تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با تولقن قرایف، خبرنگار سابق رادیو آزادی:

«زمینه‌سازی دولت ازبکستان برای سرکوب خبرنگاران»

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

بنا بر گزارش‌ها، تلویزیون دولتی ازبکستان اخیراً به پخش برنامه‌هایی درباره محل اقامت و زندگی خصوصی خانواده‌های خبرنگاران رادیو آزادی در این کشور پرداخته و تبلیغات منفی علیه آنان را سازمان داده است.

این مساله موجب نگرانی خبرنگاران درباره امنیت زندگی و شغلی آن‌ها شده و این شایعه را دامن زده که به دنبال بسته شدن دفتر بی‌بی‌سی در این کشور، ادامه کار بقیه رسانه‌های بین المللی نیز در معرض خطر قرار گرفته است.

در این مورد با تولقن قرایف، خبرنگار سابق رادیو آزادی گفت و گو کردم.

Download it Here!

تلویزیون ازبکستان و تلویزیون ولایت فرغانه در ازبکستان یک گزارش دادند. آن گزارش درباره حیات شخصی است. خبرنگاران رادیو آزادی شکایت می‌کنند و منزل و جای زندگانی آن‌ها را هم به مردم خبر می‌دهند.

پخش این فیلم از تلویزیون دولتی ازبکستان، هم‌زمان با کنفرانسی بود که در حمایت از آزادی بیان و مطبوعات در داخل کشور برگزار کردند. به نظر شما هم‌زمانی دو ماجرا چه معنی دارد؟

من نمی‌فهمم چه ربطی به هم دارند. فقط مقوصد حکومت، همان ‌ترساندن مخبران است. آن هم در همان موقع است که در تاشکند آن کنفرانس برگزار شد. این فیلم را هم درآوردند. آن کنفرانس هم به‌صورت دموکراسی نگذشت.

بعد فکر کنم حکومت ازبکستان ‌‌ضد‌همان خبرنگاران خارجی مردم را می‌شوراند. ‌زن‌ها و یا لولی‌ها هجوم می‌کنند، خبرنگاران را می‌زنند‌، حمله می‌کنند به خبرنگاران یا کارکنان حقوق بشر.

به فکر من این حکومت این محاسبات را در نظر گرفت و نشانی منزل آن‌ها را اعلام کرد که ممکن است به زودی مردم هجوم می‌کنند با خانواده‌‌ی آن‌ها و به آن‌ها صدمه می‌رسانند و مقصود دولت هم همین است.

در این گزارشی که پخش شد درباره‌ی خبرنگاران رادیو آزادی چه گرایشی وجود داشت؟ می‌شود درباره‌ی محتوای این فیلم به ما کمی توضیح بدهید؟

در این فیلم شکایت کردند که خبرنگارهای رادیو آزادی، دشمن‌های جمهوری ازبکستان هستند. گفته شد که آن‌ها‌ نه فقط بر ضد اسلام کریم‌اف یعنی بر ضد‌رژیم دیکتاتوری در ازبکستان، بر ضد‌وطن خود کار می‌کنند. همین‌ها را به خلق ازبکستان گفتند. ولی خلق ازبکستان این دروغ را باور نمی‌کنند.

الان ما می‌دانیم که رابطه ازبکستان با آمریکا دوباره برقرار شده. به نظر شما چرا دولت ازبکستان تنها به رادیو آزادی حساس شده و چرا فقط رادیو آزادی را دشمن ازبکستان معرفی می‌کند؟

من این‌طوری فکر می‌کنم که ازبکستان بر ضد همه‌ی رادیوها، روزنامه‌ها و کسانی که خبرنگار هستند، حساس است و آشکارا می‌گوید آن‌ها می‌خواهند رژیم ازبکستان را تغییر می‌دهد و آن‌ها را دشمن خود می‌بیند.

حالا نوبت رادیو آزادی شده است. رادیو آزادی از داخل ازبکستان بیشتر خبرهایی می‌دهد و تحلیل می‌کند اخبار را و فکر من با این تمام معیشت چیزی کاری حکومت ازبکستان باز دوام می‌کند بر ضد دیگر خبرنگارها و بر ضد کارکنان حقوق بشر.

شما در صحبت خود گفتید که دولت ازبکستان با ‌قصد این‌که مردم هجوم کنند به خانواده‌های خبرنگاران رادیو آزادی این گزارش را پخش کرده؛ شما فکر می‌‌کنید که واقعاً مردم به خویشاوندان و خانواده‌های این خبرنگاران ‌هم هجوم می‌کنند؟


مردم ازبکستان این‌جور فکری ندارند. پلیس ازبکستان و دیگر سازمان‌هایی که بر‌ضد همان خبرنگارها خشونت می‌کنند ممکن است چنین بکنند. این اتفاقات سابقه دارد‌. دختران را زده بودند. کارکنان همان حقوق بشر را تعقیب کرده بودند و پلیس و حکومت ازبکستان این‌چنین سابقه‌ای دارند و فکر می‌کنم هدف‌شان همان است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یاد یار مهربان آید همی . . .

-- حشمتی ، Jul 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)