تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
آشنایی با گروه موسیقی بریتانیایی «مارون تاون»

پیام شهرک بردگان شورشی

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

Download it Here!

این بار از گروه موسیقی‌ای خواهم گفت که در این حال در سفر هنری خود در آسیای میانه‌اند.

«مارون تاون» (Maroon Town) گروهی است عبارت از ۹ نفر خارجی‌هایی که هر کدام نمایندگی از فرهنگ مختلفی دارند.

اسم این گروه برگرفته از محلی در جاماییکا است که با نام «مارون تاون» شناخته شده است و پایه‌گذار این محل، برده‌های شورشی و فراری بوده‌اند.

انتخاب این نام بیان‌گر فلسفه این گروه موسیقی است که حدود ۱۰ سال است از آزادی بیان و آزادی اجتماعی می‌سرایند و تا به حال برای تبلیغ آزادی در کشورهای جهان در حال توسعه، کارهای هنری زیادی انجام داده‌اند.


گروه «مارون تاون» اولین گروه بریتانیایی است که بار اول در بعضی از کشورهای آسیای میانه، مثل تاجیکستان، البته با کمک سفارتخانه انگلیس در این کشور کنسرت مجانی برگزار کرده‌اند.

این گروه تصمیم دارند که به تمام کشور های دنیا سفر هنری داشته باشند و هنر سرایندگی را در رابطه با بیان آزاد و رفتار آزاد تبلیغ کنند.

گروه «مارون تاون» هم‌زمان با اجرای کنسرت مجانی، «مستر کلاس»هایی (کلاس‌های پیشرفته) نیز برگزار می‌کنند که به نوازندگان و خوانندگان نسل جوان کشورهای در حال توسعه، از تجربیات خود می‌گویند و آن‌ها را به راه فعالیت بی‌باکانه‌ای هدایت می‌کنند که این گروه با آن شناخته و در واقع به شهرت رسیده است.

سبک این گروه آمیخته رپ و داب است؛ هر چند خود را در این دو سبک محدود نمی‌کنند و آمیخته هر سبکی را در کارهای آن‌ها می‌شود دید.

در این ترانه که همیشه آن را در کنسرت‌های خود اجرا می‌کنند، می‌گویند:

آماده‌ای؟
بگو به من که آماده‌ای
و دنبال من بیا
تا حرف خود را بزنیم با هر زبانی و شیوه‌ای که بلد هستیم.

این گروه با دوربین در دست تمام دیده و تجربه‌های تازه خو درا روی یوتیوب می‌گذارند که تا پیام خود را به نسل جوان اروپایی نیز برسانند.

در مرز ترکمنستان آن‌ها از ایران می‌گویند؛ با حسرتی که نمی‌توانند آن‌جا نیز کنسرتی داشته باشند.


اما وقتی با «بیتا پلیبانی» خبرنگار آزاد ایتالیایی‌الاصل، که در زمان اجرای کنسرت گروه مارون تاون در تاجیکستان بود، صحبت می‌کردم، وی از استقبال بسیار پرشوری می‌گفت که مردم تاجیک از این گروه داشته‌اند و با آن هم‌خوانی می‌کرده‌اند.

بیتا می‌گفت که مردم تاجیک را هیچ وقت این قدر هم‌دل و شاد ندیده بود.

هم‌چنین بیتا از خانمی ایرانی می‌گفت که در این کنسرت حضور داشته؛ اما به رقص جذاب و طرز لباس خواننده زن این گروه، اعتراض داشته است.

بیتا می گوید که این زن سنتی ایرانی در تعجب بوده است که چرا دولت تاجیکستان اجازه داده است. هرچند برای مردم تاجیک این طرز لباس و اجرا تازگی نداشت و مردم همه راه، این گروه را تشویق می‌کردند.

این گروه از کشورهای سابق اتحاد شوری که دیدار می‌کرده‌اند، در یکی از ویدیوهای خود که روی یوتیوب در دسترس‌اند، می گویند که: چه عجب که اتحاد شوروی سبک بناسازی مشترک و شبیه به هم را در همه این کشورها رعایت کرده است.

و این چیزی است که این گروه تلاش می‌کنند بشکنند؛ سبک و شیوه زیست یک‌رنگ و یک‌نواخت. چنان که آن‌ها می‌گویند، از این‌جاست که اشتیاق آن‌ها برای سفر به ایران ۱۰ برابر دیگر کشورهای دنیاست.

اما پیام این گروه در این ترانه خلاصه می‌شود که می‌گویند: خدا حافظ «امپراتوری»

این گروه بیشترین کمک‌های مالی و پشتیبانی‌های دولت بریتانیا را داشته‌اند. هرچند به هیچ دولت و سیاستی پای‌بند نیستند و تنها تلاشی که دارند، بیان آزاد و رفتار آزاد نسل خود در همه کشورهای دنیاست.


وبسایت گروه مارون تاون
مارون تاون در یوتیوب

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)