تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سحرآفرین خواننده محجبه افغان

بشنوید

امروز از یک خواننده جوان افغان خواهم گفت؛ سحرآفرین.


با صدای این خواننده همین چند روز پیش آشنا شدم. یکی از دوستان لینک اجرای او را در یوتیوب برایم فرستاد.


اولین چیزی که نظرم را جلب کرد، این بود که او با روسری به صحنه آمده و در افغانستان به‌سر می‌برد.

صدای سحرآفرین شنونده را به فکر می‌اندازد. در کنار صدا، انتخاب ترانه‌هایش هم گویای احوال مردم افغانستان است.

به اجرای سحرآفرین که نگاه می‌کردم، به زنان افغانستان و ایران می‌اندیشیدم و از این که چرا آوازخواندن زن مسلمان ممنوع است؟


سحرآفرین انگار از نام همه آن زنانی که در دل آرزوی آواز خواندن دارند و جامعه مانع این آرزو شده، آواز می‌خواند. او با شرم و نگرانی از این که مبادا روسری‌اش بیففتد، دستی برآن می‌برد تا مطمئن شود سر جای خود است.

تمام ترانه‌های موجود ا ورا از اینترنت پیدا کرده و چندین بار گوش کردم . به من همان احساسی دست داده بود که وقتی با شنیدن صدای احمد ظاهر خواننده معروف افغان روی داده بود.
صدای او پیامی داشت؛ پیامی فراتر از صدا و ترانه. همین‌گونه است که بعضی خوانندگان بین مردم محبوب می‌شوند، شاید چون پیام دل مردم خود را می‌رسانند.

با اثر کریمی، خبرنگار و نویسنده افغان که با آوازخوانان این کشور ارتباط دارد، صحبت کردم و از او پرسیدم آیا سحرآفرین بین مردم افغانستان ا شناخته شده است؟
از او سوال کردم، این روزها در افغانستان آوازخواندن یک زن در جمع و از تلویزیون ملی تا چه حد امن است؟


فشرده این گفت‌وگو را در برنامه رادیویی که پیوند فایل صوتی آن بالای همین صفحه، است می‌توانید پیدا کنید.

از گفته اثر کریمی چنین برمی‌آید که سحرآفرین در دوره کسانی قرار گرفته که از هنر او دفاع می کنند وحتی به او کمک می‌رسانند که در این راه هنری بیشتر موفق شود.

البته برای خواننده جوانی مثل سحرآفرین، بازخوانی ترانه‌های مردمی یا آواز خوانندگان معروف کشورش واجب است که البته همین کاررا نیز می‌کند.

سحرآفرین با این کار خود در واقع قدرت و کشش صدای خود را به شنونده نشان می‌دهد.
شنونده هم متوجه می‌شود صدای سحرآفرین جوهری دارد که بازخوانی‌اش به ترانه‌های معروف آب و رنگ تازه می‌دهد.

سحرآفرین آن‌قدر طبیعی است که مشخص است از دل مردم افغان بلند شده و هم پای مردم خود از ترانه‌های هندی لذت می‌برد و حتی چند ترانه هندی را هم بازخوانی کرده‌است.

من به این خواننده بسیار امید دارم و فکر می‌کنم اگر مردم به‌خصوص زنان افغانستان از او پشتیبانی کنند، سحرآفرین می‌تواند استعداد و هنر خود را تا حد بین‌المللی برساند.

او توانسته صدای زنان افغانستان را بعد از این همه سکوت به گوش جهانیان برساند.

در یوتیوب ویدیو کلیپ‌های اورا می‌توانید ببینید و خود قضاوت کنید که این لاله خودرو بین آن همه خاراسنگ در سرزمین جنگ‌دیده افغانستان چگونه رویده و رشد کرده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Linkesho yadeton rafte benevisid !

-- بدون نام ، Nov 1, 2007

shahzadeye aziz
sepas, hezaran sepas, bavar daram ke barname hayat az del barmikhizand ke chenin bar del mineshinand. payande bashi

-- parmisa ، Nov 1, 2007

man awaze sahar afaren ra awlen bar sonedam shefta awaze gera -o- shdam maraba wa hazar bar sepas ba en onar man ma az ghodawan omer daraz wa seade ghob arzo mekonam, kameab wa sarferaz bashad

-- shahwali Asifi ، Nov 2, 2007

Abr faght zamani kotah mitavanad joloye tabesh khorshid ra begirad hamangone ke sarmaye zemestan baraye hamishe nemtavanad mane shokoftan shekofeha bahari bashad
chegone mishavad az bolbolan khast saket mande va be kalaghan majale ghaar ghar dad

-- بدون نام ، Nov 4, 2007

خوشبختانه یکی ازدوستانم که درتلویزیون ملی کارمیکرد درروز بیست هفتم ماه رمضان سال قبل برایم تلفن کرد که یک هنرمند جدید که اواز بسیار خوب دارد امروز قرار است که درتالار تلویزیون کنسرت بدهد. وی برایم گفت که به امدن می ارزد. من دل ونادل به انجا رفتم و درانجا سحر افرین برای اولین بار به جامعه هنر افغانستان معرفی شد ووی کنسرت داد. وقتی که تالار را ترک میکردم صدایش در گوشم طنین داشت. امروز بسیار خوش هستم که ان چانس را از دست ندادم و به شکل زنده صدایش را شنیدم. واقعا اگر بالای وی کار صورت بگیرد معشر خواهد کرد. البته به روی صحنه اوردن سحر افرین از جمله ابتکارات اقای نجیب روشن بود که بعدا توسط افاشیست های قبیله پرست از مقام خود برکنار گردید.

