تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پلیس لاهه مانع تجمع در برابر سفارت روسیه شد

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com


روز چهارشنبه، بیست و هفتم خرداد (هفدهم ژوئن)، قرار بود ساعت چهار بعد از ظهر، مقابل سفارت روسیه در شهر لاهه (دنهاخ) هلند، ایرانیان اعتراض خودشان را به دیدار آقای مدودف، رییس جمهور روسیه با آقای احمدی‏نژاد در مسکو، ابراز کنند.

معترضان به این دیدار معتقدند که آقای مدودف نباید ریاست جمهوری احمدی‏نژاد را به رسمیت می‏شناخت. اما، این تجمع به دلیل پس گرفته شدن مجوز آن از سوی پلیس هلند، لغو شد.

در این زمینه با اهورا، دانشجوی ایرانی در هلند و یکی از برگزار کنندگان این تجمع در شهر لاهه و هم‏چنین پژمان سلیم، نماینده‏ی «دفتر وکالت ایمیل توماس» که به صورت داوطلبانه در گرفتن مجوز به معترضان کمک کرده بود و اینک نیز در حال پی‏گیری قانونی این مساله است، گفتگو کرده‏ام.

Download it Here!

پیش از این در خبرها آمده بود که سفر احمدی‏نژاد به روسیه به تعویق افتاده است. اما به طور ناگهانی، روز دوشنبه این سفر صورت گرفت و آقای احمدی‏نژآد برای شرکت در کنفرانس شانگهای وارد مسکو شد.
دانشجویان و کلاً، ایرانیان مقیم هلند می‏خواستند در اعتراض به این که رییس جمهور روسیه به آقای احمدی‏نژاد تبریک گفته است و در چنین شرایطی او را دعوت کرده است، در حالی که هنوز مشخص نیست رییس جمهور ملت ایران باشد و در این انتخابات تقلب کرده است، تجمعی در مقابل سفارت روسیه برگزار کنند.

در هلند تقاضای گرفتن مجوز این گونه‏ تجمع‏ها، حداقل باید از سه روز قبل ارائه شده باشد. اما خوشبختانه، با کمک یک وکیل هلندی و پی‏گیری داوطلبانه‏ی او، توانستیم دیروز مجوز بگیریم.

متاسفانه، امروز بعد از این که ما کاملا اطلاع رسانی کرده بودیم و همه را به شرکت در این تجمع دعوت کرده بودیم، خبر دادند که سفارت روسیه اعتراض کرده است و پلیس هلند هم به طور خیلی اعجاب انگیزی این اعتراض را پذیرفته است.

در صورتی که تجمع ما قرار بود در خاک هلند برگزار شود و شهروندان هلندی و ایرانیان مقیم هلند حق دارند اعتراض‏شان را به صورت قانونی و صلح‏آمیز بیان کنند. ولی این حق از مردم گرفته شده است.

طی چند روز گذشته، این اولین برنامه‏ی اعتراضی ایرانیان خارج از کشور نیست و در هلند هم دو سه حرکت اعتراضی انجام شد و حتا موفق شدند یک شبه مجوز بگیرند. به نظر شما، چرا پلیس این بار مجوز را پس گرفت؟


دلایل مشخصی به ما ارائه ندادند. تنها دلیلی که اعلام کرده‏اند، اعتراض سفارت روسیه بوده است. این مساله برای ما هم عجیب است که چرا سفارت یک کشور خارجی در هلند، کشوری دمکراتیک و کشوری که سمبل دمکراسی در اروپاست، به خودش اجازه می‏دهد، یک اعتراض قانونی را ممنوع کند.در حال حاضر هم وکلای ما در حال پی‏گیری قانونی مساله هستند و به طور مشخص هنوز علت آن معلوم نشده است.

