تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«از هلاک خویش احیا می‌شویم»

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

ظفر ناظم، خواننده شناخته شده‌ی تاجیک به سن ۷۰ سالگی رسید. هفته گذشته دولت تاجیکستان جشن باشکوهی به این مناسبت برگزار کرد که در آن شاگردان استاد ظفر ناظم روی صحنه امدند و ترانه‌های معروف او را اجرا کردند.

Download it Here!

این مراسم در تالار کاخ باربد در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد. ظفر ناظم پس از مرگ نابهنگام پسر ۳۴ ساله‌اش که پیرو هنر او بود، مدتی از خوانندگی کنار گرفت. هرچند دوباره در راه گسترش هنر خود بیشتر به تربیت شاگرد مشغول بود در جمع و رسانه‌ها حضور چشمگیری نداشت.


مراسم بزرگداشت ظفر ناظم / عکس‌ها: RFE

اما ترانه‌های او که بیشتر ترانه‌های محلی تاجیک‌اند تا امروز در تاجیکستان با شیوه و سبک‌های گوناگون اجرا می‌شوند و طرفداران زیادی دارند.

از ظفر ناظم به خاطر قدرت صدایی که دارد به عنوان «پواراتی تاجیک» نیز نام برده‌اند. ترانه «احیا» در اجرای ظفر ناظم از ترانه‌های برتر سال‌های ۷۰ و ۸۰ تاجیک بود.

ظفر ناظم همین‌طور غزل «ای ساربان» سعدی را با استفاده از اسباب‌های موسیقی محلی تاجیک اجرا کرد که در زمان خود از محبوب‌ترین ترانه‌های مردم تاجیک شد. این غزل را خوانندگان متعددی در آسیای میانه با ترجمه به زبان‌های محلی خود اجرا کرده‌اند که در بین آن‌ها اجرای ظفر ناظم طرفداران بیشتری داشت.


ظفر ناظم، استاد خوانندگان معروفی مثل دولتمند خالوف، پرده قاصم، خاصیت زرفشانی و ده‌ها دیگر خوانندگان ترانه‌های مردمی تاجیک است که در جشن ۷۰ سالگی او دور او را گرفته بودند و از او به خاطر فعالیت ۵۰ ساله‌اش قدردانی می‌کردند.

ظفر ناظم در عین حال معلم بدعیی فلرمانیا دولتی تاجیکستان است و در حال تربیت ده‌ها شاگرد دیگر.

جشن ۷۰ سالگی ظفر ناظم باعث شد که صدا و سبک اجرای او دوباره تاریخ نیم قرن گذشته تاجیک را در ذهن مردم خود زنده کند و از رادیو و تلویزیون‌های داخل بارها و بارها بازپخش شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سرکار خانم شهزاده سمرقندی، با سپاس از کارهای خوب و شسته رفته شما، خواهش دارم اگر می دانید، بفرمائید از کجا می توانم یکی از آهنگهای دولتمند خالدوف را به نام "باران می زند بر شیشه" بیابم؟ سالها پیش بخشی از این آهنگ را از تلویزیون جمهوری اسلامی شنیدم و هنوز به دنبال آن می گردم.

سپاسگزار شما
مم

-- master muzaki ، Jun 10, 2009

سپاسگزار از خانم سمرقندی
دوست گرامی مم در سایت رادیو مردم شما میتوانید چندین آهنگ و همیطور در این سایت
http://www.malakut.org/davlatmand/davlatmand.htm
باز چند آهنگ را از دولتمند بشنوید من فکر میکنم در ایران نیز بصورت سی دی بفروش میرسد من چند آهنک از ایشان دارم که مال زمانی است که بیشتر کاست رواج داشت واقعا خواندن ایشان و موسیقی اش شنیدنی است

-- دارا ، Jun 10, 2009

دارای گرامی، از اطلاعاتی که دادید سپاسگزارم. با این سایتها آشنایی دارم و با آنکه آهنگهای زیادی از استاد خالدف در اینترنت موجود است اما هر چه به دنبال آهنگ مورد نظر گشته ام آن را نیافته ام. با سپاس دوباره،
مم

-- بدون نام ، Jun 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)