-- م. عظیم ، Nov 4, 2007

Sahar ra chizi diga marfom na karda ya behtar begam aslan khob nemekhana balke haman soratesh ast ya haman zibai ke dara kamak bain javanan marof shoda,sedai khob ham dara vali nemedonam chira dost dara hamisha sedai khod mesli avaz khanai Hindi drost kona,shaiad hama Clib Sahar ra da youtube dida bashan

-- Saeed ، Nov 4, 2007

her future is very bright you go girl. Keep up the good work thanks ::)

-- بدون نام ، Nov 5, 2007

با سلام فراوان خدمت سحر جان.
من یکی از علاقمندان خاص آواز ایشان هستم
صدای سحر آفرین مبارکی است برحضور زی افغان بر اریکه هنر موسیقی.
موفقیت های بیشتر و بیشتر برای سحر جان آرزو مندم.
ساویز

-- بدون نام ، Nov 6, 2007

با سلام فراوان خدمت سحر جان.
من یکی از علاقمندان خاص آواز ایشان هستم
صدای سحر آفرین مبارکی است برحضور زی افغان بر اریکه هنر موسیقی.
موفقیت های بیشتر و بیشتر برای سحر جان آرزو مندم.
ساویز

-- ساویز ، Nov 6, 2007

در حقیقتً آهنگ های دلنشین خانم سحرآفرین توجه زیادی را در افغانستان به خود جلب کرده و بر دل هزاران تن چنگ زده است. واقا صای سحرآفرین جان سحر می آفریند و دل های پژمرده را دو باره زنده می کند.

-- عزیزالرحمن گلبهاری ، Nov 6, 2007

you really sing wll i like the songs that you sing thanks best wishes

-- sharifa ، Nov 11, 2007

salam khanom sahar naz omid waram ke mowafaq bashi in shal alla ke hamisha mowafaq bashi arozoi kamiabi bari shoma daram i wish the best ?????

-- habib ، Nov 11, 2007

سپاس از خانم سمرقندی که استعداد های افغانستانی را معرفی می نمایند و درین راه پیش گام بوده اند اما آقای خلیل لله معروفی با انکه از نوشته این خانم کاپی کرده اما اینکه چرا افغانستانی گفته جن گرفته است

-- جمیله ، Nov 13, 2007

بنده افتخار میکند که همچو هنرمندی ازافغانستان است سحر موفقیت نصیبتان سحر جان

-- بسم الله قاضی خانی ، Feb 21, 2008

بنده افتخارمنکد که هنرمندی از افغان است سحر جان موفقیت باشدت اسم عبرلمنان

-- عبدلمنان ، Oct 25, 2008

سلام سحر جان من ناجیه صنفی ات در کورس مدرن استاد زلمی در اسلام اباد هستم. که پهلوی هم مینشستیم. حالا جرمنی هستم. گفتنی زیاد است لطفا لطفا به من ایمل کن. من تو و عاطفه اکثرا یکجا میبودیم.حالا به یادت امدم عکس روز اخر کورس را دارم ایمل شخصی ات را به من بفرست تا ان عکس را هم برایت ایمل کنم.خدا حافظ نازنینم

-- ناجیه ، Nov 11, 2008

سلام من یکی از کسانی هستم که ایشان دا ندیدم و نه اوازش را شنیده ام ، ولی بسیار مشتاق هستم که یکبار صدایش را بشنوم .من از ایران امده ام و حدود سه سال و نیم موسیقی در رشته ی ویولن کلاسیک کار کرده ام .شنیده ام که گروهی هم که با وی کار می کند کلاسیک کار می کند.لطفا کمکم کنید تا من بتوانم در ان گرود ساز بزنم .من همینک مقیم کابل هستم ولی هیچ آدرسی از ازوی ندارم .منتظر اطلاعات شما هستم.

-- ویولن قرمز ، Mar 10, 2009

سلام سحر جان خواهر قند من یکی از علاقه مندان آواز تان هستم ندیم کابل

-- ندیم0773559777 ، Jun 14, 2009

سلام..خسته نباشید من از افغانستان واز شهرباستانی هرات هستم .سحرآفرین واقعاصدای زیبادارد،من یکی ازطرفداران آواز اوهستم،،همچنان میخواستم یک آوازخوان دیگری راهم معرفی کنم که صدای او به زیبایی آواز احمدظاهرهست به همهن دلنیشینی،،اگربه یوتوب بروید حرف مرا تاییدمیکنید،اسم این هنرمندجوان داود وزیری هست،،من ازنزدیک صدای اوراشنیدم ..من ارزو دارم که یکبار سحرآفرین وداود وزیری باهم آواز بخوانن آن وقت درهنرموسیقی یک پدیده جدیدروی میدهدچراکه هردو تک صدا هستن ...به امیدموفقیت همه شما عزیزان و بخصوص این سایت خوب

-- shobair ، Oct 26, 2009

سلام دوباره خدمت دوستداران موسیقی..ناگفته نماندکه آقای وزیری درهرات معلم پیانوهستن ومشغول تدریس موسیقی کلاسیک پاپ به جوانان هرات هستن ومن افتخارمیکنم که یکی ازشاگردهای ایشان میباشم..درضمن از شماخواهشمندم که اگرادرس ایمیل سحرجان راداریدبه من بفرستید..باتشکر فراوان..

-- shobair ، Oct 27, 2009

بنده یکی از علاقه مندان آواز گیرای سحر جان میباشم موفقیت های هرچه بیشتر شان را در عرصه موسیقی خواهانم

-- کنشکا کشاورز مشفق ، Dec 1, 2009

با توجه به مطالب مفيدتان از شما دعوت ميكنيم در انجمن گفتمان همكارما باشيد
http://gofteman.pops.tv

-- محمد ، Jul 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)