدون برنامه و بی‌هدف بود. مسعود مرادی، تحت تأثیر کمک خود، یک گل درست پرسپولیس را در نیمه‌ی نخست آفساید اعلام کرد.



گفت‌وگو با امیر برادران، روزنامه‌نگار و مفسر ورزشی در لندن پس از بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و برزیل
«فوتبال ما تفکر تیمی ندارد»

ایرج ادیب‌زاده: درباره‌ی دیدار دوستانه‌ی ایران و برزیل حرف‌های بسیاری شنیده می‌شود. خیلی‌ها از تحقیر شدن شاگردان افشین قطبی می‌گویند. آنها معتقدند تیم ایران نه از تدارکاتی بودن این بازی استفاده کرد، نه توانست از حیثیت فوتبال ایران دفاع کند، نه حتی در این بازی برای خداحافظی شایسته‌ی کریم باقری از بازیکنان بزرگ دو دهه‌ی اخیر ایران، استفاده‌ای شد. جالب این که مربی تیم ایران افشین قطبی، از این شکست سه بر صفر برابر برزیل اظهار رضایت کرده است.



گفت‌وگو با مرتضی شمس، پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران در دیدار پایانی رقابت‌های غرب آسیا
«روزهای خوشی را پیش‌بینی نمی‌کنم»

ایرج ادیب‌زاده: تیم ملی فوتبال ایران، یکشنبه شب، در دیدار پایانی ششمین رقابت‏های غرب آسیا در ورزشگاه ملک عبدالله امان، در یک بازی بسیار ضعیف، با نتیجه‏ی دو بر یک، برابر تیم کویت شکست خورد. هر دو گل تیم منظم و با برنامه‏ی کویت که بیشتر با بازیکنان جوان خود در این رقابت‏ها حاضر شده بود، در نیمه‏ی نخست زده شد. تنها گل تیم ایران را می‏داودی در آخرین ثانیه‏ی وقت اضافی بازی زد. در این‌باره با مرتضی شمس گفت‌وگو کرده‌ام.



گفت‌وگو با مدیر و بنیانگذار باشگاه استقلال (تاج)، پرویز خسروانی
«باشگاه تاج، همه‌‌ی زندگی من بود»

ایرج ادیب‌زاده: باشگاه پرطرفدار «استقلال» تهران، روز چهارم مهرماه امسال، شصت و پنج سالگی خود را جشن گرفت؛ باشگاهی که ابتدا با نام «دوچرخه‌‏سواران»، توسط پرویز خسروانی که در آن زمان سروان ارتش ایران بود، به‏‌وجود آمد و سپس با نام «تاج» به یکی از بهترین باشگاه‏‌های ورزشی آسیا مبدل شد. مدیر و بنیانگذار باشگاه، پرویز خسروانی، اکنون سال‌‏هاست در لندن اقامت دارد. وی در جشن ۶۵ سالگی باشگاه، از احساسش به باشگاه آبی‌پوشان می‌گوید.



گفت‌وگو با محمدرضا نصریان، عضو و مربی پیشین تیم ملی کاراته‌ی ایران و مربی فعلی تیم ملی کاراته‌ی بلژیک
«یادت باشد تو می‌خواهی قهرمان شوی»

ایرج ادیب‌زاده: در هفته‌ی گذشته، خبر شاید بی‌سابقه در ورزش ایران و جهان، این بود که مسابقه‌های قهرمانی کاراته‌ی‌ غرب آسیا در تهران، بدون حضور میزبان، یعنی تیم ملی ایران آغاز شد. تیم ایران پیش از شروع مسابقه‌ها در سالن شهید افراسیابی تهران اعلام کرد که آن را تحریم می‌کند. بنابراین مسابقه‌ها با حضور فقط سه کشور عراق، سوریه و افغانستان آغاز شد؛ آن‌ هم با شرکت کمتر از ۲۵ کاراته‌کار از ۱۲ عضو فدراسیون غرب آسیا.



