تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فرشته خاطره‌ها

Download it Here!

امروز شما را با ادیتا پیخا، خواننده معروف و محبوب روس‌زبان سال‌های ۱۹۷۰، آشنا خواهم کرد.
ادیتا پیخا سال ۱۹۳۷ در فرانسه از پدر و مادر لهستانی به دنیا آمد و دوران نوجوانی خود را در فرانسه گذراند.

ادیتا پیخا از معدود خوانندگان جوان دوران شوری بود که سفرهای هنری به اروپا و آمریکا داشته است.

او از زنان فمینستی محسوب می‌شود که به‌طور خود‌جوش در جریان جدیدی از زنان مبارز در شوروی آن دوران تاثیرگذار بوده اند.


ادیتا پیخا که تحصیلات ابتدایی خود را در فرانسه به‌دست آورده بود، از زاویه دیگر به برابری زن و مرد نگاه می‌کرد، که بیش‌تر اوقات با آن چه که در شوروی از این برابری برداشت می‌شد، فرق می‌کرد.


ادیتا پیخا

ادیتا پیخا در شهر سنت پیترزبورگ رشته روان‌شناسی تحصیل می‌کرد و هم‌زمان در مسابقه‌های خوانندگی شرکت می‌کرد.

او از نوجوانی تفاوت زیادی با همسن ‌و سالان خود داشت و زندگی در فرانسه، لهستان و بعد در روسیه جهان‌بینی او را فراخ‌تر ساخته بود.

ادیتا از نوجوانی به سمت موفقیت بیش‌تر و بیش‌تر رفت و به گفته دوستان او، وی سه دفعه ازدواج کرد و هر سه بار نیز گویا از قبل حساب شده بوده‌اند و برای شهرت او هر کدام به گونه‌ای کمک کرده‌اند.

شوهر اول ادیتا که در ۱۹ سالگی با هم ازدواج کرده بودند، از نخستین افرادی محسوب می‌شود که موسیقی استرادای روس را پایه‌گذاری کرده است؛ الیکساندر براونسکیی.

ادیتا از اولین زنان روس است که از انقلاب جنسی اروپا پیروی کرده است، و از اولین زنانی بود که از پوشیدن کرست خودداری می‌کرد.

به ادیتا پیخا که در زمان حال حدود ۷۱ سال عمر دارد، مجرد سیاه‌پوش نیز می‌گویند، زیرا هر سه شوهر او درگذشته‌اند اما او هنوز زنده و فعال است.

به گفته خود ادیتا او خود هر سه شوهر خود را ترک کرده چون برای او هنر همیشه در جای اول بوده است.


سال‌های ۱۹۷۰ ادیتا پیخا با ترانه‌ها و مصاحبه‌های خود بین جوانان شهرت و محبوبیت زیادی کسب کرده بود، چون فلسفه ادیتا که همیشه از رهایی و آزادگی می‌گفت، جوان‌پسند و سنت‌شکن بود.

ادیتا می‌گوید که عشق نیز می‌تواند زندان باشد، و برای همین هر سه شوهر عاشق و شیدای خود را ترک کرده. به گفته او رشک و حسادت شوهران‌اش محدودیت‌هایی ایجاد می‌کرده که باعث فرار او می‌شده‌اند.

از روزگار ادیتا قصه‌ها و شایعات زیادی بین مردم روس پراکنده است. اما این‌که به او مجرد سیاه‌پوش می‌گویند، اساس دارد. ادیتا خود در گفت‌وگویی می‌گوید که هر کاری که انسان انجام می‌دهد باعث خراب یا آبادشدن آینده اوست.


ادیتا پیخا در لباس سفید

در ۱۹ سالگی، وقتی ادیتا برای اولین بار می‌خواست با راهنمای هنری خود ازدواج کند، دانشجو بود و تنها پیراهنی که داشت سیاه رنگ بود. او راهی جز بر تن کردن این پیراهن سیاه در روز عروسی خود نداشت، چون می‌خواست به هر راهی که شده با براونسکی ازدواج کند.

اما وقتی به شهرت رسید، تمام لباس‌های خود را یا سفید سفارش می‌داد یا به رنگی بسیار روشن تا سیاهی آن پیراهن سیاه را از روزگارش دور کند.

ادیتا هیچ‌وقت همسر مناسبی برای خود پیدا نکرد اما به قول وی او عروس همیشگی است در روی صحنه. صحنه‌ای که ادیتا همیشه با لباس سفید در آن ظاهر می‌شود.

طرفداران پرشمار ادیتا پیخا به او فرشته خاطرات می‌گویند که حدود ۵۰ سال با ترانه‌های خاطره‌ساز خود اسم خود را در دل و یادهای مردم آن و این دوران روس ماندگار کرده است.

اما وقتی در ۷۰ سالگی با ترانه «هنوز زود است که با خاطره‌ها زندگی کنیم» دوباره خاطرات آن دوران پرشور را در ذهن مردم روس زنده کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)