تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«استیمیروا از دوستان نزدیک پولیتکوسکایا بود»

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

از روز چهارشنبه، پانزده جولای، مرگ ناتالی استیمیروا، مدافع معروف حقوق بشر در چچن خبر اول دنیاست.

Download it Here!

یکی از همکاران وی در چچن به بخش روسی بی‌بی‌سی گفت که پس از کشته شدن پولیتکوسکایا‌، ناتالی استیمیروا نیز انتظار چنین روزی را داشت. اما به‌هیچ‌وجه از کار خود دست نکشید و پیگیرانه در حال رو کردن جنایات در این کشور بود.

الکساندر چرکاسوف یکی از اولین‌ها بود که از ربوده شدن ناتالی استیمیروا خبر داد و اظهار نگرانی کرد. چرکاسوف در گفت و گوی خود با بخش روسی رادیو بی‌بی‌سی گفت که ناتالی استیمیروا در کشوری فعالیت می‌کند که مرتباً افراد ربوده می‌شوند و همیشه این نگرانی وجود دارد که فعالان حقوق بشر و یا روزنامه‌نگاران آشکار‌بیان با این مسأله روبه‌رو شوند.


ناتالی استیمیروا، مدافع حقوق بشر در چچن

آقای الکساندر چرکاسوف خود عضو سازمان حقوق بشر «memorial» است، سازمانی که ناتالی استیمیروا نیز در آن فعالیت می‌کرد. آقای چرکاسوف می‌گوید: «از سال ۱۹۹۹ با ناتالی استیمیروا آشنایی داشته و می‌داند که وی به‌هیچ‌وجه و یا به خاطر ترس و نگرانی‌هایی که بخشی از زندگی او بود از کار خود دست بکشد.»

آقای چرکاسوف می‌گوید که ناتالی استیمیروا قبل از شروع کار خود با سازمان «memorial» فعالیت چشمگیری در راه مبارزه با نقض حقوق بشر در روسیه و چچن داشت.

به گزارش سخنگوی وزارت عمر خارجه اینگوشستان، جسد ناتالی استیمیروا، مدافع حقوق بشر چهار‌شنبه، پانزدهم جولای ساعت پنج بعد از ظهر چند ساعت بعد از ربوده شدنش در کشور همجوار اینگوشستان پیدا شده است.

جسدی که آثار چندین تیر در آن به جا مانده بود. گفته شده است که چند فرد نامعلوم ناتالی استیمیروا را هنگام بیرون رفتن، اجباراً سوار ماشین کرده‌اند و به جای نامعلومی برده‌اند. اتفاقی که بعداً همکاران او به عنوان ربوده شدنش مطرح کردند.

ناتالی استیمیروا از دوستان نزدیک آنا پولیتکوسکایا بود که پاییز سال ۲۰۰۶ به قتل رسید. بازپرسی در رابطه با قتل ناتالی استیمیروا شروع شده است. اما دوستان و نزدیکان ناتالی استیمیروا در سخنان خود از افرادی نام می‌برند و احتمال دست داشتن آن‌ها را در قتل او مطرح می‌‌کنند.


آلیگ آرلاف، رهبر سازمان حقوق بشر «memorial» در بیانیه‌ای که این سازمان منتشر کرد، از دست داشتن رمضان قاد‌روف در قتل ناتالی استیمیروا می‌گوید و به آن اشاره می‌کند که رمضان قادروف، ناتالی استیمیروا را از دشمنان خود اعلام کرده بود.

رمضان قادروف، رییس جمهور ۳۲ ساله چچن است که از دوستان ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه محسوب می‌شود. رمضان قادروف سال گذشته برنده جایزه «قهرمان روسیه» شد که از بالاترین نشان افتخاری روسیه است. رمضان قادروف از سی سالگی ریاست کشور چچن را بر عهده دارد.

مراسم خاک‌سپاری ناتالی استیمیروا ظهر پنج‌شنبه در قبرستان روستای پدری‌اش در چچن به خاک سپرده شد. همزمان با این مراسم در موسکو مراسم یادبود او برگزار شد.

رمضان قادروف، رییس‌جمهور چچن در این رابطه گفته است که از مرگ او متاسف است و شخصاً پیگیر جریان بازجویی و پرونده قتل ناتالی استیمیروا خواهد بود.

این در حالی است که ده‌ها پرونده مربوط به قتل روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در روسیه و چچن ناتمام و ناموفق مانده‌اند. احتمال می‌رود که پرونده ناتالی استیمیروا نیز به صف آن‌ها بپیوندد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)