گفت‌وگو با مهدی موسوی، داور بین‌المللی کشتی
دو مدال طلای مسکو برای ایران

ایرج ادیب‌زاده:سلسله رقابت‌های قهرمانی جهانی کشتی فرنگی و آزاد مردان و زنان از روز گذشته در مسکو پایتخت روسیه آغاز شد و تا ۱۲ سپتامبر به مدت شش روز ادامه خواهد یافت.پیش از آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی، کنگره‌ی فیلا، فدراسیون جهانی کشتی، برای انتخاب هیئت رییسه‌ی فدراسیون جهانی کشتی و هم‌چنین بررسی بودجه و برنامه‌‌ی مسابقه‌های آینده، با حضور ۱۱۰ نماینده‌ی کشورهای مختلف جهان تشکیل شد.



«هرشب خواب بازی با آمریکا را می‌بینم»

ایرج ادیب‌زاده: بهترین تیم آسیا در نخستین جام جهانی تاریخ خود، بدون شگفتی دو بازی نخست را باخت. تیم ملی بسکتبال ایران دو بار قهرمان آسیا که برای نخستین‌بار به جام جهانی این ورزش راه یافته است، در گروه ب با آمریکا، برزیل، اسلوانی، کروواسی و تونس رقابت دارد. شانزدهمین دوره‌ی قهرمانی جهان بسکتبال در ترکیه از روز شنبه ششم شهریورماه (۲۸ ماه اوت) آغاز شد با حضور ۲۴ کشور که تا ۱۲ سپتامبر ادامه دارد.



هشتادمین زادروز غلامرضا تختی، کشتی‌گیر مشهور ایرانی
جهان پهلوانا صفای تو باد

کیارش پارسا عالی‏پور: دو روز پیش، هشتادمین زادروز غلامرضا تختی، کشتی‌گیر مشهور ایرانی‌ بود. او دومین ورزشکار ایرانی است که در تاریخ ورزش ایران موفق به کسب مدال طلا در بازی‌های المپیک شده است. تختی در فهرست برترین‌های قرن فدراسیون کشتی، «فیلا»، در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در ایران از او به‌عنوان «جهان پهلوان» یاد می‌شود. این ورزشکار رکوردهای ویژه‌ای را در دنیای ورزش از خودش به یادگار گذاشته است.



گفت‌وگو با فریدون شیبانی، روزنامه‏نگار و کارشناس جهانی فوتبال:
«افت لژیونرها متاثر از افت فوتبال ایران است»

ایرج ادیب‌زاده: فریدون شیبانی، روزنامه‏نگار و کارشناس جهانی فوتبال، علت ناپدید شدن بازیکنان ایرانی در بوندس لیگای امسال را افت کنونی فوتبال ایران می‏داند. او می‌گوید: «فوتبال ما در جام جهانی سال ۱۹۹۸ یک بار دیگر اوج گرفت و همین اوج‏گیری باعث شد سیل بازیکنان ما به سمت فوتبال غرب و حرفه‏ای بیایند. اما فوتبال امروز ایران، به‏خصوص بعد از جام جهانی سال ۲۰۰۶ دچار افت شده است.»



«کریمی جزو نادر بازیکنان نقاد فوتبال ماست»

ایرج ادیب‌زاده: حمایت گسترده از علی کریمی، یک روز پس از اخراج او از باشگاه «استیل‏آذین» و مشکل کلاه گذاشتن دختران نوجوان فوتبالیست ایران در المپیک نوجوانان سنگاپور، دو خبر مهم و البته حاشیه‏ای در ورزش پرحاشیه‏ی ایران، در هفته‏ی گذشته بودند. در گفت‌وگویی با مرتضی شمس، کارشناس فوتبال ایران، وی نیز عقیده دارد مشکلاتی که برای علی کریمی به‏وجود آمده، به دلیل انتقادهای او از شرایط روز فوتبال ایران بوده است.




موضوعات