تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اینیستا، اسپانیا را به آسمان هفتم برد

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com


انفجار شادی در اسپانیا، اشک اندوه و سکوت سنگین در هلند. اسپانیا برای نخستین‌بار در تاریخش، بعد از قهرمانی یورو ۲۰۰۸، با پیروزی یک بر صفر برابر هلند قهرمان شد. گل اسپانیا در دقیقه‌ی ۱۱۶ وقت اضافی، در حالی که نارنجی‌ها با اخراج یک مدافع‌شان ۱۰ نفره شده بودند، به ثمر رسید.

Download it Here!

به دلیل فشار دیدار فینال، بازی در نیمه‌ی نخست خشن بود. داور انگلیسی که کار مشکلی را پشت سر گذاشت، روی‌ هم ۱۵ بار کارت نشان داد. ۱۴ کارت زرد و ۱ کارت قرمز. ۹ بار به هلندی‌ها، ۵ بار به اسپانیایی‌ها.

در دقیقه‌ی ۱۱۶ در حالی که همه به ضربه‌های پنالتی فکر می‌کردند، فابرگاس بازیکن تازه وارد اسپانیا پاس خوبی به اینیستا داد، او این موقعیت را از دست نداد و اسپانیا را به آسمان هفتم فرستاد.

مردان برت وان مارویک می‌توانند از داور انگلیسی بازی هوارد وب سپاسگزار باشند. چون خطای بزرگ فان بومل و دی یونگ را با یک کارت زرد و یک ضربه‌ی کاشته مجازات کرد، در حالی‌ که می‌توانست این طور نباشد و یک کارت قرمز همراه داشته باشد. روی هم هلندی‌ها ۹ کارت زرد گرفتند و ۱ کارت قرمز. اسپانیایی‌ها ۵ کارت زرد. اسپانیا هم می‌توانست در دقیقه‌ی ۷۸ یک کارت قرمز و یک اخراجی داشته باشد.


هلند - اسپانیا | آرین روبن، مهاجم هلند چند فرصت عالی را در این بازی از دست داد

این سومین ناکامی نارنجی‌ها در مسابقه‌های پایانی جام جهانی بود، بعد از ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸. در حالی که اسپانیا پس از ۴۴ سال که دست‌خالی از میدان‌های بزرگ برمی‌گشت، این‌بار قهرمان قاره‌ی ۲۰۰۸ شد و قهرمان جهان ۲۰۱۰. هشتمین ملت جهان که برنده‌ی این مهم‌ترین جام دنیای توپ گرد می‌شود.

پیش از گل اینیستا برای اسپانیا، آرین روبن هم دو بار می‌توانست دروازه‌ی اسپانیا را باز کند و شاید نتیجه‌ی فینال را تغییر دهد. اما این طبیعت فوتبال است. مردان وان مارویک هم شایسته‌ی پیروزی بودند.

روی هم دو تیم از نظر قدرت بدنی، تاکتیک و شایستگی ستارگانش چیزی ازهم کم نداشتند. شکست هلند موج گسترده‌ی نارنجی‌ها را در شهرهای این کشور در بهت و سکوت سنگین فرو برد. در عوض در اسپانیا از مادرید، بارسلون و سویل گرفته تا شهرهای دیگر، مردم به خیابان‌ها سرازیر شدند و تا نزدیکی بامداد جشن گرفتند، با فریادهای «viva espana». این جشن امشب با بازگشت قهرمانان به مادرید دوچندان خواهد شد.


هلند - اسپانیا | اینیستا، پس از زدن گل به هلند

دل بوسکه سرمربی اسپانیا پس از پیروزی در فینال بسیار شادمان بود و گفت: «این قهرمانی از ژوئن ۲۰۰۸ می‌آید، زمانی که اسپانیا قهرمان اروپا شد.» او به بازیکنان هلند تبریک گفت و افزود: «بازی مشکلی بود.» وی ادامه داد: «این یک مبارزه‌ی فیزیک یا قدرت بدنی بود... ما در اواخر وقت اضافی به ضربه‌های پنالتی فکر می‌کردیم. برای همین داوید ویا را خارج کردیم. اما اطمینان خود را به این که پیش از ضربه‌های پنالتی هم نتیجه بگیریم، حفظ کردیم.»

بدون شک شادمان دیگر این جام جهانی، آفریقای جنوبی است. برگزاری شایسته‌ی نخستین جام جهانی در قاره‌ی سیاه. آفریقای جنوبی حالا نگاهش را به نامزدی برپایی نخستین بازی‌های المپیک آفریقایی دوخته است.

کشوری که چهارمیلیارد یورو برای این جام جهانی سرمایه‌گذاری کرد، سربلند بیرون آمد و هیچ حادثه‌ی مهمی پیش نیامد. جاده‌ها و حمل و نقل عمومی در این کشور به طور کامل مدرنیزه شدند. می‌ماند دانستن این که با چندین ورزشگاه ۴۵ هزار نفری چه باید کرد؟

زمانی که پس از پیروزی ایکر کاسیاس و دیگر بازیکنان اسپانیا دور افتخار می‌زدند، همراه با در دست داشتن جام جهانی، ورزشگاه ژوهانسبورگ با تصویر زیبای آتش‌بازی، پیروزی آفریقای جنوبی را نشان می‌داد، در برگزاری نخستین جام جهانی تاریخ در قاره‌ی سیاه.


توماس مولر، برنده‌ی کفش طلای جام جهانی

فیفا دیشب به طور سنتی بهترین‌های این جام جهانی را پس از برپایی فینال معرفی کرد:

دیگو فورلان (اورگوئه‌یی)، بهترین بازیکن این جام جهانی شد.

ایکر کاسیاس دروازه‌بان رئال مادرید، بهترین دروازه‌بان این جام جهانی و برنده‌ی دستکش طلایی.

توماس مولر گل‌زن آلمانی، بهترین گل‌زن و بازیکن جوان شد و کفش طلایی را برد. زننده‌ی ۵ گل مثل فورلان (اروگوئه‌یی)، اسنایدر (هلندی) و داوید ویا (اسپانیایی) با پنج گل و سه پاس گل.


دیه‌گو فورلان، بهترین بازیکن جام جهانی و برنده‌ی توپ طلا

با وجود اشتباهات داوری که چندبار در این جام جهانی دیده شد، اما کمیسیون داوری اعلام کرد: «۹۶ درصد تصمیم داوران در جام جهانی خوب و درست بود.»

حرف آخر این که جای ایران خالی بود. امید که چهارسال دیگر جوانان ایران هم بتوانند در این جشن بزرگ جهانی حاضر باشند. این جام جهانی بدون شک دو پدیده داشت: «ووزلا» و «پل» هشت‌پای پیش‌گو، که بدون اشتباه همه‌ی نتایج را پیش‌بینی کرد.

با سپاس از شما شنوندگان رادیو زمانه و خوانندگان سایت زمانه که به مدت یک‌ماه با گزارش‌های ما در این جام جهانی همراه بودید و نیز، سپاس از پیام‌ها و نوشته‌های‌تان.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
اسپانیا؛ فاتح جام‌جهانی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

شگفت آور است که سخنی در باب اثر این پدیده ورزشی در نزدیک شدنه فرهنگها و ملتها نیست

-- عباس فیروزبخش ، Jul 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات