تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تو نمی‌دانی که عشق چیست

شهزاده سمرقندی

برنامه را از اینجا بشنوید.

امروز به موسیقی متفاوتی خواهیم پرداخت. از آن نوع موسیقی که شما کمتر از برنامه موسیقی ملل می شنوید. گروه White Stripes

(وایت سترایپس) White Stripes گروه موسیقی آمریکایست بیشتر روی موسیقی ( پانک راک) و موسیقی مردمی کار می کنند و 10 سال است در دنیای موسیقی شناخته شده و معروف‌اند.
یکی از دوستان، این آلبوم را از سفر آمریکا برایم آورد. چون خواسته بودم که آلبومی از آوازخوانان مردمی آمریکا برایم بیاورد و کار گروه ویت سترایپس با اين درخواست به دستم رسید.

آلبوم Icky Thump یک ماه پیش منتشر شد و ظرف يک ماه در صدر جدول محبوب‌ترین آلبوم‌های بريتانيا و آمريکا قرار گرفت و بيش از 220 هزار نسخه فروخته است و آمريکايی‌ها نیز آن‌ را صفحه طلایی شناخته‌اند.

ترانه‌ای که اسم آلبوم هم از آن آمده (Icky Thump) از موفق‌ترین ترانه‌های این مجموعه به شمار می‌رود. نام عجیب آلبوم يک اصطلاح محلی لنکشایر انگلستان است که اهالی آنجا در واکنش به شگفت زده شدن می‌گويند. نوعی علامت تعجب!‌
گروه (white Stripes) در سال 1997 به میدان آمد و با انتشار این البوم در واقع 10 ساله‌گی خودرا جشن گرفتند.

این گروه یک نکته جذاب دارند که برای من بسیار ارزش‌مند است آن هم این‌‌که در واقع اعضا این گروه دونفره زمانی پیش، زن و شوهر بودند و حالا از هم طلاق گرفته‌اند ولی در دنیای هنر هم‌چنان جفت باقی مانده‌اند و بهترین کارهای آنها انعکاس واکنش‌های این دو به همدیگر است.

در ترانه
(You Don’t Know What Love is

You Just Do as You’re Told)

می‌گویند: تو نمی‌دانی که عشق چیست

تو همان کاری را انجام می‌دهی که از تو می‌خواهند.

وقتی از زندگانی این دو می‌خوانم می‌بینم که از عشق برداشت متفاوتی داشته‌اند و کم‌تر از نام و فامیل خود می‌گویند. دوست دارند به عنوان یک گروه دو نفره باقی بمانند و هنر خود را قربانی هیچ عرف و عادت مردمان معمولی نکنند. از این‌جا بود که توانستند به‌راحتی بعد از طلاق هم به فعالیت خلاق خود ادامه دهند و بیش از پیش پیش معروف و محبوب شدند.
آنها در ترانه‌های خود به غیر عادی بودن‌شان اشاره می‌کنند. مثلا در ترانه سن آندریو "این نبرد در آسمان رخ می‌دهد" و یا St. Andrew (This battle Is In The Air) به عنوان یک فرد می‌گویند: من فرشته‌ام و ای آندریوی مقدس! مرا رها مکن. این خانه من نیست، هرچند کودکان مهربانند، این خانه من نیست. مرا رها مکن. فرشته‌ها! کجایید؟!


رنگ‌های دوست داشته این گروه، سفید، سیاه و سرخ است. در تمام عکس‌هایی که در جعبه آلبوم‌های این گروه می‌بینیم از این رنگ‌ها و به خصوص رنگ سفید استفاده شده است.
در این ترانه‌ از عشقی می‌گویند که بی ریا است و بی‌توقع و با عنوان "من آهسته و آرام به تو مبدل می‌شوم" و یا " I’m slowly Turning Into you”

پیروزی! این ترانه‌ای است که گویا در جواب آن ترانه‌های قبلی سروده شده باشد .

در این ترانه پیروزی و یا (conquest) می‌گوید: غالب شد. قلب او را به دست آورد و پیروز شد. مهم نیست قلب چی کسی را شکست؟ مهم آن است که غالب شد و قلب او را به دست آورد. عشق برایش یک بازی بود تا زمانی که به چشمان او نگریست. و از آن روز نقش‌ها عوض شد. صیاد صید شد و صید صیاد.


خب این هم از گروه (White Stripes) و بار اول بود که به عمق ترانه‌های این گروه دقت کردم و دیدم که حرف‌های جالبی برای زدن دارند و گویا در این مدت 10 سالی که از یک سبک موسیقی به دیگری رسیده‌اند به خلاقیت و قابلیت خود اضافه کرده‌اند و مثل دیگر گروه‌های معروف اصرار نداشته‌اند که در همان سبکی که کار خودرا شروع کرده‌اند بمانند.
این گروه از سرودن ترانه‌های مردمی شروع می‌کنند و سر از (پانک راک) در می‌آورند و همین‌طور وقتی از هم طلاق می‌گیرند گروه پراکنده نمی‌شود بلکه میدانی می‌شود برای خلاقیت و پاسخ دادن به عشق‌هایی که درک کردند و گاهی درک نکردند و در ترانه پیروزی خود می‌گویند که هر که در این گمان است که غالب است و یا صیاد در اصل صیدی بوده است بی چاره.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام و ممنون از توجهتون به اين گروه
يه نكته دو عضو اين گروه باهم خواهر و برادرن
جك و مگ وايت
واقعا ميشه اين گروه رو مبدا جديدي از سبك پانك دونست كه گروه white stripes بعد از لايو black pool دريافت كه انتظارا براورده شده و رضايت همه بدست اومده البوم elephant و اهنگ seven nation army ,خوب گل كرد شما بااينكه استفاده از يك درام و گيتار رو ميبيني ولي هيچ فضاي خالي تو موزيك حس نميكني و اين به خاطر تنظيم خوب اهنگها هست.

-- محمد(cloudy85) ، Sep 12, 2007

خیلی ممنونم ازتون بابت این مقاله عالی . من کارهای این گروه رو بشدت دنبال میکنم چون بنظر من هم در زمینه موسیقی و هم شعر حرفهای زیادی برای گفتن دارند. بنظر من اونا فوق العادن. تحلیلتون از اشعار البوم جدید هم خوب بود. واقعا ممنون

-- جواد ، Jun 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)