تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با هومن شهبندی و پرواز همای در باره‌ی کنسرت آینده‌ی گروه مستان در بلژیک

پرواز مستانه‌ی همای در اروپا

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

چندی است که تور اروپای گروه «مستان» با خوانندگی «پرواز همای» شروع شده است. قرار است گروه مستان به‌رهبری «سعید جعفرزاده همایی» معروف به پرواز همای، در بروکسل نیز کنسرتی داشته باشد.

Download it Here!

این گروه از معدود گروه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی است که تقریباً هر سال در یک تور اروپایی، کارهای جدید و معروف خود را در شهرها و کشورهای مختلف، برای علاقه‌مندان اجرا می‌کند.

با «هومن شهبندی»، یکی از برگزار کنندگان تور اروپایی گروه «مستان» و پرواز همای در بروکسل گفت‌وگویی داشتم. از او درباره‌ی پشت صحنه‌ی کنسرت و دغدغه‌هایی که برای برگزاری چنین کنسرتی وجود دارد پرسیدم.


مستان و همای

برگزاری کنسرت ایرانی در اروپا، کار آسانی نیست. ممکن است به‌عنوان برگزارکننده‌ی کنسرت «گروه مستان» در بروکسل، درباره‌ی روند کارتان توضیح بدهید؟

به نکته‏ی دقیقی اشاره کردید. برای اجرای برنامه‏های موسیقی، آن‌هم زمانی که چنین گروه پرباری از ایران می‌آید که متشکل از جوانانی است که در موسیقی حرفی برای گفتن، چه در آواز و چه در نوازندگی دارند، مثلثی به‌وجود می‏آید که اضلاع آن باید به‌هم برسند.

ضلع اول گروهی است که می‏آید و هنرنمایی می‏کند. ضلع دوم مردمی هستند که از این کنسرت استقبال می‏کنند و ضلع سوم برگزارکننده است که باید جوابگوی دو ضلع دیگر مثلث باشد.

همان‌طور که گفتید، برگزاری چنین کنسرتی بسیار کار دشواری است. ما الان یک سال است که روی برگزاری کنسرت گروه مستان کار می‏کنیم. درواقع تمام توانمان را به‏کار گرفته‌ایم تا بتوانیم شبی فوق‌العاده قشنگ برای مدعوین، برای گروه مستان و پرواز همای برگزار کنیم.

گروه‌های موسیقی و خواننده‌های مختلفی در برون‌مرز اقدام به برگزاری کنسرت می‌کنند که با هم تفاوت بسیار دارند. به‌همین دلیل، برنامه‏گزار باید نسبت به گروهی که انتخاب کرده، برنامه‏ریزی کند. آیا شما برای گروه مستان و پرواز همای، از لحاظ امنیتی هم اقدامی کرده‌اید؟

بله، همان‌طور که معمولاً در یک مدرسه، به ناظم و در یک کلاس درس به مبصر نیاز هست تا مسئولیت مدرسه یا کلاس را برعهده‏ بگیرد، در اجرای یک کنسرت هم حفظ نظم و امنیت سالن ضروری است.

امنیتی که برای اجرای کنسرت گروه مستان در روز جمعه 28 ماه مه تدارک دیده‏ام، خیلی زیاد نیست. در حد همان سالنی است که برنامه در آن اجرا می‏شود. یک گروه حرفه‏ای، امنیت سالن را در آن شب برعهده دارد. ضمن این که پلیس بروکسل نیز با ما همکاری می‏کند و در مدت زمان برگزاری برنامه، مامورانی را به سالن می‏فرستد.

در کل برگزارکننده‌ی یک کنسرت اگر می‏خواهد به حاضران در سالن خوش بگذرد و با خاطره‏ای خوب از سالن بیرون بروند، مجبور است امنیت سالن را تامین کند. به‌هرصورت جمع، جمعی ایرانی است که با افکار و ایده‌ها و اندیشه‌های مختلف در آن سالن جمع می‏شوند.

سالن کنسرت ما ۶۰۰ نفره است، اما سالن‌های دیگری هم هستند که ۱۲۰۰ نفره هستند و درواقع ١٢٠٠ اندیشه‌ی مختلف در آن در کنار هم جمع می‏شوند و می‌خواهند چند ساعتی را با هم بگذرانند. در چنین شرایطی امنیت خیلی مهم است و باید به آن دقت شود.


پرواز همای

در کنسرت‏های قبلی گروه مستان، شاهد بوده‏ایم که همه‏ی این افکار و اندیشه‏های متفاوت از همدیگر، در انتهای کنسرت به نوعی هم‌دلی می‏رسند. شاید به‌خاطر نوع موسیقی این گروه باشد که کلاسیک است و شنوندگان را به‌نوعی وحدت اندیشه دعوت می‌کند.