همان‏طور که شما هم اشاره کردید، این‏جا تجمع‏های اعتراضی زیادی برگزار شده، ولی این بار که قرار بود این تجمع در مقابل سفارت روسیه انجام بگیرد، مانع شدند. اعتراض ما به حرکت دیپلماتیک روسیه است و این که در شرایطی که خیلی از کشورها دست نگه داشته‏اند یا حداقل وقفه‏ای ایجاد کرده‏اند، به خاطر ساخت و پاخت‏های پشت پرده با احمدی‏نژاد، خیلی ‏آشکارا به او تبریک می‏گوید. بعد هم با تمام ساختارهای دیپلماتیک مخالفت می‏کنند و می‏خواهند نشان بدهند که قدرتی هستند و حتا توانایی آن را دارند که داخل کشور آزادی مثل هلند، یک اعتراض صلح‏آمیز و آرام را متوقف کنند.

افرادی که قرار بود جلوی سفارت روسیه جمع شوند، به چه فکر می‏کنند؟ می‏خواهند پراکنده شوند یا هم‏چنان ادامه دهند؟

قرار نیست ما کار غیرقانونی بکنیم. به همین دلیل سعی کردیم تا جایی که ممکن است اطلاع رسانی کنیم و دانشجویان و سایر ایرانیان مقیم را به تجمع فردا، روبروی مجلس هلند دعوت کنیم. در هر حال ما اعتراضات‏مان را ادامه می‏دهیم. اگر روسیه مخالفت کند، جای دیگری برای ابراز اعتراض‏مان پیدا خواهیم کرد.
همین امروز هم تعداد زیادی در یکی از دانشگاه های هلند جمع شده‏اند. جمعیت زیادی حضور داشتند و تمام دانشجویان هلندی و دانشجویان خارجی هم در جمع بودند و ‏آن‏ها هم یک‏صدا با بچه‏ها می‏گفتند: «رأی آن‏ها کجاست؟» و یا «رأی ما کجاست؟». فردا هم این صدا را در جای دیگری به گوش‏ها خواهیم رساند.

این صدا را نمی‏توانند قطع کنند. چون این‏جا دیگر ایران نیست که بخواهند مدیا را قطع کنند. این‏جا اروپاست، حداقل تا الان، این‏جا اروپا بوده است. امیدواریم مورد تجمع سفارت روسیه برای روزهای بعدی تکرار نشود.

در همین رابطه، با پژمان سلیم، کارمند دفتر وکالت ایمیل توماس که به ایرانیان معترض برای گرفتن مجوز، کمک می‏کند، صحبت کردم.


آقای پژمان، آیا در طول تجربه‏ی کاری‏تان با چنین موردی برخورد داشته‏اید که مجوزی برای مراسم یا تجمعی صادر و دوباره پس گرفته شود؟



تا آن‏جایی که می‏دانم، خیر. اتفاقی که در ارتباط با این تجمع افتاد، خیلی عجیب بود.

قانون چه می‏گوید؟ شهرداری یا پلیس هلند، این حق را داشته‏اند که با معترضین چنین برخوردی داشته باشد؟


قانون می‏گوید: قبل از تظاهرات، باید به شهردار اطلاع داده شود. وقتی شهردار برای شما قرار ملاقاتی در شهرداری می‏گذارد، به این مفهوم است که مجوز صادر شده و شما فقط باید با ماموران پلیس هماهنگی کنید.

