تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سیل خوانندگان تازه کار در تاجیکستان

Download it Here!

این روزها در تاجیکستان و در آسیای میانه، به بهانه نوروز جشن و کنسرت‌های زیادی برگزار می‌شوند. در این میان، ما نام‌های تازه و ناآشنایی را هم می‌بینیم که کنسرت‌های بزرگی برپا می‌کنند و صحنه این گونه کنسرت‌ها در واقع پر از مخاطب و بیننده است.

پشتیبانی مردم به خصوص تاجیکستان از برگزاری هر گونه برنامه‌های رقص و موسیقی قابل توجه است. این سنت مردم تاجیک است که همان گونه که از رقصندگان غیرحرفه‌ای طرفداری و پشتیبانی می‌کنند و هیج عروسی را بدون رقصنده و خواننده و آوازخوان برگزار نمی‌کنند.

سال‌های آخر سیل خوانندگان غیرحرفه‌ای هم به میدان آمدند و برخی از آن‌ها از خوانندگی در عروسی‌ها خود را به صحنه‌های بزرگ دولتی و خصوصی رساندند.

امرز این موضوع را دنبال کردم و چند نفر در تاجیکستان تماس گرفتم.

اول از همه برایتان از نگاره خالوا بگویم که نگاره از 11 سالگی شروع به خوانندگی کرد و در واقع از پدر خود آوازخوان محلی تاجیکستان است، الهام گرفت.

نگاره در این حال 18 سال سن دارد و تا به حال چهار آلبوم از مجموع ترانه‌های خود را به بازار داده است. چنان‌که خود او می‌گوید برخی از این ترانه‌ها، بازخوانی ترانه‌های محبوب خوانندگان دیگر است و بسیاری دیگر آن را با کمک پدر و مادر خود تنظیم کرده است.

با پدر نگاره خالوا هم صحبت کردم.

در این خصوص با خواننده محبوب تاجیک مستانه هم تماس گرفتم. خانوم مستانه که خود زمانی به میدان موسیقی تاجیک آمده است که مکتب آوازخوانی در تاجیکستان بسیار سخت‌گیرانه استعداد‌ها را انتخاب می‌کرد و در طول سال‌های طولانی به آن‌ها آموزش می‌داد.

خانوم مستانه می‌گویند دلیل اصلی به میدان آمدن آوازخوان‌های غیرحرفه‌ای را نمی‌داند. اما می‌داند که بسیاری از جوانان در دل هوس خوانندگی دارند و برای برآورده کردن این آرزو و هوس خود تلاش می‌کنند.


ارشاد سلیمان‌اف اعضو جمعیت جوانان خودشناس تاجیک در این مورد می‌گوید که زمینه برای آوازخوانی و بیرون دادن مجموع ترانه‌های جدید در تاجیکستان، خوب است و این، جوانان را بیشتر از دیگر کسب‌های موجود به خود جلب کرده است. وی همچنین می‌گوید که از کشور‌های دیگر فارسی‌زبان مثل ایران و افغانستان هم به تاجیکستان می‌آیند و از این فرصت‌های موجود به خوبی استفاده می‌کنند.

این موضوع قابل دنبال کردن است و فکر کنم در فرصت دیگر بیشتر در این باره خواهم گفت. نوروزی پر از ترانه و موسیقی داشته باشید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ویدئوی آهنگی که در ابتدای برنامه از نگاره آوردید (آهنگ و سرود در اصل از امیرجان صبوری است):

http://youtube.com/watch?v=ucn5_UdiHr4 (اجرا در شهرِ راغُن)
http://youtube.com/watch?v=zIGuDeBY8js

-- یاور ، Mar 21, 2008

شهزاده عزیز،
بسیار برنامه ی دوست داشتنی بود. خواهش می کنم باز هم از موسیقی تاجیکستان و پارسی شیرین و دوست داشتنی مردمان آسیای میانه برنامه تهیه کنید.
من سال ها پیش در ایران با موسیقی دولتمند خال اف آشنا شدم و از همان زمان این آوای آشنا و زیبا با رویاهایم آمیخته شده./ سپاس

-- مراد ، Mar 21, 2008

جای بسیار خوشبختی است که دختران و پسران تاجیک این سالها رو به خوانندگی آورده‌اند؛ این باعث شکوفای فرهنگ و زبان فارسی‌ میشود. به امید آنکه همه آنان روزی در ایران بخوانند!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Mar 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)