تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با یک خبرنگار افغان حاضر در محل در باره تظاهرات در کابل علیه رفتار حکومت ایران با مهاجران افغان

ایستادگی افغانستان در برابر برخوردهای دولت ایران

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

دیروز تعدادی از شهروندان کابل به شمول یکی از نمایندگان افغانستان برای بار سوم طی چند روز اخیر، در مقابل سفارت ایران تظاهرات کردند. آن‏ها به برخورد ناشایسته‏ی دولت ایران با مهاجرین افغانی که در این کشور زندگی می‏کنند، اعتراض داشتند.

Download it Here!

تظاهرکنندگان شعار می‏دادند که برخورد دولت ایران با مهاجرین افغانی نادرست بوده و افراد بی‏گناه را، کسانی را که مجبور به مهاجرت به ایران شده‏اند و کارگران عادی هستند، به بهانه‏های مختلف دستگیر و بدون این که تقصیری داشته باشند و یا جرمی مرتکب شده باشند، اعدام می‏کنند.

خواسته‏ی تظاهرکنندگان این بود که دولت افغانستان باید در برابر برخوردهای دولت ایران ایستادگی کند و از آن‏ها بازخواست کند و بخواهد که این اعمال را متوقف کند. این تظاهرکنندگان مدعی هستند که ایران تاکنون بیش از ۴۰ شهروند افغانی را اعدام کرده و ده‏ها تن دیگر را به بهانه‏های مختلف دستگیر کرده است. خانواده‏ها را اذیت و آزار می‏کنند و برخی‏ها را هم بیرون کرده‏اند.

آیا تاکنون از سوی سفارت ایران به تظاهرکنندگان پاسخی داده شده است یا خیر؟

خیر؛ سفارت ایران تا امروز به تظاهرکنندگان هیچ پاسخی نداده است و تظاهرات هم بدون برخورد خشونت‏آمیزی پایان یافت.


«دولت افغانستان دو روز پیش کاردار سفارت ایران در افغانستان را به وزارت خارجه فراخواند و از او جویای اطلاعات دقیق‏تر شد. آن‏ها هم گفته‏اند که در این باره تحقیق می‏کنند»

اخبار اعدام شهروندان افغان در ایران، در رسانه‏های افغانستان چگونه پوشش داده شده است؟

توجه به این موضوع از مجلس افغانستان شروع شد. هیأتی از نمایندگان مجلس افغانستان به دعوت مجلس نمایندگان ایران به این کشور سفر کرده بودند، برخی از این نمایندگان در بازگشت ادعا کرده‏اند که چنین قضیه‏ای در ایران رخ داده است.

تاکنون آمار دقیقی از تعداد اعدام شدگان در دست نیست. منبع رسانه‏ها هم نماینده‏های مجلس هستند و هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از افغان‏ها در ایران اعدام شده‏اند. دولت افغانستان اعلام کرده که از سوی دولت ایران به آن‏ها گفته شده تاکنون شش تن اعدام شده‏اند.

اما نماینده‏های مجلس ادعا می‏کنند در تماس‏هایی که مردم مناطق مرزی با ایران داشته‏اند، گفته‏ شده که اجساد بیش از ۴۵ شهروند افغان از سوی دولت ایران به آنان داده شده است و در قبال تحویل اجساد از آنان پول هم گرفته‏ است. خود سفارت هم از دولت افغانستان می‏خواهد این قضیه را دقیق بررسی کند و ببیند مسئله چیست.

دولت افغانستان دو روز پیش کاردار سفارت ایران در افغانستان را به وزارت خارجه فراخواند و از او جویای اطلاعات دقیق‏تر شد. آن‏ها هم گفته‏اند که در این باره تحقیق می‏کنند و به وزارت خارجه‏ی افغانستان اطلاع می‏دهند که قضیه چیست.

چون ابعاد مسئله هنوز دقیق روشن نیست، تظاهرات خیلی گسترده نبود. مردم منتظرند ببیند که آیا این موضوع واقعیت دارد و یا شایعات و تبلیغات رسانه‏ای است که برخی از نماینده‏های مجلس و رسانه‏ها علیه دولت ایران به‏راه انداخته‏اند.

