تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

موسیقی، اسلحه‌ی آینده

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

شادی مردم آمریکا به خصوص مردم سیاه‌پوست، آدم را به یاد فله کوتی (‌Fela Kuti‌) می‌اندازد. فله، خواننده و نوازنده نیجریایی که از معروف‌ترین خواننده‌های سال‌های ۷۰ و ۸۰ قاره آفریقا بود.

Download it Here!

فله کوتی آرزو داشت رییس جمهور کشور خود باشد. فله کوتی را در غرب به عنوان یک هنرمند چند همسره و فعال حقوق بشر نیز می‌شناختند.

فله کوتی معتقد بود در آینده دورانی خواهد رسید که جنگ و کشتار‌ها به پایان می‌رسند و تنها موسیقی به عنوان سلاحی برای جنگ و اعتراض بین گروه‌های مخالف خواهد ماند.

جی ببکوک، از مسئولان مجله ارتورمگ می‌گوید: فله کوتی هنر‌مندی بود که توانست در طول عمر خود ۷۷ مجموع ترانه و موسیقی، ۲۷ همسر، بیش از ۲۰۰ دعوای دادگاهی و بدترین تجربه‌های لت و کوب، حملات پی در پی و محرومیت از آزادی داشته باشد.


فله کوتی‌، خواننده و نوازنده نیجریایی

پدر موسیقی افرابیت (Afro-beat)، طرفدار اصول روحانیت، پن افریکنیست، آهنگ‌ساز، ساکسیفونیست، خواننده، نوازنده‌ی کیبورد و رقصنده و نامزد برای رییس جمهوری نیجریه. هیچ کسی هیچ‌گاه شبیه او نخواهد بود.

در‌باره روزگار و فعالیت فله کوتی، فیلم مستندی با عنوان «رییس جمهور سیاه‌پوست» ساخته شده است که روی یوتیوب می‌توانید ببینید.

در این فیلم مستند، فله با اعتقاد از آن حرف می‌زند که روزی خواهد رسید که او رییس جمهور کشور خود خواهد شد. اما نامزدی او برای ریاست جمهوری پذیرفته نمی‌شود و آرزوی او عملی نمی‌شود.

دولت روز نیجریه از محبوبیت فله کوتی نگرانی‌های زیاد داشت و با هر‌ راهی جلوی او را می‌گرفت. محبوبیت او در تمام آفریقا گسترده بود‌. مردم آفریقا به او لقب «رییس جمهور سیاه» را داده بودند.


فله کوتی، رییس جمهور سیاه‌پوست

خیلی‌ها از فله کوتی به عنوان رییس جمهور سیاه‌پوست نام می‌برند چون اگر او به نامزدی راه می‌یافت بی‌شک به عنوان رییس جمهور نیجریه انتخاب می‌شد.

فله کوتی به عمق و محتوای آفریقایی موسیقی خود افتخار داشت. او از مادر خود شورشگری را آموخت و از پدر خود دانش اروپا و سیاستمداری را. او یکی از تأثیرگذارترین افراد‌ی است که توانست از هنر خود در راه پیش‌برد و منفعت مردم استفاده برد.

سه اوت سال ۱۹۷۷ فله کوتی در سن ۵۵ سالگی میدان مبارزه و هنر را برای همیشه به دست برادر کوچک خود فمی کوتی می‌سپارد.

تا هفته دیگر مانند همه سیاه‌پوستان روی زمین چشم به راه وعده‌های رییس جمهور سیاه‌پوست آمریکایی، باراک اوباما خواهیم ماند تا ببینیم تغییراتی که اوباما از آن می‌گوید چه رنگ و نوایی دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

واقعا همه منتظر تغيير هستند؟!

اصولا رنگ پوست يك رئيس جمهور چقدر در تغييرات كره زمين تاثيرگذار است!

-- ميم ، Jan 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)