تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با شاهین رحمانی، عضو بخش ارتباطات کمیته‌ی کنفدراسیون فوتبال آسیا در کولالامپور مالزی

«فوتبال ایران جزء قدرت‌های بزرگ آسیاست»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com


هفته‌ی یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران زیر سایه‌ی بازی استقلال و پرسپولیس تمام شد. در شصت و نهمین دربی ایران، آبی‌های استقلال با گل ثانیه‌های پایانی فرهاد مجیدی به پیروزی رسیدند و به پنج سال دوران بدون پیروزی مقابل قرمزها پایان دادند. بازی دو تیم طبق معمول دربی‌های این دو تیم بدون برنامه و بی‌هدف بود.

Download it Here!

مسعود مرادی، داور شناخته‌شده‌ی ایران که به‌زودی با داوری فوتبال خداحافظی می‌کند، تحت تأثیر کمک خود یک گل درست پرسپولیس را در نیمه‌ی نخست آفساید اعلام کرد.

کارشناسان همه بعد از بازی اعلام کردند که گل آفساید نبوده است، اما همین گل مردود موضوع گفت‌وگوهای حاشیه‌ای پس از مسابقه در روزنامه‌های پرشمار ورزشی ایران شده است.

علی دایی شکست تیم‌ خود را به گردن اشتباه داور مسابقه انداخت و گفت: «گل صددرصد ما را آفساید گرفت.»

این گل آفساید در حالی به ثبت رسید که علی دایی و شاگردانش ۸۵ دقیقه وقت برای گل زدن داشتند. پرویز مظلومی مربی استقلال هم این پیروزی را بزرگ‌ترین برد تاریخ مربیگری‌ خود توصیف کرده است.


در بازی‌های دیگر جمعه‌ی گذشته، ذوب آهن با پیروزی بر ملوان‌ـ دو بر سه‌ـ با ۲۴ امتیاز صدرنشین شد، چهار امتیازی استقلال تعقیب‌کننده. سپاهان با پیروزی پرگل چهار بر دو در زمین پیکان به مکان سوم جدول آمد با ۱۹ امتیاز. پرسپولیس به جای چهارم رفت با ۱۸ امتیاز.

در همین حال یکشنبه ی پیش صدوچهارمین دربی شهر لیورپول بین قرمزهای لیورپول و آبی‌های اورتون در بریتانیا هم انجام شد. آبی‌ها دو بر صفر پیروز شدند. لیورپول در بدترین شرایط خود در پنجاه سال اخیر به‌سر می‌برد و حالا در مکان نوزدهم یکی به آخر جدول، در منطقه‌ی خطر سقوط به دسته‌ی دوم قرار دارد.

تلاش برای حذف صفایی فراهانی...

به گفته‌‌ی علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال، محسن صفایی فراهانی، عضو هیئت رئیسه‌ی کنفدراسیون فوتبال آسیا از این سمت برکنار شده است. (بعد هم گفتند استعفا داده)

محسن صفایی فراهانی، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تنها عضو ایرانی کمیته‌ی اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا است که ۲۴ عضو دارد.

او پس از انتخابات ۲۲خرداد مانند بسیاری دیگر از فعالین سیاسی یا رسانه‌های گروهی و معترضان به نتایج اعلام‌شده در انتخابات دستگیر و هم‌چنان زندانی است.

براساس مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا وقتی یکی از اعضا در دو نشست کمیته‌ی اجرایی غایب باشد، صندلی‌اش را از دست می‌دهد.

در سال‌های اخیر ورزش ایران صندلی‌های بسیاری در کنفدراسیون‌های آسیایی و فدراسیون‌های جهانی از دست داده است که آخرین آن حذف دکتر توکل از هیئت رئیسه‌ی فدراسیون جهانی کشتی بود.


با توجه به پیشینه‌ی صفایی فراهانی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و مدیریت خوب او در زمان ریاست فدراسیون فوتبال، مقام‌های کنفدراسیون با توجه به وضعیت کنونی او، که زندانی سیاسی است، همچنان نام او را در فهرست اعضای کمیته‌ی اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا حفظ کرده اند.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران خود را نامزد عضویت در کمیته‌ی اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا کرده است؛ یعنی پستی که اینک در اختیار صفایی فراهانی است.

