تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

قرنی که سرطان گل کرد

شهزاده سمرقندی

متاسفم که چند هفته گذشته چند هنرمند معروف موسیقی را از دست دادیم. انگار وقت رفتن استادان است. انگار صحنه موسیقی کم‌ کم در دست کسانی خواهد ماند که هنوز به پای این استادان موسیقی نرسیده‌اند.

Download it Here!

برنامه موسیقی ملل امروز در‌باره استاد موسیقی است که همیشه او را در پیوند با ‌‌گروه «پینک فلوید» به یاد داریم.

ریچارد رایت ۱۵ سپتامبر درگذشت. سرطان، دلیل مرگ بسیاری از هنرمندانی بود که همیشه در تکاپو و هیجان‌های بیش از حد عمر خود را سپری کرده‌اند. مثل جانی کش، رانی دریو و ریچارد ویلیم.

ریچارد، نوازنده کیبرد گروه ‌«پینک فلوید»‌ در راه موفقیت این گروه در آهنگ‌سازی و در نوشتن متن برای ترانه‌هایی که گروه ‌«پینک فلوید»‌ با افتخار اجرا کردند و با وقار اسم خود را زیر آن نوشتند، تلاش زیادی داشت.


ریچارد رایت

سبک جاز و نئوکلاسیکی که ریچارد رایت در کارهای گروه «پینک فلوید» به کار می‌برد و به آن بو و رنگ پینک فلویدی می‌داد، جالب توجه است.

ریچارد به موقع درک کرد که بدون جاز، اجرا نرم و دلچسب است، اما دوران جاز گذشته است.

او جاز را با هر سبکی که در ذهن‌اش جاری بود، آمیخت. به این ترتیب هم جاز را زنده نگه داشت و هم گروه خود را که می‌توانست مهر از مد‌افتادگی به پیشانی‌اش بخورد.

کاری که ریچارد برای این گروه کرد، پیدا کردن راه جدید و شهرت دوام‌دار بود. به گفته دیوید گیلمور، بدون ریچارد رایت گروه، فلج است و هیچ کسی جای او را نخواهد کرد.

ریچارد رایت در سن ۶۵ سالگی، بعد از مبارزه‌های زیاد با سرطان درگذشت.

زود است که بگوییم درگذشت این غول چه تاثیری بر گروه «پینک فلوید» خواهد داشت. باید صبر کرد تا مجموعه کارهای این گروه، به دست‌مان برسد.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
ریچارد رایت، نوازنده کیبرد پینک فلوید، درگذشت
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خانم سمرقندی عزیز!
برای درک میزان تاثیر گزاری ریچارد رایت در موسیقی ناب پینک فلوید لازم نیست او را "غول" بدانیم. فکر می کنم همین تمجید های آمیخته با اغراق است که هنرمندان را از جایگاه حقیقی شان دور کرده و تصویری مخدوش، غیر واقعی و فرازمینی از آنها به دست می دهد. با وجود تمامی هجمه هایی که بعد از مرگ ریکی رایت متوجه او شده، و جایگاه او را تا حد یک نوازنده ی معمولی کیبورد که تنها 2 آهنگ برای پینک فلوید ساخته و در چند آهنگ بک وکال گیلمور بوده، تنزل داده؛ اما همان گونه که به خوبی اشاره کردید، توانایی ریکی رایت در به کار گیری و آمیزش تم های جز به سولو ها و پد های آهنگ های پینک از عوامل غیر قابل انکار موفقیت این گروه محسوب می شود. خوب است که جانب اعتدال در ابراز عقیده نسبت به او رعایت شود.

یه نکته ی مهم دیگه اینکه گفته اید:

زود است که بگوییم درگذشت این غول چه تاثیری بر گروه «پینک فلوید» خواهد داشت. باید صبر کرد تا مجموعه کارهای این گروه، به دست‌مان برسد.

منظورتان چه مجموعه ای است؟ آیا شما براستی منتظر آلبوم جدیدی از پینک هستید؟ و نمی دانید که "ناقوس جدایی" که در سال 94 منتشر شد به نوعی آخرین آلبوم گروه محسوب می شود؟ و قرار نیست گروه آلبوم دیگری به بازار دهد؟
البته جمع سه نفره ی ریکی، میسون و گیلمور حق انتشار آلبوم تحت نام پینک فلوید را داشته اند. اما بعد از آلبوم ناقوس جدایی به نظر نمی رسید که گروه تصمیم به ساخت آلبوم دیگری داشته باشد. حال چه برسد به اینکه ریکی هم دیگر در میان شان نیست. مدت هاست که اعضای گروه به کارهای انفرادی خود مشغول اند و در کنسرت هایی هم برگزار می کنند گاها هر 3 عضو گروه هم در آن شرکت می کردند. اما کنسرت تحت نام پینک فلوید برگزار نمی شد.
در ضمن امیدوارم که ایده ی همکاری مجدد راجر با گروه به همان اجرای لایو 8 ختم شود و آقایون مجددا هوس همکاری با هم رو نکنن. فکر نمی کنم بشه پایانی با شکوه تر از ناقوس جدایی رو برای گروه متصور شد.


-- صفا ، Sep 29, 2008

بسم الله الرحمن الرحیم باصلوات برمحمدوال محمدباتشکرازشماوهمکارهای عزیزتان خوب بودولی ازاهنگهای استادانتضامی بیشتربگذاریدممنون ازلطف شماالتماس دعا

-- محسن.قربانی ، Mar 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)