تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رومانی، مقصر درگیری‌های مولداوی شناخته شد

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

چهار‌شنبه، ولادیمیر ورونین، رییس جمهور مولداوی، کشور همسایه‌ی ‌خود، رومانی را در تظاهرات و آشوبی که سه‌شنبه شهر کیشینف، پایتخت این کشور را ناآرام کرده بود، مقصر شناخت.

Download it Here!

در حالی که رییس جمهور رومانی این اتحام را «اغوا» بی‌اساس خواند. این در حالی رخ داد که کشور مولداوی، سفیر کشور رومانی را از خاک خود اخراج کرد و سفیر خود را از کشور رومانی فرا خواند.

در شهر کیشینف، تظاهرات گسترده‌ای ضد نتایج انتخابات پارلمانی برگزار شد که مخالف نتایج انتخابات روز یک‌شنبه بودند. در این انتخابات حزب کمونیست این کشور پیروز شناخته شد.


عکس: رویترز

گزارش‌ها حاکی است که در این تظاهرات یک زن کشته و نزدیک به ۱۰۰ نفر زخمی شدند. در حالی که نیروهای امنیتی این کشور شب گذشته نظارت بر کاخ ریاست جمهوری را بر عهده گرفته بودند، ولاد فیلات، رهبر حزب لیبرل ـ دموکرات مولداوی، گفت کمیسیون انتخابان از بررسی بازشماری رأی‌ها خودداری کرده است.

تظاهر‌کنندگان معتقدند این انتخابات عادلانه نبوده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در نگرانی از درگیری‌های شدید‌تر بین طرفدارن دو حزب موجود در این کشور، هر دو طرف مخالف را به خویشتن‌داری دعوت کردند.

تظاهر کنندگان در حالی که پارلمان کشور را سنگباران می‌کردند شعار علیه حزب کمونیسم می‌دادند که در طی ۱۵ سال گذشته بر سر قدرت بود است.

روسیه که پشتیبان اصلی حزب کمونیست مولداوی دانسته می‌شود، اعلام کرد به زودی عقل سالم برتری خواهد یافت و در همین چند روز آینده در مولداوی نظم اجتماعی بر اساس قانون اساسی این کشور دوباره برقرار خواهد شد.

با این همه شاهدان خارجی این انتخابات معتقدند که جریان این انتخابات کاملاً منصفانه برگزار شده است. رییس جمهور مولداوی در حالی که این تظاهرات را یک کودتا اعلام کرد، گفت از این به بعد، شهروندان رومانی برای ورود به خاک مولداوی به ویزا نیاز دارند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تظاهرات خشونت‌آمیز مخالفان کمونیسم علیه دولت مولداوی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)