علی کفاشیان دیروز پس از حضور در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال گفت: «ایران باید یک کرسی در آسیا داشته باشد.»

وضعیت کنونی ایران که از قدرت‌های مطرح فوتبال قاره‌‌ی آسیا بوده و هست، در کمیته‌ی اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا چگونه است؟

این پرسش را با شاهین رحمانی، عضو بخش ارتباطات کمیته‌ی کنفدراسیون فوتبال آسیا در کولالامپور مالزی در میان گذاشته‌ام.

در واقع کمیته‌ی اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیرنده در کنفدراسیون‌ فوتبال آسیا است. این کمیته پیشنهادات و تصمیمات کمیته‌های دیگر را نهایی می‌کند و اگر قرار باشد پیشنهادی به مجمع کنفدراسیون داده شود، باید از طریق کمیته‌ی اجرایی باشد. این کمیته‌ی اجرایی ۲۴ نماینده دارد و همان‌طور که گفتم در بالاترین مرجع تصمیم‌گیری کنفدراسیون قرار دارد. در سال‌های اخیر هم، در واقع خیلی سال‌ پیش، ایران همیشه نماینده‌ای در این کمیته‌ی اجرایی داشته است.

آخرین نماینده‌ی ایران آقای محسن صفایی فراهانی بود. ایشان یک‌بار بعد از این که به ریاست فدراسیون فوتبال رسیدند، یعنی سال ۱۹۹۸ نامزد شدند و رأی آوردند و یک‌بار سال ۲۰۰۲ عضو شدند و رأی آوردند. دوره‌ی عضویت در کمیته‌ی اجرایی در کنفدراسیون فوتبال آسیا چهارساله است. ایشان در سال ۲۰۰۷ هم رأی آوردند. بنابراین ایشان در حال حاضر عضو کمیته‌ی اجرایی کنفدراسیون فوتبال هستند. البته در دو جلسه‌ی اخیر کمیته‌ی اجرایی ایشان حضور نداشتند.


عکس‌ها از امیر پورمند (ایسنا)

مجمع کنفدراسیون فوتبال آسیا که قرار است روز ششم ژانویه تشکیل شود، یک روز قبل از شروع جام ملت‌های آسیا در دوحه ‌ی قطر، اعضای کمیته‌ی اجرایی تعیین می‌شوند. حالا نامه‌ای ارسال شده به همه‌ی فدراسیون‌های عضو و گفته‌اند که می‌توانید برای این صندلی در کمیته‌ی اجرایی و صندلی‌های دیگری که تعیین شده‌ است، نامزدتان را معرفی کنید. حالا باید ببینیم ایران، در واقع فدراسیون فوتبال ایران، تا آن موقع چه کسی را به‌عنوان نامزد معرفی می‌کند. این بیشتر بستگی به نظر فدراسیون فوتبال ایران دارد.

با توجه به زندانی بودن صفایی فراهانی که به گفته‌ی شما در سال ۲۰۰۷، دوباره برای کمیته‌ی اجرایی انتخاب شد و تا پایان سال ۲۰۱۱ هم این سمت را دارد، فکر می‌کنید صندلی ایران دوباره به عضو دیگری از ایران داده شود؟

کمیته‌ی اجرایی در واقع ۲۴ صندلی دارد و در اساسنامه‌ی کنفدارسیون نوشته نشده است که چه فدراسیونی باید چه صندلی‌ای داشته باشد. این مشخص است که یک فدراسیون نباید بیشتر از یک صندلی داشته باشد. به‌هرحال اگر ما به فوتبال آسیا نگاه کنیم، به نقش کشورها و حضوری که در مسابقات و یا در فعالیت‌های آسیا دارند، به نظر می‌آید که ایران شانس زیادی دارد در جمع ۲۴ کشوری باشد که می‌خواهند نماینده داشته باشند. سابقه هم نشان می‌دهد که ایران همیشه نماینده‌ای در کمیته‌ی اجرایی داشته است.