جوانان عضو گروه مستان و خود پرواز همای که این گروه را تشکیل داده است، جوانانی هستند که بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ به‌دنیا آمده‏اند و با دردهای جامعه‌ی امروز ایران کاملاً آشنا هستند.

این جوانان با مشکلات، معضلات و گرفتاری‏هایی که طی ۳۰ سال اخیر در ایران وجود داشته، بزرگ شده‏اند و آن‌ها را می‏شناسند. می‌شود گفت آن‌ها از دل مردم به‌روی صحنه می‏آیند. سبک موسیقی و خواندنشان هم زیبا و جدید است. به‌خاطر همین هم هست که خیلی زود خوش درخشیدند. چرا که دست روی درد جامعه گذاشتند.

کسانی که با چکامه و موسیقی آشنا هستند، و حتی آن‏هایی هم که آشنایی کم‏تری دارند، زمانی که این گروه هنرنمایی می‌کند، واقعاً به یک دنیای عرفانی می‏روند. موقعی که این گروه از درد جامعه می‏گویند، باید چهره‌ی مردم را ببینید که چقدر احساسی می‌شوند.

درد و غم و معضلاتی که در جامعه‏ی امروز ما موج می‌زند، می‏توان از چهره و حرکات انگشت‌های‏ نوازندگان این گروه هنگام نوازندگی و یا خود آقای همای هنگام خواندن کاملاً حس کرد.

علت این که این گروه تا به امروز در تورهایی که می‏گذارند موفق بوده‌اند، این است که مردم تفاوت سبک و کار این گروه با دیگر گروه‏هایی را که در دنیای موسیقی زحمت می‏کشند، دریافته‏اند.

من خیلی خوشحالم و این نمره‏ای عالی در کارنامه‏ی هنری من هست که توانسته‏ام میزبان گروه مستان و پرواز همای باشم.

این کنسرت در بروکسل برگزار می‏شود و گروه، فرصت اجرای برنامه در هلند را ندارد. در زمینه‌ی اطلاع‏رسانی به ایرانیانی که در هلند زندگی می‏کنند، چه کرده‏اید؟

قرار بود گروه مستان در هلند هم کنسرتی داشته باشد. ما با مسئولان سالنی در شهر زندم هم صحبت کردیم، ولی متاسفانه در تاریخ مورد نظر ما که برای برگزاری این کنسرت در هلند مناسب بود، از قبل آبشنی روی این تاریخ مانده بود. درنتیجه با این که تا آخرین لحظه، قول سالن به ما داده شده بود، به ما اطلاع دادند که نفر قبل از ما که سالن را رزرو کرده بود، آمده و کارهای رزرو سالن را تمام کرده است.

به‌هرحال ما متاسفانه نتوانستیم امکان دیگری برای اجرای کنسرت پیدا کنیم و در این تور در خدمت ایرانیان مقیم هلند باشیم.

برای دور بعدی، یعنی تور سال ۲۰۱۱ گروه مستان که قرار است به‌زودی در بروکسل درباره‌ی آن صحبت کنیم، حتماً هلند را هم در فهرست خواهیم گذاشت. امسال هم در فهرست بود که متاسفانه شرایط انجام آن فراهم نشد.

ایرانیان مقیم هلند از چه طریقی می‏توانند اطلاعات بیشتری درباره‌ی این کنسرت پیدا کنند تا شاید بتوانند برای شرکت در این کنسرت به بروکسل سفر کنند؟

ایرانیان مقیم هلند از دو طریق می‏توانند به اطلاعات مربوط به این کنسرت دسترسی پیدا کنند. یک فروشگاه ایرانی به‌نام «سوپر رُز» در آمستردام هست که میعادگاه دوستان ایرانی برای اطلاع از کنسرت‏های مختلف ایرانی است. دیگر این‌که به سایت اطلاع‏رسانی خودمان در بروکسل به نام «مشاغل» هم می‌توانند مراجعه کنند. شماره‏ی تماس من هم در این سایت آمده است.

ما خوشحال خواهیم شد اگر در خدمت علاقه‌مندانی باشیم که از هلند برای شرکت در این کنسرت می‌آیند. من ایرانیان مقیم هلند و لوگزامبورگ را هم از ایرانیان خود بلژیک می‏دانم. تعداد زیادی از ایرانیان لوگزامبورگ هم راهی شرکت در این کنسرت هستند و می‏خواهیم شادی و خاطره‏ی خوش این شب را بین همه تقسیم کنیم.

