تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با تیم د ویت ،از سردبیران بخش بین المللی شبکه خبری هلند (NOS)

"هلند و روسیه خیلی به هم وابسته اند"

شهزاده سمزقندی
shahzoda@radiozamaneh.com


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در یک نشست خبری در هلند به جمع روزنامه نگاران گفت روسیه پشتیبان درگیری ها در ایران نیست و با اشاره به سفر احمدی نژاد به روسیه و تبریک گفتن مدودف برای انتخاب دوباره او به عنوان رئیس جمهور ایران افزود که "دولت روسیه هرگز به اقدام نمایشی دست نمی زند".

این در حالی است که هفته پیش ایرانیان مقیم هلند درخواست برگزاری تجمع در برابر سفارت روسیه کردند و جواب رد از پلیس شهر لاهه گرفتند. کارشناسان این رفتار پلیس هلند را مربوط به سیاست خارجه هلند دانستند.


همان طور که قبلا در گزارش های زمانه خوانده اید، دو روز بعد از لغو تجمع ایرانیان در برابر سفارت روسیه، مدودف به هلند سفر کرد.



دلیل اصلی سفر او بازگشایی شعبه ای از موزه هرمیتاژ در هلند بود. در این مراسم مدودف همراه با ملکه هلند، بیتریکس شرکت کرد؛ مراسمی که در رسانه های هلند به عنوان "عملی شدن یک آرزوی دیرین" مطرح شد.

در باره روابط روسیه و هلند با تیم د ویت (Tim de Wit)،از سردبیران بخش بین المللی شبکه خبری هلند (NOS) صحبت کردم. نخست او از هدف سفر مدودف به هلند می گوید:

Download it Here!

- مقصد اصلی سفر مدودف به هلند بازگشایی موزه هرمیتاژ هلند بود. در این مراسم نسخه های هنری و تاریخی روسیه و هلند معرفی شدند. مدودف همراه با سرگی لاوروف، وزیر خارجه خود آمد. روز دیگر آنها با نخست وزیر هلند بلکنندی (Balkenende)، دیدار داشتند که از روابط اقتصادی روسیه و هلند صحبت کردند. همان طورکه می دانید کشور هلند از بزرگترین سرمایه گذاران جهان در روسیه است. یعنی چیزی حدود 10 میلیارد دلار در سال از هلند وارد روسیه می شود که عمدتا در راه تامین و یا انتقال گاز مصرف می شود. گاز یکی از بخش های مهم سرمایه گذاری هلند در روسیه است.‌


از گفته های شما می شود چنین برداشت کرد که برای کشور هلند روابط اقتصادی اش مهم تر است، یعنی می تواند بر رعایت نشدن قوانین حقوق بشر در روسیه چشم بپوشد تا به روابط اقتصادی کشور صدمه نرسد؟


- نخست وزیر ما بارها با مدودف، رئیس جهوری روسیه در مورد نقض قوانین حقوق بشر در روسیه صحبت کرده است. اما باید بگویم که ما یک کشور کوچک هستیم و آن طور که می دانید ما قدرت زیادی در جهان نداریم، اما کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که در موضوع های نقض حقوق بشر در روسیه صحبت کنیم و آنها را مطرح کنیم.

ما هیچ وقت به مشکلات داخلی روسیه با چشم بسته نگاه نکرده ایم. از نزدیک نظاره داشته ایم. اما درست می گویید که این نظاره ما آرام و بدون دخالت بوده است و می توانست محکم تر از این باشد. در روسیه وضعیت خیلی خیلی بد است و نخست وزیر هلند می توانست بیشتر از اینها در این باره صحبت کند.

با وجود این من فکر می کنم که وی توانست دیدگاه خود را روشن برساند. دولت هلند ناظر خوبی است و مسایل روسیه و همین طور ایران را از نزدیک دنبال می کند.


مدودف و ملکه هلند، بیتریکس، عکس از سایت (parool.nl)


- دولت هلند در رویداد های اخیر ایران از مردم معترض پشتیبانی کرد، دقیقا برعکس دولت روسیه. چه طور می شود که این گونه متضاد اندیشید ولی روابط دوستانه را حفظ کرد؟


- به نظر من این طور نیست که اگر شما سر یک موضوع توافق ندارید پس نمی توانید روابط دوجانبه داشته باشید. هلند و روسیه خیلی به هم وابسته اند. همان طور که از سرمایه گذاری این دو کشور گفتم. نمی شود این همه بده بستان را با پیدا کردن عدم توافق بر سر یک موضوع از بین برد. اگر هلند مخالف رویدادهای اخیر ایران است و روسیه موافق دولت ایران، این دو کشور باز هم می توانند روابط خودرا حفظ کنند، چون به نظر من این دو موضوع از هم جداست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام

از قديم گفتن پول بده سر سبيل شاه نقاره بزن ٠ كشورهاي غربي منافع مردمشون بر اشون مهمه وكشورهاي مستبد منافع حلقه حكومت ٠ حقوق بشر وووووو٠٠٠٠همه اش شعر ه

-- Hossein ، Jun 24, 2009

be nazare injaneb hame dolathaye donya jenayatkar va ghatelan sazemane melal sazmane jenayatkaran hast bavar konid hame inha film hast va bass hoghoghe bashar hoghoghe zannan va kodakan bale motasefane in yek vaghiyat ast tamame siyasatmadaran dozd va jani va jenayatkaran albate az modele bakelassesh az badve bevojod amadane in mojode 2 pa in moshkelat boode va khahad bood va in yek haghighat ast

-- yek ensan ، Jun 24, 2009

به نظر من اصلاً چیز غریبی نیست،من هم موافقم الان در دنیا همه کشورها اول از همه منافعشان مهمه برایشان و نه حقوق بشر، اهرم حقوق بشر را در جایی به کار می گیرند که کشوری منافعشان را به خطر انداخته باشد وگرنه همینطور به قول خودشان ناظر باقی می مانند. وقتی می گویند ناظر هستیم آدم احساس می کنه دارند فحش می دهند، انگار می گویند که خوب دارند می کشندتان، به ماچه، ما فقط ناظر هستیم... تا ببینیم اگر در نهایت شما داشتید موفق می شدید ما بخاطر منافعمان به سود شما موضع می گیرید، اگر سرکوب شدید که اصلاً صدایش را درنمی آوریم..

-- مریم ، Jun 25, 2009

دولت روسیه هرگیز به اقدام نمایشی دست نمی زند". به نظر می رسد "هرگیز" که باید "هرگز" نوشته می شد بر اساس لحظه خانم سمرقندی نگاشته شده!

-- بدون نام ، Jun 25, 2009

واقعن خجالت آوره وقتی روسیه داره از جنایات جمهوری اسلامی حمایت می کنه هلند اینطوری به روی روسیه لبخند بزنه ، پیشنهاد می کنم برای خشنودی روسیه رادیو زمانه رو هم تعطیل کنید .

-- سینا ، Jun 25, 2009

ولی لطفا ایرانی های اونجا به اعتراض بر علیه روسیه ادامه بدن. خسته نباشید و بدانید که هر حرکت شما برای ایران تاریخ سازه

-- بدون نام ، Jul 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)