تا الان که آقای صفایی فراهانی بودند. قبل از ایشان آقای ناصر نوآموز بودند و قبل از ایشان هم آقای خبیری شرکت داشتند؛ حالا یا به عنوان این که خودشان نماینده بودند و یا در کمیته‌ اجرایی از کسی نمایندگی می‌کردند و از طرف ایران حضور داشتند. قبل از همه‌ی اینها هم آقای مصطفوی بودند. بنابراین سال‌های سال است که ایران در کمیته‌ی اجرایی نماینده داشته است. به نظر من سابقه نشان می‌دهد که خیلی بعید است شرایطی پیش آید که ایران نماینده نداشته باشد.

وظایف این کمیته‌ی اجرایی بیشتر چه چیزهایی است؟

وظیفه‌ی کمیته‌ی اجرایی طبق اساسنامه‌ی کنفدراسیون نهایی کردن تصمیم‌های بقیه‌ی کمیته‌های دیگر و یا بررسی پیشنهادات دیگر است. فقط در کمیته‌ی اجرایی است که تصمیم‌ها نهایی می‌شود و شکل اجرایی پیدا می‌کند که بعد در واقع داخل کنفدراسیون اجرا می‌شود. تا قبل از آن هر تصمیم دیگری در مورد سیاستگذاری‌ها یا هر پیشنهاد دیگری، مثلاً تغییر اساسنامه، عملی نیست مگر آن که کمیته‌ی اجرایی تصمیم گیرد. کمیته‌ی اجرایی در واقع هسته‌ی اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

شما گفتید در ماه ژانویه جام ملت‌های آسیا برپا می‌شود و پیش از آن انتخابات کمیته‌ی اجرایی انجام خواهد گرفت. شما در حال حاضر، با توجه به اینکه در محل کنفدراسیون فوتبال آسیا کار می‌کنید، برپایی جام ملت‌های آسیا را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

خود قطر هم اعلام کرده است که تمام تلاشش را می‌کند که این باشکوه‌ترین مسابقات تاریخ جام ملت‌های آسیا شود. می‌دانیم که در حقیقت قطر تجربه‌ی میزبانی تورنمنت‌های مهمی را داشته است. مهم‌ترین آنها بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ بوده که در آنجا برگزار شده است. با سابقه و دانشی که آنها از همان بازی‌ها دارند، تجهیزات خیلی خوبی در قطر دارند. یعنی از لحاظ امکانات در قطر واقعاً همه‌چیز فراهم است، بخصوص از لحاظ زمین و ویژگی‌هایی که خواهد داشت.

البته آسیا چند نماینده‌ی خیلی خوب داشته که همیشه خود را خیلی آماده نشان دادند. تا همین چند وقت پیش و به‌خصوص در جام جهانی، چه کره شمالی که زود حذف شد و یا استرالیا که خیلی‌ها فکر می‌کنند نباید با آن نتایج حذف می‌شد. به‌خصوص ژاپن و کره جنوبی که خیلی خوب کار کردند و توانستند از گروه‌ خود بالا بیایند و نشان دادند که قدرت خیلی خوبی دارند. به نظر می‌آید در این دوره اتفاقاً برخلاف دوره‌های قبل قدرت‌هایی مثل کره جنوبی و ژاپن هم اراده‌ی خیلی زیادی دارند که موفق شوند.

قبلاً خیلی پیش آمده بود که کره جنوبی با تیم‌های کم‌سن و سال‌تر خود جلو می‌آمد یا می‌آمد که فعلاً تیم خود را برای سال‌های آینده درست کند، ولی دراین بازی‌های دوستانه‌ای که دارد انجام می‌شود، نشان می‌دهد که عزم و اراده خیلی زیاد است برای این که تیم‌هایی حتی مثل کره‌ی جنوبی و ژاپن هم بیایند آنجا و موفق شوند. مربی جدید کره‌ی جنوبی اعلام کرده است که برنامه‌اش قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است. زاکارونی مربی جدید ژاپن هم که از ایتالیا آمده گفته است که برایش جام ملت‌های آسیا خیلی مهم است. همه نگاه می‌کنند که ببینند ایشان چه می‌کند.