قبلا اشاره کردید که کنسرت گروه مستان در بروکسل، تفاوت‌هایی با دیگر کنسرت‏هایی که در دیگر شهرهای اروپا برگزار می‏شود، خواهد داشت. ممکن است از این تفاوت برای‏مان بگویید؟

به نظر من، برگزارکننده‌ی یک کنسرت، وقتی مسئولیتی را برعهده می‏گیرد، باید سعی کند آن را به نحو احسن انجام بدهد و به‌این ترتیب، هم به هنرمند و هم به مردمش احترام بگذارد. پیش از هر چیز باید بگویم سالنی که کنسرت در آن برگزار می‏شود، خیلی مهم است.

بارها دیده‏ایم سالن‏هایی که برای اجرای کنسرت‏های مختلف ایرانی، چه کلاسیک و چه غیر کلاسیک در نظر گرفته می‏شود، مناسب این کار از حیث تکنیکی نیستند و خلاصه در خور اجرای برنامه‌ نیستند. متاسفانه اغلب سالن‏های ارزانی را اجاره می‏کنند که از لحاظ نور، صدا و امنیت در مضیقه است و در نتیجه برنامه نمی‏تواند به‌خوبی پیش برود.

درست است که یک ضلع این برنامه‏ها مسائل مالی است، چون به‌هرحال سرمایه‏ای روی این کار گذاشته می‏شود که باید برگردد، اما ضلع دوم کار این است که سالن و مجموعه‏ی برنامه‏ای که ارائه می‏شود در خور هنرمند وگروه باشد.

وقتی شما یک هنرمند را برای اجرای برنامه روی صحنه می‏‏آورید، باید بدانید که او معمولاً خیلی حساس است، با کوچک‏ترین حرکت دلش می‏شکند و با کوچک‌ترین نوازش نیز می‏توانید دلش را به‏دست بیاورید. من به این اصل خیلی معقتدم و دارم تمام تلاشم را می‏کنم. حتی مقداری بیش از حد معمول برای اجرای این کنسرت قدم برمی‏دارم.

دلم می‌خواهد صحنه‏مان سورپریز باشد تا دوستانی که از هلند می‏آیند و این برنامه را نگاه می‏کنند، پیام‏آور آن برای دیگر دوستان‌شان باشد. صحنه‏ی فوق‏العاده زیبایی خواهیم داشت. برنامه‏ریزی، خیلی سنگین و دقیق پی‏ریزی شده که امیدوارم بازدهی آن مثبت باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

کاری متوسط، صدایی متوسط، اشعاری ملال آور در تبلیغ صوفی بازی -- انگار مردم در هپروت غرقند... و انگار مثلا راه حل آخوند زور گو صوفی است! ول معطلایم!

-- Ali ، May 3, 2010

من تعدادی از آثار این گروه را دیده و شنیده ام. من بدون اینکه قصد هیچگونه توهین و یا اغراقی داشته باشم باید بگویم که آثار گروه مستان از لحاظ زیبایی، خلاقیت و دقت در آهنگ سازی، نوازندگی، اشعار و خوانندگی یک "فاجعه هنری" به تمام معنی است. من عمیقا متاسفم که می بینم اقبالی بیش از حد معمول از این گروه به عمل می آید و آن را بیشتر نشانه وضعیت اسفبار موسیقی (مانند بسیاری چیزهای دیگر) ایران می دانم. البته تمایلات ضد دینی بعضا نمایان در اشعار و یا مصاحبه های آقای همای که در آن رگه های آشکاری از ناسیونالیسم ایرانی ضد عربی/اسلامی به چشم می خورد احتمالا از دلایل محبوبیت گروه می باشد که این خود باعث تاسفی مضاعف است.

-- احسان ، May 3, 2010

گروهی خلاق،نو آور،با صدائی دلنشین و گرم از همای خود را در صحنهٔ موزیک ایران مطرح و ماندنی کرده اند و ایرانی هستند.

-- sam ، May 3, 2010

کارهاي اين گروه نشانه قوي اي بود از اقتشاشات اخير. و اين از نظر سياسي بسيار مهم است. از نظر هنري من فکر ميکنم اين مستان زمين لرزه اي در موسيقي سنتي ايران ايجاد کرد که پيامد هاي آن هنوز در راه هستند ولي در همين مرحله فعلي موسيقي سنتي را بمراتب بيشتر در دسترس مردم قرار داد و سنتي هاي دو آتشه را مجبور به تجديد نظر در سيک و انتخاب اشعار و بخصوص ربط دادنشان به وضعيت اچتماعي کرد

-- آريو ، May 3, 2010

karhaei motavaset va roo be zaeif.

-- ali ، May 4, 2010

کنسرت "گروه مستان و همای" در هلند
عجب آب گل آلودی
در آخرین اجرای تور اروپا

Zaterdag 26 Juni 2010 (20.00u)
Theater aan de Schie
Stadserf 1, 3112 DZ Schiedam

More info: www.iranianonthemove.blogspot.com

-- iotm ، May 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)