اگر مشخص شود که مسئله همین گونه بوده که برخی از نماینده‏ها ادعا می‏کنند و دولت ایران بیش از ۴۵تن از افغان‏ها را اعدام کرده باشد، تظاهرات گسترده‏تر خواهد شد و احتمال دارد مردم در ولایات مختلف، علیه این اقدام دولت ایران راهپیمایی کنند.


تظاهرکنندگان شعار می‏دادند که برخورد دولت ایران با مهاجرین افغانی نادرست بوده و افراد بی‏گناه را، کسانی را که مجبور به مهاجرت به ایران شده‏اند و کارگران عادی هستند، به بهانه‏های مختلف دستگیر و بدون این که تقصیری داشته باشند و یا جرمی مرتکب شده باشند، اعدام می‏کنند.

در باره‏ی این راهپیمایی صحبت شده و در جایی اعلام شده؟ یا هنوز در حال برنامه‏ریزی است؟ ممکن است در این باره بیشتر توضیح بدهید؟

راهپیمایی امروز از سوی یکی از نمایندگان مجلس و تعدادی از مردم راه‏اندازی شده بود و خاتمه یافت. هنوز راهپیمایی دیگری برنامه‏ریزی نشده است. مردم منتظر‏ هستند تا قضیه از طریق دولت افغانستان و دولت ایران روشن شود و مشخص شود افرادی که اعدام شده‏اند، آیا واقعاً مجرم بوده‏اند؟ آیا هنگام محاکمه و در دادگاه وکیل مدافع داشتند؟

با روشن شدن این قضیه، تظاهرات احتمالا بزرگ خواهد شد. اما فعلا ابعاد زیادی ندارد و فقط منحصر به کابل است.


راهپیمایی امروز از سوی یکی از نمایندگان مجلس و تعدادی از مردم راه‏اندازی شده بود و خاتمه یافت. هنوز راهپیمایی دیگری برنامه‏ریزی نشده است. مردم منتظر‏ هستند تا قضیه از طریق دولت افغانستان و دولت ایران روشن شود و مشخص شود افرادی که اعدام شده‏اند، آیا واقعاً مجرم بوده‏اند؟

تظاهراتی که می‏گویید خیلی گسترده نبود، شامل چه کسانی می‏شود؟ خانواده‏های افرادی که گفته می‏شود در ایران اعدام شده‏اند، دست به تظاهرات زده‏اند و یا مدافعان حقوق بشر و مردم عادی؟

بله؛ خانواده‏هایی هستند که گفته می‏شود اقوام آن‏ها در ایران اعدام شده‏اند. اما شمار بیشتر آنان شهروندان و مردم عادی کابل هستند که از طریق رسانه‏ها موضوع را شنیده‏اند و به خاطر حمایت از هم‏وطنان‏شان که از روی اجبار به ایران رفته‏اند و فکر می‏کنند بی‏گناه اعدام شده‏اند، راهپیمایی کردند.

تظاهرکنندگان از منطقه‏ای از کابل، از فاصله‏ای تقریباً یک ساعته تا سفارت ایران، شروع به راهپیمایی کردند. ابتدا تعداد آن‏ها کم بود، اما وقتی به مقابل سفارت ایران رسیدند تعدادشان زیاد شد.

در برابر سفارت ایران عکس رهبر مذهبی ایران، آیت‏الله خامنه‏ای را هم در دست گرفته بودند و بالای عکس را خط کشیده بودند. دو روز قبل هم که تظاهرات داشتند، مجسمه‏ای از محمود احمدی‏نژاد، رییس جمهور ایران را هم به آتش کشیدند

Share/Save/Bookmark

عکس‌ها از آسوشیتدپرس
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

گفته می شود 5500 افغان درایران زندانی اند. ازاین جمله شایع است 3000تن آنها در ارتباط با قاچاق مواد مخدرمحکوم به اعدام می باشند.
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5538461,00.html

-- ناظر ، May 7, 2010


افغانستان کشوری اشغال شده است. و این ارزش هر گونه تظاهرات را میکاهد.

-- محمد ، May 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)