تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفتگو با منیژه دولتوا، خواننده تاجیک

«دوست دارم با گوگوش بخوانم»

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

«منیژه دولتوا» خواننده مشهور تاجیکی نامی آشنا برای دوستداران موسیقی در آسیای میانه است. افغان‌ها و ایرانیان نیز او را می‌شناسند و با ترانه‌ها و اجراهایش آشنایند. در ایام نوروز فرصتی شد با او به گپ و گفت‌وگو در باره کارهای تازه و فعالیت‌هایی که داشته، بنشینم.

Download it Here!

نوروز امسال بسیار خوب بود. در تاجیکستان امسال از هرسال دیگر بیشتر باتنتنه (باشکوه) و خوب پیشواز گرفتند. روی صحنه اجرا داشتید؟

نه، اجرا نداشتم؛ ولیکن به هر حال برنامه خوب بود. از هر طرف احساس می‌شد.

تازگی‌ها می‌شنوم که زیاد روی صحنه نمی‌آیی یا ترانه‌ی تازه ایجاد نمی‌کنی. دلیل خاصی دارد یا اصلاً این حرف‌ها درست نیستند؟

در حقیقت در صحنه زیاد نمی‌آیم. چون فکر می‌کنم در صحنه‌ی زندگی هر روزه‌ی ما هم یک صحنه‌ی کلان است. اما به هر حال همه وقت در اجرا هستم، در جست‌وجو هستم، هیچ گاه از اجرا دور نیستم. از صحنه‌ی هنر هم دور باشم، از اجرا هیچ گاه دور نیستم. چون زندگی‌ من اجرا است؛ هر روزه‌ی‌ من اجرا است و بدون اجرا، یک لحظه‌ی خود را تصور هم نمی‌توانم بکنم.

کنسرت شما در کابل را از روی یوتیب دیدم و دیدم چه قدر استقبال خوب شده. در فکر سفر دیگری به افغانستان نیستی؟ فکر کنم در تاریخ افغانستان اولین اجرای زن بعد از حکومت طالبان بود!

بله، بله. بعد از ۲۳ سال جنگ اولین کنسرت زن بود که یک زن در صحنه‌ی افغانستان هنرنمایی کرده بود و این هم از طرف ما بود. بعد از آن در هنر افغانستان گشاده شد (باز شد) دیگر شروع شد و می‌دیدیم که از هر گوشه‌ی دنیا به آن‌جا رفته‌اند و کنسرت اجرا می‌کنند.

می‌خواهید دوباره به افغانستان بروید و کنسرت بدهید؟

البته اگر خدا خواهد؛ اگر نصیب‌مان باشد؛ با اجرای ترانه‌های نو، شاید که برویم. چون من هیچ گاه خود را تنها هنرمند تاجیکی نمی‌دانم. چون همین کنسرت افغانستان بود که مرا به قدر امکان با تمام این فارسی‌زبانان دنیا آشنا کرد و من هنرمند افغان هم هستم و من هنرمند فارسی‌ام. به هر حال افغانستان وطن خود ما هست و انشاءالله اگر با سرودهای جدید، با آلبوم جدید، اگر نصیب کند، البته خواهم رفت.

در ازبکستان هم بسیار ترانه‌های شما را گوش می‌کنند و دوست دارند. در فکر سفر به ازبکستان نیستید؟

از ازبکستان متأسفانه خبر ندارم. باری هم سفر نکردم. من درباره‌ی هنر و هنرمندی‌شان درباره‌ی اجرای هنرمندانشان هم بسیار کم می‌دانم. اگر شرایطی باشد، چرا نه.

ایران چه طور؟ دوست دارید سفر هنری به ایران بروید؟

البته. ایرانی‌ها را بیشتر دوست دارم. مردم ایران را بیشتر دوست می‌دارم. اگر اجازه می‌دهند؟ اجازه هست که در ایران کنسرت اجرا بکنم؟

از نظر من باید اجازه باشد؛ ولی از نظر آن‌ها نمی‌دانم.

اگر که اجازه باشد، که البته. چون ایرانی‌ها را زیاد دوست دارم. چون مهر هنر و هنرمندهای ایران بود که ما امروز مهر هنر در دلمان جور شده و ما هنرمند شدیم. زیاد دوستشان دارم و یک قطره‌ای از هنر این مردمان هستیم.

از ترانه‌های ایرانی که بازخوانی می‌کنید و یا کرده‌اید، چه ترانه‌هایی را بیشتر دوست دارید؟ ترانه‌های کی را؟

ترانه‌های خانم گوگوش را. ترانه‌های خانم لیلا را، استادان عزیز. زیاد دوست دارم. ولی به‌شدت ترانه‌های گوگوش که بر زندگی هر روزه‌ی من بسیار مانند (شبیه) است. بسیارتر (بیشتر اوقات) در وقت‌هایی که احساس تنهایی می‌کنم، بیشتر خانم گوگوش را گوش می‌کنم.


منیژه دولتوا با چاینک و پیاله تاجیکی، عکس از: مهدی جامی

خانم گوگوش در تاجیکستان واقعاً معروف بودند و هستند. به نظر شما چرا خانم گوگوش نمی‌آیند تاجیکستان؟

خانم گوگوش در حقیقت یک زنی هستند که در طول سال‌های زیاد، هر کسی می‌خواست به او مانند (همپا یا شبیه) شود؛ لیکن در سال‌های طولانی هم هیچ کس نتوانسته جای او را اشغال کند. خانم گوگوش را همچنان دوستش می‌دارم؛ مثل مادرم. هم هنرمندها و هم مردم تاجیک زیاد احترام و زیاد صمیمی هم دوستش می‌دارند و من نمی‌دانم برای چه. این را باید از خانم گوگوش سؤال کرد.

دوست داشتید که خانم گوگوش بیایند تاجیکستان با هم اجرا کنید؛ مثل این‌که با خانم لیلا اجرا داشتید؟

البته، من می‌خواهم خودم سفر کنم هر جایی که او هست و در یگان کنسرت‌هایی که در سطح جهانی برپا می‌شوند با خانم گوگوش. هر چند من یک ذره‌ام در پیش او؛ ولی به هر حال آرزو دارم که با این زن بزرگ هم‌صدا باشم. چون میل زیاد دارم.

تو خانم گوگوش را به عنوان استاد می‌شناسی یا به عنوان کسی که به تو الهام می‌دهد؟

به عنوان کسی که به من الهام می‌دهد؛ به عنوان یک زنی که در حقیقت می‌خواهم با او مانند (شبیه) باشم؛ به سبکش نه، چون که هر یک هنرمند باید سبک خود را داشته باشد، بلکه به خصلت مردانگی‌اش اگر بر اشعارش بر ایجادیاتش.

من چونان دوستش می‌دارم که انگار مهر فرزند به مادر دارد و مثل مادرم دوستش می‌دارم. اما در حقیقت او استاد همه‌ی ماست. استاد همه‌ی هنرمندهایی است که از پیروی می‌کنند. من فکر می کنم که جای او در زینه (پله) بالاست.

برگردیم به کارهای خودت منیژه جان. الان روی چه سبکی داری کار می‌کنی؟ به همان سبکی که قبلاً اجرا کردی یا سبک جدید است؟

در جست‌وجو هستم که سبکی باشد که با آن سبک‌های که قبلاً اجرا کردیم، همانند نباشد. یعنی جوری باشد که سبک خودم باشد، ولیکن این سرود با سرود دیگر مانند نباشد.

دوست داشتی رپ بخوانی؟

نه، اصولاً.

می‌دانی که خانم گوگوش رپ هم می‌خوانند تازگی‌ها.

نه. رپ را دوست دارم؛ ولی اگر رپی باشد که در سطح بلند اجرا شود. ولی رپی که هنرمندهای حاضره (امروزی) می‌خوانند، باور کنید شرمندگی است. در سطحی که امروز هنرمندهای جوان می‌خوانند.

بیشتر روی چه موضوع‌هایی دوست داری کار کنی؟ من کارهای قبلی‌ات را زیاد دوست دارم و گوش کردم؛ بیشترشان راجع به عشق و عاشقی هست؛ درست است؟

عشق و عاشقی و هر چیز که از دل من است، هر چیز که من آن را احساس می‌کنم، هر چیزی که به مصرع خوب است، به درد مردم نزدیک است، آن چیز را می‌خواهم اجرا کنم. چیزی که در زندگی خودم هم تعلق دارد، آن چیز را هم می‌خواهم اجرا کنم. فقط در حوزه‌ی شعر بلند می خواهم شعر بلند جست‌وجو می‌کنم. چون که سرودهای جدید باید که از دیگرش فرق داشته باشند. یعنی یکی از آن دیگری بلندتر نباشند؛ هم اقلاً پستی نداشته باشد و یا این‌که برابر باشند.

چه کسانی را با خودت رقیب می‌دانی؟ یا اصلاً رقیب داری در تاجیکستان در اجرا در هنر در صحنه؟

من هنر را برای مسابقه‌ی یا برای رقابت انتخاب نکردم. هنر یک چیزی هست که صرفا دوستش می‌دارم و به کسی هم کاردار نیستم، به کار خودم مشغولم؛ به اجرای خودم مشغولم. رقابت هم باشد، باید رقابتی باشد که رقابت سالم باشد. این‌که من باید فقط درجه‌ی اول باشم، این چیزها در من نیست.

اسباب موسیقی هم می‌نوازی؟

اسباب موسیقی... دایره‌ی تاجیکی، تنبک، کمی هم طبل‌ هندی.

ادبیات درس خواندی، نه؟ یا اشتباه می‌کنم. ادبیات روس درس خواندی؟

نه! من بخش ژورنالیستی را تمام کردم.

چه طور شد که ژورنالیستی خواندی و خواننده شدی؟ هر دو تا را با هم می‌کنی یا چه طور شد؟

ژورنالیستی به خاطر این انتخاب کردم که در وقت‌اش جرأت نمی‌کردم به پدر و مادرم کسب (شغل) انتخاب‌کرده‌ی خودم را آشکار کنم. جرأت نمی‌کردم بگویم. ولی ژورنالیستی به خاطر آن بود که به من یک یاردم (کمک) شود که در سحه‌ای که از کودکی پرسش می‌کنم، به آرزوی خودم یک یاردم (کمک) باشم.

کی فهمیدند؟ وقتی فهمیدند که دوست داری آواز بخوانی، چطور بود رفتارشان؟


فهمیدند که مادرم... یعنی به پدرم جرأت نمی‌کردم. لیکن پدرم هم که فهمید، هیچ چیزی را رد نکرد؛ برعکس دعا داد.

دوست‌داشته‌ترین ترانه‌ات کدام است؟ آن‌هایی که خودت دوست داری.

همه‌شان.

همه‌شان را دوست داری؟

هر ترانه‌ام مثل این است که وقتی من به زبان می‌آورم وشنونده‌ها می‌شنوند، در دلم من یک زمانی زندگی می‌کند و با شادی من شادی می‌کند و با غم من غمگین می‌شود و یک‌زمانی در وجود من زندگی می‌کند. هر ترانه‌ام برای من عزیز است. ولی چرا همه را دوست می‌دارم، چون معنی زندگی من هستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Afarin bar tajikestan ke chenin Honarmande por awazei darad.man niz in Mardome aziz ra dost daram.Pedram alman

-- بدون نام ، Apr 2, 2008

درود بر هنرمند عزیز منیژه خانم زیبا رو و شهزاده گل که مصاحبه خوبی مثل همیشه انجام داد
من نمیدونم چرا از بچگی تاجیکی ها را خیلی دوست داشتم بدون اینکه حتی اون موقع کوچکترین شناختی ازشون داشته باشم! خیلی دوست دارم سفری به تاجیکستان برم
منیژه جان اگه دوست داری در آلمان ـ کلن کنسرت داشته باشی بگو تا تلاش کنیم برات برنامه بذاریم
اختر

-- اختر ، Apr 3, 2008

Dear Shahzadeh,
We like Tajik People too, they like broothers and sisters to us, can you please provide more program about Persian speaking people in other countries like Kazakestan, Uzbikestan, Kerkiizestan..?
Cheers

-- mani ، Apr 3, 2008

منم دوست دارم با گوگوش بخوابم.

-- Ali ، Apr 3, 2008

movafagh bashi honarmande aziz sabke kare shoma zibast va lotfe shoma ziad ke az honarmande yeganeye ma GOOGOOSH inchenin agahi darin va nazarate manteghi

-- nasim ، Apr 3, 2008

Be Tajikestan eftekhar mikonam.zira Tajikha hamsabanha va ham kishan ma hastan.Dolate Iran mibayeti rawabete khod ra ba keshwarhaye Farsisaban va hamghom bish as in Gostaresh dahad.Rodabe Alman

-- بدون نام ، Apr 3, 2008

شهزاده جان
من هم با مانی که به انگلیسی نظرش را نوشته موافقم و خیلی دلم میخواد که گزارش های بیشتر از فارسی زبانانی که در قزاقستان، ازبکستان، و قرقیزستان و طبیعتا تاجیکستان برامون بدی همچنین از پارسیان در هند
چون واقعا شناخت ما ایرانی ها متاسفانه خیلی از این بابت کمه و باید بیشتر در این زمینه کار کرد.
خوشحالم که زمانه کسی مثل تو رو داره و خوشحالم هم برای خودمون که میتونیم از این گزارش های خوب استفاده کنیم
سپاس

-- اختر ، Apr 3, 2008

درود
چقدر بانو « منیژه » نسبت به ایرانی ها محبت دارند !! ما هم این هنرمند را نه به عنوان یک بیگانه بلکه به عنوان یک هم میهن دوست می داریم ، چون همه ی تاجیک ها ایرانی اند . من چند نماهنگ از آلبوم « پدر » را دیدم و کیف کردم .
درباره ی برگزاری کنسرت هم باید بگویم که به بانوان خواننده ، پروانه ی برگزاری کنسرت داده می شود ولی از ورود مردان به مکان برگزاری جلوگیری می شود . همچنانکه « مریم دی جی » ( که در اسپندماه 85 به لندن رفت ) ، هنگامیکه در ایران بود از این گونه کنسرت ها ، برگزار می کرد .
شاد باشید و دیر زیوید .
پدرود .

-- ariapars ، Apr 9, 2008

عالی بود من همیشه تو اینترنتم تا شاید مطلبی در مورد منیژه به دست بیاورم

-- آیدا ، Apr 20, 2008

من از دیوانگان منیژه دولت هستم خواهش میکنم اگر مطالب جدید بدستتان رسید در وبلاگ قرار دهید /خواهش میکنم

-- آیدا ، Apr 25, 2008

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
شهرزاده خانم
از شما بسیار سپاسگذارم که به قرابت و نزدیکی فارسی زبانان همت گماشته اید
باور کنید من و بسیاری از ایرانیان عاشق نزدیکی دو ملت هستیم کارهای منیژه بسیار زیباست و بسار هم در ایران طرفدار پیدا کرده است. امیدوارم روز به روز ما دو ملت بیشتر به هم نزدیک شوییم

-- امیر ، Apr 26, 2008

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
شهرزاده خانم
از شما بسیار سپاسگذارم که به قرابت و نزدیکی فارسی زبانان همت گماشته اید
باور کنید من و بسیاری از ایرانیان عاشق نزدیکی دو ملت هستیم کارهای منیژه بسیار زیباست و بسار هم در ایران طرفدار پیدا کرده است. امیدوارم روز به روز ما دو ملت بیشتر به هم نزدیک شوییم

-- امیر ، Apr 26, 2008

درود بر شهزاده سمر قندی که این مصاحبه زیبا با منیژه عزیز انجام داد منتظر مصاحبه های جدید هستم

-- آیدا ، May 3, 2008

درود بی پایان بر شهزاده خانم و همه تاجیکستانی ها و افغانستانی ها و پارسی زبانهای عزیز که از هم جدا مانده ایم.
از شهزاده گرامی که برای آگاهی ما از هم می کوشد سپاس دارم.

-- فرهاد ، Jun 14, 2008

من ميخوام از دوشيزه دولت خواستگاري كنم
ولي نميدونم چطوري با ايشون
ارتباط برقرار كنم
خواهش ميكنم
كمكم كنيد
خيلي جدي دارم ميگم

-- نويد ، Jun 27, 2008

من بسیاری از ترانه‌های و آهنگ‌های دوشیزه منیژه در یوتیوب دیده‌ام. ایشان چهره بسیار زیبا و قشنگی دارند. در کنار این خوش سیمایی ایشان صدای بسیار دلنشین ، گیرا و روشنی هم دارند. برایشان آرزوی تندرستی و پیروزی دارم.

-- Ali ، Jun 30, 2008

منيژه جان دست دارم خيلي زياد.كاش ميومدي نصف جهان تا ببيني كه عاشقان دوست دارند از دل وجان.

-- naser ، Jul 22, 2008

از مصاحبه اتان با خانم دولت تشکر را داریم

-- فاطمه حسن زاده ، Aug 10, 2008

درود
من تا به حال اينقدر كه دنبال مطلبي از خانم منيژه دولتوا بوده ام، دنبال چيز ديگري نبوده ام!
چرا ايشان وب سايت ندارند؟ آهنگهاي دمو از ايشان هيچ جا پيدا نمي شود! بايد همينطور راديو فردا گوش بدهم كه شايد گاهي وقتي پخش كنند!

صدايشان عالي است و شعر و حسي كه در ترانه هايشان است يكتاست! مخصوصاً اين «حس» ديوانه كننده است!

درود گرم مرا به ايشان برسانيد و بگوييد حاضرم برايشان يك وبسايت درست كنم؛ البته اگر افتخار بدهند. من برنامه نويس Microsoft.Net هستم و در تهران زندگي مي كنم :)

-- مهدي از ايران ، Aug 19, 2008

من منيژه جان را خيلي دوست دارم وتمامي اهنگهاي او رانيز شنيده ودارم اميدوارم روزي بتوانم اوراازنزديك ببينم

-- امير سياوش كياني ، Sep 2, 2008

من منيژه جان را خيلي دوست دارم وتمامي اهنگهاي او رانيز شنيده ودارم اميدوارم روزي بتوانم اوراازنزديك ببينم

-- امير سياوش كياني ، Sep 2, 2008

من منیژه را خیلی دوست دارم و قصد دارم برای دیدن ایشان به تاجیکستان سفر کنم تو به اون خدایی که میپرستین اگه عکس جدید از منیژه دارین روی وبلاگ قرار دهید خواهش میکنم

-- سارا ، Oct 5, 2008

hi
her voice is very funtastic
i love her voice very very very ......

-- javad ، Feb 14, 2009

من و همسرم دلداده آواز‌های تاجیکی هستیم بویژه آهنگ‌های منیژه دولت و شبنم ثریا! به امید دیدارشان در تورنتو یا در تاجیکیستان!

-- Ali ، Mar 10, 2009

man asheghe sedaye manije hastam kheyli delam mikhad oon ro az nazdik ya to yeki az concertash bebinamesh delam mikhad ahanghasho download konam amma peyda nemikonam

-- homayun ، Apr 20, 2009

i love this pic reiall y i like i like every song of manija .majeed hunza pakistan.majeed _razi@ yahoo.com

-- بدون نام ، May 10, 2009

من منيژه دولتوا رادوست دارم و از آهنك هاي وي لزت ميررم و در شهر مزار شريف در كولپ اميد به كنسرت مهيژه دولتوا اشترك كردم. و يك دسته كل زيبا كلاب به دست اين بانو خيلي جوان دادم, و دست او زا گرفتم.thanks

-- صبورشهزاده ، Dec 31, 2009

شما از بانو منيژه دولتوا كه خواستگاري مكنيد
اين فكر بسيار خوب و يك نظر نيك ا ست كه دو قلب عشق علم و عارففان مهر و محبت دو نسل آريا نژد را كه با هم پيوند ميدهد وها از اين چي بهتر.
تهران عشق را از كولاپ مخواهيد.
هم دلي, هم زباني, را از اين دو يار ناز مخواهد
مجلون از تهران بر پا بر خواست است.
ليلي به كولاپ به را او بر پا بر خواست است.
خوستگاري بكنيد عزيزام خدا يكتا با شما است
اگر مسلي من براري به تاجكستان فقط با دختر ها خوشگلي تاجكي خوشگزارني بكنيد خلي خوب عزيزام.
حركت از شما, كمگ از خدا. بااحترام

آرين"فرهاد"

-- آرين" فرهاد" ، Jan 14, 2010

خود خانم گوگوش در صدای امریکا فتند به دلیل امنیت تاجیکستان دی انجا کنسرتی تا به حال نذاشتند ...واقعا اگر سوپر استاری چون گوگوش به انجا برود از نظر امنیتی مشکل خواهد داشت؟؟؟

-- کیارش ، Sep 6, 2010

خانم گوگوش در مصاحبه با صدای امریکا گفتن به دلیل امنیت تاجیکستان تا به حال در انجا کنسرت نداشتند

-- کیارش ، Sep 6, 2010

من یک شخص دل زوس هستم و من میخواهم که همگی مردمها آرام باشه

-- صدیق احمدی ، Mar 4, 2011

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)