تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با شاکرجان حکیم‏اُف، تحلیل‏گر مسائل سیاسی در تاجیکستان درباره‌ی سفر وزیر دفاع ایران به دوشنبه

افزایش همکاری‌های نظامی بین تاجیکستان و ایران

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

دیروز پنجشنبه ۱۳ ماه می، احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در سفر خود به دوشنبه پایتخت تاجیکستان، با همتای تاجیکی خود دیدار کرد. در این دیدار گسترش همکاری‏های نظامی بین این دو کشور مطرح شد.

Download it Here!

این مقام ایرانی، هم‏چنین دیدار دربسته‏ای با رییس‏ جمهور تاجیکستان داشت. گزارش‏ها حاکی از آن است که موضوع این گفت‏وگو تاکنون اعلام نشده است.

آقای وحیدی با چند مقام بلندپایه‏ی تاجیک نیز در پارلمان این کشور دیدار کرد و قرار است فردا، روز جمعه، به محل ساختمان «نیروگاه سنگ‏توده ۲» برود که توسط شرکت‏های ایرانی بنیاد می‏شود.

«سنگ‏توده ۲» یکی از مهم‏ترین نیروگاه‏های تاجیکستان است که برای دولت تاجیکستان از لحاظ گسترش اقتصادی این کشور ارزش‏مند است. اما گزارش‏ها در چند سال اخیر حاکی از آن بود که ساختمان این نیروگاه بیش از انتظار طول کشیده است.

در گفت‏وگویی که با حاج محمد عمروف، تحلیل‏گر اقتصادی و عضو «حزب دمکرات تاجیکستان» در این‌باره داشتم، وی گفت: با این که سفر وزیر دفاع ایران ربط مستقیمی به «نیروگاه سنگ‏توده ۲» ندارد، اما می‏تواند روی تصمیم‏های دیگر مقامات ایرانی در روند ساختمان این نیروگاه تأثیر بگذارد.

آقای عمروف می‏گوید: «البته سفر وزیر دفاع ایران به تاجیکستان، ارتباط مستقیمی به ساختمان نیروگاه سنگ‏توده ندارد، اما در این‌باره با وزیر دفاع ایران گفت‏وگو خواهد شد و ایشان می‏تواند با رییس جمهور و رهبران ایران درباره‏ی تسریع بخشیدن به روند اتمام ساختمان این نیروگاه صحبت کند.»

اما در دیدار وزیر دفاع ایران با همتای تاجیک خود، بارها و بارها تأکید روی این بود که همکاری‏های نظامی ایران و تاجیکستان بیشتر از قبل خواهد شد.


درباره‌ی این موضوع با شاکرجان حکیم‏اُف، تحلیل‏گر مسائل سیاسی در تاجیکستان گفت‏وگو کرده‏ام و نخست از او پرسیدم، چرا جمهوری اسلامی ایرانی اخیراً توجهی بیش از پیش نسبت به تاجیکستان پیدا کرده است:

چنین به نظر می‏رسد که هم تاجیکستان و هم جمهوری اسلامی ایران تمایل دارند تغییراتی در مناسبات‏شان به‏وجود بیاورند. در این زمینه، از جمله چند برنامه و لایحه‏ی مشخص عملی شد و این موجب بیشتر شدن احترام متقابل میان دولت و مردم ایران و تاجیکستان شده است.

روشن است که ایران در سال‏های اخیر در رابطه با برنامه‏ی هسته‏ای خود با برخی از کشورهای غربی، به خصوص ایالات متحده‏ی امریکا و کشورهای اروپای غربی مشکلاتی دارد و به این خاطر کوشش می‏کند روی برخی توافق‏نامه‏هایی که با کشورهای هم‏زبان و به خصوص تاجیکستان و افغانستان قبلاً به تصویب رسیده بودند، بایستد و با این کشورها روابط خوبی داشته باشد.

با در نظر داشتن ویژگی فعالیت‏های وزیر دفاع ایران و حوزه‏ی اختیارات این وزارت‏خانه، این دیدار ممکن است بیشتر در این جهت باشد که از طریق همتای خود و راهبری سیاسی تاجیکستان قصد ملایم‏تر کردن موضع‏ برخی کشورها و از جمله روسیه نیز در میان باشد. چرا که روسیه با تاجیکستان شریک استراتژیک است و هم‏زمان می‏تواند در مواردی روی مواضع ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای غرب تأثیر‏گذار باشد.

از زمانی که اتحاد شوروی فروپاشید، مرزهای تاجیکستان بر روی کشورهای همسایه‏ی خود باز شدند و پیش از این موقعیت‏های زیادی وجود داشتند که تاجیکستان و ایران می‏توانستند روابط بازتر و بیشتری با هم داشته باشند. اما چرا این دو کشور امروز به این نتیجه رسیده‏اند؟ به نظر شما، تحریم‏هایی که هم‏اکنون روی کشور ایران وجود دارد، می‏تواند علت توجه اخیر این کشور به تاجیکستان باشد و یا شما دلایل دیگری نیز برای آن می‏بینید؟

چند عامل در این مسئله مؤثر هستند. تاجیکستان کشوری صاحب اختیار و مستقل است، اما در عملی نمودن سیاست‏های خارجی‏اش با محدودیت‏هایی روبرو است و متأسفانه از جهات بسیاری به عوامل بیرونی وابسته است و منافع برخی کشورها و قدرت‏های مشخص در روابط خارجی این کشور تأثیر دارد.

