تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
موسیقی مردمی روسیه

نسلی که برای پوتین رای میدهد

بشنوید

چند وقتی پیش از موسیقی مردمی روس گفتم و نادژدا بابکینا. اما حالا از نادژدا کادیشوا خواهم گفت.
موسیقی مردمی روس در داخل روسیه با نام نادژدا بابکینا پیوند دارد. اما در خارج با نادژدا کادیشوا.


کادیشوا و گروه "حلقه طلایی": اوایل سال 1990 بود که گروه کم آشنای "حلقه طلایی" به وجود آمد با مقصد اجرای موسیقی مردمی روس در خارج از روسیه. حالا می توان گفت که موفق شده است.

این روزها در روسیه انتخابات است و همه از روسیه متحد حرف می زنند. چرا نه. روسیه ای که هر دهه از قدرت قبلی خود دور می شود، باید به قراری برسد، تا کشور خود را روی پا و در آسودگی نگه دارد. خیلی ها فکر می کنند که پوتین به این قادر است. پوتینی که شاید از روس ترین رهبران این کشور است. همه چشم ها به او دوخته شده، حتا چشم های کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی.


ولی اینکه چه کسانی به پوتین رای داده اند خود می تواند یک آموزش تاریخی باشد به نسل آینده این کشور. به نظر من آن نسلی که به پدرسالاری و یا دیکتاتوری سر فرود آورده اند و خود را زیر دست زورگو آسوده و آرام احساس می کنند. نسلی که دوران شوروی را تجربه کرده اند و یا نسلی که هنوز بر قدرت متکبرانه روس باور دارند. از نسل بالای 50 ساله تا به جوانان 18 ساله ای که حق رای دادن دارند. این ها طرفداران پوتین اند. به اصطلاح دیگر طرفدار روسیه قدرتمند و سربلند. روسیه متحد و هنوز زورگو.


خوب حالا ربط گروه موسیقی محلی و یا مردمی مثل "Золотой кольцо" و یا " حلقه طلایی" با اتنخابات چیست؟ این گروه مردمی ترین گروه موسیقی روسیه به شمار می رود و پوتین هم مردمی ترین رئیس جمهور روسیه. البته خیلی ها هم هستند که از موسیقی مردمی خوش شان نمی آید و همین طور از پوتین نیز طرفداری می کنند.

کادیشوا در 20 مین سالگرد گروه خود بیش ترین آوازخوان های پاپ و معروف روسیه را وادار کرد که با او به صحنه آید و ترانه های محلی اجرا کنند. مثل پوتین که همه گروه های قدرتمند داخل کشور را دور کرملین متحدد کرد و به روسیه دوباره قدرت و اطمبنان کافی داد که روسیه سر پای خود خواهد ماند.

نادژدا کادیشوا در مصاحبه ای به این سوال که چه طور توانسته ازدواج خود را با این همه شهرت حفظ کند، جواب داد که مرد باید احساس کند که وی سرور خانه است حتا اگر چنین نباشد. پوتین هم از پدر بزرگ خود، سپیریدان پوتین، که آشپز شخصی لنین و استالین بود آموخته بود که بهترین طعام برای مردم روس طعام محلی روسیه است . وقتی هیچ سفارشی نرسیده بورش روسی در زمستان دلخواه است.


گروه "حلقه طلایی" دقیقا همزمان با شروع حکومت پوتین در داخل روسیه نیز کنسرت برگزار کرد و شناخته شد. کادیشوا با ترانه Широка река معروف است که به فارسی می شود آنرا "رودخانه وسیع" ترجمه کرد.

کادیشوا به طراحی لباس های خود توجه زیادی دارد. وی در مصاحبه ای گفته است که در پایان فعالیت خود به عنوان آوازخوان مردمی روس، تمام لباس هایش را به موزه مردمی روسیه هدیه خواهد داد، چون بیشتر آنها برگرفته از طرح های موجود در لباس مردمی روس است. اما در اندیشه ام که در پایان حکومت خود پوتین چه هدیه ای برای مردم اش خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)