برای باقی تیم‌ها هم که روشن است. این بازی‌ها در غرب آسیا برگزار می‌شود و شرایط خیلی برای تیم‌های غرب آسیا بهتر است. تیم‌هایی مثل عربستان، امارات متحده و ایران، به دلیل شرایط آب‌ و هوایی و جغرافیایی از این شانس هم بهره‌مندند که بتوانند خودشان را نشان دهند. یک ویژگی دیگری که دارند این است که مسابقه‌ها در این کشورها در آب و هوای خیلی خوبی برگزار می‌شود. هر وقت بازی‌ها در شرق بوده است، مثل سال‌های ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۴ که در چین بود، معمولاً هوا شرجی بوده و بازی به خاطر رطوبتی که وجود دارد به‌خصوص برای تیم‌های غرب آسیا خیلی سخت‌تر بود، اما هوا در ماه ژانویه در کشور قطر خیلی دلپذیر و برای بازی فوتبال خیلی خوب است. بنابراین علایم زیادی هست که نشان می‌دهد که کیفیت مسابقات و رقابت‌ها بالاتر خواهد بود.

افشین قطبی گفته است که هدفش قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست. بعد از حذف از جام جهانی به نظر می‌آید برای ایران این مسابقات خیلی حساس‌تر شده است. شما وضعیت ایران را چطور می‌بینید؟

از نگاه جام ملت‌های آسیا به‌هرحال ایران تیمی است که سابقه‌ی خوبی دارد. حالا درست است که از سال ۱۹۷۶ به این‌سو قهرمان نشده است، ولی همیشه جزو مدعی‌ها بوده و برای حریف‌ها کار را سخت کرده است. این دفعه هم احتمالاً همین‌طوری خواهد بود. به‌هرحال ایران در گروه آسانی نیست. کنار عراق است که مدعی عنوان قهرمانی است و سال ۲۰۰۷ قهرمان شده بود. کره شمالی است که در جام جهانی خیلی خوب بازی کرد و الان اسم بزرگی در فوتبال آسیا است. امارات هم در آن دوران حتماً از شرایط میزبانی و جغرافیایی خود خیلی خوب استفاده می‌کند. ایران همیشه جزو قدرت‌های آسیایی بوده و حضورش در جام ملت‌های آسیا نظر خیلی‌ها را جلب کرده است. این بار هم حتما کار را هم برای رقبای خود سخت خواهد کرد و هم تلاش خواهد کرد موفق شود.

روز یکشنبه پیش بازی پایانی جام فوتبال زیر ۱۹ ساله‌های آسیا در چین با رویارویی استرالیا و کره شمالی برگزار شد. جامی که پایه‌های فوتبال هر کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. تیم زیر ۱۹ ساله‌های ایران با دو شکست برابر کره جنوبی و استرالیا، حتی از گروه مقدماتی خود هم بالا نیامد. به نظر می‌آید که جام زیر ۱۹ ساله‌ها که چهار تیم پایانی آن به جام جهانی ۱۹ ساله‌ها راه یافتند، برای کنفدراسیون فوتبال آسیا اهمیت زیادی داشته باشد. این‌طور نیست؟

بله. یکشنبه بازی فینال هم برگزار شد و تیم زیر ۱۹ سال کره‌ شمالی سه بر دو استرالیا را برد و قهرمان آسیا شد. کره شمالی که سال ۲۰۱۰ قهرمان شد، سال ۲۰۰۶ هم قهرمان شده بود. بنابراین دومین قهرمانی‌ آن در چهارسال اخیر است. اهمیت این بازی‌های زیر ۱۹ سال برای کنفدراسیون از این بابت زیاد است که تصور بر این است که تمرکز بر بازی‌های جوانان فدراسیون‌ها را ترغیب می‌کند که بیشتر روی تیم‌‌های پایه‌ و فوتبال پایه‌شان فکر کنند.

می‌دانید که از سال آینده بازی‌های زیر ۲۳ سال در آسیا شروع می‌شود و ما در آینده مثل اروپا رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال در آسیا خواهیم داشت. مجموعه‌ی اینها در حقیقت تلاش‌هایی است که در سن پایین‌‌تر فوتبالیست‌های آسیایی صاحب تجربه‌ی بیش‌تری شوند تا در نهایت بتوانند وقتی به تیم ملی می‌رسند، در رقابت‌های بین‌المللی موفق‌تر باشند و به نتایج بهتری دست یابند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات