تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حکیموف: مردم تاجیک، همسوی خاتمی هستند

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

موضوع انتخابات ایران تقریبا در همه رسانه‌های آسیای میانه خبر اول است. انتخاباتی با چنین شور و شوق در تاریخ رسانه‌های این منطقه تا به حال مشاهده و گزارش نشده است. بنابراین چه برای مردم و چه برای دولت‌های آسیای میانه این موضوع از جهاتی نگران کننده به نظر می‌رسد.

Download it Here!

رسانه‌های داخلی و حتا بین‌اللملی مربوط به کشورهای آسیای میانه، بیشتر از درگیری طرف‌داران احمدی نژاد و موسوی می‌گویند، موضوعی که در رسانه‌های دیگر کمتر برجسته است.

بین کشورهای آسیای میانه، تاجیکستان بیشتر نگران آن است که سیاست ایران راجع به تاجیکستان تغییر کند و وعده‌های کمک به رشد اقتصادی این کشور فراموش شود.

هرچند کارشناسان تاجیک قبلا در گفتگوهای خود با زمانه ابراز عقیده کرده بودند که دولت ایران از اولین کشورهایی بوده که با دلایل تاریخی و فرهنگی استقلال تاجیکستان را پذیرفته است و در راه برپا کردن تاجیکستان مستقل، کمک‌های مالی کرده است.

شاکرجان حکیموف، تحلیل‌گر سیاسی تاجیک در یکی از تحلیل‌های خود گفته بود که مردم تاجیک همسوی خاتمی هستند، چون بیشترین راه‌های فرهنگی و سیاسی و بده بستان‌های اقتصادی در دوران ریاست جمهوری او انجام شده است.

اما قاسم بیک‌محمد، دیگر تحلیلگر تاجیک، به بخش تاجیکی رادیو آزادی گفته است که صرف نظر از آن که چه کسی رییس جمهور ایران شود، سیاست‌های این کشور با تاجیکستان تغییر نخواهد یافت.


تصویر صفحه اول سایت رادیو آزادی تاجیکی زبان

این تحلیل‌گر تاجیکستان را به عنوان دالانی نام برده است که ایران برای وارد شدن به صحنه سیاسی کشورهای آسیای میانه از آن استفاده می‌کند.

این در حالی‌ست که برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند محمود احمدی نژاد دید و شناخت خوبی از تاجیکستان پیدا کرده است که شاید بتواند از آن در دوره دوم ریاست خود به خوبی استفاده کند و با آمدن رییس جمهور جدید این همه راه باید دوباره طی شود.

با این همه رسانه‌های ترکمنستان و ازبکستان چیز زیادی از شیوه برگزاری و تحولات تازه در نحوه انتخابات ایران نمی‌گویند و تنها از زد و خوردهای بین مخالفان حکایت می‌کنند. به نظر می‌رسد که آن‌ها تحلیل دیگری از انتخابات ایران دارند.

برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است تحولات و شیوه تازه برگزاری انتخابات در ایران بر دیگر کشورهای همسایه نیز تاثیر بگذارد.

شاید برای مهار این تاثیرات است که شیوه خبررسانی در آسیای میانه در باره‌ی ایران با محدودیت‌هایی روبرو است. مثلاً هیچ‌کدام از این رسانه‌ها از مناظره‌های نامزدها و برخوردهای تند آن‌ها نمی‌گویند و این انتخابات را طوری تصویر می‌کنند که انگار با انتخابات قبلی فرقی نداشته است.

در عین حال بی‌بی‌سی روسی که گزارش‌های متعددی از انتخابات در ایران داشت، صفحه‌ای برای نظرسنجی از خوانندگان خود باز کرده بود که از ملیت‌های مختلف در آن نظر های خودرا نوشته‌اند.


تصویر سایت اول سایت فرغانه

نظرهایی که بیشترشان از تغییر نکردن سیاست ایران می‌گویند. بخش ازبکی بی‌بی‌سی نیز در حد یک جمله از مناظره‌های نامزدهای انتخاباتی یاد آوری کرده و گفته است که این موضوع در ایران دفعه اول است که اتفاق می‌افتد.

فرغانه دات رو، از سایت‌های معروف چپ‌گرای روسی زبان ازبکستان است که گزارش مفصلی در باره انتخابات ایران چاپ کرده است.

اما این سایت نیز از درگیری‌ها و زدوخوردهای بین مخالفان احمدی نژاد و موسوی در میدان سرو می‌گوید، هرچند عکس‌هایی که از طرف‌داران موسوی چاپ کرده است همه صلح‌آمیز و چهره‌های شاد طرفداران موسوی را نشان می‌دهد.

تجمع مردم و به خصوص جوانان ایرانی در خیابان‌ها و حوزه‌های انتخاباتی در ایران در بیشتر رسانه‌های آسیای میانه به عنوان یک چیز غیرعادی و نشانه ناآرامی بیان شده است.

در این کشورها که حدود دو دهه است از اتحاد جماهیر شوروی جدا شده‌اند، انتخابات بدون سرو صدا و به آرام‌ترین شیوه برگزار می‌شود و دولت‌ها تمام تلاش خودرا به خرج می‌دهند که صندوق‌های رای گیری را در مدارس، دانشگاه، بیمارستان و یا دوردسترین دهستان‌ها باشد، تا مردم فرصتی برای تجمع پیدا نکنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)