تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اورزالا اشرف، فعال فرهنگی در کابل درباره‌ی نوروز:

در آرزوی نوروزی امن

شهزاده سمرقندی

همانطور که می‌دانید نوروز در مناطق زیادی از کشورهای همسایه هم جشن گرفته می‌شود، به ویژه در افغانستان. به همین بهانه هم با اورزالا اشرف، فعال فرهنگی در کابل گفت‌وگویی کردم و از او درباره‌ی حال و هوای نوروز در افغانستان پرسیدم.

Download it Here!

نوروز حال و هوای خوبی دارد و خب طبعاً مردم آمادگی‌های خود را برای روز نوروز می‌گیرند. در افغانستان همچنان از زیبایی طبیعت گرفته تا اگر بگوییم همه چیز آمادگی پذیرش روز نوروز را دارد. همه جا سرسبز شده است در شهر کابل، درختها شکوفه کرده‌اند و همه‌جا خیلی زیبا شده است. ولی با تاسف باید گفت که وضعیت امنیت و مصونیت، کماکان هنوز مثل سالهای دیگر است. خب مشکلات هنوز هم زیاد است در افغانستان و روحیه مردم خیلی گرفته است نسبت به سالهای پیش‌تر. به خاطر اینکه یک فضای نسبتاً ناامیدی بوجود آمده است که پس از چندسال هنوز هم ما با مشکلات زیادی باید دست و پنجه نرم کنیم. مشکلاتی که هنوز هم مطمئن نیستیم که چند سال دیگر را در بر خواهد گرفت که ما بتوانیم یک نوروز بسیار مصون و آرامی داشته باشیم. سالی داشته باشیم، که آرام باشد.


اورزالا اشرف، فعال فرهنگی در کابل

در تلویزیون فضا چگونه است؟ رادیو و تلویزیون برنامه‌های نوروزی پخش می‌کنند، برای امیدوارکردن مردم کاری می‌کنند؟
بله، بعضی برنامه‌ها پخش مستقیم است. رادیوها برنامه‌های زیاد ‌دارند که امروز در رادیوی اول بود و روز میلاد نبی بود، تمام برنامه‌های رادیو و تلویزیون همه‌اش بسیارتر هوای نوروزی داشتند، اما بعد از دوازده شب هم برنامه‌های نوروزی وجود دارد. خب مردم افغانستان، مردم خیلی دل‌زنده‌ای هستند. این را باید یادآور شد که در هر شرایطی نوروز را برگزار کرده‌اند، حتا در شرایط طالبان که شلاق می‌خورند. چون طالبان مراسم نوروز را حرام دانسته بودند. اما در همان روزها هم مردم افغانستان نوروز خود را تجلیل می‌کردند.

معمولاً مردم می‌ریزند روی سرک‌‌ها (تپه‌ها) سبزه لگد کردن می‌روند، مبارکی سال نو به همدیگر می‌گویند. البته این مراسم ادامه دارد و رادیو و تلویزیون هم مردم را تشویق‌اش می‌کنند. ولی من به آن خاطر از ناامیدی گفتم، روز نوروز، یا شب نوروز، بازهم یکروزی‌ست‌، که آدم بالاخره به تمام سال نگاه می‌کند و می‌بیند که امسال هم بالاخره باز به کجا خواهد رسید و از این نگاه است که یک کم مردم شاید گرفتار هستند. البته ما نوروزهایی داشتیم در چندسال گذشته که خیلی پرجنب و جوش بود. حالا من یک کمی دوست‌های جوان دارم، پسران مثلاً، که رفته‌اند مزار‌شریف. چون اصلاً میل "گل سرخ" (تاجیکان "بزم گل‌سرخ" می‌گویند) مزار شریف جریان دارد و و ماموران امنیتی همانجا گرفته و خیلی زیاد. امیدوار هستیم که انشاالله مشکلی بوجود نیاید، ولی خب بازهم نگرانی وجود دارد برای همین‌ها.

امیدواریم که امسال نوروز برای افغانستان همراه با خوشیهای زیاد باشد. ولی اورزالا جان آنجا تحویل سال می‌گیرند مردم؟ سال عوض می‌شود؟
ما از طریق مطبوعات می‌فهمیم که در کدام ساعت سال صورت می‌گیرد. به وقت افغانستان سال ساعت ۹ صبح تحویل می‌شود. ولی از این بیشتر، از منبع خاصی نشنیده‌ایم که ما افغان‌ها داشته باشیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درباره جشن سده

-- بدون نام ، Apr 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)