تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد

جعفر پناهی، فیلمساز از ایرانی، در اعتراض به ادامه بازداشت خود در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زد.

آقای پناهی در نامه‌ای که در اختیار خانواده‌اش قرار داده، نوشته است: «از یکشنبه صبح (۸۹/۲/۲۶) تا کنون هیچ چیز نخورده‌ام و نیاشامیده‌ام و حال اعلام می‌کنم اگر خواسته‌هایم تحقق نپذیرد، من به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد.»


جعفر پناهی

این کارگردان سینما افزوده که نمی‌خواهد در زندان تبدیل به «موش آزمایشگاهی» شود تا هر لحظه به «اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی» قرار گیرد.

وی خواسته‌های خود را «تماس و دیدار با خانواده و اطمینان کامل از سلامت آنها»، «حق داشتن وکیل بعد از ۷۷ روز» و «آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی» اعلام کرده است.

«به سینمایی که به آن معتقدم قسم می‌خورم تا تحقق خواسته‌هایم دست از اعتصاب غذا برنمی‌دارم و تنها خواسته‌ام این است که جنازه مرا به خانواده‌ام تحویل دهند تا هر کجا که مایل هستند، دفن کنند»

پناهی در بخش دیگری از نامه خود از برخورد «ناشایست» با زندانیان سلول ۵۶ اوین در ۲۵ اردیبهشت خبر داده و نوشته است: «متعاقب آن به مدت یک ساعت و نیم، من و هم سلولی‌هایم را بدون لباس در بیرون و در هوایی سرد نگه داشتند، صبح روز یکشنبه مرا به بازجویی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فیلمبرداری کرده‌ام که کذب محض است.»

پناهی اضافه کرده است: «بعد تهدید کردند که تمامی اعضای خانواده‌ام را دستگیر و به اوین منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی‌شهر خواهند فرستاد و با این حرف‌ها قدرت تجزیه و تحلیل را از من سلب کردند.»

این کارگردان سینما نوشته است: «به سینمایی که به آن معتقدم قسم می‌خورم تا تحقق خواسته‌هایم دست از اعتصاب غذا برنمی‌دارم و تنها خواسته‌ام این است که جنازه مرا به خانواده‌ام تحویل دهند تا هر کجا که مایل هستند، دفن کنند.»

جعفر پناهی از دهم اسفند ماه سال گذشته به اتهام «ساخت فیلمی درباره انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته» در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.

کیارستمی: نباید امیدمان را از دست بدهیم
عباس کیارستمی، کارگردان سینما نیز در یک نشست مطبوعاتی، خواستار آزادی جعفر پناهی از زندان شده و گفته است نباید «امیدمان» را از دست بدهیم.

آقای کیارستمی بعد از نمایش فیلم «کپی برابر اصل» در کن، در خصوص بازداشت جعفر پناهی افزود: «وقتی یک فیلمساز زندانی می‌شود٬ این هنر است که مورد حمله واقع شده است.»


عباس کیارستمی و ژولیت بینوش

این کارگردان سینما اظهار داشت نمی‌توان نسبت به شرایط ایران بی‌تفاوت بود و امید خود را از دست داد.

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی نیز در این نشست مطبوعاتی، پس از شنیدن خبر آغاز اعتصاب غذای جعفر پناهی در زندان اوین گریست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما با تو امیدوار می شویم. تو فدا می شوئی که ما جوانه بزنیم .تو مرد بزرگ هرگز نخواهی مرد. حالا ما هر کداممان سبز ویک جعفر پناهی هستیم.

-- بدون نام ، May 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)