دیروز به ما گفتند که «با مجوز موافقت شده و بر اساس قوانین هلند، شما فردا به اداره پلیس می‏روید و آن‏جا فقط در ارتباط با چگونگی سازماندهی تظاهرات، سخنران‏ها، بلندگو و… با هم صحبت می‏کنیم که ساعت چهار تظاهرات برگزار شود». اما در کمال شگفتی، در اداره‏ی پلیس گفتند که «امروز ممکن نیست، ما با شهردار صحبت کرده‏ایم و شهردار گفته که تجمع امروز نباشد». در صورتی که شهردار روز گذشته‏، موافقت کرده بود. نامه‏ها را ارائه دادیم و با ‏آن‏ها صحبت کردیم. ولی به هیچ عنوان قبول نکردند و گفتند: «این مساله با کنوانسیون وین ارتباط پیدا می‏کند (کنوانسیون وین به مسایل دیپلماتیک مربوط می‏شود) و با توجه به حساسیت مساله، یک روز زمان برای ما کافی نیست و شما دیر اطلاع داده‏اید». البته ما معترض بودیم که چرا این مساله را دیروز نگفته‏اند و چرا دیروز موافقت کرده‏اند و امروز آن را پس می‏گیرند که توضیحی برای آن نداشتند.

بلافاصله بعد از این جریان، ما شهرداری را به دادگاه دعوت کردیم که قرار بود ساعت پنج دادگاه برگزار شود و قاضی تصمیم بگیرد که آیا ما می‏توانیم تظاهرات داشته باشیم یا نه. ولی چون وقت خیلی کم بود و احضاریه باید اول به شهرداری برسد، ما به تظاهرات نمی‏توانستیم برسیم.

این کار به نظر من خیلی عجیب است. روز شنبه نتیجه‏ی انتخابات مشخص شد، ما روز یکشنبه رفتیم مجوز گرفتیم و در اعتراض به نتیجه‏ی انتخابات، تظاهرات کردیم. هیچ کس هم هیچ مخالفتی نکرد. ولی در ارتباط با سفارت روسیه که به ما قول دادند، از روز قبل هم اعلام کرده بودیم، با این وجود به ما اجازه ندادند و اجازه‏ای را که داده‏ بودند، پس گرفتند. با توجه به این که هلند یکی از بزرگ‏ترین شرکای اقتصادی روسیه است، روابط دیپلماتیک دو کشور، می‏تواند پشت این قضیه باشد.



فکر می‏کنید، موفق می‏شوید، این مجوز را نهایتا بگیرید؟



صد در صد می‏توانیم بگیریم. اما برای ما مهم بود آن لحظه‏ای که آقای احمدی‏نژاد به مسکو آمد و یا روز بعد از آن، این تظاهرات برگزار شود. چرا که از نظر ما احمدی‏نژاد، رییس جمهور غیرقانونی ایران است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ahmadinejad ta mah august hanooz reis jomhoor ast!!

-- بدون نام ، Jun 18, 2009

درست که ایشان الان رییس جمهور است ولی ظاهرا کشورهای عضو پیمان شانگهای و از جمله مدودوف انتخاب مجددش را تبریگ گفته اند در حالیکه این موضوع در داخل محل مناقشه بوده است. این را حتی می توان دخالت در امور داخلی ایران نیز عنوان نهاد.

-- حسین ، Jun 19, 2009

احمدی به روسیه باج میدهد و روسیه به هلند. دولتهای اروپایی همیشه منافع اقتصادی را بر حقوق انسانی ترجیح داده اند.

-- mark ، Jun 19, 2009

مردم ایران برای اعتراض علیه دیکتاتوری نیازی به مجوز وزارت کشور در داخل و خارج ایران ندارد. علیرغم تهدیدات شهرداری لاهه اعتراضیه به خوشامد گویی روسیه به احمدی نژاد تحویل دبیر دوم سفیر روسیه داده شد. که احمدی نژاد رییس جمهور منتخب مردم ایران نیست. وی یک دروغگو متقلب سرکوبگر مردم ایران بویژه زنان دانشجویان کارگران و معلمان است سابقه شرکت در عملیات برون مرزی داشته متهم به فساد مالی میلیاردی بوده و نماینده خامنه ای در نابودی ایران و ایرانی و همه قوم ها و مذاهب غیر شیعه در کشور است. دولت روسیه باید بداند در صورت ادامه همراهی و همدلی با احمدی نژاد عکس العمل اعتراضی مردم ایران را در داخل و خارج کشور دریافت خواهد کرد. لازم است همه ایرانیان اعتراضات خود را در ایران و کشورهای دیگر به سفارت های روسیه به هر نحو ممکن اعلام کنند. دیکتاتور ها رفتنی هستند

-- م. ماهری ، Jun 19, 2009

چین هم به اندازه روسیه مقصره با تایید و تبریک انتخاب احمدی نژاد
اگه حذب جمهوری خواه سر کار بود جراتشون ج .ا خیلی کمتر بود

-- ناصر بدیعی ، Jun 19, 2009

حکومتهای دیکتاتور معمولا پشت همن

-- ناصر بدیعی ، Jun 19, 2009

این هم از کشور به ظاهر طرفدار حقوق بشر هلند!

-- Sina ، Jun 19, 2009

بازم دست زمانه درد نکنه که این خبر رو با توجه به ساپورت شدن خودش از هلند سانسور نکرد!

-- Sina ، Jun 19, 2009

قطعنامه: خطاب به سفیر محترم فدارسیون روسیه در هلند:
عالیجناب.
به نمایندگی از طرف جمعی از ایرانیان مقیم هلند، ما نمایندگان جبهه ملی ایران و بنیاد آرش و همچنین کسانی که براساس اساسنامه این سازمان ها، نمایندگی شان به این ارگان ها سپرده شده است، از شما درخواست می کنیم که موارد زیر را به استحضار عالیجناب دیمتری مدودیف برسانید:

1- از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مورخ 12 ژوئن 2009 مطابق با قوانین دمکراتیک برگزار نشده، آراء مردم در آن در نظر گرفته نشده است و نتایج آن براساس واقعیت مستخرج نشده است؛
2- از آنجایی که برنده این انتخابات آقای محمود احمدی نژاد پیش از موعد قانونی بعنوان رئیس جمهور اعلام شده است، علیرغم این موضوع که او به طور قانونی اکثریت آراء مأخوذه را برای انتخاب بعنوان رئیس جمهوری مشروع را کسب نکرده است؛
3- از آنجایی که اکثریت مردم ایران همچنان برای کسب نتیجه واقعی انتخابات و توضیحات پیرامون آن براساس حقایق موجود راهپیمایی می کنند؛
4- از آنجایی که مقامات مسئول ایرانی به دستور رهبر مذهبی ایران، دولت و همچنین محمود احمدی نژاد با تظاهر کنندگان رفتاری خشن و ظالمانه دارند؛
5- از آنجایی که در سوابق تاریخی روابط ایران و روسیه با ملت ایران بر خلاف قوانین و موازین حقوق بین الملل و حقوق انسانی رفتار شده است؛
6- از آنجایی که فدارسیون روسیه در حال حاضر یک رئیس جمهور منتخب که براساس اصول دمکراتیک برگزیده شده است، دارد؛
7- از آنجایی که فدارسیون روسیه در حال حاضر بر قوانین جهان شمول حقوق بشر تاکید می نماید و سیستم دمکراسی را بعنوان سیستم حکومتی مطلوب در کشور خود و سایر کشورها به رسمیت می شناسد و از آن حمایت به عمل می آورد؛
به عقیده ما رئیس جمهور فدارسیون روسیه و دولت مطبوع آن، آقای محمود احمدی نژاد را بعنوان رئیس جمهوری که براساس موازین قانونی انتخاب نشده است، نباید به حضور می پذیرفت و بایستی از مشارکت او در کنفرانس امنیتی( شانگهای) ممانعت بعمل می آورد و فدراسیون روسیه و دولت مطبوع آن فشار و خشونت بر ضد تظاهرکننده گان در ایران و تحت فشار قرار دادن دمکراسی در ایران را در زمان برگزار انتخابات و همچنین پس از آن، می بایستی بطور علنی و رسمی محکوم می کرد.

-- Farhad ، Jun 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)