تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش کرزی به اعدام افغان‌ها در ایران

حامد کرزی در نخستین واکنش به اعدام شماری از شهروندان افغان در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست اطلاعات مربوط به افغان‌های محکوم به اعدام را در اختیار افغانستان قرار دهند.

رئیس جمهوری افغانستان در یک نشست خبری گفت که ایران و افغانستان، توافق‌نامه‌ای امضاء کرده‌اند که بر اساس آن، باید یکدیگر را در جریان پرونده‌های جنایی شهروندان دو کشور قرار دهند.

با این حال، آقای کرزی با «نادرست» خواندن تظاهرات علیه ایران که اخیرا در افغانستان برپا شده، افزود نباید علیه یک کشور «دوست و برادر» چنین کاری انجام شود و این موضوع باید از سوی دولت‌های دو کشور حل شود.

به گفته هیاتی از نمایندگان مجلس افغانستان که اخیرا به ایران سفر کرده‌اند، در حال حاضر بیش از ۵۶۰۰ افغان که جرم بیشتر آنها قاچاق مواد مخدر اعلام شده، در این کشور زندانی هستند و نزدیک به سه هزار نفر از آنها به اعدام محکوم شده‌اند.

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان می‌گویند دولت ایران، به تازگی ۴۵ افغان را اعدام کرده و حتی «اعضای بدن» آنها را نیز برداشته است؛ اما دولت افغانستان گفته که تنها اجساد شش فرد اعدام‌شده را دریافت کرده است.

در یک ماه اخیر، تظاهراتی با حضور صدها تن از شهروندان افغان در کابل و جلال‌آباد برگزار شد. تظاهرکنندگان خواستار «توقف اعدام» اتباع افغان در ایران و «برخورد مناسب» این کشور با آنها شدند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی، اظهارات نمایندگان مجلس افغانستان مبنی بر اعدام ده‌ها شهروند این کشور را رد کرده و برپایی تظاهرات و تجمعات علیه دولت ایران در افغانستان را به «عناصر حامی جندالله» نسبت داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کرزای که چیزی از دست نداده! و باید همچین از ج.ا حمایت کند.

-- مسعود از پارس ، May 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)