بر این اساس، به نظر می‏رسد در مواردی از گسترش روابط، از جمله با ایران، خودداری کند و روابط دو کشور بیشتر به مناسبات فرهنگی محدود می‏ماند.

از این گذشته، در حال حاضر ما با کشورهای منطقه، از جمله ازبکستان، رابطه‏ی خوبی نداریم و مشکلات بین دو کشور بیشتر شده است. این عامل و عوامل دیگر ما را وادار می‏کند که به ایران نزدیک‏تر شویم. چون ایران نسبتاً مستقل‏تر است.

روسیه نیز در تصمیم‏گیری‏های اخیر، مناسبات‏اش با را تاجیکستان را بر اساس جانب‏داری از ازبکستان تنظیم کرده است. این نیز عامل دیگری است که ما را وادار می‏کند با مردم ایران و این حکومت همکاری کنیم.

آقای حکیم‏اُف، ممکن است برای‏مان در مورد گسترش همکاری‏های نظامی بین تاجیکستان و ایران بگویید؟ این همکاری‏ها به چه شکل می‏تواند پیش برود که به نفع هر دو کشور تمام شود؟

در سال‏های اخیر، جوانان تاجیکستان و یا افسران نیروهای مسلح این کشور تعلیم‏های نظامی خود را در کشورهای هند، ایران، روسیه و بعضا در برخی کشورهای اروپایی و هم‏چنین ایالات متحده‏ی امریکا گذرانده‏اند.
مسئله‏ی دوم این است که ما در سال‏های اخیر تسلیحاتی از ایران خریداری نکرده‏ایم و از این جهت بیشتر به روسیه وابسته هستیم. شاید در قراردادهای اخیر شرط و شرایطی پیشنهاد شود که بسته به امکانات و اقتدار اقتصادی تاجیکستان، خرید‏های تسلیحاتی‏ای از ایران داشته باشیم.

اما مسئله‏ی مورد بحث دیگری که برخی کشورها با شبهه به آن نگاه می‏کنند، این است که تاجیکستان کشوری است که اورانیم دارد که یکی از مواد اولیه برای تهیه‏ی سلاح‏های هسته‏ای است. به این خاطر این کشورها بر این مسئله نظارت بیشتری دارند. اما اگر خطرهای دیگر تاجیکستان را تهدید کند، شاید با ایران مشترک عمل کند.

ایران نیز از فعال‏تر شدن دایره‏های معین خصوصیت تندروی داشته، نگران است و در این مورد با هم همکاری کنند. همی طور افزایش گردش مواد مخدر یک موضوعی است که ممکن است در این زمینه همکاری کند.

هم‏چنین بیشتر شدن گردش غیرقانونی مواد مخدر و مبارزه با آن نیز یکی از موضوعاتی است که نیازمند حسن تفاهم و همکاری بین این دو کشور می‏باشد.

به نظر شما، ایران می‏تواند از تاجیکستان به عنوان امکانی در جهت تقویت سلاح هسته‏ای خود استفاده کند؟

تا جایی که من اطلاع دارم، تاجیکستان به مثابه‏ی عضو چند سازمان بین‏المللی، تعهدهایی در خصوص عدم توزیع اورانیوم و برخی مواد دیگر که ممکن است در تولید سلاح‏های کشتار جمعی به کار بروند، دارد. عمل به این تعهد نیز تحت نظارت دائم برخی سفارت‏خانه‏ها و قدرت‏های خارجی هست.

اما از جانب دیگر، بسته به منافع تاجیکستان، امکان فروش غیررسمی این مواد تا درجه‏ی معینی وجود دارد و بیشتر به اراده‏ی سیاسی رهبری تاجیکستان وابسته است. به نظر می‏رسد که تا به حال این فروش غیررسمی انجام نشده است و شاید علت آن هراس از نظارت جامعه‏ی جهانی باشد.

به نظر شما، چرا ایران تاکنون به عنوان یک حاتم طائی با تاجیکستان برخورد کرده و کمک‏هایی بدون چشم‏داشتی در اختیار این کشور گذاشته است؟ فکر می‏کنید ایران در قبال کمک‏های اقتصادی‏ای که تاکنون به تاجیکستان کرده است، انتظاری هم از این کشور دارد؟

به نظر من، در درجه‏ی اول ایران ایران در دایره ستراتزی خود می خواهد که مردم تاجیک هویت ملی خود را احساس کنند و در زمینه‏ی آموختن تاریخ و منابع دیگر، از تمدن خود بیشتر برخوردار باشد.

از جانب دیگر، ایران احساس می‏کند که تاجیکستان در دایره‏ی همکاری، به مثابه‏ی عضو اتحاد دولت‏های مستقل، می‏تواند از طریق روس‏ها و برخی کشورهای اروپایی در در جامعه‏ی جهانی، در ارتباط با مسائل هسته‏ای ایران، تاثیرگذار باشد.

هم‏زمان، با وجود این که تاجیکستان کشوری مسلمان است، اما ماهیت دولت این کشور دنیوی (سکولار) است و این امر در امریکا و در برخی کشورهای دیگر خوب پذیرفته شده است.

به این دلیل ایران انتظار دارد که تاجیکستان مانند یک واسطه‏ی تاثیرگذار و میانه‏رو در حل مشکلات و تنظیم مسائلی که میان ایران و برخی کشورها و سازمان‏های بین‏المللی وجود دارد، عمل کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ابا و امامه به وزیر دفاع ایران بیشتر میاد تا یونیفرم!
راستی این آجرها چی هستند روی شونه هاش، نشان اژدهاست یا عقرب؟

-- pacifist ، May 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)