تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
آنا تونیچ آهنگساز محبوب ارمنی

با سختی تکه تکه‌های عشق را نگه داشتم

شهزاده سمرقندی

بشنوید

آنا تونیچ آهنگسازیست که کارهایش را قبلا از زمان زندگانی در سمرقند و بعدا در خارج از ازبکستان زیاد شنیده ام اما حالا با خود او آشنا می‌شوم. آنا از ارمنی تباران ترکیه است که سال 1948 در همین کشور به دنیا آمده است و تا زمان مرگ نابهنگامش کارهای زیبایی را عرضه کرده که موجب شده مقام مهمی در موسیقی پاپ ترکی پیدا کند.

آنا تونیچ را می شناسید اگر با موسیقی پاپ ترک در سال‌های 1970-80-و 90 ترکی آشنا باشید. بهترین ترانه‌ها با آهنگ‌های این آهنگساز سروده شده اند. برای مثال: ترانه شینانای که در سال‌های 1990 به شهرت بی‌پایانی رسید در اجرای سیزا اگر درست تلفظ می کنم. به هر حال برایتان بسیار اشناست.
آنا تونیچ سال 1996 در اوج شهرت خود هنگام پرواز در هواپیمای شخصی‌اش دچار سانحه شد. در این تصادف آنا همراه با یکی از دوستان خوب خود جان سپرد. گفته شده است که دلیل تصادف هوای بد و تصادف محض بوده است.


دنیای ترکیه همیشه برایم عجیب بود شرقی شرقی و در عین حال غربی غربی‌ست و در بعضی موارد دقیقا شبیه آسیای میانه است. البته نیمه شرقی آسیای میانه بیشتر است. ولی ترکیه ترکیب عجیبی دارد. تا به حال یک‌بار به ترکیه سفر کرده‌ام که آن هم سال گذشته بود و هنوز هتل پیرا پالاس (یعنی قصر آن‌سوی آب) مهمانخانه ای که در آن اقامت داشتم در خواب‌هایم ظاهر می‌شود. چون معتقدم که آن مهمانخانه روح داشت. روح تمام اشخاص معروفی که در آن مهمانخانه در سال های قدیم و مختلف به سر برده بودند هنوز در گوشه و کنارهای آن می‌چرخیدند.

البته دوستان این حرف مرا به مسخره و شوخی کشیدند. ولی من در نیمه‌خواب گاهی می‌دیدم که خانم آگاتا کریستی با همان لباس خواب قدیمی خود روی سرم پرواز می کرد و از خدا می‌خواست که من از رخت خوابش بلند شوم و او بخوابد. دوست دارم دفعه دیگر سری به این مهمان خانه بزنم. واقعا سر بزنم. برایم بسیار تاثیر‌بخش بود دیدن اطاق‌هایی که تزار نیکلای روس و خیلی از اشخاص معروف دیگر در آن اقامت داشته اند. اما این دفعه اتاق 411 را انتخاب خواهم کرد. اتاق آگاتا کریستی که گفته شده است وی کتاب "قتل در قطار سريع السیر شرق" و یا Murder on the Orient Express را در این هتل نوشته است. از اين کتاب فيلم مشهوری هم ساخته شده به کارگردانی سیدنی لومت.
اگر می خواهید به اروپای قرن گذشته سفری داشته باشید یک هفته کافی‌ست که در این هتل زندگی کنید. هتل پیرا پالاس در سال 1892 بنیادگذاری شده است و تمام مسافران قطار اورینتال اکسپرس در آن اقامت می‌کرده‌اند.

به هر حال ترکیه دنیای شگقتی دارد و من خاطرات خوبی با ترکان ترکیه دارم که با شنیدن این سی دی تمام آن زیرو رو شد. با سپاس از معصومه همکار خوبم به خاطر این هدیه و به قول ما تاجیکان دست آویز باارزش، که از سفر خود به ترکیه برایم آورده است.


آنا تونیچ در فروشگاه‌های ترکیه پرفروش است

یکی از آهنگ‌های این آلبوم "مور و اتشی" یعنی گردش روزگار نام دارد با اجرای سرتاب ایرینر. آهنگسازی آنا تونیچ که درقسمتی از آن می‌گوید در جدایی‌ها و با سختی تکه تکه های عشق را نگه داشتم.

از معصومه پرسیدم که چرا این سی دی را انتخاب کردی گفت در رده اول پرفروش‌ترین سی‌دی‌های خوانندگان ترک بود.
در واقع ترانه‌های که با آهنگ‌های آنا تونیچ سروده شده اند در رده اول پسند مخاطبان ترک قرار گرفته که کاملا حق دارند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)