تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آرش، نماینده آذربایجان در یورو ویژن

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

امسال مسابقه آواز یورو ویژین (Eurovision Song Contest) از ۱۲ تا ۱۶ می در میدان مخصوص بازی‌های المپیکی در موسکو برگزار می‌شود. گسترش یورو ویژین قابل توجه و چشمگیر است، تا جایی که خواننده ایرانی هم می‌تواند در آن شرکت کند.

Download it Here!

آرش لباف را شاید می‌شناسید و یا اسم او را در کنار خوانندگان اروپایی و آسیای زیاد شنیده‌اید. این‌بار آرش با خواننده آذربایجانی، آیسل تیمورزاده در مسابقات خوانندگی یورو ویژین با ترانه‌ای که خود آن را تهیه کرده است، شرکت خواهد کرد.

بسیاری معتقدند که سیاسی شدن این مسابقه را دیگر نمی‌شود با دامن پوشاند و حتا حذف شدن و یا به کار رفتن شیوه‌های مختلف سانسور را هم دلایل سیاسی شدن این مسابقات خوانندگی می‌دانند.


آرش، خواننده ایرانی ـ سوئدی

در حاشیه این مسابقات، موضوعات بحث‌برانگیز نیز رو به گسترش است. گذشته از این همه، در این برنامه می‌خواهم از آرش، خواننده ایرانی ـ سوئدی صحبت کنم که ۳۱ ساله است و تا سن ده سالگی در تهران زندگی کرده است.

با وجود این‌که وی در عین حال شهروند سوئد است با افکار و روحیه ایران‌دوستی خود بین فارسی‌زبانان شهرت زیادی کسب کرده است.

ترانه‌ای که آرش و آیسل در مسابقات امسال اجرا خواهند کرد به تهیه خود آرش است و عنوان آن «همیشه»، (Always‌) است. در این برنامه به این ترانه گوش می‌کنیم.

آرش در بین ایرانیان خارج و داخل ایران در سال ۲۰۰۶ هنگام بازی‌های جام جهانی در آلمان با اجرای ترانه «ایران ایران» مشهور شد. وی با این ترانه بر افکار ایران‌دوستی و ایران‌پرستی جوانان فارسی زبان تکانی داد.

با این همه، آرش در مسابقات یورو ویژین با همخوان آذربایجانی خود با خوانندگان زیادی از کشور‌های مختلف اروپا رو‌‌به‌رو است و این شانس برندگی او را کم‌تر می‌کند.


آیسل تیمورزاده، خواننده آذربایجانی

در حالی که آرش و آیسل به بخش تاجیکی رادیو آزادی گفتند در برنده شدن خود شک زیادی ندرند و کاملاً خوش‌بین هستند. زیرا ممکن است در این‌جا نیز فرهنگ اس‌ا‌م‌‌اس بازی ایرانیان باعث موفقیت این دو خواننده جوان شود.

آن‌طور که آن‌ها در مصاحبه‌های خود ابراز داشتند، روی جمعیت ایران و پشتیبانی آن‌ها حساب می‌کنند. خیلی‌ها معتقدند که با هم روی صحنه آمدن خواننده ایرانی به نمایندگی از کشور آذربایجان معنای سیاسی و پیام‌های پوشیده‌ای در خود خواهد داشت.

رأی‌گیری این مسابقه همان‌طور که می‌دانید از طریق پیام‌های تلفنی و یا اس‌ام‌اس زمان اجرا صورت می‌گیرد. در همین جا با همین شیوه اتفاقات پشت صحنه‌ای یورو ویژین را دنبال خواهم کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در عنوان گزارش، شایسته بود که پیش از آذربایجان، یکی از دو واژه ی جمهوری و یا کشور افزوده شود تا کسی آذربایجان واقعی و تاریخی را با این جمهوری نوبنیاد قفقازی اشتباه نکند.

-- رفعت رکنی، نصرالله ، Apr 7, 2009

xanoma shahzad gozaresh khele khob bod

-- bilal said az kurdistan iraq ، Apr 8, 2009

در ارتباط با کامنت آقای رکنی:
لطفا دست از تئوری های توطئه مبتنی بر سیاست بردارید. هم آذزبایجان امروزی و هم آذزبایجان تاریخی شامل هر دو سوی رود ارس است.

-- شاهین ، Apr 15, 2009

کسی توی خود اذربایجان شوردی پیدا نمی شد که اینها مجبور شدن دست به دامن ایرانی ها شن؟

-- مژده ، Apr 17, 2009

کسی توی خود اذربایجان شوردی پیدا نمی شد که اینها مجبور شدن دست به دامن ایرانی ها شن؟-
(کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.)?

-- امير از اذربايجان جنوبي ، Apr 17, 2009

لطفا روش ارسال اس ام اس را آموزش دهید تا ایرانیان هم بتوانند کمکی کنند

-- حسین ، Apr 21, 2009

there are 30 million Azerbaijani turk living in iran , since when iran is all persian?

-- babek ، May 12, 2009

من که برنامه اش رو دیدم وکلی افتخار کردم

-- بدون نام ، May 15, 2009

متاسفانه ایرانیان مقیم ایران نمی توانند در این رای گیری از طریق SMS شرکت کنند بنابراین باید روی ایرنیان خارج نشین حساب کرد

-- بدون نام ، May 15, 2009

کاش ایران آزاد بود تا می دیدیم باز هم آرش از طرف قفقاز شرکت می کرد یا ایران.دوستان پان تورک لطفا طبق معمول صاحب چیز هایی که متعلق به شما نیست نشوید.دورود به آذری های ایرانی که هویت آریایی خودشان را تحریف نمی کنند.دورود بر ایران بزرگ.

-- روزبه ، May 16, 2009

000 000 35 Azarbaijani dar iran zendegi mikonannd. Arash yeki az anhast.

-- Reza ، May 16, 2009

به نطر من وقتی ترانه آرش سوم شد یغنی ایران سومه که از ترکیه هم بالاتر زده فرقی نمیکنه از چه کشوری شرکت کرده همه میدونیم که نبود ازادی باعث میشه که یک ایرانی توانا از یک کشور دیگه اقدام به نشون دادن تواناییهاش کنه.
باز هم جای بسی افتخاره

-- shila ، May 17, 2009

من موندم بعضی از دوستان این آمار از کجا در آوردن که هیچ کس غیر از خودشون نه باور می کنه نه قبول.(35000000)عزیز دوباره درست بشمور؟؟

-- آزاد ، May 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)